NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Friday, June 10, 2011

JaDi " TiGeR MoTHeR "..??

** Ni sticky post.. entry br ada kat bawah ye.. tq

Kali ni aku nak cite pasal parenthing pulak.. korang pernah tak dgr perkataan tiger mother..?? Dan korang rasa korang ni jenis mak yg macam mana..?? mak yg jenis garang ke, sporting ke, pengongkong ke, yg lemah lembut selalu dgn anak2 ke..?? haaa.. pilih2.. hehehe

Ohye, saje nak bgtau korang dan nak share info dgn korang semua.. skrg kat facebook Friso Growing Up Together ada membincangkan isu tentang tiger mother ni.. so sape2 yg tak pernah jenguk lg facebook Friso ni sila lah terjah kat sana dan klik butang Like ye..

Kat sana mmg byk sgt info2 menarik yg kita boleh dpt dan kongsi bersama.. sbg contoh topik pasal Tiger Mother ni la kan.. dan aku sgt tertarik dgn topic ni.. menarik okey.. sbb sedikit sebanyak kita boleh tau yg kita ni emak yg jenis mcm mana.. hehehe..



Kalau nak tau lebih lanjut korang boleh jenguk facebook Friso ni ye..

Meh aku citekan sikit apa yg ada dlm topik tu.. tiger mother ni bermaksud si emak yg terlalu mengkontrol life anak dia.. maksudnya apa saje yg si anak ni nak buat mesti kena dpt permission dulu dr maknya.. kalau maknya kata NO mmg NO la jawabnya.. jgn ngengada nak bangkang ..

Strict gila kann.. mmg ada emak yg mcm tu okey.. contohnya ialah Amy Chua.. Amy Chua ni sendiri mengaku yg dia ialah tiger mother sbb segala2 tentang anaknya dia yg akan tentukan.. dr kecik sampailah besar dia yg akan tetapkan keputusan..

Korang pernah tak baca artikel yang di tulis oleh Amy Chua yang bertajuk " Battle Hymn of the Tiger Mother " .. Artikel ni menceritakan bagaimana si Amy Chua ni mendidik anak2 dia hingga Berjaya seperti yg dia harapkan..


Ni la bukunya.. buku ini juga ada menyebut tentang perbezaan mendidik anak cara “ Chinese mother “ dan “western mother“

Maksud chinese mother ialah si emak ni yang akan control dr A-Z kehidupan anak2 dia.. kena dgr cakap dan ikut.. dan tak boleh kata NO..

Maksud western mother pulak ialah si anak tadi akan di beri kebebasan sepenuhnya dan takde kongkongan di sini.. asal korang bahagia sudahh..!! ha gitu lah maksudnya.. hehehe

ini adalah istilah tiger mother bagi Amy Chua.

In a broad definition of mothers, Amy Chua in her sensational book, “Battle Hymn of the Tiger Mother” draws a distinction between “Chinese Mothers” and “Western Mothers”; namely, “Chinese Mothers” acting as tigers that want full control over the destiny of their children, believing that they know best while “Western Mothers” opt for freedom and the joy of exploration on their children. In fact, it goes beyond race and more who you are as a parent.



** gambar kredit kepada online.wsj.com

Yang berada tgh2 tu la Amy Chua.. yang kiri kanan dia tu ialah anak2nya Louisa dan Sophia..

Korang nak tau tak, Amy Chua ni sgt2 tegas woo dgn anak2 dia.. tu tak boleh ni tak boleh.. boleh di katakan memang byk le peraturan yg dia buat utk anak2 dia.. perghhhh..

Ni aku copy sikit apa yg Amy tulis dlm buku “Battle Hymn Of The Tiger Mother “

• Were your kids ever allowed to :

o attend a sleepover
o have a playdate
o be in a school play
o complain about not being in a school play
o watch TV or play computer games
o choose their own extracurricular activities
o get any grade less than an A
o not be the No. 1 student in every subject except gym and drama
o play any instrument other than the piano or violin

Haaa.. byk betul kan yg si Amy Chua ni larang anak2 dia lakukan.. korang pulak macam mana agaknya.. sama tak mcm cara Amy Chua ni didik anak2 dia.. ke korang ada sikit toleransi..

