NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Tuesday, October 23, 2012

KiSaH BaBy aSyRaF

Sebenarnya aku pg tadi dah plan nak buat entry.. tapiiii.. bila aku dapat berita dari adik pompuan aku yg baby dia ada masalah kesihatan, terus mood aku down..
 
Adik aku tu masih dalam pantang lagi.. baby dia di syaki tersedak susu (breastfeed) sbb bila nyusu aje mesti dia muntah dan ada kuar lelehan susu melalui hidung..
 
Dan semalam baby adik aku nampak sangat tak bermaya katanya, mak aku kat kmpg yg mandikan baby adik aku tu pun perasan yg baby tu lembikkk je pastu mcm kebiruan/pucat..
 
Diorang ada bawak pegi klinik berdekatan kat kampung tu, dan doktor yg merawat tu pulak hanya tanya2 tu ini je.. check pun tak.. cissss apparaaa... tup2 dia kata takde apa2, tak demam pun katanya dan pi ambik ubat, pastu byr le bil.. settle.. cehhh..
 
Di sebabkan risau, diorang (adik aku dgn laki dia) terus terjah spital lak.. terus kena tahan sbb di syaki ada infection kat paru2.. memang sah tersedak susu sbb ada ketulan susu dlm paru2 baby tu.. nmpk kes tersedak ni mcm dah lama berlaku.. huhu..
 
Bila aku call adik aku utk tanyakan khabar baby beliau, beliau kata anak dia akan di kejarkan ke spital sungai buloh pulak.. adik aku dgn baby dia kena naik ambulan.. laki adik aku lak pi balik umah ambik pakaian.. dia akan follow kemudian..
 
 
 Ni la baby adik aku.. ni antara koleksi gambar yg aku ada..
 
Bila aku terbayang wajah baby ni aku terus nanges otomatik.. aku suka kacau baby ni tiap kali baby ni ada dekat dgn aku atau tiap kali aku balik kmpg..
 
Anak2 aku pun kalau baby ni dtg umah aku, kemain suka lagi diorang.. berebut2 nak pegang nak peluk nak cium..
 
 
 Ica dgn baby asyraf..
 
Mekasih pada kawan2 fesbuk yg sudi mendoakan kesihatan utk baby asyraf.. setiap kali aku baca komen kawan2 fesbuk, otomatik aku nanges lagi..
 
Dah le aku ada urusan kat bank tengahari tadi.. masa kat bank aku sibuk je dgn henpon sbb nak tau info terkini dari adik aku..
 
Tapi tiap kali dapat info yg menyedihkan, aku nanges lagi.. tak tau kenapa, air mata ni tetiba sukar nak di kawal..
 
Aku yg selama ni terkenal dgn kuat makan, dan skrg ni terkenal dgn kuat nanges.. camno tuh.. cuba gak nak tahan air mata.. tapi beliau nak kuar gak dari mata aku.. lempang gak mata ni kang..
 
Tak pasal2 org kat bank pandang2 aku yg cover2 nanges.. mesti diorang ingat ada krisis rumahtangga ni.. cissss..
 
Menurut doktor, paru2 baby adik aku dah di jangkiti kuman dan di tahap yg teruk.. sekarang ni baby adik aku bernafas dgn bantuan mesin je dan masih belum sedar lagi.. takde tindak balas..
 
Doktor cakap takut effect kat otak.. pastu kemungkinan doktor nak ambik air tulang belakang.. haihhh.. part ambik air dari tulang belakang ni yg aku scary ni.. byk mende negatif yg aku tau dr yg positif.. huhuhu
 
Ya Allah, aku bermohon sangat agar baby asyraf sembuh dan sihat seperti baby2 normal yg lain.. dan info terkini yg aku dapat tadi, baby asyraf mengalami masalah jantung berlubang sejak di lahirkan..
 
Baru sekarang dapat tau.. pastu katanya saluran paru2 agak sempit.. pada yg taktau pasal baby ni, baby ni di lahirkan tak cukup bulan.. adik aku bersalinkan baby dia masa kandungan berusia 8 bln..
 
Apa yg kami sekeluarga mampu buat sekarang ni hanya berdoa, buat solat hajat, baca yassin utk baby tu.. doa agar di permudahkan segalanya dan berharap baby asyraf cepat sembuh..
 
Aku memang cuba utk tabah, tapi tulah.. naluri dan hati seorang ibu kann.. aku dulu masa anak sulong aku kena gigit nyamuk pun aku nanges inikan pulak baby yg di duga sakit begini..
 
