NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Tuesday, October 02, 2012

DoA MeLeMbuTKaN HaTi aNaK2

Setiap malam sebelum kami laki bini masuk tido, kami mesti akan peluk2 dan cium anak2 terlebih dahulu lebih2 lagi yg dah tido bilik berasingan dari kami..
 
Tak kisah le sape dulu yg nak jenguk anak2 kat bilik.. kekadang aku dulu, kekadang tu encik suami dulu.. sape dulu tu tak penting.. yang penting kami memang buat mcm tu setiap kali anak2 masuk tido..
 
Bila anak2 nak tido je kami mesti luangkan masa sekejap kat dalam bilik diorang.. gurau senda dulu, main geletek2 dulu, pastu peluk cium dan baca doa kat ubun2 diorang sorang demi sorang..
 
Aku biasanya amalkan baca zikir Ya Latiff :

 
Zikir ni amat sesuai utk melembutkan hati anak2 yg keras.. yelah, bebudak kan.. ada kalanya tak berapa nak dengar cakap sgt.. so inilah salah satu langkah terbaik yg kita sebagai mak bapak kena buat..
 
Paling kurang pun baca jelah Ya Latiff pada ubun anak2 kita sebelum diorang tido.. mcm aku lak, lepas aku baca doa dan zikir2 yg patut, aku akan suruh diorang lak baca doa tido, kalimah syahadah dan surah al- Fatihah..
 
Anak2 aku yg ain dgn apis la yg aku selalu suruh amalkan baca.. ica masih tak berapa nak reti baca lagi, tapi dia pandai gak mengikut2 apa yg abg dgn kakak dia baca..
 
Pastu aku mintak maaf gak kat anak2 aku sbb kekadang aku marah diorang kan.. tapi aku terangkanlah kenapa aku marah kannn.. yg ain kalau aku cakap mcm ni mulalah dia rasa sebak.. dia ni sensitif sikit.. dah besar kan, so dia lebih paham kot apa yg aku maksudkan..
 
Best kan jadi budak2.. diorang ni walau dah selalu kena marah atau babap tapi diorang cepat lupakan dan maafkan.. hehehe..
 
 
Ni ain yg dah lena tido..
 
Aku tak sempat menyembang dgn dia sebelum dia terlelap.. elok je aku masuk bilik tengok2 dia dah lena dah.. so aku bacakan zikir2 jelah kat ubun2 dia..
 
 
Apis pun dah lena jugak.. pun aku bacakan jugak zikir2 kat ubun2 dia..
 
Pastu aku masuk bilik aku lak.. nak tengok ica dan nak syg dia sebelum dia tido.. sbb aku tgh2 malam nak iron baju..
 
Elok je aku masuk bilik, aku tengok ica tak tido lagi.. elok je dia duduk kat babycot dia sambil main masak2..

 
Pastu bila nampak je muka aku, terus dia sebut
 
" makkkkkk... nak makan koko krunch dgn susu.."
 
Huh.. dah agak dah.. asal tengah malam je ko nak mencekik.. kikikiki.. layankan jelah.. kang kalo tak di layan lagi membuat onar lak dia kang..
 
Okeylah.. ni saje aku nak share info khusus utk kita bersama :.

**klik kat gmbr ni utk tumbesaran hebat ye..
 
Okey.. jumpa lagi di next entry..

.



6 comments:

ameris said...

ana; akak pun tetiap mlm bacakan ayat qursi kt anak pastu tiup kt ubun2 dia.diorg kecik lg xtau baca so kita la yg kena bacakan. iyer la mana tau tgh2 mlm ada benda2 yg kita xnak masuk kt badan ke kannn... diorg pn tido lena xde ngigau2.

INTAN said...

thanks for sharing d info kakak2...semoga dapat ku praktiskan..insyaAllah....

zawani yusoff said...

Geram tgk ica...comey....:)brape umur ica,k.ana?

Ana Suzana said...

Zawani..
umur ica 3 tahun.. hehe

zawani yusoff said...

Sebaya my doter la.hihihi...leh jd kwn NIH....:)Salam knl ye Kak Ana:)

Haryati Faizal said...

alhamdulillah yati pun buat camtu gak bl anak2 nak tido...baca doa dl.
amboi ica, masak pe lg tgh2 mlm tu...tak puas main lg ye...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...