NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Saturday, March 24, 2012

DEVIL'S FOOD CHOCOLATE CAKE

Jeng jeng jengggg.. ni entry main masak2 lg ye.. hobilah katakan.. hehehe.. kali ni aku nak share resepi yg aku ambik dr blog Kak ita Masam Manis.. kan aku kata beliau ni sifu aku di alam maya.. hehehe..


Percubaan kali pertama aku buat kek ni..

Hasilnya sgt2 la sedap sampaikan aku sendiri tak sabar2 nak merasa kek tu padahal kek tu kena sejukkan dulu baru boleh di potong.. hehehe..

Bg sape2 yg nak resepi sila jenguk blog kak ita ye.. aku yakin, kalo korang jenguk blog masakan beliau, korang pasti teruja nak try masak tu ini gak.. hehehe..

Utk resepi kek ni aku tak dpt nak bg korang tutorial lengkap sbb aku tak sabar2 nak siapkan kek ni tadi.. so malas nak klik2 kamera bg setiap perbuatan.. hehehe..

Okey.. ni aku copy paste balik resepi kek ni ye.. ada sket jugaklah yg aku derhaka sbb ada bhn yg aku takde lak masa pembikinan kek ni.. huhuhu.. kreatif itu penting..


Loyang yg di gunakan utk adunan kek ialah loyang size 9x9 inci..

Kalau boleh loyang mcm kat atas ni sbb senang nak kuarkan kek.. loyang 9 inci di gunakan sbb hasil kek yg terbentuk adalah sedang2 elok je tingginya.. tak tebal sgt.. just nice org putih kata.. hehehe..


Ni antara bhn2 yg di gunakan.. ada byk lg bhn benonye tp tak sempat aku snap.. Okey.. kat bwh ni resepinya..

DEVIL'S FOOD CHOCOLATE CAKE
By: Shelly Kaldunski book on Cupcakes
Rujukan : Kak Ita

Bahan Kek Coklat:

2 cawan tepung gandum
1 / 2 cawan cocoa powder
1 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1 / 2 sudu kecil garam (aku tak letak)
1 / 2 cawan gula pasir ( aku pakai gula kastor je )
1 / 2 brown sugar ( aku guna soft brown sugar )
125 gm mentega ( aku pakai marjerin daisy sbb buttercup abis )
2 biji telur gred A ( aku pakai telor yg ada je )
2 sudu kecil vanila ekstrak ( aku pakai esen vanilla )
1/2 cawan buttermilk - buat sendiri guna 1/2 cawan susu ditambah dengan 1 sudu kecil cuka dan rehatkan selama 10 minit. ( yg ni aku guna susu segar dutch lady + 1 sudu kecik cuka )
1 cawan air suam

Ni antara langkah yg sempat aku snap td.. Sblm tu sila panaskan oven terlebih dahulu.. suhu 160 celsius.. api atas bwh..


Step pertama :
Dgn menggunakan mixer, putar mentega + gula ( gula kastor dan soft brown sugar ).. pukul sampai sebati..


Step kedua :
Kemudian baru aku masukkan sebijik telor.. putar kejap.. masukkan lg sebijik telor.. putar lg..


Step ketiga :
Pastu aku masukkan tepung gandum yg di ayak terlebih dahulu.. gaul guna senduk bg tepung tu sebati..

Pastu aku masukkan serbuk koko lak.. sama gak aku ayak terlebih dahulu.. gaul lg sampai sebati.. masukkan soda bikarbonat pulak.. gaul lagi..

Kemudian aku masukkan susu yg di campur cuka td tu sikit demi sikit.. masukkan sikit, kacau.. masukkan lg.. dan kacau lg.. buat sampai abis.. pastu baru aku tuang air suam lak sikit demi sikit.. kacau.. tuang lg dan kacau..

Akhir sekali aku masukkan esen vanilla.. kacau semuanya sampai adunan betul2 larut dan sebati.. aku tak masukkan garam dlm adunan kek.. resepi asal ada letak garam.. tp aku tak letak.. yg pasti tak mencacatkan rasa pun..


Step keempat :
Lastly baru aku tuang adunan td ke dalam loyang yg di lapik dgn kertas minyak di dasar dan keliling loyang... griss dgn butter terlebih dahulu.. aku guna kertas A4 je.. hehehe.. pastu sapu marjerin..

Bakar adunan selama 30 minit atau sehingga masak dgn suhu 160 celsius.. aku masak 30 minit je td.. aku letak kat rak tengah.. apapun bergantung pd jenis oven gak ye..


Ni hasilnya selepas di bakar..


Keluarkan kek dr loyang dgn berhati2.. buangkan kertas minyak td..


Sejukkan dulu kek sblm di hias dgn Cream Cheese Frosting..

Bahan2 utk Cream Cheese Frosting :

125gm Philadelphia cream cheese
60gm mentega
1/2 cawan gula aising
1 sdt vanili ekstrak
1 sudu kecil jus daripada lemon ( kebetulan takde lemon, aku ganti dgn 1 sudu kecik sunquick )

Pukul cream cheese dan mentega hanya sampai creamy aje, tambahkan gula aising dan jus lemon


Step kelima :
Sapukan cream cheese td atas kek.. ratakan..