 
Cuba baca conversation aku dgn adik aku ni..
 
Bila aku cakap kat adik aku yg aku tengah nanges, adik aku pulak yg tenangkan aku suruh bawak bersabar.. hahahha... terbalik la pulak yg bagi nasihat.. ehhh, kata sedih, tapi tertaip hahaha pulak.. huhuhu..
 
 
Dan ini gambar latest baby asyraf yg masih di NICU.. nanges lagi..
 
Moga adik aku tabah dan moga aku jugak tabah.. huhuhu.. korang tolong doa2kan baby adik aku ye.. kesian tgk baby berselirat dgn wayar..
 


55 comments:

rahayu said...

akak pernah menghadapinya walaupun situasai berbeza..pada masa ini apa yang penting adalah berdoa..
Orang sekeliling juga kena tabah tau...ana pun kena kuat

-iLLa- said...

semangatnya baby asyraf.....
tabahkan hati anak dan adik..insyallah segalanya dipermudahkan...semoga baby asyraf cpt sembuh..

-iLLa- said...

** ana

Kisah Sufi said...

huhu..saya pun nanges gak..cian baby asyraf..moga baby asyraf cepat sembuh..

puan.mila said...

moga baby asyraf cepat smbuh..aamiin..

Unknown said...

Sedih..semoga baby asyraf cepat sembuh ya..insyaAllah..amin

julie hussin said...

sedih yg amat...ngalir air mata baca ana punya kisah ni....akak doakan moga baby asyraf cepat sembuh ...amin

N Suhana said...

ana..bertabahla ana sekeluarga. doakan yg terbaik buat baby asyraf.
selalu ckp dan usap baby beri kata2 peransang. yg kita sayang kat dia.kita tau dia kuat. ckpla kara3 semangat.
insyaAllah yg terbaik utk dia. bertabah ye.
N Suhana pun pernah lahirkan baby 27minggu berat 1.2kg je. byk complication but Allah beri peluang pada kami bela dia. dah 5 tahun pun skrg Alhamdulillah. nikmat yg tak terhingga.
tabha ye Ana. N Suhana doakan utk kamu ye

N Suhana said...
This comment has been removed by the author.
Ummi AmnaAmzar said...

Ya Allah berilah kesembuhan kpd baby Asyraf dan ketabahan kpd kedua ibu bapanya serta seluruh ahli keluarga.. Aminn

Ibunda said...

allah kuatkan semangat bby asyraf.. jyga kaum keluarganya.. saya turut bersedih n airmata jg brlinangan bla bc entry nih... saya pun dok dlm pantang skarang... tgk bby sya teringat entry ana... semoga dugaan ini tidak berpanjangan...

PINATBATE said...

Kakak doakan baby Asyraf cepat sihat.Kakpinat pun dah pernah rasa pengalaman anak sakit berselirat wayar masa dalam pantang,jadi sangat faham perasaan itu.

Amalblogbiz said...

moga bby Ashraf dikuatkan semangat.. nangis kmal baca entry ana kali ni..selalu senyum sorang2.. kmal harap ana sekeluarga banyak2 bersabar.

nurbijen said...

sedih baca cerita kali ni... semoga baby ashraf kuat dan dilindungi selalu... anna pun kena kuat semangat

Hafizah Mohamad said...

semoga baby asyraf sihat cam baby comel yg lain...Allah sayang kat hambaNya sbb tu DIA bg ujian kat hambaNYA nak tgk setakat mana kesabaran kita...ujian Allah tu menunjukkan Allah sayang kat kita...semoga adik ana dan keluarga tabah dlm segala ujian dari NYA.....

love live good life said...

salam,

sgt faham perasaan ana.anyway,saya d
doakan semoga baby asyraf cepat sembuh. Amin.

Liza Hashim said...

Ana, saya pernah mengalami situasi yg sama dimana qaireen disahkan pneumonia. Bernafas pun guna mesin pernafasan kt icu... Saya fhm sgt perasaan ana dan adik ana. Adik ana kena kuat, teruskan berdoa utk keselamatan asyraf, doa ibu itu dimakbulkan. Jgn putus asa, keep on ckp ngan asraf, bg semangat pd dia utk lawan penyakit tu. Even dia msh kecil dan x sedar, insyaallah dia dgr suara ibunya.. Saya doakan asyraf cpt sembuh.. Amin..

ummi_khalish said...

sedihnya hati..semoga baby asyraf sihat seperti sediakala...banyakkn berdoa...

fatenmeera said...

akak, saya pun sedih..ya allah, kau selamatkan baby ashraf..kau sembuhkan lah dia..kakak saya dulu pun sakit jantung berlubang..skrg dah umur 22 thun, alhamdulillah, sakitnye skurang..cuma lelah2 je..akak sabar ye..

