NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Friday, August 06, 2010

KiSaH aiN & KeHiLaNgaN KiKi

Malam ni agak sedih sket bg aku dan anak2 aku.. Burung kakak tua yg kami bela dan namakan KIKI dah pun mati.. mati tiba2 tanpa di ketahui punca.. mungkin sakit agaknye..

Belum cukup sbln pun kami bela KIKI.. baru masuk 3 mggu kami bela dia.. tp akhirnya dia mati tanpa sempat kami ajar dia bercakap.. dan insan yg paling terasa sgt kehilangan dia ialah Ain.. anak sulong aku tu cukup syg sgt dgn KIKI..


Ni jelah kenangan KIKI ketika dia hidup dan masih sihat.. Ain selalu hulur jari dia utk KIKI gigit2.. Dan emosi ain mlm ni sgt2 terganggu gara2 KIKI mati tiba2.. dan aku yg cuba tabahkan hati pun jd tak tabah gara2 tgk Ain nanges.. huhuhu..

Aku pun turut nanges jugak.. aku cuba tenangkan perasaan Ain.. tp aku pulak yg ikut nanges sama.. kami sama2 jiwa sensitif dan mudah tersentuh.. anak bujang aku si hafiz dan alisya blm cukup paham lg situasi kehilangan yg kami rasai.. hafiz terlalu sibuk dgn channel kartun dia tu je.. haihhh...

Bila Ain tanya aku " mak sygkan KIKI tak..??" yang si hafiz pun sibuk tanya jugak " mak sygkan Tomen tak..?? " Sambil dia tunjuk tomen dia kat aku.. Tomen tu otromen dia le.. cehhh.. sabar je le..


Ni lah KIKI.. dia terbaring kaku dlm sangkar dia.. huhuhu

Ptg tadi elokkk je lg dia.. cuma dia takmau mkn mcm biasa.. mulut pun tak bising mcm selalu.. selalunya kalo nmpk aku ke dapur mulut dia pasti bising.. tp hari ni dia senyappp je.. sesekali aku dtg dekat dia dan panggil nama dia, biasanya dia menyahut balik.. tp arini dia lebih byk berdiam je..


Sedih aku tgk KIKI.. terkejut sgt2 tau bila dia mati.. kebetulan pas maghrib tadi aku dgn anak2 kuar umah jap gi klinik kat Bukit Jelutong.. lama gak aku kuar rumah.. kol 11 mlm aku sampai umah balik.. pastu aku terus ke dapur.. dan terkejut tgk kiki dah pun kejung mcm tu..

Aku terus jerit bgtau ain Kiki dah mati.. dia antara percaya dgn tidak je masa tu.. siap dia berfikir jap camne nak kasi hidup balik.. huhuhu, ainnn ainnnn...


Nmpk tak kesedihan muka Ain.. dia minta utk pegang Kiki masa ni, dia kata kot2 kiki boleh hidup balik bila dia pegang.. di belek2nya badan kiki dgn harapan kiki hidup semula..


Masa ni air mata dia dah bertakung dah.. emosi Ain dah mula berubah dah.. walhal masa sampai umah td begitu gembira sbb puas main kat playground dpn klinik..


Akhirnya dia sedar yg kiki mmg betul2 dah mati.. start dr situ sampailah waktu tidur Ain tak berhenti2 menanges menyebut2 nama kiki.. kesiann sgt aku tgk anak aku yg sorang ni.. terus aku tepon abah dia suruh dia luah perasaan kat abah dia..

Bila bercakap dgn abah dia kat telefon, makin menanges ada le... sedih sgt sampai dia susah nak susun kata2 bgtau kesedihan dia kat abah dia.. kalo abah dia ada dpn mata dia tentu dia peluk2 dah.. tp skrg abah dia outstation kat penang 3 hari.. huhuhu..


Ain tak habis2 bgtau yg dia bersalahhh sgt buat burung tu mati.. dia kata salah dia sbb dia pegang kiki time dia tgh demam.. Ain kata kiki berjangkit demam dr dia..

Kata2 ain buat aku nak menanges pulak.. aku pulak tak dpt kawal emosi.. tp aku nanges tak tunjuk dpn dia.. kang dia lg teruk nanges kalo tgk aku nanges.. uwaaaaa...

Ni antara kata2 yg ain sebut sepanjang dia menanges td.. kata2 yg buat aku nak nanges jugak.. huhuhu...

" Maafkan kakak ye Kiki.. Kakak rindukan kiki..." nangessss

" Kakak rindukan kiki sgt2.. kakak janji tak tinggalkan kiki lama2 lg " nangess

" Makkkk.. knp mak tak bwk jugak kiki pegi klinik td.. kiki sakittttt" nangesss lg

" Kakak dah takde kwn dah.. kakak rindukan kiki makkk.."

" Kakak taknak pegi klinik lama2 lg dah.. nanti kiki rindukan kakak.."


Aku menaip ni pun bergenang je air mata ni haaa.. lebih2 lg bila tgk muka kiki ni.. pastu tgk pulak muka ain yg tgh tido.. nanges sampai tertido.. terlampau sedih sgt dia rasakan..

Ain siap ckp kat aku mcm ni lg :

" kakak taknak gaduh2 dgn mak lg dah.. maafkan kakak ye makkk.. kakak minta maaf.. kakak taknak mak pegi mcm Kiki.. nanti kakak rindukan mak jugakkk.. kakak taknak marah adik, kakak taknak marah abah.. nanti sume tinggalkan kakak.. kakak rinduuu.."

tlg wehhhh, aku menaip ni sampai tak nmpk huruf kat keyboard dah ni ha, gara2 air mata aku bertakung lak bila mengenangkan kata2 yg dia ucap kat aku td.. sebakkk sgt..

