NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Saturday, August 27, 2011

MeRiaH DaN PeNaT

Rasa best betul dok kat kawasan perumahan sini.. tiap kali nak sambut raya mesti sgt2 meriah.. dulu2 zaman dok sri damansara mmg kami takkan dpt rasakan suasana mcm ni.. boring gile..

Tp sejak pindah shah alam kami rasa kemeriahan tu sentiasa ada.. dgn jiran2 yg mesra alam lglah bertambah best.. hehehe..

Kat perumahan sini mmg tiap kali hampir nak raya akan ada gotong royong masak dodol spt tahun2 lps.. tp thn ni ada kelainan sket.. diorang buat penambahan dgn bakar lemang..

Memandangkan masing2 amatur dlm membakar lemang, makanya abg aku dr kampung di import utk beri tunjuk ajar cara2 buat lemang.. ekekkeke..


Ni gmbr ptg smlm.. masing2 bawak brg2 yg nak di gunakan utk masak2 lps buka puasa kang..


Masa ni diorang dpt tahu beras pulut yg diorang rendam malam sebelumnya sudah basi dan tak boleh di gunakan lg.. sayang betul la.. tp nak wat camne kan, kenalah rendam beras pulut yg baru..


Api utk bakar lemang pun dah ready di bakar tu..


Cuaca lak ptg smlm agak gerimis la jugak.. mujur mlm td masa nak bakar lemang dah tak hujan..

Sementara hubby aku bz dgn gotong royong masak2 kat luar, aku lak berperang dgn anak2 aku kat umah..

Aku sibuk mengemas tu ini manakala anak2 aku sibuk menyepahkan sana sini.. pung pang pung pang mulut membebel sambil tgn tu berjalan gak wat keje.. penat tau.. huhuhu..

Byk betul keje yg tak beres2 rasanya.. adaaa je yg lom siap.. basuh kain 2 round.. pastu sapu lantai, lap2 dapur, basuh pinggan, bg anak2 mkn.. perghhh.. mmg byk le tugas2 yg lom siap dan tak tau bila nak siapnya..


Ni pulak kejenye asyik panjat kusi kecik yg dia letak kat tepi sinki.. pastu bukak paip dan main air je kejenye.. basuh tgn tak sudah2.. mula2 aku biar je dulu..

Tp bila makin kerap lak dia pi main air terus aku tegur.. apa lagi, terus sentap le budak tu.. heheheh.. sbg tanda tak puas hati kena marah, dia buat2 majuk baring2 atas lantai..


Aku biarkan aje.. malas nak pujuk.. siap snap gmbr lg ada lee.. hahaha..

Tp kejap je dia baring2 atas lantai tu.. tetiba mulut dia bising bgtau ada "uyatttt".. uyat tu ulat maksudnya.. tp sbnrnya bkn ulat pun.. semut kecik je.. ekekke..

Sbb nmpk semut tu merayap2 je atas lantai kat tempat dia baring, terus dia cpt2 bgn.. dan terus tak jd merajuk.. kahkahkah..

Lps bg bebudak ni mkn mlm, aku biar diorang main2 dulu sblm tidokan.. sementara tu aku sambung le buat keje yg tak sudah2..

Bila tgk dah kol 9.30 mlm je, baru aku angkat ica masuk bilik dan tidokan dia.. yg lg 2 org tu pandai2 diorang le nak tido sendiri.. takyah nak dodoi bagai mcm ica..

Bila ica dah tido aku pun buat le aktiviti melipat dan menggosok baju.. keje yg paling kurang di minati tp kena gak buat.. sape lg nak buatkan kalo bkn diri sendiri.. hehe..

Tak lama pastu sorang jiran ni call ajak kuar gi tempat org bakar lemang.. aku ckp tak sure nak kuar ke tak sbb byk keje nak di buat.. tp last2 aku kuar gak.. nak hilangkan stress jap ngadap keje yg tak tau bila akan siapnya kannn..


Gmbr agak huru hara, malas nak setting.. sbnrnya tak berapa nak reti setting.. ekekeke..

Ramai betul org masa ni.. majoriti kaum bapak2 le.. kaum ibu2 tak ramai sgt.. meriah betul rasanya..

Ada yg kacau dodol, ada yg tgh jaga lemang, ada yg mkn2, ada yg main bunga api, dgn bebudak yg sakan main kat playground lg.. mmg best..