Unknown said...

x leh nak tgk baby ashraf...sedih sgt2...insyaallah moga Allah permudahkan segalanya...kuatkan semangat dan tabahkan hati. .... cepat sihat baby comel ye...auntie doakan dr jauh

Unknown said...

kaaak...huhuhu..sy xsampai hti sgt tgok adik asyraf..mleleh2 air mate..even 2nd son sy msuk nicu just dduk dlm oksigen pn sy mnangis..lg xsggup tgok bby bselirat dgn wyre..sy doakn ibu asyraf kuat..ayh asyraf tabah..sis kuatkn smgt..rmai mndoakn adik asyraf n bg support..tabah ye sis..sg buloh xjauh dh gn sy..dua2 son lahir kt sne..nk sgt ziarah tp takut xsggup nk tgok bby :'(

muzai said...

semoga baby asyraf cepat sembuh. .kuatkan semangat ye.. InsyaAllah..

^*NaNa*^ said...

Tumpang bersedih...bertabahlah...kami semua berdoa baby selamat n kembali sihat...aminn...

Mayudi + Asniza = Alya + Alesya said...

kak ana,,, semoga tabah yer,, yg tukang baca ni pun kaki nangis,,, banjir baca entry akak,,, ha caner?,, kita sekeluarga doakan semoga baby Asyraf kuat dan cepat cepat sembuh yer sayang,,,, aminnnn,,,

Suliana said...

siannya.. hope adik kak ana dan baby tabah dan kuat smgt. bby please kuat smgt ye syg... sdhnya..

Norliana Abdul Rahman said...

Ana, semoga tabah ye.. saya doakan yg terbaik utk ana and family. moga allah permudahkan segala urusan..

jijasakura said...

sedihnya...semoga baby asyraf cepat sembuh..dipermudahkan segala urusan keluarga adik ana..ana kena tabah juga ya...

Anonymous said...

Salam...
Kak Ana....Diana pon rasa apa yg akk rasa...bila dah jd ibu ne hati ne mmg selalu sentap negok keadaan cam ne berlaku kt bby...
Diana doakan bby asyraf cepat sembuh...semoga allah mendengar doa2 dr kita semua ne kak...

MOMMYLIN said...

semoga baby asyraf cepat sembuh. kita perempuan mmg sensitive bab2 baby sakit ni. mak2 la katakan... uhuhuh :( lin pun meleleh gak air mata tengok.

♪ Azu ♫ said...

Semoga baby cepat sembuh! aminn..

chinta safia said...

saya doakan semoga Baby Asyraf cepat sembuh..aminnn

ietams said...

take care & kuat semangat ye ana.
semoga tak ape2 la hendaknya anak buah ana tu.
sedihnya baca cerita ni

Unknown said...

assalamualaikum kak ana..anis doakan baby asyraf sehat n sembuh seperti sediakala..wlpun anis belum di beri rezeki zuriat, anis turut memahami perasaan kalian sume..inshaALLAH kte sme2 sentiase bdoa yg terbaek utk baby boy itu..

mamalisa said...

semoga baby sembuh seperti sediakala..Ana tabahkan hati dan tunjukkan kekuatan buat semangat kat adik Ana tu sebb dia mak baby lagi la sedihkan..insyaAllah takde pape tu baby akan selamat dibawah jagaan doc. take care yer.

mamalisa said...

semoga baby sembuh seperti sediakala..Ana tabahkan hati dan tunjukkan kekuatan buat semangat kat adik Ana tu sebb dia mak baby lagi la sedihkan..insyaAllah takde pape tu baby akan selamat dibawah jagaan doc. take care yer.

mamalisa said...

semoga baby sembuh seperti sediakala..Ana tabahkan hati dan tunjukkan kekuatan buat semangat kat adik Ana tu sebb dia mak baby lagi la sedihkan..insyaAllah takde pape tu baby akan selamat dibawah jagaan doc. take care yer.

mamalisa said...

semoga baby sembuh seperti sediakala..Ana tabahkan hati dan tunjukkan kekuatan buat semangat kat adik Ana tu sebb dia mak baby lagi la sedihkan..insyaAllah takde pape tu baby akan selamat dibawah jagaan doc. take care yer.

mamalisa said...

semoga baby sembuh seperti sediakala..Ana tabahkan hati dan tunjukkan kekuatan buat semangat kat adik Ana tu sebb dia mak baby lagi la sedihkan..insyaAllah takde pape tu baby akan selamat dibawah jagaan doc. take care yer.

