NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Monday, January 04, 2010

iSu aMaH DeRa aNaK MaJiKaN

Petikan dr harian Metro:

"Alangkah terkejut apabila mendapati pembantu rumah itu melayan anaknya seperti haiwan dengan tidak memberi makan, membiarkan menangis di atas lantai, malah lebih mengejutkan apabila wanita terbabit mendodoikan bayi berusia empat bulan itu dengan kaki dan memukulnya menggunakan bantal ketika menidurkannya. (sgt kejam okey..huhu)

"Rakaman itu turut menunjukkan pembantu rumah terbabit asyik menonton televisyen seharian dengan terkangkang di atas sofa dan jika kanak-kanak berkenaan menangis dia akan memarahi mereka," katanya memaklumkan adiknya menggaji pembantu rumah itu RM450 sebulan. (kalo kena kes ni terjadi kat aku, tak taulah nak wat pe..kalo korg lak, apa korg buat..kita dera balik diorg nak..grrr)

Lagi artikel pasal dera :

AMPANG JAYA: Seorang bayi lelaki berusia 11 bulan yang ditinggalkan ibu bapanya bersama pembantu rumah di rumah mereka di Bandar Sri Damansara (uikkk..area tmpt tinggal aku ni) selama sejam mengalami lebam di pipi, dahi dan belakang dipercayai didera, dua hari lalu.



Video ni wlpun dah lama, tp still membuatkan hati aku jd panass..marahh..dan sgt2 geram dgn amah tersebut..sangat2 kejam ok..

Nak nanges bila aku tgk budak yg kena dera tu..bkn mcm lg dah, mmg kuar air mata pun..rasa2nya budak perempuan tu mcm baya2 anak sulong aku je..huhuhu..siannnn dia..


Ni lg satu..baby lg tuuu..apa lah nasib budak tu kannn..di hempas sesuka hati...di pukul...di campak..gile sedihhh..video2 mcm ni jd pengajaran bg aku..

At least aku TAKKAN buat mcm tu kat anak aku walau senakal mcm mana pun diorg...paling kuat pun membebel dan cubit2 manja..takde sampai tahap nak mendera..


Dan yg ni aku tak tau negara mana..yang pasti, sian sgt kat baby tu..mmg takde otak betul mereka2 yg buat camtu..mkn gaji buta dah satu hal..pastu dera budak yg tak tau apa2..siannn sgt2..

Kalo ikut perasaan amarah yg ada, mmg naye maid ni di kerjakan kalo terjumpa..tp tulah, kang kita lak di claim dera maid..masalahhh masalahhh..

Aku bersyukur sgt2 sbb Tuhan beri peluang pada aku utk menjaga dan membesarkan anak2 dgn sendiri..syukur Alhamdulillah...

Dan aku memahami kenapa sesetengah org terpaksa bekerja dan mengupah maid/ hantar nursery/babysitter utk jaga anak2 diorg, ni semua demi mencari rezeki utk membesarkan anak2...

Sengaja buat entry lain sket arini sbb td baca paper online, terlampau byk sgt kes2 penderaan yg berlaku..huhuhu..

23 comments:

eynda said...

Sebab tu la akak sanggup korbankan kerjaya...sanggup bela anak sendiri....sanggup usung anak walau pi mana pun...sebab benda2 macam ni la...takut kan...memang la tak semua macam tu tapi kalau boleh baik kita elakkan dari cari masalah....

ana said...

akak kalau hb akak gaji sebulan 20k atau lebih pun akak kerja....kejam tak??..ehe...

psl artikel tu mmg la..kesian kan..dan kak syukur alhamdullillah...ada kerjaya dan ada maid yg betul2 membantu....rezeki kak dapat maid yg bagus..alhamdullillah sekali lagi..

ana said...

tp walau kak kerja, pkl 5pg kak dah kat dapur masak utk anak2..siapkan breakfast dan masak utk lunch....sbb air tangan ibu dan isteri tu yg paling penting kan...

maid pun kita treat elok2...sebaik dia layan anak2 kita...mcm tu la kita layan dia...dan kak tak anggap dia maid...dia cuma membantu kak ja...kena paham la, jgn la buat maid mcm hamba...so, dia pandai2 la pikir...apa pun, kak tawakkal pada Allah swt..Dia lah sebaik2 pelindung....

ana said...

cuma kadang2 rasa terkilan dgn pendapat sesetengah orang, sayangkan kerjaya sampai sanggup bagi maid bela anak2...please la...open la...kita still ada kat rumah jgk, bkn campak anak kat maid..4 5 bulan baru tengok anak2.....tu baru la haru...

sori ana...ter'emo sikit pagi2 nan indah ni....hihi

aNa SuZaNa said...

kak eynda..
ye kak..seram kan kalo jd benda2 camni kat anak2 kita..huhuhuhu

Nieza Ishak said...

ana,

aduhh .. sbb tue aku rela jaga sendiri anak2 tanpa bantuan maid. Biar la susah sikit janji hati senang.

mmg susah sebagai ibu yg bekerja nak handle rumah + anak2 & suami ... tp aku lebih rela tonggang tonggek dr anak aku kena dera .. uwaaaaaa

aku tak pernah nengok pun video2 yang bibik dera budak2 sbb nanti aku terpk2 ... biar la susah sikit janji anak2 selamatt ...

kalo ditakdirkan anak2 aku kena DERa camtue ... mmg mampus bibik tue aku dera balik .. sesuka hati bantai anak org.

aNa SuZaNa said...

kak neisya..
ye betul..tak semua maid itu jahat...cuma skrg ni agak sukar nak cari maid sebagus yg akak dpt..

