NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Monday, October 22, 2012

HaRi TeRaKHiR Di SiNgaPoRe

Hari selasa adalah hari terakhir percutian kami kat singapore.. huhuhu.. cepatnye laaa abis bercuti.. plan nak pi zoo singapore pun tak dapat sbb last day dah kan..
 
Kami di benarkan utk late check out pukul 8 malam.. giler kannn.. 8 malam tu dah kira mcm dok sehari lagi lak..
 
Tapi kami ambik keputusan check out pukul 6 ptg je sbb perjalanan balik shah alam perlu di teruskan.. budak2 dah 2 hari ponteng sekolah..
 
Maklumlah, aku ni merangkap guru besar sekolah diorang, so bebila leh cuti... ekekkeke.. acah ajeeee.. tahun ni jelah boleh camtu..
 
Tahun depan dah tak boleh sbb yg sulong dah darjah 1.. mana leh sesuka hati ponteng.. huhuhu.. sedeyyy..
 
Pagi terakhir tu kami di hidangkan bekfes yg sgtlah byk makanannya.. aku ckp dgn encik suami, makanan ni boleh mkn sampai ke ptg sebelum balik.. so takyah la order mknn lain.. encik suami setuju..
 
 
Pagi tu ada roti canai.. agak keras canainya sbb canai frozen je kan.. kikiki..
 
Pastu ada nasi lemak yg lauknya sgt la banyakkkk.. ada kari hayam.. ada telor dadar.. ada ikan selar yg di goreng lebih 10 ekor.. ada otak2, sambal udang, ikan bilis.. dan apetah lagi.. memang byk..
 
Seperti yang di jangka, memang byk pun belen mknn yg ada.. so kami biar je kat situ.. kot2 sape lapar leh ulang mkn lagi kann..
 
Lepas sarapan kami sambung sembang2.. puas menyembang terus memasing lepak bilik memasing sbb ngantuk.. makan nasi lemak memang ngantuk kot.. hehehe..
 
Tapi aku dgn anak2 aku tak tido.. diorang je yg tido.. nape ntah, tak leh nak tido.. sebaliknya aku bukak laptop jenguk belog dan fesbuk aku.. kihkihkih..
 
Tengah sibuk mereply posting kengkawan kat fesbuk, tetiba ica kata nak mkn roti canai.. okeyyy.. jom pi ambik canai kat meja mkn td..
 
Tapi kan, bila aku sampai je kat meja mkn tadi baru perasan yg ke semua mknn tu staff hotel dah angkut dan kemaskan.. tidakkkkkkkkkkkkk... makanan hilanggggg...
 
Terus kecoh2 ngadu kat encik suami yg mknn dah takde.. encik suami pun apa lagi, call la pihak yg berkenaan.. ewahhh.. dah mcm buat report polis lak.. ekekekke..
 
Tapi dalam pada masa yg sama encik suami bebel gak kat aku.. dia cakap apesal aku tak pi jaga makanan tu kasi diorang tak kutip..
 
Ehhh, takkan le aku nak melangut sepanjang masa kat meja mkn tu dgn pesanan " jgn ambik makanan kami " kahkahkah.. okey.. tak kelakar.. tapi padan muka aku sbb kena bebel dgn encik suami.. nak majukkk laaa..!!
 
Encik suami komplen kat diorang gak sbb awatnye diorang tak tanya kat kami dulu sblm nak kemas.. sbb baki2 mknn yg sebelum ni pun encik suami dah pesan jgn buang, just kemaskan apa2 yg patut je..
 
Ni takkk, abis semua makanan di kemasnya.. dah le lauk pauk banyak lagi.. ish2x... diorang tak tau ke yg aku dgn ica ni kuat makan.. haihhh..
 
Yang ica lak bknnye nak paham bahasa bila kitorang kata canai dah takde.. yg dia tau hanya nangess dan sebut nak canaiiii nak canaiiii... adoi laaaa...
 
Memandangkan kitorang memang takkan dpt balik itu makanan sbb diorang kata dah buang pun, terpaksalah encik suami order mknn baru utk kami semua ptg tu.. yelah.. kang kelaparan kang camne..
 
Encik suami order nasi ayam utk anak2, nasi briyani hayam utk kami.. pastu encik suami mintak staff hotel belikan murtabak singapore utk kami gak.. hehehe.. kesemua mknn yg kami mintak tu diorang belikan kat luar..
 