Ila said...

Ana... sedih sangat kak ila baca kisah ni... harap ana kuatkan semangat... utk bagi support kat adik...kita sama-sama doa baby sembuh... Tuhan maha kuasa... tiada yang mustahil... mesti positif

Bonda Ryan said...

Bila seorang ibu menulis dan sedang di uji..ibu lain turut merasakan gelora kesedihan itu kerna hati kita satu.hati seorang ibu. Semoga baby asyraf berada di dalam keadaan yang baik2 saja dan dlindungi oleh Allah swt hendaknya.

Eey said...

Moga baby Asyraf kuat & cepat sembuh. Juga org2 terdekat juga moga tabah & sentiasa mendoakan.
Amin.

nome said...

masyAllah....semoga baby ashraf kuat....semoga Allah selamatkan baby...sebak la tgk wayar berselirat kat badan baby...ya Allah berilah baby Ashraf peluang untuk terus hidup T_T

Linda said...

saya pun rasa sedih...sabar ya

erranis said...

moga baby ashraf cepat sembuh..amin..kuatkan semangat yer..

Anonymous said...

semoga baby ashraf cepat sembuh....harap kak ana n adik kak ana bersabar yer....mummy akan sentiasa berdoa untuk kalian....

amirah said...

ya allah..kesiannya..moga Allah lindungi asyraf dan sembuhkan asyraf ....

haryati said...

alamak sedihnye tengok baby ni... nak kuar gak air mata baca citer ana ni...
yati doakan baby asyraf cepat sembuh ye...

Mummy Awatif said...

saya pun sedey kak baca entry pasal asyraf,,,semoga asyraf kuat menempuh segala dugaan,,moga baby asyraf cepat sembuh,,amin,,,

Kak_E said...

Semoga asyraf cepat sembuh. Kepada family asyraf bersabarlah "Allah takkan menguji hambanya melebihi kemampuan umatnya". Baby asyraf pastinya kan menjadi baby yang kuat semangat kerana baby ini bertarung menghadapi kesakitan untuk melihat ibu ayahnya gembira.Semoga baby asyraf berada di dalam keadaan yang baik dan dlindungi oleh Allah swt hendaknya. Utk semua ahli keluarga baby asyraf bersabarlah dan berdoalah.

Ya Allah sembuhlah baby Ashraf ini agar baby ini mampu berada disisi keluarganya.

Saya pernah alami semua ini. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul.

yanamib said...

waaa air mata sy pn dh bergenang ni kak oiii..tmbh2 tgk gbr last tu..adeyy mmg kuat semgt la adik akak..xsanggupnya nk tgk baby dgn wayar2 gitu..iskk T__T

be strong asyraf and mamanya! semoga cpt sembuh ye

RaFFeeNa... said...

semoga baby asyraf cepat sembuh...amin..

ReyhaEphyra said...

Salam kak. Sabar yea. Sayu sy tgk baby asyraf ngan wayar berselirat 2. Moga Allah sembuhkan dia cepat. Baby kwn sy pun baru mcm 2 gak. Tserdak susu. Check2 jntung plak blubang. Tapi alhamdulillah dia keep on buat treatment, tukar susu, tpxsmpai mbik air tulang belakang lg. InsyaAllah baby ni belum develop sepenuhnya, lg cepat recover dr kita org dewasa.

Adnazthie said...

Assalam Ana, selamat hari raya Aidil Adha..semoga adik Ana suami isteri tabah menghadapi setiap dugaan. Macam kes member akak juga ni, alhamdulillah anak dia dah operation jantung. Semoga baby Asyraf akan sembuh dan Allah memudahkan segala baginya.

Unknown said...

Ya Allah sembuhkan lah anak ini.amin kesiannya.. kcik2 lagi dah terima macam2 penyakit..

~~Ap Hasnida~~ said...

kak...byk bersabar dan berdoa..Allah xpenah berhenti dengar doa kita.

irfan saya baru 4 bulan..nuero kes...pengalaman kami pun serupa...lama juga kami berkampuang kat wad NICU..dari Irfan dalam perut bila doc da scan irfan ada masalah..saya xpenah berhenti berdoa agar irfan sihat...dan membesar seperti kanak2 normal yang lain....sedih tgk anak kita ngn wayar sana sini...menyusu guna hos...

saya berdoa asyraff ni kembali sihat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...