NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Monday, March 05, 2012

ReSePi : PaVLoVa SiMpLe

Arini aku bikin pavlova lagi.. terlebih rajin lak buat sbb byk buah2 dlm peti ais yg lom abis.. kang busuk mcm tu je kang..

So arini aku bikin le lagi.. style lain tp menggunakan resepi yg sama..


Ni le pavlova aku utk hari ni.. cantek takkk..?? hehehe.. kali ni buat 1 layer je.. tak mcm semalam..


Ni meringue yg dah siap di adun..

Kalau sblm ni aku adun guna mixer dan spatula.. kali ni aku adun dgn menggunakan mixer sahaja.. Alhamdulillah, hasilnya tetap sama dan menjadi..

Korang pun leh tiru gak kot2 la malas nak guna kaedah kaup balik guna spatula kan..


Bahan2 tetap sama :

~ 4 biji putih telor ayam
~ 1 cawan gula kastor ( aku guna 3/4 cawan )
~ 1 sudu besar tepung jagung
~ 1 sudu teh cuka makan
~ 1 sudu teh esen vanilla


Cara yg aku buat tadi :

** panaskan oven terlebih dahulu pd suhu 140 darjah celsius.. masa nak membakar adunan baru turunkan suhu antara 120 - 110 darjah celsius..

1. Memula putar putih telor guna kelajuan tinggi sampai gebu dan soft peak @ bertanduk.. maksudnya kalau terbalikkan mangkuk tu adunan tersebut tak tumpah..

2. Masukkan gula kastor sedikit demi sedikit sambil putar menggunakan mixer pd kelajuan tinggi.. putar sampai adunan kental dan berkilat..

3. Masukkan pulak tepung jagung.. putar lg dlm 3 minit..

4. Masukkan cuka dan esen vanilla yg dah di campur terlebih dahulu.. masukkan dlm adunan dan putar lg seminit.. semuanya menggunakan mixer..


Kali ni aku bakar dlm acuan/loyang..


Aku letakkan aluminium foil kat dlm acuan tu bg memudahkan proses mengeluarkan meringue tu kang..


Meringue yg dah siap sedia utk di bakar.. kalau boleh adunan keliling meringue tu lebih tinggi berbanding tengah.. buat mcm bentuk ala2 kawah..


Pastu bakar dlm oven.. letak kat rak tengah.. bakar selama 1 jam 15 minit @ sampai meringue tu kering @ tak basah dah..

Make sure bila dah masak jgn kuarkan dr oven terus.. biarkan dulu sejuk dlm oven dgn pintu oven sedikit renggang..


Meringue yg dah di bakar.. keluarkan dgn berhati2 ye masa proses letak dlm pinggan/bekas..


Dah siap di pindahkan..


Dah siap di hias dgn krim dan buah2an segar.. kalau nak nmpk kemas gunakan piping bag masa nak hias krim tu..


Cara2 nak buat krim :

~ putar secawan @ 250 ml whipping cream sampai kental dan gebu.. aku guna jenama rich's.. boleh di beli di kedai bakery/cold storage dan pasaraya terpilih.. ecehhh.. mcm iklan pulak.. kekeke..


Pastu hias le dgn buah2 kesukaan anda..


Sejukkan dlm peti ais sblm mkn.. nak mkn terus pun boleh.. tp aku lg suka mkn time krim dia sejukkkk..

Sekian.. selamat mencuba.. leh jenguk sini gak tutorial buat pavlova yg aku buat sblm ni.. cuma cara je lain.. kot2 la ada yg nak tau mcm mana rupa whipping cream ke, rupa cuka ke, rupa gula ke kann.. hehehe..

6 comments:

ibh_sue said...

Aslmkm
Wahhh...membaking pavlova juga ya..hihihii..Akk pun suka mkn sejuk2 juga. Kurang la sikit rasa manisnya tu..(^_^)

Adnazthie said...

Assalam..

Ana akk mohon C n P resepi ye..

GLAM Entrepreneur said...

salam..akak..nak tnya la...kenapa sy nya marigue tu mcm tak berapa nak kental mcm akak nya eh?/sy dah pukul ikut minit yang di sarankan..tahu xpasal apa??

Ana Suzana said...

Meringue biasanya tak kental adalah di sbbkan bekas/mixer tu basah atau ada titisan air., kena make sure semua peralatan mixer itu kering.. Pastu telor tu pun jgn ada tercampur sikit pun kuning telor.. Cuba try check kat mana kesilapan di situ.. Maybe peralatan tak kering kot..

suria eney said...

Ana sya dh buat tp nape meringue tue xpecah2@retak2 membulat cnteq jer?? Xjdik ker?

Permata Arissa said...

as salam, kalo tukar cuka tu dgn perahan jus lemon ok ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...