NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, December 09, 2010

CaBaRaN MeMaSaK

Burpppp.. Alhamdulillah.. dah kenyang pun perut.. hehe.. tadi weh mencabar sungguh tau time aku nak masak.. memacam hal la yg berlaku.. huhuhu.. dah la perut lapar.. wuwuwuuuuu..

Lps je apdet blog entry sblm ni aku laju2 gi dapur.. ceh, laju2 konon.. padahal 2 langkah je dah sampai dapur.. wakakaka.. ok, sambung cite balik..

Pas laju2 gi dapur aku terus capai parang dan alas kayu ( korang panggil apa ekk mende yg di gunakan masa cincang ayam tu, aku panggil landasan..hehe).. memula siang ikan dulu.. bersihkan siap2, pastu goreng le, agih 2 bahagian, 1 utk masak sambal, satu lg utk goreng biasa2 je..

Sambil2 tunggu ikan tu siap di goreng aku buat le keje lain dulu.. aku cincang ayam lak utk buat masak lemak.. masak lemak biasa je, tak yah pedas2 sbb anak2 aku tak mkn pedas2.. ntah camne sbb nak cpt kot tetiba landasan tu terbelah dua.. !!



U see.. buktinye.. kekeke.. tak pasti sbb apa, td elokkk je mende alah ni.. tetiba tgh cincang2 ayam jadi lagu ni.. huk alohhh, takkan sbb lapar sgt aku tetak kuat sgt kot.. aku rasa aku tetak biasa2 je.. hahaha

Ahhh, lantak pi lah nak terbelah ke hape ke, aku teruskan gak cincang sampai abis.. aku masak setengah ekor ayam je arini, yg sekor setengah lg aku simpan utk esok2 punya masakan..

Tgh bz kat dapur tetiba Apis dtg ckp nak main hoki.. kalau ckp elok2 tu takpelah, ni asal nak ckp je mesti nak kena sambil menanges2.. ckp sambil nanges2 ni buat aku lg tensyen tau.. dah le lapar, lauk lom siap masak.. dapur lak mcm hape sepah2nya..

Aku ckp le nanti dulu.. pi la main mende lain dulu.. tp dia ni nakkkk jugak tak phm2 aku tgh sibuk masak.. tetiba suara aku yg slow sebelum ni terus high pitching.. ha kauuu, lagi kuat apis melalak.. huhuhu..


Nak main hoki makkk.. nak main hokiiii..


Merayu2 kat kaki aku nak main hoki

Yg si alisya tu takde mende pun sebenarnya.. tp dia ni pantang tgk abg dia berkepit dgn aku so dia pun marah le.. di tolaknye apis tu suruh ke tepi.. Udahnye dua2 meraung2 kat kaki aku.. camne aku nak masakkkk..??



Alih2 ica yg kena tolak ke tepi.. si Apis yg tolak ica.. hahaha


Pe lg, ngamuk le dia.. huru hara aku kat dapur.. sampai termasin sambal ikan aku sbb aku tak ingat yg aku dah masukkan garam ke belum masa tu.. rupa2nya dah 2 kali aku tabur garam, maunye tak masin.. kekeke..


Melampau2 tau kalo si apis ni melalak.. ish ish ishhhhh..

Tgh melayan bebudak ni suh diam tetiba aku perasan awat lauk2 yg aku tgh masak tak bunyi bising.. yelah, biasanya kan kalo lauk tu tgh menggelegak kan dia ada bunyi2 bising sket.. rupa2nya gas abis la pulakkkk.. huhuhu.. sib baik ada gas spare.. tukar tong gas cpt2..

Bebudak 2 org ni aku halau main jauh2.. bg sudip dgn tudung saji terus senyap.. boleh le aku siapkan masak cpt2.. dan ni lah hasilnya yg aku mampu masak arini sbb dah terlalu lapar.. hahhaha


Kangkung goreng belacan


Sambal ikan..


Ikan goreng kunyit je..


Ayam masak lemak tak pedas..

Anak2 aku mkn sampai 4 kali tambah nasi.. fuhhh.. berbaloi2.. aku lak hanya mampu mkn sket je sbb kepenatan di dapur.. kita ni kalo dah penat masak nak mkn pun dah kurang selera.. tggu penat hilang kang br mkn balik.. hehehe..

Dah dahhh.. penat aku nak cite kat blog ni.. sekiannn.. Ohye, bg yg duduk berdekatan dgn kawasan umah aku cth mcm Nusa Rhu ke, Cahaya SPK ke, Alam Budiman ke korang leh contact nombor ni kalo nak order barang basah..

Nama dia Shah : 012-6542311 (order by sms je).. kedai dia kat Alam Budiman sblh kedai mamak Rahmath.. order je dulu dan byr cukup bln.. kalo brg2 dia tak kualiti leh pulangkan.. sekian..



30 comments:

MuniQazrina said...

ermmm..sedap lauk2 tu!!

Ibu Yusuf Maryam said...