Korang rasa setuju tak dgn cara yg Amy Chua ni buat dlm mendidik anak2 .. korang setuju atau tak meh kita join debate yg tentang ni.. korang boleh bg pendapat korang lak..


Ni link dia.. korang boleh klik kat sini :

https://www.facebook.com/FrisoGrowingUpTogether?sk=app_14167664298

Apa lg.. jom la join Debate ni.. boleh gak kita kongsi2 pendapat dlm mendidik anak2..




Dan aku lak kategori emak yg macam mana..??

Kalau tanya anak2 aku especially Ain, dia akan kata aku ni garang sikit berbanding abah dia.. ececehhh.. yelahkan, kita ngadap anak2 24 jam sehari.. of coz la istilah garang tu tak lari dr sikap seorang mak..

Adakah aku mengkontrol anak2 aku.. aku rasa buat masa ni jawapan aku Ya..!! tp tak semua aku control okey..!! sbb byk hal aku yg tentukan.. contohnya dia nak sekolah kat mana.. walaupun dia masih pra sekolah, tp aku nak dia belajar lebih menjurus apa yg aku nak.. ehehehe..

Tu pasal aku sanggup je hantar dia sekolah jauh2 tu.. sbg mak of coz la kita nak yg terbaikkan utk diorang.. selagi diorang masih boleh di control aku akan control..

Nak pakai apa hari2 pun aku jugak yg akan tentukan.. tido pukul brp pun aku jugak yg tentukan.. pemakanan pun aku tentukan jugak.. Uikk.. byk jugak yg aku control rupanya ye.. kekeke

Tp takdelah sampai ko nak main pun tak boleh kan..Aku lebih bersikap friendly dgn anak2 aku.. suka bergurau senda.. kadang2 je terlampau garang dan strict dgn diorang..

Tentang education lak aku rasa masih di tahap awal lg nak tentukan sbb aku belum tau anak2 aku lebih cenderung pd apa.. kecik lg kan.. periksa besar2 mcm upsr pun belum.. kikiki..

Tp aku rasa aku akan bg galakkan apa bidang yg anak2 aku minat nanti.. asalkan bidang yg elok2 dan boleh di terima la kan.. jgn yg merepek2 sudah la.. ahahahha.. Uikk.. tu apa maknanya tu.. mcm ada sikit2 kontrol gak tu bunyinya kan.. =P

Eh jgn tak tau.. aku dulu masa abis spm aku tatau aku nak teruskan pengajian dlm bidang apa tau.. last2 mak aku yg tetapkan.. bolehh..?? aku pun ikut je ckp mak aku.. pelik betul, dah besar panjang masa tu pun masih taktau nak ambik bidang apa..

Walaupun mak aku yg tetapkan apa jurusan yg aku kena ambik, tu bkn bermakna mak aku ni kategori tiger mother tau.. takkkk..?? mak aku baikk.. jarang control anak2 dia.. buat la apa yg ko nak asalkan jgn buat abah ko marah sudah sbb abah aku sgtla garang.. kekekeke

So korang rasa aku ni ada ciri2 tiger mother tak.. ?? aku rasa tak langsung.. rasanya la.. tp aku tatau la kalau korang boleh di kategorikan sbg tiger mother.. muahahahha..





17 comments:

eynda said...

Sah ahkak tiger mother hehehehe....auummmm... :-D

ameris said...

buat masa masa skrg tiger mother lg kot. iyer la baby kecik lagi baru 5 bln takkan nak srh dia tentukan sendri makan pakai dia.pampers pn kita tukarkan.

kalu dia besar nnt bleh la dia tentukan sendrik bidang yg dia suka asalkan masih di landasan yg betul. ehh tiger mother ke ni? iyer la sbg mak mesti la nak yg terbaik.

kalu jodoh dia esok2 cmner ekk??? uuitt jah benor peginya...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ha.. ne nuff punya advertkan? ekeke

Izza - Jiejah said...

i'm a tiger mother .. muahahaha .

