NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Wednesday, September 08, 2010

MaKaNaN FeVeReT aKu KaT KaMpuNg


Korang tau tak ni hape..?? hehehe..

Ni mak aku kata namanya Mandai.. aku pun taktau kenapa nama dia mandai.. ke mak aku yg mandai2 je bg nama lauk ni mandai.. kekeke.. tp kalo korang google komfem jumpa apa itu mandai..

Selalunya mknn ni terkenal di kalangan org2 Banjar je.. sbb aku kan org banjar so aku tau lah apa itu mandai.. laki aku yg tak pernah jumpa mknn ni pun suka mkn mandai ni tau.. haha.. sedap wehh..


Ni lah asal mandai.. asal dr kulit cempedak..

Kulit cempedak ni di buang dulu bahagian kulit yg berjerawat/menggerutu tu.. pastu hiris kecik2 ataupun potong dadu pun boleh.. pastu sila basuh bersih2 sbb bergetah kann..

Pas basuh sila gaulkan dgn garam.. gaul rata2.. pastu masukkan dlm balang yg sesuai.. taruk air sket.. dan biarkan di jeruk selama beberapa hari.. biasanya hari ke 4 dah boleh di masak..

Sblm masak jgn lupa basuh dulu tau.. buang balik getah2 masa proses penjerukkan tu berlaku.. minyak nak menggoreng mcm kita nak goreng ikan masin.. maksudnya minyaknye tak byk tak sikit la kannn..

Sedap di goreng dgn bawang merah/putih yg di hiris dan cili merah serta cili padi yg jugak di hiris.. sodap woo.. masam2 masin rasa dia.. aku kalo ada lauk ni je pun tak kisah.. sukaaa...


Ni yg mak aku dah siap buat jeruk.. tunggu masa nak goreng je lg..

Masa aku mengandungkan hafiz, aku nak sgt mkn mende ni.. tp masa tu bkn musim cempedak.. sadisss wooo.. mana nak jumpa kalo bkn musim.. huhuhu..

Masa ngandungkan alisya pun aku tercari2 mende ni.. mujur masa tu musim cempedak.. sampaikan kalo ternampak gerai org jual cempedak goreng aku nak je ckp yg aku nak beli kulit cempedak yg diorang buang kat bakul tu..

Tp kang depa pelik lak apehal beli kulit lak kann.. so aku batalkan jelah niat tu.. buek malu jo kang.. kekeke..

5 comments:

fahmi ibrahim said...

menarik eh... nak suh sape tolong buatkan ek..

aNa SuZaNa said...

buat sendiri la.. hehehe

Fazila said...

ana, sedap nie... sy pun suka makan
sy pun banjar gak... kg dkt parit 3, sg burong n area2 sekinchan tu

isal said...

first time dengar kulit cempedakpun boleh makan...

AnjeLite Beauty Care said...

1st time jugak dgr kulit cempedak boleh makan.. buat lauk pulak tu... mungkin biasa bagi org banjar tp bagi org boyan mcm sy ni mmg tak pernah makan benda ni... nk kene cuba ni... mana la tau lidah org boyan ni sama ngan lidah org banjar kan...

- hanya jauhari mengenal manikam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...