NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Wednesday, June 15, 2011

BeRGeLaP SeLaMa 2 JaM

Ni cite mlm semalam.. time tu dlm pukul 9 lebih mcm tu kot kami anak beranak lepak2 dlm bilik.. aku sibuk layan cite Juvana kat tv3 masa ni.. anak2 aku lak sibuk melantak kopok ikan.. hubby aku lak surf internet..

Tetiba je suasana jd gelap.. pulakkkk.. takde karen ke..?? hubby aku dah cuak dah masa ni sbb teringat peristiwa lama yg mana rumah kitorg pernah blackout di sbbkan ada kebakaran kecil kat kipas dapur..

So dia syak ada perkara buruk yg berlaku.. cpt2 dia turun tingkat bawah tgk kot2 ada apa2 yg terbakar ke apa ke kan.. tp takde apa2 pun.. pastu dia bukak le pintu masuk tgk keadaan luar lak..

Lorrrr.. satu taman blackout rupanya.. aneh betul ni.. tak pernah2 jd mcm ni pun.. kat luar dah riuh dgn suara jiran2 yg kuar umah sbb masing2 nak tau apa yg berlaku.. kekekke.. suara budak2 pun riuh.. maklumlah, tetiba bergelap.. pastu dah tentulah kepanasan dlm umah kan.. kikiki


Mujur umah ni byk lampu emergency light.. kat syiling pun ada.. so ada gak le cahaya sket.. takdelah bergelap terus.. lilin mmg takde kat umah ni.. lupa beli.. hehehe..


dah mcm sambut earth hour lak.. ngeh ngeh ngeh..

Yang pasti anak2 aku tak takut gelap langsung.. memasing riuh je mulut tanya tu tanya ni especially si ain.. Ya Allah mulut diaaaaa, tak benti2 tanya soalan knp gelap lah, org lain gelap jugak ke tak, bila nak ada lampu lah, mcm2 lah lg yg dia soal sampai tak larat aku nak jawab..

Last2 aku suruh dia diam je dan ckp dgn ain sila simpan tenaga mulut tu sket.. kang penat lak.. kalo penat kang jd panas.. bila panas kang berpeluh.. kalo dah berpeluh kang kena berkipas..

Masalahnya karen takde so tak leh nak on kipas.. so sila diam jap.. nanti2 baru soal balik.. hahahaha. psiko betul aku kannn.. kekekke.. sape2 yg ada anak jenis byk bercakap tentu paham kan situasi mcm aku.. asyik bertanyaaa je kejenye.. kekekke

Yang hubby aku lak ckp yg aku ni mesti byk mkn tongkeng ayam masa mengandungkan ain dulu agaknya.. tu psl ain byk ckp katanya.. cehhh.. memandaiiii aje kannn.. mana de.. ish3x...


ica dgn apis kacau abah diorang yg tgh kalut nak selamatkan nyawa ikan2 dlm akuarium.. hehehe.. sbbnya bateri oksigen ikan2 tu tak recharge.. so takleh guna la pulak.. yelahkan, tetiba karen takde dah tentu automatik oksigen utk ikan2 tu tak berfungsi.. camno tuhh..

Risau lak hubby kang ikan tu tinggal nyawa2 ikan je kang.. dah call TNB tanya bila di jangka akan ada karen semula.. diorang sendiri tak pasti.. ahhh sudahhh.. camne nak tido dlm keadaan mcm ni.. panehhhh.. kita ok lagi, tp bebudak le gelisah tido kang..

Menurut info, ececehhh info la pulakkk.. hehe.. kawasan2 yg takde karen katanya hanya seksyen U9 dgn U10 je.. katanya ada pencawang letrik yg tumbang.. katanya la kannn.. betul ke idak aku tak pasti.. Wallahua'lam..


Hubby aku dok bertapa dpn akuarium.. cari jalan camne nak selamatkan ikan2.. kekeke.. kalo tak dpt di selamatkan kita goreng jelah ikan2 tu bang masak sweet sour pun sodappp.. keh keh keh..


ini budak kecik tak reti dok diam2.. main sepak2 bola je kejenye.. sampai lencun rambut tu dek peluh.. mulut dah sangap2 byk kali dah tanda mengantuk.. tp main tetap aktif..