Ish2 ana.. dlm sebok2 tu, tensen2 tu, sempat gak snap gambar ye? terus apdet blog pulak tu.. cayalah.

LyNn HaMzAh said...

mak aiii...banyak la plak menu...nampak sedap jer semuanya...

Unknown said...

akk klu kat ttdi jaya org tu trima order x?

Cikgu Yus said...

bila anak kecik2 mcm tu lah jd nya kalau kita nak memasak..mmg kecoh dan havoc la..

cik dah ganu kiter said...

oloh comey jer masing2 nangis kat kaki..

Noreen Syafira said...

lauk yg myelerakan nyumnyum..

PuaN su SU said...

landasan....
petang2 ulah wadai kepeng

mekchu said...

huru hara mcm tu pun bleh hasil kan masakan yg byk & sedap.. hebat nye..

neway, seronok pulak melayan celoteh dlm blog ni..

suria lekatlekit said...

peristiwa di dapur.. kekekeke best lak baca tp org yg hadapi tu memang tension kan??

Wonderful Life with Mary Kay said...

Sedapnyer... Nyam nyam..

ieda said...

waaaa dlm patah2 pengalas tuu banyak jugak adik masak ..
ermm sedap2 tuu .. kira cekap lah adik memasak di dapur nieee ...
heheheh ada jugak dugaan dari anak2 tuuu biasalah dikk .. anak2 keil memang mcm tuuu :))

Unknown said...

ahaha...yg xtahannyer...dlm dok kelam kabut masak n lapor tuh sempat akak snap gambar...ngeh3...

Zaila Mohamad said...

agaknya diorang lapar bebenor tu kot sampaikan makan bertambah2..hehehee..camni lah kalo jadik superwoman (takde maid) kalo nak masak, macam2 dugaan yang mendatang tapi disebabkan kita ni superwoman..semuanya ok je kan;)

Izyan Helmi said...

akak...cerita landasan tebelah dua tu betul2 buat sy tegelak x abes2..hahaha. lapa sgt kot kak...hiksss

KUREKURE COMEL said...

cedihnye....manje ek...

Ijah EmoTemo said...

heheheh...kesian kak ana anak2 menangis time nk memasak.. hehehe..

Unknown said...

wah masak smpt lg snap gambar yaa..ngehhhh

Iza Bakar said...

bagus la ana. siap promote lagi. senang la akak nanti dok kat alam budiman kan. lagi dekat. jerit je dari umah. tak payah sms. hahahahha

Ana Suzana said...

Muni,
mekasih.. lauk bese2 je tu... kikiki


Kak Zefa,
ahahha.. kamera always di sisi.. ngeee


Pieza..
takde rasanya penghantaran ke sana.. kekke

Ana Suzana said...

Lynn..
sedap la jugak... miahahha..


Cikgu Yus...
mmg havoc la smlm.. tp still leh snap gmbr utk wat story.. kah kah kahh

Ana Suzana said...

Chik Dah..
susah nak bergerak woo bila diorang tangkap kaki kita.. huhuhu


Noreen,
meh mkn meh.. hehhe

Ana Suzana said...

Nor Shuhada..
Aikkk.. kulaan kah.. hahaha..


Mek chu..
salam kenal dr ana.. ni lah tempat ana membebel hari2... ngeee

Ana Suzana said...

Lekat Lekit..
mau tak tensyen.. nak masak pun tak senang.. tp dah lali org kata.. hihi


Kak Liza..
nyum nyummm.. =)

Ana Suzana said...

Kak Ieda..
kena tangkas kak bila ada anak2 kecik ni.. lg2 time lapo.. harus la cepattt.. hahhaha

Ana Suzana said...

Et..
kekekke.. gambar tu satu kemestian.. br la ada jln citer kannn.. kuikuikui

Ana Suzana said...

Kak Zaila..
sume yg dah jd mak mmg camni kan.. sumer bergelar superwoman.. hebat woo kaum pompuan ni.. hikhikhik

CeqGu said...

alahai ingatkan sape2 yg duduk kat area tu bleh contact nombor telepon ana utk makan2,rupa2nya nak bg contact num kedai hehehe...

ana oiii...terliur akak tengok lauk pauk yg mu masak...hoho bergendang gendut tali kecapi dah perut nehh...nyesal plak asben nak beli nasi tadi kata tak payah...

Cerita bonda said...

tgk anak bujang awak tu, muka dia sebijik mcm anak bujang saya yg umur 11 bulan..bila nangis muka dioarg lagi nampak sama..so kalau anak saya tu, amir besar mesti hensem mcm apis...hehehehe

Unknown said...

he3....suke sgt bace n3 ni...bermcm2 perasaan brcmpur baur[ceewahh..bahasa]...
gerun-tgk bnda alah tu trbelah 2
sayu-tgk bdk2 yg nanges2...
kagum-tgk ktngkasan mnyiapkan mskan dlm keadaan yg huru-hara....
*sekian,trma kasih...*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...