NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Tuesday, November 22, 2011

ReSePi : StRaWbeRRy TiRaMiSu

Citer resepi lg.. pada yg dah cuba resepi2 sblm ni mekasih byk2 di ucapkan.. harap kenalah dgn tekak korang ye tak..

Yelahkan, tak semua yg kita gemari org lain gemar jugak.. Senang contoh ialah petai, tak semua org suka mkn petai.. kan.. kannn.. tp aku sukeeeee.. hehehe..

Okey.. dlm entry ni aku nak tunjuk cara aku buat strawberry tiramisu.. sbnrnya dah lama benar teringin nak buat sejak jenguk blog kak Nor... bila jenguk blog beliau adaaa je benda yg kita nak try buat gak..

Yang strawberry tiramisu ni pun sbb dr blog beliau gak le.. cuma cara buatnya aku olah ikut cara aku sendiri.. aku ejas ikut cara yg lebih mudah.. utk korang terpulang sama ada nak ikut resepi asal atau mana2 je yg mudah bg korang..

Ok.. jom kita main masak2 skrg.. Resepi asal aku ambik dr Sini.. Dan kat bwh ni aku olah ikut cara aku lak.. derhaka sekejap.. hehehhe.. cara yg aku buat lebih kurang aje dgn resepi tiramisu simple yg aku buat sblm ni.. cuma bhn je bertukar sket..


Bahan2 utama utk filling strawberry :

1. 150 gram Strawberry filling.. boleh beli kat mana2 kedai bakery.. di jual dgn berlainan kuantiti.. ada byk.. ada sikit.. aku beli yg sedang2 saje yg rege rm14.50.. boleh guna byk kali ni..

2. 80 ml air suam

3. Gula aising 1 sudu mkn je sbb takmo manis sgt.


Bahan2 lain :

1. Biskut tiramisu.. ni aku beli kat bakery gak.. rege rm9.30 sepeket..


2. sekotak cream cheese 250 gram


3. Whipping cream 250 ml

4. gula setengah cawan

5. sedikit esen vanila


6. strawberry utk hiasan


7. Air nescafe tanpa gula..


Cara2 buat filling strawberry td :

Campurkan 150 gram filling strawberry + air suam 80ml + gula aising 1 sudu = kacau sebati.. ketepikan dulu.. (aku simpan peti ais jap masa ni)


Utk buat lapisan krim cheese pulak :

Putar cream cheese philadelphia dgn stgh cwn gula dan esen vanila.. kemudian baru masukkan 250ml whipping cream.. putar sampai sebati semuanya..


Cara membuat lapisan pulak :

1. Patahkan biskut kpd 2 bahagian..


2. Ambik gelas/bekas yg sesuai


3. Lapiskan lapisan pertama dgn filling strawberry td..


4. Masukkan sebahagian biskut yg di patahkan td ke atas filling tersebut.. biskut tu di celup dlm air nescafe terlebih dahulu sblm letak dlm cawan tu tau.. celup ala kadar je.. jgn sampai hancur biskut tu korang celup..


5. Kemudian lapiskan dgn lapisan cream cheese td..


6. ulang semula proses dr awal td.. letak filling strawberry, pastu biskut.. pastu cheese..


7. Akhir sekali letak le hiasan kat atas tu.. letak le suka hati korang.. aku letak strawberry je..


Ni hasil yg aku buat..


Saje aku titik2 kan sket belen filling strawberry td atas buah strawberry tu kasi nmpk lebih menarik..


Kasi zoom sket.. hehehhe


Memandangkan aku ada beli filling kiwi jugak, makanya aku buat kiwi tiramisu.. mujur tak beli filling blueberry.. kalo takkk komfem aku buat gak.. kekekeke


Okey.. selamat mencuba..





19 comments:

Suliana said...

adoi.. rajinnya kak ana ni buat dessert2 ni.. hehe.. nnti sy pun nak try jugakla..

adyputra said...

Kelassss la ana.. Pagi2 dah ajar masak-masak.. Memang terliur tengok yang kiwi tu..

Liyana Aziz said...

sukanya yana tengok resipi ni!! ehehehehe... nak2 kalau resipi dessert and pastries! hehehehehe... yana share kat wall fb yana... ehehehehe

syalinda johari said...

akak, yang resepi tiramisu akak aritu, saya dah test..hehehe.. ni tgk resepi baru pulak nih...mak aiiii, cantik sangat presentationnyaaa... insyaallah nak cuba juga nanti..

yanamib said...

huyoo kena beli aa bekas kaca tu..cantek kottt letak desert dlm tuh..haha =P

adarnadzmie said...

wahh ana bertiramisu pulak yer... nampak menarik... mesti sedap ni...hehe

Siti Hajar Masri said...

wahh..terliur tgk tiramisu ni..wajib try sbb cara akak buat sgt senang..

IdayuHalili said...

kak ana. tiramisu simple dulu dah try. sedap!! ni keluar strawberry tiramisu pulak. geramnya tengok..

sal-nurbeena said...

enaknya...tp seday x bleh bernescafe...ntt kepala tuing!

B.E.B.E.L 4 F.U.N said...

kak ana, saya dah buat guna filling blueberry wkend lepas....senang je kalo sape2 xleh mnum nescafe tu, celup lam ribena pon xper...celup lam milo pon tak pe.celup lam sunquick pon tak per..celup je lam air yang bersesuaian.celup nak bagi biskut/kek yang digunakan tu lembab je, sebab kalo kering memang xbest...lembab k, bukan lenjun...best sejuk tekak tapi cream cheese itu leh wat lemak dibadan saya bertambah...huhuhuhu....

B.E.B.E.L 4 F.U.N said...

by the way, cuba ana and kawan2 lain tukar cream cheese kepada mascarpone...gerenti lagi masyuuuuukkkkkk....mascarpone tu wpon mahal sket drpd cream cheese, tapi rasanyer mmg tak leh nafi, sedap sangat!!!!

ummi said...

thanks for sharing. senang nak buat, boleh akak cuba pasnih.

Ana Suzana said...

mascarpone mmg rasa dia lg sedap.. cumanya susah nak dpt kat pasaraya je.. bakery opkos melambak2.. rege jelah tak tahan,,. muehehehhe

Ana Suzana said...

Kak Sal..
seperti yg bebel4fun tu bgtau, celup je dlm air apa sekali pun takpe, tujuannya utk melembabkan biskut/kek tu je.. tak semestinya nescafe..

myxa said...

olo..oloo..ollo... akak ni kannn... napenyer rajin sgt??? adehhhh...tak tahan den mcmni... nak kene wat gaklah nampaknya....

sal-nurbeena said...

bebel4fun n ana .....mekasih

kakatak said...

suke bce blog akak~~

baiezz said...

whipping cream tu guna yg non dairy ke kak....

The only Eza Fazlinda said...

Sedapnya kak..thanks for the sharing. Hope I can make it soon. Tak sabo nk buattt..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...