Suka betul suasana mcm ni.. nak2 pulak semuanya kat dpn umah aku lak tu.. kalo aku tak kuar umah pun aku still leh nmpk kemeriahan dr tingkap umah aku.. hehehe..

Tp td aku kuar le jugak.. sembang2 dlm stgh jam gitu.. pastu terus mintak izin balik umah sbb anak2 tido kat umah kan.. risau ada yg terjaga gara2 bunyi bunga api yg kuat..


Byk kan lemang yg di bakar...



Alhamdulillah lemang ni masak dgn cantekkk.. maksudnya takdelah mentah ke hape ke kannn... memasing dpt bawak balik 2 batang..


Gigih kacau dodol.. perghhh.. mesti lenguh ketiak dan sengal2 je tgn pastu kannn.. hehehehe..


Ni pun dpt bawak balik sorang satu tupperware..

Dorang selesai masak dlm kol 3.30 pg.. pastu memasing berkemas2 utk balik umah.. bila hubby aku sampai je umah, aku masih lg dok sibuk iron baju2 dan lipat kain..

Berjam2 woo buat tak jugak siap2.. badan mmg dah letih gile.. ngantuk pun ngantuk.. tp masih aku gagahkan jugak diri ni nak siapkan keje mengemas pakaian..


Tup2 tgk jam dah nak kol 4.30 pg.. hubby aku mmg balik dr gotong royong terus terbongkang atas katil.. aku lak tak berani nak tido sbb takut terlajak nak bgn sahur kang..

Sudahnya aku apdet le entry ni.. ehehehhe.. dlm sibuk2 masih nyempat lg tu aku dgn entry bagai...

Dan ramai gak yg tertanya2 kat aku mcmmana aku leh kuat buat keje umah dan cergas tetiap hari walaupun tido lmbt, pastu nak uruskan 3 org budak kecik yg tgh melasak..

Cth mcm skrg ni, semalaman aku masih lom berehat2, tido pun tak lg.. baring2 kat tilam pun takde kesempatan lg..

Kalo aku kata tak letih tu tipulah kan.. robot pun boleh rosak inikan lak aku manusia biasa.. tp aku ada cara aku tersendiri..


Sbbnya aku tetiap hari minum 100 plus.. stok ni always ada dlm peti ais aku..

Air kosong pun kena minum gak, bkn bergantung pd air ni semata2.. tp bg aku, 100 plus membantu aku jd aktif utk buat keje2 seharian..

Ni jelah tips aku, dan ada kwn aku yg dah ikut tips yg aku bg ni pun akui yg 100 plus mmg membantu dia utk cergas buat keje rumah.. kalau tak asyik nak tidooo je katanya.. hehe..

Ok.. cukup sampai kat sini.. 2 kali aku benti utk apdet entry ni tau.. memula benti sbb nak masak mknn utk sahur.. pastu benti sbb nak buat keje sket..

Dan skrg ni aku betul2 nak benti menaip sbb dah ngantukkkk.. dah kol 6.10 pg wehhh.. nak tidoooo.. tataaaaa..



9 comments:

Azhamyra said...

wah..stok 100+ tu mcm bleh buat kedai..kalau akak buat stok mcm tu, bukn akak yg abiskan, anak yg umo 5 thn dok perabih dulu...

NukiLan Tinta said...

k.ana amek seharibpe tin??

Gina said...

seronoknya kalau kawasan kejiranan ada biat macam nie kan, barulah hidup aman damai aje

Mazlia Mazlan said...

slm kenal.. baru nk tanya how akak leh cergas mcm tu.. tq for sharing, pasni kena ada stok 100+ ni.. anak baru 2 tp penat mcm anak ramai je huhu.. tq kak sgt kagum dgn akak sbenarnya :) Selamat Hari Raya... slalu baca je rini nk komen gak..

Najwa.H said...

hati2 100+, nanti gula naik, kihkih..


Ana, beraya Sg besar ke? selamat hari raya, maaf zahir batin. Berilaan yer~

Ibu Muda 30series said...

wahhh...minum hundred plus rupanya ye..

Cheritera Kami said...

sama la kita ana..xsuka nak lipat n iron kain bj..

potpetmama said...

salam dik ana, selamat hari raya;tq sudi jadi follower akak

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

serononnya..hopefully bia ila pindah umah ke kajang mcm nelah keadannya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...