NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, April 07, 2011

ReSePi SaMbaL TuMbuK

Kali ni aku nak share resepi yg jadi feveret hubby aku ni.. sgt mudah dan senang sgt nak membuatnya.. sape2 yg suka mkn pedas2 tu bolehlah cuba resepi ni..

Entah2 korang pun tau kot resepi ni.. tp takpe, aku letak gak resepi tu kat sini ye walaupun aku dah pernah letak resepi tu kat dlm blog ni.. yele, aku tau tak sume rajin nak belek2 entry lama2 kan.. hehehe..


Bahan2 :

1. semangkuk kecil ikan bilis yg dah di kopek dan di buang taiknya.. hehe

2. belacan ( tak kisah nak letak byk mana, tp jgn byk sgt.. agak2 mcm korang nak buat sambal belacan tu la byknya.. kalau taknak taruk belacan pun boleh.. yelah kan, tak sume org boleh mkn belacan )

3. Cili merah 6 bijik ( Nak taruk lebih pun boleh.. sebijik tu potong la 4 bahagian, senang sket nak tumbuk kang )

4. Cili hijau 6 biji ( nak lebih pun boleh.. kot2 le korang nak buat kuantiti byk kann.. sila potong2 gak utk memudahkan keje menumbuk kang )

5. Cili api 12 biji.. kalau nak letak lebih pun boleh.. ikut kepedasan yg korang nak

6. bawang merah 6-8 bijik.. nak guna bawang besar pun boleh.. kot2 le stok bwg merah korang abis kan.. ngeh ngeh ngeh.. sila belah2 sket utk memudahkan sesi menumbuk jugak..

7. bawang putih 4 biji..

8. Sedikit garam dan limau kasturi ( ambik jusnya saje )


Cara2 :

1. Memula korang goreng dulu ikan bilis tu.. dah masak sila kuarkan..

2. Pastu goreng pulak belacan tu dgn guna minyak yg sama je.. takyah ngengada nak guna minyak baru lak.. goreng kejap je, pastu kuarkan..

3. Pastu pulak sila goreng sume bhn2 ni secara berjemaah.. maksud aku korang goreng je cili2 dgn bawang2 tu serentak.. goreng sampai layu.. dah layu sila angkat.. sila paham ye, layu dgn hangit adalah sesuatu yg berbeza.. jgn goreng sampai hangit lak.. kah kah kah..

4. Pastu apa lg, pi ambik korang punya lesung batu.. tumbuk sume bhn tu sampai tahap mana yg korang nak.. ada yg suka kasar2.. ada yg suka lumat2.. so terpulang kat korang ye..

Kalau lesung korang kecik korang tumbuklah berperingkat peringkat.. jgn sumbat sume lak dlm lesung.. kang abes bersepah sume kang.. kekekeke..

Haaa.. yg takde lesung tu bolehlah guna blender kering.. pandai2 le korang blend.. jgn sampai lumat terus lak.. hehehe.. kot2 ada yg malas nak menumbuk pun leh guna cara ni.. mana lah tau ada yg kurang sabar masa menumbuk.. miahahahaha..

5. Pastu korang taruk sket garam.. jgn byk2 nanti masin lak sbb ikan bilis tu pun dah ada masin2 sket kan.. tumbuk lg sket bg garam tu kena kat sume bahagian..

6. Lastly, perahkan jus limau kasturi.. dah siapppp.. bolehlah mkn dgn nasik panas2..


Ni versi sebelum di tumbuk..


Ni aku punya sambal yg dah di tumbuk.. yg ni versi lumat sket..

Ada masanya time aku kelam kabut menumbuk, hasilnya nampak kasar2 sket.. yelah, kengkadang anak2 aku ni suka beno mengacau aku kat dapur.. jadinya emosi akan mempengaruhi hasil masakan.. kekekeke

Erkkkk.. korang paham ke resepi aku bg ni.. resepi mudah je benonye.. tp aku taip dah mcm buat karangan lak.. ahahahha.. ampunnn kalo korang tak paham..



