NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, February 02, 2012

ReSePi : OReO CHeeSe CaKe


OREO CHEESECAKE
Resepi Asal: Jthorge
Sumber: Ummi @ Home Sweet Home
Rujukan aku : Kak Azlita Aziz


Bahan:-
30 keping oreo cookies (buang cream tengahnya) - kisar halus
1/4 cawan butter - cairkan. (aku cairkan guna mikrowave selama 10 saat)

Bahan Filling:-
16 oz (2 cawan) (500 gm) cream cheese
1/2 cawan gula halus
1/2 sudu teh esen vanila
1/2 cawan sour cream - aku ganti dgn yogurt asli
2 biji telor - buang tali pusatnya
1 cawan oreo yang dicincang halus

Cara Menyediakan:-

Base :-
gaulkan oreo kisar dengan butter cair rata-rata. Tekan dalam loyang yang telah digris dan dialas. Pre-heat oven pada suhu 180 Celcius.

Filling:-
~ Pukul cream cheese, gula dan esen vanila dengan kelajuan sederhana hingga benar-benar sebati.
~ Masukkan sour cream dan pukul sebati.
~ Masukkan telor satu persatu dan pukul sebati.
~ Kemudian masukkan oreo yang telah dicincang halus tadi, kaup balikkan hingga rata.
~ Bakar secara "steam bake" dgn auhu 170 celsius (letak loyang adunan dalam loyang lain yang berisi air) pada selama 45 minit/hingga bahagian tengah benar2 masak.
~ Tutup permukaan ciskek dengan aluminium foil untuk mengelakkan permukaan terlebih kuning.. letak pd rak bawah sekali dlm oven..
~ Sejukkan sekurang-kurangnya selama 4 jam/bermalam. Hiaskan dengan jem kegemaran atau buah2an seperti peach/strawberi


Kat bawah ni pulak cara aku buat.. memandangkan kat kedai runcit yg aku pegi tu kehabisan biskut oreo, makanya aku rembat jelah biskut yg menyerupai oreo ni.. aku guna biskut cremeo..

Aku gunakan 30 keping biskut di atas.. buang inti tgh2 tu.. hancurkan/kisar..


Pastu aku ambik 1/4 cwn butter.. aku masukkan dlm mikrowave utk cairkan.. cairkan dlm masa 10 saat aje..


500 gram cream cheese brand philadelphia.. nak lebih murah korang beli je cheese ni kat kedai bakery.. harga jauh lebih murah berbanding pasaraya..


~ stgh sudu teh esen vanila.. tp aku letak satu penutup esen vanila tu je.. hehhe


2 biji telor ayam.. lebih elok guna yg baru beli sbb fresh dan tak hanyir..


1/2 cawan gula halus..


1/2 cawan Yogurt asli .. cawan yg sama aku sukat gula td.. resepi asal guna sour cream, tp sbb terlupa beli makanya aku gantikan dgn yogurt asli je..

Cara2nya :

Biskut yg sudah di asingkan krim.. sila kisar ini biskut.. tak pun korang masukkan je dlm plastik dan ketuk2 bg hancur..

Lupa lak nak snap gmbr satu cawan lg biskut yg korang kena cincang.. yg 30 keping biskut kat atas ni hanya utk buat base dia.. lg secawan biskut korang cincang2 utk di campur dlm adunan kek nanti.. paham tak..?


Hasil biskut yg dah di kisar.. pastu korang ambik butter yg dah di cairkan td dan campurkan dlm biskut tersebut..


Kemudian masukkan adunan biskut yg di campur butter td dlm loyang yg dah di griss dgn butter...

Seelok2nya gunakan loyang spring foam mcm kat atas ni bg memudahkan proses mengeluarkan kek.. tekan2 biskut tu sampai menutupi semua dasar loyang.. dasar tak tau di untung..!! hahahha


Dlm bekas lain, sila campurkan cream cheese, gula halus dan esen vanila.. putar dgn kelajuan sederhana dulu pastu baru tingkatkan kelajuan..