Di sebabkan pihak hotel rasa bersalah kerana membuang mknn kami tanpa kerelaan kami, makanya diorang tak cas pun bil utk bekfes tu.. diorang kata menu bekfes tu di kira percuma je utk kitorang.. Alhamdulillah.. rezekiii..
 
Petang dalam kol 2.30 kot makanan yg encik suami order sampai.. aku pun panggil le mak abah aku dan mertua aku suruh makan sekali.. sbb kang lepas mkn nak kemas2 balik lak kang...
 
Pukul 4 ptg aku dah start kemas apa2 yg patut.. asingkan segala pakaian kotor dgn pakaian bersih.. pastu main kejar2 dgn anak2.. main nyorok2.. pastu sambung mengemas balik.. hehhehe..
 
 
 Kol 4.30 ptg aku mandikan bebudak ni dulu.. kasi diorang main air sabun puas2.. sambil perhatikan diorang mandi, aku lak sibuk pi kutip segala toiletries yg ada.. banyak giler wooo..
 
 
Ni semua aku angkut..
 
Kecuali hair dryer dgn dulang kuning tu le.. tu kalo hangkut mau kene sekeh dgn encik suami je kang.. ekekekke
 
 
Anak2 aku berendam cuma setengah jam je.. takmo lama2 sgt..
 
Kalau mandi elok2 dan tak gaduh2 takpe laa.. ni tak, jap2 adaaa je yg merengek sbb kakak kacau la, ica kacau la.. berebut penutup sabun laaa..  berebut kelopak bunga la.. berlumba buih sabun sape yg paling banyak la..
 
Haihhhh.. naik rimas lak aku jap2 kena bebel2 kat diorang sbb nak damaikan keadaan.. huru hara bila ada yg nanges.. grrrrrr.. penyelesaiannya sila kuar dari tub mandi.. sekian.. kekekeke..
 
Nasib baik memasing menurut perintah.. elok gak diorang dah abis mandi sbb aku byk lagi keje nak di buat.. byk brg2 lom siap kemas.. kang kalo ada yg tertinggal kang akuuuu gak yg kena.. haihhhh..
 
Lepas siapkan anak2, aku pi pantry lak.. aku skodeng peti ais.. fullamakkkk, ada 30 botol jus yg tak luak lagi.. rugi woo kalau biar camtu je.. free tu.. tu belum jenguk peti ais bilik aku, bilik mak mertua aku lagi..
 
Last2 aku decide aku nak angkut sebanyak mana yg boleh.. encik suami serahkan keje penyeludupan sepenuhnya kepada aku sbb dia tau bini dia ni serba boleh.. kahkahkah..
 
Ehhh aku tak curik pun tau.. staff situ yg suruh ambik sbb dah complimentary.. tapi tak semua aku dapat angkut walaupun banyak sungguh yg nak di angkut.. beg dah saratt.. pulak tu jus2 tu semuanya botol kaca..
 
Jenuh aku nak balut setiap botol tu dgn kain2 kasi tak pecah.. hahaha.. tak pasal2 bagasi jadi berat.. tu pun aku angkut separuh je.. yg separuh lagi terpaksa biarkan begitu sahaja..
 
Di pendekkan citer, lepas settle segala urusan bil bagai, kami pun check out le dgn berat hati sbb dah abis cuti.. cuma aku tak tau le berapa gram berat hati aku sbb aku takde penimbang.. hehehe..
 
Babai singapore.. nanti kami dtg lagi ye.. leh try pegi zoo pulak.. pastu nak main rollercoaster dgn transformers ride lagi.. muehehehe..
 
Sebelum terus bertolak ke shah alam, singgah umah mertua aku dulu sbb nak ambik baju yg aku tinggalkan sebelum bertolak ke singapore..
 
Pastu mak mertua aku nak ambik baju2 dia lagi sbb encik suami nak bawak mak dia balik umah kitorang.. so utk pengetahuan korang, mak mertua aku masih bersama kami sejak balik dari singapore..
 
Tu pasal aku jarang apdet belog sbb fokus aku cuma nak masak best2 aje utk mak mertua aku sepanjang beliau berada dgn kami.. 
 
Dalam pukul 9 malam kami bertolak balik ke shah alam.. dan sepanjang perjalanan tu aku rasa pening kepala, rasa nak muntah.. perut aku jadi sebu.. ni gara2 aku duduk kat seat paling belakang..
 
Aku memang mudah mabuk kalo duduk belakang sekali.. rasa terlambung2 je kalo dok belakang.. hehhe.. tak pasal2 aku bantai muntah kat pit stop yg pertama..
 
