NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Saturday, June 04, 2011

MaSaK - MaSaK , MaKaN - MaKaN

Arini kita topik masak2 lak ye kengkawan.. hehehe.. maklumlah, kan cuti sekolah.. so takdelah kelam kabut nak masak2 dah.. boleh la bernafas sket nak buat keje rumah.. biasanya terkejar2 masa sbb nak hantar anak sekolah lg, nak siapkan anak2 lg..

Dan smlm kebetulan hubby ada kat umah, dpt cuti sakit.. so aku masak la yg special sket.. janji simple.. malas nak masak yg remeh2 ni.. aku masak berpandukan bhn2 yg ada kat umah je.. apa yg ada itulah yg aku masak..

Smlm punya menu aku buat nasi tomato.. masak sekali je smlm, so boleh mkn sampai ke malam.. tak kuasa aku nak berkungfu lg kat dapur utk masak menu lain.. letih wehhh..


Ni la nasi tomatonya.. aku masak style kukus je smlm.. so mmg takde kerak la..


Ni lak ayam goreng serai..

Senang je buatnya.. Ayam yg dah di potong2 tu di basuh bersih2, gaulkan dgn garam dan serbuk kunyit, pastu masukkan sesudu jintan manis dan biji ketumbar.. pastu lak lumurkan serai (3 btg) yg dah di blend siap2 ke atas ayam td..

Kemudian ambik sebijik telor ayam, pukul sekejap dan tuang atas ayam2 td.. gaul rata.. pastu gorenggg.. kalau nak wangi lg masukkan daun kari masa menggoreng..


Ni ayam masak merah.. ayamnya tak nampak lak.. dah mcm bawang masak merah lak rupanya.. kah kah kahhh..

2 jenis je lauk aku smlm.. nak buat acar timun + nenas cadangnya.. tp skrg ni kan tgh hangat isu timun beracun.. walaupun tak sume timun beracun, tp still fobia.. hehehhe..

Ni lak menu sarapan pg td.. kol 2 pg td aku sibuk lipat2 kulit popia sbb nak buat popia sardin.. bkn apa, bgn pg nanti senangg, tinggal nak goreng je..


Ni la popia sardin yg jd feveret kat umah kami ni.. anak2 aku pun suka..


Ni lak samosa berintikan kari kentang.. sblhnya tu kentang goreng..


Ni cicah popia sardin td.. resepi pun mudah.. 2 biji cili merah + 2 biji bawang putih + 3 sudu besar sos cili + sedikit air kira2 120ml.. jgn cair sgt.. blend sume bhn2 ni dlm blender..

Pastu masukkan dlm periuk, masak atas api yg kecik.. masukkan gula pasir dlm 2 sudu besar.. pandai2 la korang nak agak2 rasa dia kan.. kacau2 sebati.. masak takyah lama2, dlm 5 minit cukup.. siappp..!!

Okeylah.. nak ke dapur skrg ni.. nak masak utk mkn tghari lak.. selamat hujung mggu koranggg..!!




8 comments:

DeQWa said...

sedapnya nasi tomato tue....meh antar putrajaya sikit kak ana....lapo nih...
dok sorang2 kan...huhuhuhu

adarnadzmie said...

nasi tomato kegemaran akak tu... popia nmpk sodap...

Aida Azryn said...

nak kentang goreng sikit boleh?:P

CeqGu said...

amboii amboiii syedappnye...terliur akak...camno ana bleh sempat masak mcm2 ye...akak baru anak sorang nak masak pun kekadang tak sempat...baru nak pegang senduk...firas dah meraung2 dlm buai huhu

farah fauzi said...

warghhh...terbaekkk...lapar suda tgk menu kak ana nih...hehe

BaNaNaS! said...

kentang goren tu buat sdn gak ker? kekeke... untun ana badan tak naik...

chichi said...

wahh hebaq mu kak..

Yan said...

sedap tu ana. makan sekeluarga lagi kan.sure hubby tambah sayang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...