NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Monday, December 13, 2010

CiTeR TeNtaNg BBQ LePaS

Plan nak buat bbq ni dtgnya dr hubby aku.. ni gara2 dia layan cite masak2 kat channel AFC masa khamis lps.. dia mmg minat tgk cite masak2 ni walaupun dia tak reti memasak.. ekekeke..

Nanti kalo ada yg dia teringin mula la dia ckp yanggg try buat mcm ni yangg.. yanggg, belajar la buat mcm tu yang.. mula lah yong yangg yong yanggg.. kikikiki

Kebetulan dia layan citer psl grill2 aritu, tup2 dia teringin nak wat jugak.. terpaksalah aku memikirkan apa yg nak di masak dan apa yg nak di panggang.. hehehe.. so jumaat malam lps gigih la kami gi Giant utk beli brg2 yg di perlukan..

Dia balik keje pas maghrib, so dlm kol 8 mlm br kami kuar gi Giant.. Dah sampai kat parking Giant baru dia perasan yg wallet dia dgn hp dia tertinggal.. wakakkaka.. Ops, aku pun sama gak tertinggal hp.. ekekeke..

Nak taknak hubby aku terpaksa patah balik umah.. mmg tensyen gile laki aku masa ni.. dah tambah keje lak nak patah2 balik umah.. sementara tu aku tetap meneruskan misi memenuhkan troli spt yg di arahkan oleh laki aku sementara tunggu dia sampai..

Org ramai kat dlm giant tu sume pandang2 aku sbb aku shopping dgn 3 budak kecik yg yg mana 2 org aku sumbat dlm troli dan sorang lg dlm stroller.. tgn kiri tarik troli, tgn kanan lak tolak stroller.. walaupun begitu, aku tetap berjaya memenuhkan troli dgn jayanya.. kekeke..

Kitorang buat bbq ptg sabtu.. tu pun kol 4 ptg br dpt buat sbb org yg cuci kolam ikan tu lama benor nak siap kejenye.. kang kalo kami panggang dpn diorang kang kesian lak sbb kena ambik bauu je.. hehehe.. kami buat sikit2 je sbb tak jemput org lain pun.. mkn sendiri2 je..

Pg2 sabtu gigih aku ke dapur awal2 buat sarapan dulu, pastu gigih masak nasik ayam utk bebudak ni.. pastu siapkan bhn2 utk bbq..


Peneman setia aku kat dapur.. tp tak le setia mana pun sbb pastu dia lebih setia tgk cite kartun kat rung tamu.. tak kose dia nak lepak dapur lama2.. ekekeke


Ni pun khusyuk tgk aku buat tu ini.. mulut diaaaa pot pet pot pettt..


Ni mende pertama yg aku buat.. sayur2 ni aku celur dulu pastu rendam dlm air sejuk bg kaler dia cantek.. pastu letak dlm aluminium foil, taruk butter sket, tabur mixed herbs, garam sket dan oregano.. olive oil aku tarak.. lupa mau beli.. huhu


Pastu bungkus camni.. masak kejap je dlm oven.. jgn bubuh dlm mikrowave lak, mau terbakar pembalut tu kang..


Ni kentang yg dah siap di rebus, tabur garam sket, butter, mixed herbs dan oregano


Balut seketul2 utk di bakar jugak..


Ni tomato kecik2.. cara yg sama gak mcm kentang td, cumanya takdelah di rebus kan.. ni utk di panggang


Yg ni aku goreng je..


Ni sos black pepper

Siap je sume tugas aku, maka tugas hubby pun bermula.. bab panggang memanggang biar dia je yg buat.. aku tlg sket2 je.. dah penat.. malas pun ye.. nak mkn je kejenye.. hahaha


Mula2 sapu butter dulu yee.. pastu baru letak daging.. ngee


Ni bahan2nye.. akan dtg nak wat steamboat la pulak.. mcm best pulak ada aktiviti mcm ni di hujung minggu


Pasukan daging yg sedang di panggang..


Di ikuti dgn kentang dan sayur2..


Pasukan ayam sila beratur ye... ikut giliran memasing..


Sambil panggang ayam leh panggang tomato ni sekali.. feveret laki aku ni..


Ni laki aku yg masak.. awat ada yg hangit tu banggg.. keh keh kehh


Aku sambar daging dulu.. ayam kemudian2 je..


Pastu mkn kambing lak..

Sepanjang acara bbq ni berlangsung, org yg paling mengacau aku ialah budak kecik bernama alisya ni.. asyik merengekkk je time aku masak.. dr awal sampai la abis buat bbq dia dok merengekk je nak berkepit dgn aku..


Ni le budaknye.. sikit2 nak nin ninnn.. ish3x..


Time aku tlg hubby panggang ayam pun dia nanges gak tak bagi..


Last2 aku bg air kelapa sebijik.. tu pun saki baki air je.. bg byk2 kang sakit perut lak


Amboiiii.. minum dah tak toleh kiri kanan dah.. aku panggil pun buat tatauuu je ye



Terangkat2 kening tu ye.. kikiki.. asal hang dok dendiam dah le.. susah mak kamu ni nak mkn kalo asyik nak nangesss je ..

Penat jugak nak mengemas sbnrnya pas abis mkn2 tu walaupun best..




15 comments:

Izyan Helmi said...

kak ana....krrooottt krooottt bunyi perut sepanjang baca entry ni...hik3.

Wonderful Life with Mary Kay said...

Sedapnya tgk.. huhu... Sabr je la.. Perut makin berkeroncong ni tgk kambing black pepper tu

Wonderful Life with Mary Kay said...

Sedapnya tgk.. huhu... Sabr je la.. Perut makin berkeroncong ni tgk kambing black pepper tu

Adrina Adi said...

mak aihh.. banyaknya masak.

tak syak lagi. ana mmg kuat makan. hehehe.

Tutup Blog said...

ni makan tok baper org nie? macam banyak jer... meleleh air liuq!!

sLeepIng beuty said...

aduyaiii.. sedappnya ayam panggang ... nyum2

NM02 said...

e'eh... tak jemput saya ker?? ahaksss

Aida Azryn said...

whoa! nak sikit boleh?:D

a l y a a a h m a d said...

Sedapnyer kambing 2...nk jugak tp takut nk mkn.
takut darah naik pulak...

Anonymous said...

wah sedapnyer ana..
comeynyer alisya minum air kelapa..

Ana Suzana said...

wahahaha..
sila jeles lg beramai2.. maaf le kalo terliur.. kikiki

ctie said...

salam... ana..sedapnyerr kalau buat bbq bersama2 family ek... yg best tu bkn apa, ada si alisya yg sibuk2 sgt tu...hehehe hmmm leh ajar x nk wat sos balck pepper tu camna?

Ana Suzana said...

ctie..
kang ana buat entry sos yg simple tu ye..

Zaila Mohamad said...

uish, memang terliur ah nengoknyaaa..harus ku cuba buat juga weekend ni *kalau rajin*

Cikgu Yus said...

ya ampunnnnnnn....tak tau nak ckp dah.ayaq liuq dah menitik tup tap tup tap nie...kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...