Aku yg nengok pun rimas sbb risau dia kepanasan bila dah terlalu byk berpeluh.. main kejar2 dgn abg dan kakak dia lak pastu.. risau aku.. kang terlanggar meja kang tak psl2 benjol..

Dah le cahaya samar2 je.. kena sound dgn aku baru bebudak ni dok diam2 sikit.. haaa kauuu, mak rimau sudah tunjukkan taring.. kah kah kah..


Pastu sibuk manjat2 kat aku kata nak nyusu.. ewahhhh.. mengenangkan aku pun dah kepanasan masa tu, mood aku nak nyusukan dia pun malas.. hehehe.. boleh lak cenggitu kan.. kuikuikui.. aku bg dia minum air masak je dulu..

Lg satu sbb aku takmo dia tetido.. lg payah aku nak bergerak kang kalo dia tetido kat riba aku time2 blackout mcm ni.. terus aku kasi chance kat diorang main2 semula.. hahahha.. asal jgn kacau aku sudah..!!


Ain tengah menemuramah abah dia yg sedang mencari jln selamatkan ikan2.. sampai pening abah dia nak menjawab tu ini.. kah kah kahhh.. giliran abg lak ye menjawab.. aku dah penat jawab dah.. kah kah kah..

Nmpk tak muka ain ala2 terperanjat tu.. hahhaha.. dia terkejut sbb tetiba ada flash dr kamera.. kikiki.. dia ingat kilat dlm rumah.. ekekeke


ape mende yg hang pandang tu ica oitt..

Aku masa ni jap2 tgk jiran2 kat luar.. masa ni aku tgk dah ramai yg start enjin kete memasing utk lepak dlm kete.. lebih2 lg yg ada anak2 kecik.. memasing nak berekon dlm kete.. panas wehhh..

Hubby aku pun suruh aku angkut anak2 masuk dlm kete myvi aku yg ada kat luar pagar sbb sian kat bebudak yg dah basah dek peluh.. anak2 aku pun suka la sbb dia ingat kuar jenjalan..

Memula kami pusing2 dlm area perumahan kami je tgk kejiranan yg masing2 lepak dpn rumah masing2.. mcm2 gelagat ada.. hehehe

Last2 aku ckp kat hubby jom la kita jenjalan dulu sementara takde karen ni.. hubby aku pun setuju.. tp kami patah balik umah dulu sbb nak pakai molek2 sket.. pastu memasing tak bawak wallet lak tu.. so kenalah ambik benda2 penting dulu sblm kuar umah..

Pastu tawakal jelah utk ikan2 yg ada dlm akuarium tu.. tak pasti brp lama ikan2 tu boleh bertahan tanpa oksigen.. pas bersiap terus kunci umah dan kuar jenjalan naik myvi aku je..

Nak naik kete hubby tak boleh sbb kete2 sume dlm pagar umah.. pagar umah lak jenis auto, so camne nak bukak pagar kalo karen takde.. kekeke..

Kami jenjalan terjah Alam Budiman dulu.. lalu2 dpn kedai mamak.. aikkkk.. awat area sini ada karen lak.. elokkk je org minum2 lepak kat kedai mamak.. cisss.. tak aci sungguh..

Hubby ajak gak minum2 kat situ.. tp aku takmo... malas lak.. hehehe.. aku tgk ramai betul penduduk perumahan kitorang yg lari lepak ke situ.. kuikuikui..

Pastu kami patah balik utk pusing2 area bukit jelutong pulak.. kitorang takde arah tujuan pun sbnrnya.. saje nak isi masa sementara nak tggu karen ada semula yg tak tau bila akan ada.. anak2 aku lak boleh bantai tido lak masa ni.. dah letih sgt la tu..

