NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Wednesday, June 29, 2011

MeLaYaN BuDaK DeMaM

Ain smlm terpaksa cuti sekolah sehari gara2 dia ngadu kepala pening pastu rasa sejuk2.. memula aku syak dia pening mungkin sbb dia dlm seminggu dua ni suka tido lmbt dan bgn punyalah awal..

So aku teka dia pening kepala mesti sbb tak cukup tido.. aku walaupun bg dia cuti, aku bg ceramah kat dia sekali.. pung pang pung pang aku pesan kat dia lenkali tolong la tido awal.. masuk bilik mmg la awal, tp tidonye tetap lewat.. ish3x..

Dia angguk tanda paham.. tp sok2 dia buat lg.. cehhh.. sabar jelah aku.. pastu ptg smlm aku bawak dia jumpa kwn yg dah lama dia tak jumpa.. alaaa, tak jauh pun, jiran taman perumahan sebelah je..

Sambil2 tu maknya lak leh bergosip2 jugak.. ekekekke.. mentang2 tak pegi sekolah, pegi merayap pulak ye.. hehehe.. saje nak bg anak2 aku hepi jumpa kawan2.. cite psl jumpa kawan ni aku cite kat entry lain je nanti ye..

Ni aku nak cite pasal ain yg tetiba lak demam panas sejak ptg smlm.. aku ingatkan sekadar pening2 gitu je.. rupanya tanda2 nak demam panas rupanya.. tu pun sempat gak dia melasak kat playground semalam.. balik umah terus flat..

Arini pun kalo masih lom sihat aku cutikan je dulu kot.. takpe, doktor ana suzana dah bg kebenaran dah.. kekekeke.. dan mlm td lps mkn malam dan bg ubat, aku terus perhambat bebudak ni tido awal..

Dan mcm biasalah, kalo anak demam ni aku tentu tak leh tido lena punyalah.. jap2 aku mesti bgn utk check suhu badan dia.. so mlm td sambil monitor dia dr jauh sambil aku layan drama korea City Hunter.. hehehe..


Ni yg aku standby kat meja bilik ain.. baby monitor, air asam jawa utk lap2 bdn dia dan ubat yg masuk punggung tu..


Budak demam tgh tido..

Aku pesan kat dia, kalau nak apa2 takyah susah2 nak masuk bilik mak.. terus ckp je kat kamera baby monitor tu sbb aku boleh dgr dgn jelas apa yg dia nak.. dgn muka2 sekali aku leh nmpk..

Dia yg mmg dah paham fungsi baby monitor tu tak byk soal sgt..


Baby monitor ni walaupun tgh hala kat tempat ain tido, tp dlm pada masa yg sama aku leh control kamera ni jugak utk tgk apis yg tido kat katil sebelah.. so dua2 aku leh monitor dr jauh dan bkn ain sorang je..

Yang tak paham maksud aku korang leh rujuk kat entry yang ni ye.. entry Baby Monitor yg aku pernah citekan dulu..


Yang ni aku letak kat tepi katil aku supaya aku boleh tgk pergerakkan diorang..

Tgh aku lena tido, lebih kurang pukul 3 pg mcm tu kot tetiba aku dgr bunyi apis menanges.. so aku control la kamera ni utk tgk kedudukan apis.. aku tgk masa tu dia tgh berdiri pegang dinding.. dah mcm spiderman lak aku tgk..

Sblm aku kuar bilik aku slow kan dulu suara kat baby monitor ni.. kang ica terjaga lak dgr bunyi apis menanges.. aku pun pi la jenguk kat bilik diorang.. aku tgk apis masih lg berpaut kat dinding..

Aku pun tanya la kenapa.. lorrrr.. tgh meneran utk berak rupanya.. kekeke.. pastu aku tanya lah dah berak ke belum.. dia yg tgh mamai2 masa ni sbb mengantuk yg menguasai diri jawab

" dede dah berak dahhh.. dede nak berak satu je (maksudnya seketul je kot dia nak kuarkan.. kekeke).. dede dah kuarkan ayah dia.. dede tak larat nak kuarkan mak dgn kakak dan adik2 dia.. mak basuhkan laa.."

Kahkahkah.. aku bantai gelak dulu masa ni.. hilang ngantuk aku.. kekeke.. terus aku pi bilik aku jap utk ambik pampers.. pastu baru cuci montot dia dan pakaikan dia pampers balik.. pastu selimutkan dia suruh tido semula..

Sblm kuar bilik aku sempat pegang2 dahi ain dulu, check2 suhu badan dia kot2 panas balik ke kannn.. mujur tak panas.. terus aku blah masuk bilik aku semula.. nak sambung tido la kengkononnya..

Dalam sejam mcm tu kot aku dgr suara ain lak panggil2 aku dgn abah dia.. selagi salah sorang dr kami tak dtg selagi tulah dia dok bercakapppp je panggil kami.. perghhhh, pencemaran bunyi sungguh.. ckp sekali dah le.. huhuhu.. ni ckp 88 kali sampaikan ica pun leh terjaga kejap..

Cpt2 aku mintak hubby pi jenguk ain jap sbb ica time tulah dia nak melekap kat aku nak nyusu.. hubby pun bgn le pi jenguk ain.. elok je hubby kata.. tak panas pun badan dia.. cehhh.. saje je nak main panggil2 kitorang ye..