Putar sampai adunan sebati.. alamak, gmbr terkuning lak.. mesti sakit mata korang tgk kan.. hehehe..


Bila adunan dah sebati, masukkan yogurt asli td.. putar lg.. saya putar halimmm..!!


Pastu masukkan pulak telor ayam satu persatu.. masukkan sebiji dulu.. putar.. pastu masukkan lg sebijik..


Bila dah sebati kesemua bhn2 td, barulah campurkan biskut oreo yg di cincang.. ni le biskut yg di cincang yg aku maksudkan tu..


Hasil adunan selepas di campurkan dgn biskut cincang.. pastu apa lg, tuang le adunan ni masuk ke dlm loyang td..


Pastu hias le dgn kepingan biskut oreo di atasnya.. kalo taknak pun bolehh..

Yg kaler coklat2 tu aku tiru cara kak ita.. aku ambik satu senduk kecik adunan plain tu kemudian aku campurkan dgn serbuk koko yg dah di jadikan paste ( 1 sudu serbuk koko + sedikit air panas )


Kemudian bakar le secara water bath/ steam bake.. aku tak rendam itu loyang, tp bawah loyang tu aku taruk air panas..

Kalau korang rendam, make sure keliling loyang tu korang balut dgn aluminium foil dgn kemas tau.. elak air termasuk dlm loyang.. paling penting air yg di tuang tu ialah air panas ye dan bukan air sejuk..

Apa2 hal, oven mestilah di panaskan terlebih dahulu.. suhu membakar adalah 170 celsius.. guna api atas bawah.. loyang di letak di bahagian paling bawah..

Slps 45 minit sila gunakan api bawah je dan permukaan atas loyang di tutup dgn aluminium foil utk mengelakkan adunan terlebih kuning.. bakar lg dlm 15 minit..

Bila dah masak, jgn keluarkan terus itu loyang.. biarkan je dlm oven dulu dlm keadaan pintu oven sedikit renggang.. biarkan stgh jam gitu baru leh kuakan.. ni petua utk elak kek tu mengecut/mendap tetiba..


Kek yg dah sejuk akan merenggang dgn sendiri dr loyang..


Sejukkan selama 4 jam sebelum di mkn..




Petua tiap kali nak potong cheese cake, sila celup pisau ke dlm air panas dulu, lap, pastu baru potong..




Apa lg, mencekik la..


Ni la cheese cake aku yg dah lama jd bhn kumuhan sbb kek ni aku buat tahun lps.. baru skrg nak citer cara2 membuatnya.. ekekekke.. ampunnnnn..




50 comments:

Liza said...

baru ingat nk mintak sepiring, ghuper2 dah jd baja yer....hihihihhii sabo jer la...

Liyana Aziz said...

terima kasih kak ana update gak pasal resepi oreo ni... yana suka tengok resepi kak ana, lengkap dan lebih clear... tq!

Mek Rose said...

wallaaaa

ameris said...

kalu resepi ana mmg wajib dicuba.

Zara's Collections said...

suke ana bg resepi..sbb senang sukatan pakai cawan je...n siap ada praktikalnya sekali..hari tu dah test wat kek caramel choclate moist n menjadi..sekejap je habis laku dimakan..sume puji sedap..thanks a lot ana..pas ni nak try wat kek ni plaklah..moga ilmu yg dikongsi akan mendapat keberkatan dariNya..amin:-)

ayeesha anna said...

dapnyeee...nak sket hehe

Aien said...

Ana,

Tergelak sorang akak baca resepi ana padahal memula tadi khusyuk nak fahamkan resepi ni..dasar tak tahu diuntunglah..saya putar halimlah..kah..kah..

Pasni ana leh jadi masterchef pun..keep up the gud work!

p/s..minta hubby bagi elaun bulanan lebih dr biasa sebab dia dah banyak save cost ni..