Alhamdulillah maid baru akak tak buat hal ye..dan ana terima emosi akak pg2 ni..kekekke..yelahkan, masing2 aa alasan dan sbb tersendiri..

aNa SuZaNa said...

nieza..
risiko pasal penderaan ni bkn dtg dr maid sahaja..kdg2 babysitter pun boleh jadik jugak kan..kadang2, ibu kandung sdiri sanggup mendera anaknya jugak..tp kita2 ni tak sampai tahap mcm tu la kannn..hehehe..

cuma skrg ni tgh hangat isu maid yg dera anak majikan..dan semakin negatif pandangan rakyat kita ni psl amah sbb perkara2 camnilah..kesian pd amah2 yg bagus kann..apapun..moga Allah sentiasa lindungi anak2 kita..Aminnnn..

ana said...

ehe...kak pernah gak tinggai kat bbsitter...nursery pun pernah....ngeri!!!..

kwn kak pun ada maid, dah tahun ke 8...dah jd mcm org malaysia maid tu..takmo balik indon dah dia kata...n 2 3 org kwn kak yg ada maid pun dapat maid yg bagus...

rezeki masing2 la kan ana...kalau maid tak bagus....buat apa nak simpan kan....

cuma kak pikir, nnt ke depan anak2 makin besar...bukan makin kecik...dah besar nak p tadika..p sekolah....mendidik bkn masa kecik je kan ana..insyaAllah...tugas mendidik sebgai ibu bapa masih dibahu kita....

quezul said...

sgt tersentuh hati bila tgk anak kena pukul mcm tu..

shabiela said...

ku xleh tgk, kang ku nngis.. uwaa... sian sgt2 kt baby tu.. apa la salah diorg.. sib baik mak nk jg anak2 sha, kalo mak dh x larat nk jg br sha berenti keje.. hu hu..

Syikin said...

aku memang emosi gler bila baca or tengok org wat budak2 tak berdosa cam tu..aku pun garang gak.. kadang2 tangan2kan anak gak tapi tak dela sampai tahap mendera. moga tuhan membalas dengan kadar segera org tak de otak cam ni...

ibu 2AZ said...

adoi..meremang ase bile bace..sedih..bergenang air mata..huhu
kenapa ada yg kejam camnikan..

nih mmg buat ina lg lah tak yakin nak amik maid..seriau ase..

aNa SuZaNa said...

kak neisya..
betul tu kak..wlu sesibuk mcmmana pun, anak2 tu ttp di bwh tgjwb kita utk membesarkannya..dan bkn pd ibu je..bapak pun kena tlg sama..

yelahkan, anak2 semakin membesar tanpa kita sedari..seringkali kita dgr keluhan seorg isteri ttg suaminya yg xmembantu dlm hal jg anak ni..alasan yg di berikan sibuk keje dan bila balik keje nak rehat sbb letih..

sudahnya, bila masa dia ada masa..? bila masa dia tak letih..? sbb smpai bila2 pun keje takkan abis..

aikkk..dah lari topik lak..kikikiki

aNa SuZaNa said...

quezul..
sedih kannn.. :(

aNa SuZaNa said...

SHA..
mu untung sbb mak dok dkt2..so dah tak pening2 or risau dah kann..

aNa SuZaNa said...

Syikin..
rasa mcm kita nak belasah je maid tu balik kannn..mcm tak cukup je kalo hukuman penjara...kalo ana, ana buat balik apa yg dia buat kat budak tu...grrrr..

aNa SuZaNa said...

ibu 2az..
sbb tu bila hubby tanya nak maid ke tak ana kata taknak..lgpun ana bkn keje..yg keje tu lainlah cite kan..mmg pyh nak dpt maid baik2..

azeila eila said...

e....akak gile arh..entry akak ni bt sy xsggup bc..:((sy xsggup tgk budak tu kn dera!da la kat umah sy ade maid tp nsib baik mil & fil ade...kalo x mmg sy xtau ape jd..diorg ni mmg hati kering,dats y diorg bleh dtg keje smpi ke msia ni kan..

aNa SuZaNa said...

azeila..
uhuk uhuk..akak gile ke..?? kekeke..saje je..phm maksud ayat tu..tiga2 video tu buat akak nak nanges tau bila tgk..rasa nak ganyang2 je maid tu..gerammmm sgt2 hati ni..

sarah said...

ana...sarah xsanggup tgk video2...ya Allah rasa mcm nak terajang je ,ala2 kaki ni trus masuk lam laptop ni trus ke muke org2 yg bongok2 tak de hati perut tuh...meremang bulu roma...gerammmmm!!!!

Sarah Rahim said...

ana...sarah xsanggup tgk video2...ya Allah rasa mcm nak terajang je ,ala2 kaki ni trus masuk lam laptop ni trus ke muke org2 yg bongok2 tak de hati perut tuh...meremang bulu roma...gerammmmm!!!!

aNa SuZaNa said...

Sarah..
tulah kann..takde hati perut lgsg..sarah tgk tiga2 video tu ke..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...