Pastu beli asam2 kasi hilang loya.. ni loya sbb mabuk kenderaan tau, bkn sebab lain.. cakap awal2 ni sbb kang korang ucap tahniah lak kang.. hahahaha
 
 
Lebih kurang hampir pukul 1 pg kami sampai gak kat umah.. Alhamdulillah..
 
Kengkonon nak kemas pg nanti je.. tapi tulah, aku pun tak tau mana dtg tenaga walaupun sbnrnya masih penat dlm perjalanan dan pening2 tu masih ada..
 
Tapi aku tak pedulik.. time org semua masuk tido (encik suami dan anak2, mak mertua, mak dan abah aku), aku lak sibuk sorang2 mengemas dan memunggah bagasi..
 

Pastu sapu lantai.. sapu tingkat bawah je.. atas tak sapu.. malass..!!
 
 
Tak sedar lak masa tu dah hampir 2 pagi.. Tapi aku teruskan gak mengemas.. lap2 habuk kat meja.. punggah plastik jajan..
 

Pastu cuci pakaian kotor.. settle mengemas dlm kol 3.30 pg.. terus laju2 pi masuk tido sbb anak2 nak sekolah tengahari kang..
 

Haaaa ni lah hasil minuman yg aku ambik dari bilik hotel.. susu kotak tu tak termasuk ye.. terus penuh peti ais aku.. kekekke.. sampai ke hari ini masih byk lagi yg lom di minum..
 
 
Ni pun hasil kutipan aku kat hotel.. cantek tak botol tu..
 
Tu botol kaca tau.. botol air mineral.. pestaim aku jumpa botol mineral mcm tu.. dah mcm botol minyak wangi.. di sbbkan cantek makanya aku angkut 6 botol.. nak angkut semua memang tak leh sbb penuh dah beg aku..
 
Ohye, pagi tu badan aku lenguh2.. penat sangat kot.. tapi kena bgn awal gak sbb nak siapkan sarapan utk encik suami, anak2, org tua aku dan mertua aku.. kena gagahkan diri jugak walaupun tido tak la lama mana pun..
 
Mak abah aku lak nak balik sekinchan siang tu jugak.. nak taknak aku terpaksa pontengkan anak2 aku sehari lagi sbb nak tggu atok nenek diorang balik.. sorry teacherrr.. hehehhe..
 
Hari khamis barulah anak2 aku start sekolah semula.. okeyy dahhh.. sekian citer merepek dari aku.. mengah dah kot korang baca esei aku.. ekekekeke..


11 comments:

Hafizah Mohamad said...

mmg mengah pun nak baca karangan Ana ni...dulu masa sekolah mesti dpt A dlm karangan ni...

mmg cantik botol air mineral tu...kalau kat m'sia ni mmg x jumpa la btl mineral dlm btl kaca...semuanyer plastik...

Unknown said...

Mggu yg memenatkan tp seronok kan? Bilalah ibu nak dpt peluang pg sana padahal bknnya jauh sgtpun. Bertuah ana n anak2.

Kalau ana rajin silalah jenguk blog ibu dan sudi2lah komen supaya ibu dpt improvekan skill berblogging. Maklumla ibu ni bdk br bljr.

http://izaismail.com

Unknown said...

wah...byknye bwk pulang dr hotel..hihi

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ila penah bawak botol air yg ila minat kt korea. tp kena tahan kat aorport sbb tak blh bawak air dlm flight. tlupa lak nak cakap sy nak botol je bkn air

LadyZie said...

akak tabik spring betul kat ana...sangat2 bertenaga..wpun badan kecik je... ape la yg ana makan ek...akak ni balik keje dah keletihan nk masak pun dah tk larat..ana ni balik bercuti jauh2 pun masih ade tenaga...psst kongsi2 le sket...:-)

Shima said...

Salam perkenalan, seronok baca blog Ana. Tak boring. Akak dh jadi follower, pasni nak linkkan blog awak dgn blog akak plk.

Anonymous said...

akak..
20 markah utk karangan panjang dan penuh kosentrasi..
hahahaah

best cite akak..

Unknown said...

panjangnya karangan...tapi seronok baca..kalau saya pun..angkut segala yg boleh...hehehe..botol air tu cantik la....berkenan saya

nazayiena said...

Suka baca tulisan ana nie,byk ideakan dan cantik botol mineral tu.

deeha said...

betol betoll ..
mengah i baca tapi best la u membebel hehehe..
creative writing gitu..

DynaDebab said...

akak pi singapore hotel ape tu yer..cm.terpengaruh dek bath tub see through...;))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...