Unknown said...

yup masa kecik nih kita perlu jadi tiger mother kot...utk kebaikan anak2 jugak...n klu dah terbiasa dari kecik kan ke bagus...then bila diaorg grow up kita jadikan diaorg kawan lak...so kita leh share masalah dengan diorang...but at the same time still control pe yang diaorg wat...

tapi walaupun jd tiger mother jangan lah tiger sangat...ni pendapat sy lah...beri sedikit kebebasan supaya tak lah depan kita ye sangat mendengar kata...tapi belakang kita memberontak...kita tak leh de 24/7 depan mata dia...so fikir2 kan dan selamat beramal...hehe...

Lia said...

i'm tiger mother too,, heheee aaaauuummmm....

-iLLa- said...

i'm also tiger mother,,,,huaahuaahuaa

Anonymous said...

ciri2 nak jadi tiger mother macam ada dah sikit2 kat saya ni.. tp tiger spesis friendly harapnya.. :P

DeQWa said...

tiger mother mak yg garang ...
sy xtau la,kategori mana...sbb xkawen lagi..kikikiki....
amboi tulisan entry nie besornye...panas panas topic nie...

terpatrisinarabadi said...

kebanyakkan ibu2 sekarang jadi tiger mother..dalam masa yang sama jadi best friend diaorg jgk....maklumlah, nak yg terbaik je utk diarg..tak kisahlah org nak cakap kita control ke ape...janji kita tahu apa yg kita buat... :)

Cik Puan Izan❤ said...

bukan tiger mother tapi mummy monster..boleh? hehehe

It's my life said...

Dah baca buku ni - sebenarnya tak bagus langsung cara dia didik anak. Ramai orang berjaya tak didik anak mcm dia dan anak anak mereka pun pandai pandai belaka.

Apa kehal paksa anak practice piano sana sini semasa holiday semata mata nak anak jadi top pianist. Anak dia yang sulung tu walau bagus dlm piano pun tak hingin jadi pianist. Orang Melayu tak yah lah ikut sangat style prenting yang menghukum anak terlampau mcm amy buat -- tak make sense langsung! tu sebab anak no.2 memberontak dpn orang ramai.

dayanna said...
This comment has been removed by the author.
dayanna said...

Parenting cara Amy Chua ni mcm extreme sgt, x bagus ibu PAKSA anak ikut kemahuan nye sendiri - selfish!

Kalau kita jd ibu mcm Amy Chua tu, mmg la x terasa sbb kita yg kontrol, syiok jer kan. Tp bayangkan kalau kita jd anak, fengsan!

Lain anak, lain talent, lain kepandaian nye. Ibu patut tau anak nye cenderung ke arah ape, so ibu patut bg dorongan n sokongan kat anak utk anak2 b'jaya dlm hidup (contohnye anak pandai melukis ke, bg la dorongan mane tau besar esok jd arkitek lak kan)

Anak2 yg t'tekan suke m'berontak, esok dah besar silap2 anak benci ibu nye sbb dendam huhu...

TAPI, sekali sekala mesti kena ada TIGER MOTHER dlm diri emak2 ni, karang anak2 pijak kepala lak kan, tp kena b'pada2 la :)

~ShErA~ said...

haha..saya bukan stkt tiger mother lagi dah...segala mcm menatang garang punya mother...lagi garang..lg ntah apa2 punya perangai anak2 buat..jd..skrg nk jd mcm ibu kucing jelah...meowwww...

nuraida said...

bagi saya dalam islam sendiri dah ada panduan...kalau kecik anak manja2.kalau dah besar ibu jadi kawan.tapi walaupun jadi kawan yang penting anak kita tau cara nak hormat kita...nie nak kongsikan satu ceritalah tentang kengkawan aida...tapi dia nie senior,dah nak pencen...anak2 dia pandai sgt2...semuanya sambung belajar tajaan punya...rasanya didikan mcmana dia beri...oooo garang gilerlah dia....sampai anak pecah pinggan pun boleh lap cepat2 takut mak mrh...tapi dia selalu nasihatkan junior mcm saya nie biarlah garang ngan anak...sbb 2lah jadi org...ingat garang bukan mendera....

Albert said...

I believe Tiger Mother parenting is the way to go even for our current generation kids but not to the extreme ways. Found interesting insights from other mothers in here too - https://www.facebook.com/FrisoGrowingUpTogether?sk=app_14167664298

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...