Masa ni jam dah pukul 11.10 mlm.. sgt2 berharap biar ada karen sblm tgh2 mlm.. sedang elokkk je sampai kat persimpangan nak ke bukit jelutong, tetiba hubby dpt mesej dr jiran yg mengatakan karen dah ada..

Horeyyyyy.. seronok tak terkata masa ni wooo.. lega sgt2 masa ni rasanya.. lg satu sbb sian kat anak2 yg dah sepanjang hari dok dlm kete je kann...

Alhamdulillah Tnb cepat ambik tindakan.. takdelah bergelap sepanjang mlm.. 2 jam pun dah cukup bikin semua huru hara.. katanya kat pasaraya Mydin pun ramai org serbu utk beli lilin.. sampai abis stok woo lilin diorang.. kikiki.. sampai mcm tu sekali..

Kitorang lak lps je dpt mesej ada karen terus buat u turn balik.. yele, watpe lak nak jenjalan lg.. balik umah le.. hubby aku lak tak sabar2 nak check keadaan ikan2 dia.. hehe.. aku lak bila sampai je dpn umah terus loading anak2 aku sorang demi sorang..

Memula loading ica le dulu.. pastu aku bancuh susu dulu utk apis sblm angkat apis dr kete utk masuk dlm umah.. apis ni lain skettt, kalo nak angkat dia time tido kena buat sesuatu utk kasi dia diam.. dia ni pantang terjaga dr tido mesti nak melalak kuat2.. ntah hape2 tau budak ni..

Melalak mcm lah org hempuk dia kuat2... padahal kita angkat dia slow2 utk tranfer ke katil aje pun.. tu psl aku buat susu utk dia dulu.. bila dia nak nganga je utk melalak, cpt2 aku sumbat botol susu tu kasi dia diam. hahhahha.. dah diam baru boleh angkat dgn aman dan biarkan dia sambung tido kat bilik..

Kalo tak buat mcm tu kang abis la dia bantai melalak sekuat hati.. kang dgn ica2 sekali terbangun kang kalo dgr dia melalak.. ain takpe, dia takde masalah pun kalo terganggu dr tido.. ica pun sama.. apis je yg pelik sket.. hehehe..

Oklah.. dah panjang lak membebel.. mentang2 le smlm tak sempat nak apdet blog.. terus taip panjang2 lak.. kikiki.. okey.. tataaaa..




13 comments:

a l y a a a h m a d said...

tp klu xde electric mmg angin 1 badan. panas & bahaya klu ada org jahat.tp psal mkn tongkeng ayam 2 btul ker?ahahahaha

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

aah panjang lak ana memebebel haha..stress ke takde karan hihi

misscha said...

huhu...susah gak pagar automatik....mati katak kat umah......

Rosmawani♥ said...

kalau sy yg duk tkut kak... hahaha :)

Cerita bonda said...

cian bebudak tu panas.. jrg shah alam black out. mesti ada technical problem yg serius baru black out lama cenggini.

Hafizah Mohamad said...

budak2 kalau gelap ni cukup suka...x tau sbb apa...he he he...tapi susah juga kalau x de api n air ni...

Izza - Jiejah said...

uihhhh nasib baik kat alam budiman ok jek ..mmg membahang sekarang ,kalau tido x on ekon ,abis satu badan lencun mcm balik jogging hihihi

misya said...

anak2 sya takut gelap,

Cheritera Kami said...

bdk byk tnya ni bijak...otak dia ligat berfikir

ieena said...

sama kes la kita...masa bergelap ari isnin tu tension je...dah la x leh layan cite juvana..anak2 lak melompat2 sampai kepanasan...last2 ibu dia gak kena jd tukang kipas...nasib baik ptg tu ujan...so sejam pertama tu masih cool la jugak...masuk jam kedua dah mengelupur dah...

DeQWa said...

skrg nie letrik ngan air memang penting la...klu xde kejap pun mau menggelabah tak hengat......hehehe..

ibu syafiq said...

hah.ikan dlm akuarium apa crita?huhu...

aniesz said...

ikan aper citer..selamat ke? kat area umah anis pulak asyik tak der air je..huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...