NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Wednesday, August 24, 2011

ReSePi SiaKaP StiM LiMaU

Ni lauk yg aku masak smlm.. tp bkn lauk ni aje yg aku masak.. ada la lauk2 lain jugak.. cuma lauk ni ada kengkawan kat fb yg mintak resepi.. so aku kongsi la resepi mudah cara aku..


Ni rupa ikan siakap stim limau aku..


BAHAN2 :

~ watak utama : ikan siakap


BAHAN2 KISAR :

~ Bawang besar 2 bijik ( tp kalo saiz bwg melampau punya besar korang guna sebijik je.. hehehe)

~ bawang putih 3 ulas

~ halia 2 inci ( sukat le sendiri.. kekeke)

~ serai 3 batang


BAHAN HIASAN :

~ Sebiji tomato di belah 4 @ 6

~ sedikit karot di potong style btg mancis

~ sebiji cili merah di hiris2 ikut style yg korang nak

~ daun limau purut 3 helai ( kalo ada.. kalo takde pun takpe)

~ daun sup ( kalau ada.. takde pun takpe)

~ cili api 5 bijik di ketuk aje.. nak pedas kasi taruk lebih le


BAHAN PERASA :

~ garam

~ jus limau nipis/limau kasturi 3 bijik

~ sedikit serbuk black pepper

~ sos tiram 1 sudu kecik

~ secawan air


CARA2NYA :

1. Letak ikan dlm bekas khas

2. Lumurkan ikan dgn garam dan sos tiram serbuk black pepper..

3. masukkan bhn2 kisar ke atas ikan td.. lumur rata2 pada keseluruhan ikan

4. tambahkan secawan air atau lebih, ikut nak byk mana kuah dia yg korang nak

5. Masukkan semua bahan2 hiasan atas ikan..

6. tambahkan garam sket.. kang tawar lak kang..

7. kukus sampai masak.. anggaran dlm 25-30 minit mcm tu la kot..

8. Bila dah masak baru tuang jus limau tadi kat ikan tu.. gaul rata.. siappp...!!


** cara aku td tak pakai pengukus, malas nak kuarkan pengukus.. cara aku senang je.. aku ambik kuali besar.. taruk atas dapur gas.. masukkan ikan yg dah di lumur garam, sos tiram dan black pepper td dlm kuali..

Pastu aku masukkan bhn2 kisar, secawan air, garam, serbuk knorr secukup rasa (sbb aku tak guna ajinomoto), pastu tabur bahan2 hiasan sume sekali..

Masak sampai mendidih.. jgn lupa terbalikkan ikan tu kat sebelah bahagian lg, kang sblh je yg masak kang.. hehehe.. terbalikkan dgn berhati2 takut hancur lak kang ikan tu.. dah mendidih aku tuang terus jus limau.. siapppp...!!


Paham tak aku ajar ni.. ehehhe..


8 comments:

Zaila Mohamad said...

faham..faham..sebab aku pon buat cara yang sama ngan Ana;)

Aida Azryn said...

fuh! menyelerakan.. 0.0

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

paham chef ana...

Me said...

pahammmmmmm.... eden pun kukus dlm kuali kalau malas nak kuarkan pengukus... hehehhe
senang je... letak lapik periuk atau kuali yg berkaki tue dlm kuali tuang air lps tue letak la bekas yg berisi ikan atas lapik tue n tutup kuali tue.. jadilah pengukus hahhahah

adarnadzmie said...

wah sedapppnyerrr... ana.. akak cilok resepi ni yer... hehe

DeQWa said...

adoii...terliur dah nie...hantar sini sikit akak....

dayana said...

sama2..i did the same way coz rumah tak ada pengukus..tapi bab terbalikkan ikan memang nk berhati2,elak hancur sebelum makan..hahaha

Fazliana said...

nice & beautiful blog... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...