NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, March 22, 2012

ReSePi : BiSKuT FaMouS AmoS

Dah beberapa hari aku cuti apdet.. heheh... maklumlah, mood turun naik.. arini aku nak share resepi biskut famous amos yg aku ambik dr Myresepi tp aku ejas sket berdasarkan komen2 mereka2 yg telah try guna resepi ni..hehehe..

Sape2 yg nak cuba di persilakan.. mmg mudah.. kali ni aku tak tunjuk cara aku buat step by step sbb ke semua bhn2 dia korang pun tau..

Kebetulan lak mlm td aku buat lewat malam, so agak malas nak snap satu persatu langkah yg aku buat.. tp aku yakin korang leh buat punya..


Bahan-bahan ( 1kilo cookies = 100 keping ) :

(BAHAN2 A)
1 cawan gula ** aku buat stgh cawan je
1 cawan gula perang ** aku guna stgh cwn jugak
1 cawan mentega (~150gm)
1 cawan minyak
1 telor
secubit garam
1 sb susu segar @ susu tepung
1 sudu teh esen vanilla


(BAHAN B)
4 cawan tepong gandum (di ayak)
2 sudu besar serbuk koko (di ayak)
2 sudu besar tepung jagung ( di ayak)
1 sk cream of tartar ** aku ganti dgn 1 sudu kecik cuka
1 sk soda bikarbonat
½ cawan walnut cincang ** aku letak 1 cawan almond nib
2 cawan semisweet chocolate chips


Cara2nya pulak :

Satukan k semua bhn2 A ke dalam mangkuk besar.. mixer ke semuanya sampai sebati.. ohye, gula perang tu aku blend kering dulu sbb kasar sgt.. takut kalau terus mixer tak larut lak gula perang tu dgn adunan lain..

Bila dah sebati baru masukkan bhn2 B pulak ke dalam adunan td..

Kali ni gaul guna senduk atau spatula je..masukkan step by step tau bhn2 B tu, bkn sekaligus.. contoh korang masukkan tepung sikit demi sikit dulu, pastu masukkan serbuk koko lak, pastu di ikuti bhn2 lain lak..

Hasilnya akan jd seperti kat atas.. pastikan oven korang dah panaskan terlebih dahulu dgn suhu 160 celsius.. masak selama 15-20 minit.. bergantung pd oven jugak ye..

Kalau tak berani bakar byk2 sbb takut rentung, korang try bakar 2-3 ketul dulu sbb nak setting berapa lama dan suhu sesuai utk jenis oven korang .. paham kan maksud aku..


Adunan td korang sudukan je masuk dlm dulang pembakar..dulang takyah nak griss butter pun.. sudukan comel2 je sbb adunan ni mengembang sket kang..


susun jgn rapat2 lak.. kang bercantum lak diorang..


Ni hasil lps di masak selama 20 minit..

Siapppp.. mudah je kan.. bahan2 pun mudah.. memang semerbak bau umah dgn biskut2 ni.. sedapppp..




36 comments:

Mama Zila said...

seang je kan nak buat...ok boleh try....tgh lapar ni, semua nmpk sedap...

Lia said...

tq share resepi kak.. blh lia try nanti .. ^__^

Syida said...

tq kak ana share resipi ni..dr mlm td tgk kt fb dh teliur...cara bt n bahan2 cm sng je ni....nk try la nnt...hihi

"CT CoMeL" said...

malam nie kiter nak try ler kak..hehehhe

ibudhira said...

nampak sedappp...boleh la try resipi neh...tq for sharing..

isal said...

rasa cam famous amous ke?

Cik Puan Diksu said...

memang sedap biskut famous ni..tpi manis....Nak cuba lah resepi akak ni..

Unknown said...

tq..akan dicuba nanti ni..

ViRgO GaL said...

nampak senang je nk buat..nk juga try buat bila freela..

Rossicat said...

akak! 1 kilo cookies tu cookies jenis ape ek?

Unknown said...

saya dah buat. tapi saya termix bahan b. hahahah. jadi biskut cipmore terus.

Unknown said...

bestnya rumah lengkap segala..leh wt mcm2..nak jugak....

jajarosli said...

dh cuba and sangat sedap! thank you!

Izyan said...

I've tried this and it tasted sooo good! Thank you for the recipe anyways c:

AtiE Yati said...

saya telah mencubanya dan ternyata sedap. tq for the recipe :)

My Travellers said...

saya nak cuba nih...

AS said...

boleh cuba ni..nampak sedap..tq ya sudi share..

SimpleeAkish (Balkis) said...

Salam, nak tanye, klu sy gune oven yg comel molek je..brand faber 120 tu, nak preheat bape lame ye utk 160 tu? sbb sy try preheat utk 8 minit, da bau terbakar..preheat,meaning oven tu kosong kan? takyah masuk tray?

sorry banyak tanya, 1st time nak bake cookies..tp xjd..frust kejap..hehu

Unknown said...

mohon copy resepi ya..
terima ksh.. :)

min comel :) said...

Terimakasih kak Ana utk resepi! Suka sangat refer kat sini. Bestt sebab ade gamba. Semalam 1st attempt terus jadi. Alhamdulillah :)

min comel :) said...

Terimakasih kak Ana utk resepi! Suka sangat refer kat sini. Bestt sebab ade gamba. Semalam 1st attempt terus jadi. Alhamdulillah :)

Unknown said...

thanks share resipi. esk nk buat utk anak

Kak Lin Beauty Shop said...

assalam...minta halal resepi yea...saye ambil resepi awak untuk buat kuih raya...hehe..sedap n menjadik...thank you...

Unknown said...

Nape tak sama..hua....jadik gelap sangat

damiadanish said...

Sis, sy buat biskut ni.. Nk tanya, mmg biskut ni rapuh sgt ke? Atau ada yg silap ke kalau biskut terlalu rapuh.. Plz reply sis

Unknown said...

tq2....blh cuba ni....nampak simple n sedap

noor said...

Assalaamu'alaikum . Maaf Nak tanya biskut ni kat dlm crispy tak? Risau takut tak crispy mcm kat luar biskut tu.

aqilahrazak said...

Sy share ya! Terima kasih :)

LYCONETMALAYSIA said...

Sy dah cuba raya tahun lepas.mmg sedap. Terima kasih atas perkongsian. Mohon izin & halalkan ye..

Unknown said...

Kenapa jd warna coklat gelap :'( .. x pe.. lain kli cuba lagi.. harap2 rasa dia sdap #cubaanpertama ^^

Ciksue said...

sy dh cuba tp mslhnye leper mcm lempeng.ape sbb yer? dh 2 3 kali buat,result yg sma..ke sy yg xreti msak ni ����

... said...

hihihi..mksud kak ana, resepi ni dapat menghasilkan lbh kurang 1 kg cookies bersamaan dgn 100 keping cookies.. bknnya bahan dalam resepi ni perlu guna 1 kg cookies.

... said...

hihihi..mksud kak ana, resepi ni dapat menghasilkan lbh kurang 1 kg cookies bersamaan dgn 100 keping cookies.. bknnya bahan dalam resepi ni perlu guna 1 kg cookies.

Unknown said...

Salam, kalau nak cookies tu tak leper waktu bake, cik sue kena letak dough dlm fridge about 30 min baru scoop and bakar, asaya ada baca dk google :)

Unknown said...

Crispy sis, sbb ada pengunaan brown sugar untuk jadi kan texture cookies rangup dan chewy

Unknown said...

Biskut ni...bleh letak emplex tak nk bg rangup

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...