Pastu kami sambung tido balik sbb masih kol 4 pg kan.. tetiba dlm pukul 4.30 pg dgr lg suara ain kat bab monitor.. dia masa ni ckp

" sejukkk makkk.. makkk kakak sejukkk"

Dan cpt2 aku pi berlari masuk bilik dia.. sahh, badan dia dah panas sgt masa ni.. lap2 badan dan kepala dia dgn air asam jawa.. pastu masukkan ubat punggung spt yg doktor sarankan..

Pastu aku selimutkan dia dan suruh dia sambung tido balik.. aku ckp kalau ada apa2 bgtau je kat baby monitor..


Nmpk tak rambut ain kat skrin baby monitor ni.. sekali pandang dah mcm seram lak.. mcm tgk filem ju-on pun ye gak.. nak2 time dia pandang kat kamera baby monitor tu.. perghhh.. mmg mcm ju-on la.. ekekeke

Selain baby monitor, kami sediakan jugak walkie talkie utk ain bercakap dgn kami kalau2 kami tak dgr panggilan dia kat baby monitor banyak kali.. satu dia pegang, dan satu lg walkie talkie hubby yg pegang..

Tp aku pesan kat ain tlg jgn guna waktu malam.. guna waktu dah nak siang je sbb bunyi walkie talkie tu kuat.. kang mak, abah dgn ica terkejut kang.. gelak je dia bila aku pesan mcm tu..

Sekalinya pukul 6.30 pg dia dah guna mende alah tu.. siyess buat kami terperanjat.. amboi2, ingat dia tu pak guard yg tgh buat rondaan ke asyik bercakappp je kejenye kat walkie talkie..

Tetiba mcm hilang sabar pun ye gak.. kami laki bini mlm td mmg tido2 ayam le.. sbbnya ain asyik bercakap kat baby monitor dgn walkie talkie je kejenye.. kekadang takde apa2 sbb pun, saje je dia nak main sembang2.. huk alohhhh, tgk la pukul berapa nak oitttt.. huhuhu.. sadisss..

Pukul 7 pg dia panggil lg aku guna walkie talkie mintak buatkan susu.. mmg bising le bilik kami dgn suara dia yg kuar kat baby monitor dan walkie talkie.. ahahahaha.. cpt2 aku silentkan volume kat skrin baby montor dan aku mintak hubby offkan walkie talkie yg hubby aku pegang..

Tak larat wehhh nak melayan dah.. dia buat mcm tempat sembang2 lak.. cpt2 aku buatkan dia susu pastu masa aku otw nak hantar susu kat bilik dia, aku terdengar yg dia masih lg dok pung pang pung pang tekan walkie talkie..

Dia tak tau yg kitorang dah off satu lg tu, so mmg takkan sampai le apa yg dia ckpkan tu.. kahkahkah..

Bila aku masuk je bilik dia terus dia terperanjat.. kekeke.. terus aku kasi susu dan rampas itu walkie talkie.. terus ain tanya kenapaaa..?? aku ckp dah cukup.. buat bising aje..

Ingat ni utk main2 ke hape.. terus aku warning suruh tido sbbnya dia langsung tak tido2 lps terjaga kol 4 pg tu.. pastu aku terus blah masuk bilik.. penat..


Kat bilik aku perhatikan aktiviti dia.. lorrr.. layan mr bean la pulak.. cehhhh... tp tak lama pastu aku tgk dia tertido.. barulah lps tu dah senyap.. sunyi sepi baby monitor dgn walkie talkie dah lps tu.. hehehe..


Ni ha walkie talkie yg ain dgn abah dia pakai.. kecik je.. sebesar tapak tgn ain je.. mmg mcm menan pun kalo bebudak tgk..





8 comments:

ameris said...

senang ada baby moniter ni kan.. tp saya x guna pn anak baru sorg, masih lg tido bersama. kalu dh tido berasingan nnt bleh la guna.

♥SyilaSyira♥ said...

bab dede berak tu sakit perut syila baca tau..hahahah

CikNgah said...

aduh rs nak guling-guling gak la...bab berak pun ada anak beranak ye dede..kihkihkih

Hafizah Mohamad said...

siannya ain...demam yer....moga cepat sembuh n cepat leh gi skolah...sampai hati mak nyer cakap rambut ain cam ju on...ha ha ha...

kak fiza pun kalau anak2 demam panas mmg sumbat jer ubat kat montot...sebabnyer ubat ni cepat berkesan...he he he

Ana Suzana said...

kak ameris..
ana sejak dok sini baru pakai baby monitor sbb anak2 tido kat atas, sdgkan kita byk wat keje kat bwh.. tu yg penting tu..

Ana Suzana said...

syila..
tu tak tgk lg dia buat gaya tgn ala2 ahli bina bdn buat tu, dia nak bgtau betapa kuatnya ayah ta*k yg dia nak kena kuarkan tu.. kahkahkah

Ana Suzana said...

cik ngah..
kahkahkah.. ana pun gelak sakan masa dgr dia ckp camtu tau.. kekkeke

Ana Suzana said...

Kak fizah..
ahahha.. saje nyakat anak.. ana pun lebih prefer pakai ubat montot tu sbb kesannya lg cepat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...