NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Friday, November 11, 2011

CeRiTa AiDiLaDHa YaNg LaLu

Utk sambutan raya haji lepas, aku masak sesimple yg boleh aje.. tp aku masak dlm kuantiti yg banyak dan tahan utk 3 hari punya stok.. senang.. hehe

Takde org dtg beraya pun.. kami pun tak ke mana2.. org tua aku kat sekinchan buat kenduri pun aku tak dpt nak balik sbb hubby aku bz dgn korban kat surau sini..

Malam raya haji tu aku masak nasi impit segera.. rebus peket yg besar2 punya.. tak berapa suka peket yg mini.. nak anyam daun ketupat aku tak reti.. kahkahkah..


Rebus 6 peket ketupat segera.. 3 jam setengah baru betul2 masak..

Aku start masak dr lps maghrib.. byk kali gak benti bila anak2 nak tu lah, ini lah.. maklumlah, takde assistant yg boleh tlg aku uruskan anak2.. hubby kat surau aje sbb ada gotong royong..


Kelapa parut yg aku beli.. mmg suka beli byk2 buat stok utk seminggu..


Mlm raya tu aku rebus jagung jugak.. kebetulan lak pasar mini tu jual jagung.. biasanya takde.. sedap jagung ni, manisss je...


Sementara aku sibuk masak, ain lak aku suruh mkn nasik.. ica pun sama gak kena mkn nasik.. tp lupa lak nak snap gmbr ica masa ni..


Apis lak membuta kat sofa.. dlm kol 10 mlm kot baru dia terjaga..


Gigih siat2 daging ni pastu rebus kasi tak liat dagingnya bila di kunyah.. yg ni nak masak rendang daging.. hubby yg request.. semua yang aku masak adalah semua yg hubby request..


Ayam ni masih terkangkang atas lantai dapur menanti utk di tetak.. ni aku masak kari ayam je.. kengkonon nak buat ayam masak merah.. tp keletihan terlampau lak.. so kensel masak merah..


Kari ayam ku.. taruk kentang dgn tomato..


My rendang daging..


Sambal bilis..

Masak2 sambil jenguk fb gak kasi hilang lelah.. hehehe.. masa cepat betul berlalu.. keletang keletung masak sampai tak sedar dah kol 2 pg.. apis dgn ain dah lama aku perhambat masuk bilik suruh tido..

Cuma ica je yg takmo masuk bilik.. sibuk nak teman aku lg sbb dia ni kalau nak tido mesti nak menyusu dulu.. ajar susu botol tak pandai.. masih breastfeed lg sampai le dia benti sendiri kang..


Sian dia main sorang2 layan diri.. tudung saji pun di buat menan.. hehehe..

Tp kol 2 pg tu aku dah selesai dah masak semua.. kemas pun sudah.. lega sgt2 bila semua yg nak di buat dah selesai.. tinggal nak ngap je sok paginya..

Pastu apa lg, angkat ica masuk bilik le.. tidokan dia dan aku pun tido le sekali.. penat tak terkata masa tu..

Sok pgnya dah bgn awal2 sbb nak prepare mknn utk hubby bekfes sblm dia pi solat raya.. best betul masa ni sbb rasa puas dpt sediakan sendiri sajian hari raya.. biasanya kalo kat kampung kita just tolong2 org tua je.. tp kali ni sendiri kena bikin.. hehe

Biras yg dok berhampiran pun ada hantar mknn.. tp lupa lak nak snap... mekasih buat birasku.. tak dpt nak membalas mknn lak masa tu.. huhuhu...


Ohye, ni daging korban yg kami terima.. byk kann.. mujur muat peti ais umah ni..


Dan hasilnya, aku masak sup tulang..

Soknya aku masak sup daging lak, pastu hari berikutnya masak asam pedas daging lak.. humang aihhh, daging ajelah menu kali ni.. tu pun kena selang2.. tak leh masak hari2.. darah tinggi kang.. hehehe





10 comments:

pnsusu said...

kagum betul ngan ana nie,,sempat masak banyak lauk mcm tu...

selamat hari raya aidiladha,,,berilaan leh

My Aisy said...

hehe...klu dah banyak daging camtu...seminggu lah lauk daging...hehehe

Yan said...

masak sorang2 ye Ana.. Salute lah kat awak ni.

Mamaleesya said...

byk tu daging...hehe

adarnadzmie said...

byk nyer ana masak...

CoCo said...

as salam ana, sedapnya... minta izin add blog ana ye.. dah lama follow sbb suka tengok ur house...

eynda said...

Meriah.... ana pandai masak banyak jenis lauk serentak... akak kagum :-)

the triplets said...

Mak ai, nampak sedap ....

DeQWa said...

sedap2 jer tgk..dah macam nak wat kenduri plak...hihihi

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...

wah!byk nya lauk =0)
sup tulang n kari ayam yg kak ana masak tu mmg menggoda perut Vi =0).

Lain kali, Vi nak terjah rumah kak Ana..nak mamam sup tulang...rumah kita dkt je..erk..dkt sgt tak jugak, jauh sgt pun tak jugak...cuma sekangkang kingkong kot jarak nya from rumah akak..ngehehehehe =0).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...