28 comments:

Fasilitator said...

aii, tengah2 mlm cam ni tertengok entry masakan rasa mcm lapar la pulak,,tgk gaya mcm pedas betul ni..huaa

tricksrex said...

paham cikgu ;p

aqishah said...

shedappnyer... nanti sy try makasih

Yan said...

wahhh..sepinggan penuh tu.. agak2 sampai tak 2 hari..

biology teacher said...

sdpnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

SHAFIDA said...

tq kongsi resepi..xpeah wat nie.bole cuba...lame sgt x komen kat sini,,tp tetap jadi sleeping reader...

ardinihumaira said...

dni nak cuba! yeay :)

lovely.me said...

wah...dah mcm sambal belacan sarawak dah..hehe....mmg sedap pon...dgn nasi panas...ikan goreng atau ayam goreng...fuh..hehe...

Suliana said...

oo sambal ni, dah penah buat.. mmg sedap kak mkn dgn nasi panas2.. hehe.. nnti sy try versi akak plak ye :-)

S.U.R.I.A.T.I said...

nk kena cuba ni....terliur2 tgok sambal akak.
kompen sedap la nih!

shima said...

sdp ni ana...sambal goreng..aku punya versi mcm ni...tumbuk semua bahan2 tu..pastu goreng...hehehe...suka sgt...berselera mkn

adarnadzmie said...

thks ana sudi kongsi resepi sambal tumbuk tu.. selalu akak wat mcm besa jer.. kira resepi ni lain sket.. akak nak cuba buat la...hehe..

Lia said...

nampak sedap blh try ni.. tq akak ana for sharing..

aida yan'z said...

huhu...saya pun suka sambal tumbuk nie ana...sedapppp makan dgn nasi panas..........

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

OoooOOoooooo bulat. ehhhe
ok2..thanx share sini.ni resipi org jawa ke?

Shima Md. Zahar said...

thedapppppp....
akk pun suka itew sambal..
kalau dah malas nak masak lauk lain..
gaul dengan nasi panas-panas..
perghhhhhhh heaven....

fengsan!!!!

yana halim said...

pahaammm.....nie resepi asal org jawa ke org banjar? Nak tau gak asal usul die...hehe

ameris said...

kat tempat saya masakan ni dipanggil sambal ketuk.. hehe

ytekecik said...

wah meletoppppp
pop pop pop

Qaseh chenta said...

cam sedap plak tgk...,kt kedah xpenah tgk org buat pun...dok kl pun xpenah makan lg...nampak cam sedap...nak cube la..thank kak ana..

mannira said...

nak try gakla...mesti best kan mkn dgn ikan grg, panggang kosong...meleleh dah ni...

Zana said...

wuishh...sedapnya nampak....
kalo zana kan, versi tak tumbuk tu pun dah nampak sedap, dah boleh mkn dah dgn nasik....

cik ewun said...

sedap nyaaaaaaaaaaa kak anaaaaaaa :)

ibuayu said...

tq ana..sangat paham dan jelas..makan nasi panas2 sama jering sedapnya..keh3

.:mama dhia:. said...

salam kenal..
sedapnyer sambal ni..lame x makan..dulu mak rajin buat .. nak kene cube sendiri ni..ee..sedapnyerr...

Ms Serry + Fatieha Fatie said...

wah...mcm sedap je...nak try la nanti...

IDAZS said...

terliur tgk. boleh try ni, tq kongsi resepi

asap@koilagi said...

dulu masa bujang kgkawan ajar buat sambal ni...kwn2 ramai org jawa...diorag kata ni sambal org jawa..namanye sambal totok....sejak kawin akak ajar asben mkn sambal ni, memang mabeles, tapi akak guna cili api semata tak guna cili besar pun memang terangkat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...