NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, October 04, 2012

ReSePi : SaMbaL JaWa CHeF iSMaiL


 
Resepi : Chef Ismail
Rujukan : Majalah Saji Oktober 2012
 
Bahan2nya simple aje.. lebih kurang dgn resepi sambal tumbuk/gesek yg aku letak kat dlm belog ni..
 
Bezanya hanya ada bahan yg di tambah dan di kurangkan aje.. jom kita tengok bahan2nya..
 
Bahan2 :

3 biji cili merah
10 biji cili padi ~ sape suka pedas boleh letak lebih
1 biji buah tomato ~ potong 4 bahagian
2 inci belacan ~ aku guna sebesar ibu jari aku je..
1 labu bawang besar ~ hiris kasar2
Sedikit minyak masak untuk menggoreng
Garam dan gula secukup rasa.
segenggam ikan bilis ~ yg ni aku tambah sendiri
 
 
Cara2nya :
 
~ Memula panaskan minyak.. goreng belacan sekejap.. angkat dan ketepikan..
 
~ Goreng ikan bilis.. angkat dan ketepikan..
 
~ Goreng bawang bersama tomato, cili merah dan cili api .. agak2 dah layu baru angkat..
 
~Tumbuk semua bahan guna lesung batu, kalau lesung batu tak muat, tumbuk sikit2 dulu ye.. tumbuk kasar2 je.. kalau malas nak tumbuk blend je kasar2.. tapi bg aku tumbuk lagi best..
 
 Jgn lupa perasakan dgn garam dan sedikit gula.. siappppp.. enak di makan dgn perahan limau kasturi.. makan dgn nasi panas2 memang besttttt...

 




13 comments:

-iLLa- said...

oo pakai cili merah n tomato....
ok ana..tenkiuu...

Me said...

oooo mcm sambal nasi ayam penyet.. ke nasi ayam penyet tu yg dimakan bersama sambal jawa nih.. tapi eden baru tau la namanya sambal jawa.. sebelum nih panggil sambal ayam penyet heheheh... thanks ana 4 infonya;)

Norliza Nordin said...

nak tryla arini.. :)

zailamohamad said...

meleleh ailio aku Ana oi

Yana Aina said...

suka sambal mcm nie..boleh leleh air liur..heheh

Nida Mohd said...

nanti nak try la..belacan digoreng tu yg membangkitkan selera..

zi zain said...

Sambal jawa twu bukan yg letak suhun dgn pucuk ke aunty?

Ana Suzana said...

Zi zain..
Ni resepi chef ismail.. Dia taruk nama sambal jawa so aunty ikut jelah.. Kikiki

Cik Puan Izan❤ said...

meleleh air liur tgk sambal tu... nasib baik ada resepi. tgklah kalau rajin kita cuba...hehe

Rinna said...

Sedapnyaa sambal jawa nie.. TQ share resipi..

Boo said...

Assalamualaikum kak ana, sheila pun suka mkn sambal jawa ni! al maklumlah suami org jawa. wajib belajar mcm ni. hee :)

Laura Sandra said...

salam awak..boley kita nak tanya sikit..ikan bilis tu masa goreng tu nak kene garing ke tak payah.. tq.. :)

aziee said...

Nnti nk try buat sambal jawa nie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...