NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Friday, November 04, 2011

PuFF SaRDiN

Citer dan gambar ni dah lamaaaa dah benonya.. aku buat puff sardin ni sblm bercuti pi redang tu hari.. gila lama kannn.. ehehehe..

Tetiba teringat lak yg aku belum share citer ni lg.. teringat pun sbb pi blogwalking kat blog kak Nieza yg ada kat bloglist aku tu.. masa baca entry dia terus ckp eh ehhhh, aku pun guna mende ni la.. lupa lak nak share kat blog.. so aku pun terus le karang entry..

Aku karang entry ni sblm gi sekolah ain, tp ptg2 je baru aku publish.. hehehe.. Ohye, bg sesiapa yg suka mkn puff dan tak reti nak buat sendiri, korang boleh try cara ni..

Meh sini masterchef yg tak bertauliah ni ajarin kalian yaa.. ngeh ngeh ngeh..


Memula korang pi beli mende ni dulu.. pi la carik kat giant atau pasaraya yg ada jual mende ni.. aku pi beli kat giant je.. aku kan duta giant.. ekekkeke..


Haaa.. yg ni jgn di tiru ye..

Aku hangin betul dgn kayu penggelek yg aku ada.. time nak gunalah aku tak jumpa lak mende alah tu.. puas geledah kabinet tp tak jumpa2 gak.. last2 guna cawan aje.. wakakakka.. terus hudus hasilnya..


Pastu taruk inti sardin atau inti apa2 je yg korang nak.. sukati korang le nak taruk inti apa pun..


Pastu lipat kulit puff tu macam korang pakai kain batik.. lipat kiri lipat kanan.. yg hujung2 atas bawah tu pulak korang tekan2 kasi tak terbukak.. kang inti terkeluar lak kang.. paham kan..


Kalau korang kreatif korang leh terap2 sket puff ni kasi lawa sket rupanya.. yg aku buat ni hudus sket.. aku just kelar2 sket atas puff tu..


Pastu sapu dgn kuning telor atasnya..


Gila hudus kan puff aku... ada panjang ada pendek, ada yg lonjong mcm pocong.. wakakkaka.. lantak piiii lahh.. janji sedap di mkn..


Yang ni je aku rasa molek sket rupanya.. kuikuikui..


Sila bakar dlm oven guna api atas bawah.. suhu bergantung pada jenis oven yg korang pakai.. oven kan ada kecik ada besar..


Dan ni hasilnya setelah di bakar dlm 10 minit kot.. tak ingat lak..

Siap utk di mkn.. masa ni aku hidang utk mak mertua aku.. mak mertua aku terkagum jap sbb aku reti buat puff ni.. dah mcm kedai katanya.. Siap tanya berkali2 " Su buat sendiri ke ni..??"

Yee makkk.. saya yg buat.. padahallll guna pastry segera je.. tinggal nak taruk inti je lg.. hehehhe.. ohye.. mak mertua aku mmg panggil aku Su..

Okey dah, kalau korang nak try pi la buat dan cari pastry ni.. komfem menjadik.. mkn time hujan2 ni lg best kannn..




10 comments:

Suliana said...

rajin betul akak masak kan.. kagum saya :-)

SYANI said...

Untung mak mentua dapat menantu pandai masak macam SU..heheheh

DeQWa said...

bestnyer....tapi sy dapat detct gelas tue gelas coke tue,dpt dri Mcd..kekeke...
cam senang je buat tue,tpi takde oven..so buat kat kedai jela jawapnyer...kuikuikuikui...

Unknown said...

wah sedapnya abah tengok

Liza said...

mkn puff ni time panas2 mmg sedap....rangup jer kan Ana...

tricksrex said...

kak ana!
mmg dah mcm kat bakeri tu rupanyaaa

nak kena cari jugak ni haha

CikNgah said...

pastry tu masih ada dlm peti ais ku...huhuhuuu bila tah nak guna...

ammi said...

kelllaaass hang Su...hahahaha..lepas ni konpom mak mertua ku cakap "Umi buat sendiri ker ni??"kahkahkah

ammi said...

kelllaaass hang Su...hahahaha..lepas ni konpom mak mertua ku cakap "Umi buat sendiri ker ni??"kahkahkah

Syarida said...

sedap ni... kena buat jugak ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...