Sejukkan dlm peti ais jap sementara kita buat coklat ganachenya dulu..

Bahan2 utk Ganache Coklat :

100ml double cream/ whipping cream
250gm coklat gelap dicincang halus
sedikit garam (aku tak letak )
1 sudu besar golden syrup (takde pun takpe)
1 sudu teh paste vanila

Double boil cream jangan sampai mendidih,tambah coklat & sedikit garam, kacau rata. Bila semua sudah cair.. Angkat dan sejukkan..


Step keenam :
Tuang atas cream cheese td.. sejukkan lebih kurang 1-2 jam sebelum di potong..


Tp di sbbkan aku kurang sabar nak rasa td, aku dah potong awal2.. baru 20 minit di sejukkan aku dah potong.. cream cheese dia masa ni belum betul2 keras lg.. tak pasal2 comot sket bila potong..

So aku nasihatkan, utk dpt hasil potongan yg cantek dan menarik, kasi kek tu sejuk dlm sejam ke dua jam ye.. sbb bila betul2 sejuk hasilnya lebih cantek bila di potong...


Comot kan.. huhuhu.. sape suruh tak sabar..


Dan yg ni hasil bila betul2 sejuk.. cantekk je hasil selepas di potong..


Make sure setiap kali nak potong, korang celup dulu pisau tu dlm air panas, lap kasi kering baru potong.. pastu celup lg.. lap dan potong..

Kalau main potong je kang tak cantek rupa kek tu kang baru tau.. sape suruh tak dgr arahan.. muehehhe..

Okey.. selamat mencuba..!! Bg aku kek ni sgt sedap dan pasti aku akan buat lagi dan lagi dan lagi..

20 comments:

HaLiMaTuN SaAdIaH said...

hehehhe..kita pon tengah buat ni..tapi ni dah second time try buat..masa yang first sememeh..hopefully this time menjadi..kali ini pon sebab tengok kat blog kak ita jugak baru terasa nak try algi sekali..tgh nak letak cream cheese baru nih..

selamat menjamu selera:)

Ibu Yusuf Maryam said...

Aduh.. menggoda betul kek tu.. :D

gerhana luka said...

aduhai sedapnya terliur tengok kek tu.. ni yg membara nak membaking ni

ibh_sue said...

Aduh Ana..Rajin beno ana membaking ya..Kalu tgk Kak Ita punya resepi mmg terliur kan..hehehhe..

nurbeautyforever said...

wah...sedapnye....mcm rupe kek kat hotel2...=)

azi said...

Salam..
Akak jalan-jalan kat sini, ternampak yang rumah ana masuk Anjung seri June 2010. Akak pembaca setia AS...nanti akak tengok...:)

Blog yang menarik...bukan saja pandai mengemas..masak pun pandai....akak dah folo..:)

jijasakura said...

kagum dgn ana nie...pandai memasak..buat sekali jer dah menjadi..aduh..terliur tgk cake ana nie..dah la puasa..huhuhu...

lily lotus said...

bestnya dpt byk tips n tricks kat sini :) thanks!

Farra Da Smiley said...

ana, yg putih atas ganache tu cheese frosting ke?

Ana Suzana said...

Yg atas ganache tu belen cheese atas kek tu..

OrkedUnggu said...

salam kak saya ada try buat kek ni..tapi leps dah siap semua nye ni ..kena masukkan ke dalam freezer juga ke? apesal ganache coklat saye tu macam tak berapa keras erk..or memang tak keras?

meowlover said...

kak ana, saya buat kek nie semalam.. tp xjd.. kek jd bantat, xnaik n rasa kenyal2 xgebu.. kenapa jd mcm tuh yer?? kene putar berapa lama??

n pastuh akak ckp putar cheese sampai juicy tuh mcm mana?? saya putar butter, cheese n gula pastuh letak kt atas kek yang xbapa nak sejuk terus melting.. kecewa..

n ganache pulak cair tp letak kt freezer baru jadik keras n bila potong die retak pulak.. uwaaa... sedeh lahh

Syahrin Mohammad said...

Nama kek ni kalau translate melayu.. Hmm.. Tak elok la nama kek mcm ni, keknya sedap tp nama x best..

Ana Suzana said...

Syahrin..
Ana pun tak tau kenapa nama dia mcm tu sbb ana ambik resepi pun dr belog masakan org lain.. so ana copy paste je nama resepi ni..

Anonymous said...

salam kakak

saya mmg suka tengok blog akk ni.
nk tnya..klo oven kecit..guna suhu berapa yeh kakak?

shazana said...

masa raya pertama 2 wt kek ni ikot resepi akak,mmg sedap... org puji2 je kek ni.. ;)

Dani Perfume online shop said...

alamak,org kurang penyabar mcm saya ni xleh buat kek ni. kang kejap2 bukak peti ais. xsempat kek sejuk dgn elok. hehe

Yan said...

salam kak ana....saya dah try buat, tapi ada maslah dengan Cream Cheese Frosting....xnaik n sikit ja.....kenapa tu

Unknown said...

Saya nak cube ni malam anyway thank alot for sharing :)

minhi said...

coklat utk ganache tu akak guner coklat aper..hehhehe..nak mencube resepi baru kekekkekek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...