Unknown said...

lerrrr...dah jadi bahan kumuhan ker..?? hehehe

Lovely us said...

thanks ana... nak try buat la...mmg clear betul directionnya..

Najwa.H said...

lengkap resepi..nak try ana!

adarnadzmie said...

suka tau akak tgk cheese kek ana ni... cedappp..hehe

dalila said...

menarik!

aida said...

assalamualaikum kak ana. saya berminat dengan belog akak terutama resepi2 yang akak letak d sini sebab akak ajar secara details n bg saya yang baru nk berjinak2 memasak cake ni mmg boleh faham la. hehehe. akak, saya ingat nak buat la oreo cheesecake gune resepi akak ni tapi sy nak tak faham yg mase nak steam bake tu...sy tgok pic yg dalam oven, akak balut loyang dengan aluminium foil, kat mane akak letak air panas tu ye? maaf la kak...serius mmg tak penah wat cheesecake ni. :')

Syahrin Mohammad said...

Salam,

Sempena besday owg umah 2 mggu lps, try buat occ ni (1st time tp ada ejas sket, oreo tu cincang halus campur dlm adunan so warna dia kelabu sket, biase ler jebat durhake.. Hehehe) Alhamdulillah, jd:) semua org suke sbb dpt mkn kek mahal.. Kan..

EINZONE said...

eeeeeeeeeee sdpnyer kak...hubby sy mmg peberet cheese cake..tp sy xde mesin pemutarla..cmne nk wat ekk

fiqa ee-qah said...

hmm...x fham cm ne nk wt steam bake 2....tlg trg kn bleh???sy bdak bru nk bljar... :)

Unknown said...

puas la dapat sekeping oreo mcm tu
hehe..

myaini said...

saya dah cuba....sedap bangat!!tapi tak letak oreo sekeping-sekeping kat atas tu...malas...haha..tapi puas hati makan....

ieza ashaari said...

wah, sgt mengujakan..

JiJiE Izati said...

assalamualaikum kak...

kita dah cuba resipi ni.
sedapdapdap! officemate + boss senyum lebar je :D

tenkiu kak!

budakbarubelajar said...

assalamualaikum . saya suka sangat dengan resepi kak ana ni . cuma saya pakai oven jenis lama . saya tak paham pasal preheat oven tu . harap akak boleh terangkan . maklumlah saya pun budak baru belajar . harap akak boleh bantu . terima kasih .

Ana Suzana said...

Budakbarubelajar..
Akak pun tak terer gak guna oven lama.. Acaner tuh.. Huhuhh

budakbarubelajar said...

Haha , takpe kak ana . cuma bertanya kalau tahu pasal preheat oven guna style lama nihh . takpe2 ,ape2 pun terima kasih . nanti akan cuba di google tentang info tuh . tak sabar nak try resepi ni . :)

SyaFizaZ said...

Salam k.ana.. Bakar cara water bath cam mane.. Ltk air panas kat dlm oven ..maksudnya ltk di mana..sy puas belek kt oven..tang mana nk boh ayaq..mahapp yer k.ana..tlg share detail

:: ciK TeaChEr :: said...

k.ana, sy dh try resepi nie..ok la, tp mcm ade kurg rsenye..cheese tu pn xgebu sgt..
ade sy tgk resepi org lain dorg buh tpung gndum n whipping cream, jd cmne ek klu wt cmtu??
lg 1, bpe lame kte kna putar adunan tu?hee

Acik Wawa said...

terliurr tengok cheese cake ni ... niat di hati nak try .. aceceeehhh , mohon share resipi ye :)

MaMa AdiB & uLLi said...

dah byk resepi ciskek ni sy jumpa tp mcm2 versi n susah bebenor eden nak try wat.....tp cara yg cik kak ana kita tutorial ni....ecececece....mdh fhm n nampak senang je....wahhh.....tq99x......kikikiki

plain.dessert said...