Serius wehhh, aku jd sebak.. sebak bila anak aku yg blm lg umur 5 thn dah pandai berkata2 mcm tu.. dan td sblm ain tido dia ckp esok dia nak tlg tanam sendiri burung tu.. yelah nak, mak ikutkan je permintaan kamu tu.. moga hilang segala kesedihan di hati.. tak sampai hati aku nak tgk dia sedih mcm tu lg..


Buat Kiki, moga tenang kamu di sana.. wlpun kadang2 mama (bahasa aku pd kiki) mengeluh sbb asyik tukar lapik taik je, tp mama syg kamu sbnrnya.. cuma mama blm mahir sgt nak belai2 kamu.. sbb takut dgn kuku kamu yg tajam tu.. tp ptg td mama sempat belai kamu puas2.. at least mama tak terkilan sgt.. cuma sedih je bila ain terlampau sedih.. huhuhu..

Harap takde kesalahan yg aku lakukan pd dia.. cuma keterlewatan bg mkn tu ada la jugak sekali sekala.. tu pun sbb aku demam je masa tu.. apapun, semuanya telah jd memori indah pada aku, suami dan anak2..


Selamat Tinggal KIKI.. muahsss..



18 comments:

Mr. and Mrs. Mokhsin said...

alahai...siannye kat Kiki..and Ain too, mebi burung tak sesuwai dok dalam rumah kot? ke..cemaner? ntah...akak pon tak reti...

Nigina said...

aduhhh sebaknya saya bila dgr cite ain dan kiki... moga satu family tabah kehilangan kiki...

noor said...

ala siannyer ain....nanti beli yg lain la Ana, ganti KIKI...sian lak kat Ain, sebab dia dah faham erti kasih sayang wpun dengan binatang...
tingat kat anak dara aku, kalo tgk drama Melayu yg sedih2 mesti nangis....nak tergelak pun ader gak..heehehe

ammi said...

huhuhuhu..bergenang jugak airmataku..
Sian Ain...
Ana, ku tak suka bela binatang sebab bila kehilangan tu..nanti terasa sangat..sebab dulu ku pernah bela dan sayang seekor kucing, bila kucing tu mati..ku rasa sedih tak terhingga.sebab tu sampai sekarang tak sayang mana2 haiwan lagi.takut dia pergi tinggalkan kita!

desperate mama said...

alaaaa...sedihnya.... sian kat ain... budak budak kan... dah pandai ada hati dan rasa sayang sgt sgt...

Liza said...

aduh..ku jua ternanges baca n3 ni. sedihnya.....kesian Ain....

aNa SuZaNa said...

kak jannah,
agaknye kami ni takde tokoh jd penternak berjaya kot.. bela ikann je le.. huhuhu

aNa SuZaNa said...

Nigina..
thanks yee.. ni baru burung.. kalo la bela kucing, pastu mati, lagilah meraung agaknye.. sob sob sob

aNa SuZaNa said...

Ammi,
eh mak buyong jgn sedih2 sgt tau.. hehehe.. sedih kan kalo kehilangan sesuatu yg di sayang.. huhuhu

aNa SuZaNa said...

desperate mama,
tulah, ana paling sedih bila tgk ain.. bila dia teringat kiki mulalah menanges..

aNa SuZaNa said...

Liza,
ana yg menaip entry ni pun sedih lg.. huhuhu

aNa SuZaNa said...

NooR,
bkn tak mau beli yg baru.. tp kami rasa cukuplah kot.. bela ikan jelah, takut kalau ain kehilangan lg mcm ni dia akan rasa lg sedih.. huhuhu

mamataya said...

uwaaaa..ana..tadi ku dtg elok je lagi..mula2 ku baca entry ni ingat mu melawak...uwaaa
waktu ku tgk burung tu ain datang tau dia cakap " abah belikan burung untuk kakak" skrang dah x ade pulaaakk..baru sat ni je rasanyaa...uwaaaaa..sian ain....

pandai pulak dia ckp macam tu yeaa....sob sob sob!

aNa SuZaNa said...

ME..
tulah, sempat jugak mu tgk kiki kan.. dan sempat jugak ain bgtau kat mu yg tu burung dia ye.. huhuhu..

sgt2 tak sangka mlm tu jugak burung tu mati.. waktu kami takde di sisi lak tu.. time tu kan ku kat klinik dan ada telepon mu pasal mesin neb tu.. huhu

nikzairfan said...

Ana...tumpang tanya..bela kiki dalam rumah erk...mungkin dia tak boleh duk dalam rumah...di anak duk kat luar jugak....memang akan cepat mati tanpa sebab

aNa SuZaNa said...

NikZairfan,
haah, kami letak dia kat area dapur.. masa hari dia nak mati tu, dia langsung takmau mkn.. mungkin jugakla kot dia takmau dok dlm umah...

Zana said...

hai ana...dah lama tak jengoj blog ni ha baru nak tgk balik entry yg lama2...

tak sangka sampai camtu skali ain sygkan kiki...
sedih betoi baca entry ni siap nangis skali..huhuhu..

ayat ain yg last skali tu yg tak tahan tu, dah blh pikir nnt bila org2 yg dia syg dah takde...

izny said...

bergenang air mata jgk bace :P hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...