btul Ana, saya pun nk tanya mcm blogger2 diatas tanya psl teknik letak air panas tu, serious tak pahammm..tang mana nak letak air nya? huhuhu, hrp clarify, maafff budakkk baru belajar jgk hehehe
one more thing, loyang Ana pakai tu jenis yg boleh open from side yeh? Beli kat mana yeh? TQQQ

plain.dessert said...

btul Ana, saya pun nk tanya mcm blogger2 diatas tanya psl teknik letak air panas tu, serious tak pahammm..tang mana nak letak air nya? huhuhu, hrp clarify, maafff budakkk baru belajar jgk hehehe
one more thing, loyang Ana pakai tu jenis yg boleh open from side yeh? Beli kat mana yeh? TQQQ

Ana Suzana said...

Water bath ni maksudnya kita masukkan loyang kek ke dalam loyang yg lebih besar yg berisi air panas.. kalau pakai loyang spring foam mcm ana punya tu sila balut dulu loyang spring foam dgn aluminium foil bg mengelakkan di masuki air panas tersebut... letak loyang di tengah2 oven. . Paham tak agak2

lemon said...

kak , kalau saya cuma nak buat guna 250g cream cheese je maksud nya saya kena bahagi dua semua bahan ke ?

Zairihan Abdul Halim said...

They looked fabulous! Sis, kalau saya kukus pakai steamer je boleh ke? kat rumah sewa kitorang ni oven api bawah je.

Looking forward to hearing from you. Dah lama nak try buat cheese cake. Tengok resepi ni mcm simple je.

Mea said...

suka baca blog akak ni..setiap masa ceria jer..even anak nak masuk 4,tapi masih mantain cantik lagi..

anwaraina said...

salam sis... nak tanya.. kalau bakar cheesecake nak kene sapu butter dekat keliling loyang atau x? biase buat unbaked je.. xpenah buat yg baked.. huhu....

Unknown said...

salam... minta izin share resepi ni... sy dah try wat... sedap...

Unknown said...

Sy dh try.tp knp kek sy merekah lps bakar

dewie said...

Sy suka blog ni...byk ilmu sy dpt...tq

mamaemi said...

salam.kak.saya dah cuba 2-3 kali resepi akak .alhamdulilah Berjaya.ikut step by step yg akak ajar.terima kasih byk2.. :)

hafizah salleh said...

assalamualaikum kak.. maaf sy x phm la yg part bakar steam bake tu... hopefully i can get more detail.. ley dikukus x?? hehe.. maklum la x da oven dirumah.

Unknown said...

Akak nak tanya bole??1/4 butter cup 2 brape gm kak??please rplx ye kak tengah bt ni,fist time bt kek ni kak

geee said...

Sedappnya.nk kne try ni.



Nazirahnaj.blogspot.com

Unknown said...

Bestnye..mintak halal ye tuan tanah..

Unknown said...

Bestnye..mintak halal ye tuan tanah..

Unknown said...

Tried this a lot of times since 2012. Now its 2015 and I still love it. Thank you. Tak pernah tak jadi kalau buat hehe.

Unknown said...

Klau oreo cheese cupcake cam mna yaa?

Unknown said...


Assalam...akak sy x faham yg akak ckp letak air panas kat bwh tue...sbb kan kena letak loyang cheesecake kat bwh sekali
So..does it means yg bekas ade air tue duduk dekat antara relung api kat bwh?

NINA FARHANA said...

Bestnyaaaa terliur pulakk tgk 😂

Unknown said...

Assalamualaikum akak.saya tak faham,yg part telur tu, apa maksud buang tali pusat tu? Maaf kak. Menyusahkan. ��

Unknown said...

Assalamualaikum akk, lau kek tu trkena air ap na buat???

Unknown said...

Bestnyer..kena try nih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...