NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Tuesday, September 25, 2012

aHaD MaSiH Di KaMpuNg

Sambungan entry pg tadi...
 
Hari ahad tu aku terlepas scene sembelih lembu.. ecehhh, mcm le aku berani nak tengok lembu kena sembelih.. abah aku dari aku kecik2 lagi dia tak kasi aku tengok org sembelih lembu..
 
Abah aku cakap nanti aku tersebut " kesiannya lembu tu ".. abah cakap kalau kita kesian kat lembu kita tak leh makan lembu tu.. dan sbb tu aku taknak tgk org sembelih lembu sbb kang aku tak dapat mkn lembu kalau aku cakap kesian.. hehehe
 
Alaaaa lagi pun org sembelih lembu pukul 4.30 pg.. waktu tu aku dah lena yg teramat dah.. sorry le nak bgn semata2 nak snap gmbr org tengah sembelih lembu..
 
Kol 6 pagi bgn solat subuh, mak aku dgn kakak2 aku dah bz kat dapur.. jiran sebelah umah pun dah ada yg dtg tolong2 apa2 yg patut.. bagus betul semangat kejiranan kat kampung..
 
Aku lak, selesai je solat subuh dengan tak mandi pagi lagi terus kuar tengok aktiviti yg org kampung buat kat luar umah.. ramai kawan2 abah aku kat luar tu.. semua baya2 abah aku je so takyah nak risau org nak ngorat bagai.. hahahha.. perasan..!!
 
 
Mereka2 yg sibuk melapah daging lembu dan tulang2 lembu..
 
 
 
Haaaa kannn.. tul tak aku cakap, warga2 emas je semua tu.. kihkihkih..
 
 
Sebahagian daging lembu abah aku buat masak gulai kawah..
 
Resepi aku lom menuntut lagi dgn abah aku.. encik suami tanya gak kat aku tau ke cara masak gulai kawah mcm abah buat tu.. errrr.. lom lagi bang.. nanti2 lah ye.. kawah tu besar sgt kot nak taruk atas dapur gas kita.. ekekekke..
 
 
Walaupun aku banyak jd tukang penyibuk, tapi aku tolong gak kakak aku masak udang sambal petai.. petai tuuuu.. phewitttt...
 
 
Kat dapur lak kelihatan abg aku, kakak ipar aku (wife abg aku tu), nenek aku dan jiran sebelah umah sedang menyagat mangga muda..
 
Aku masa ni dah siap2 ambik piring, taruk garam halus dan terus genggam mangga yg dah di sagat masuk dlm piring aku tadi.. hahhaha.. sedap gile makan mangga.. pepagi dah mkn mangga muda.. lepas kenyang terus blah tanpa menolong pun.. larikkkkkk...
 
 
Sibuk sungguh aku snap tu ini.. nak menampakkan yg aku pun rajin gak buat keje benonya.. wahahahha..
 
 
Rajin sungguh mereka2 ni kan.. sebagai upah aku masukkan gambar mereka2 ni dalam belog aku.. muehehhe.. macam le diorang baca belog aku.. ekekekke..
 
 
Haaa yang ni aku yg kaut masuk dalam tray tau.. rajin kan aku..?? bini sapo lah tu kann..
 
 
Makkkkkk tengok dioranggg, diorang tak wat keje pun mak.. !!
 
 
Ni makcik aku ( adik abah ) dgn jiran sebelah sedang membuat kerabu mangga.. sedapppp...
 
 
Kat dalam umah lak marhaban sedang berlangsung..
 
Masa ni sebenarnya aku nak pi ambik baju dlm bilik sbb nak mandi.. dah kol 10.30 pg tapi aku lom mandi2 lagi.. org lain dah cantek2 tapi aku masih selekeh berbaju semalam..
 
Sebenarnya aku cadang nak mandi lepas abis majlis aje.. tapi di sbbkan ada sorang makcik ni tegur aku sbb dia kata aku mcm pakai baju semalammm aje terus dan2 tu jugak aku larik nak pegi mandi.. kantoiii.. malu aku tau.. makcik tu drop my water face.. hahahhaha..
 
Tapi hajat nak mandi terbatal lagi sbb org2 marhaban memblocking pintu bilik aku.. takkan la aku nak tumpang lalu kat situ lak kann.. so tak jadi mandi.. tunggu je sampai marhaban abis.. dalam kol 11.30 pg gak le baru aku dapat mandi dan pakai cantek2.. hehehe..
 
 
Pas dah cantek2 terus kuar umah carik makanan..
 
Cehhh, dah la menolong tu tak byk, tapi bab makan lajuuu je aku kan... muahahahha.. abah aku masak nasi minyak pakai beras panjang..
 
Lajuuu je aku ambik pinggan, penuhkan nasik minyak dan semua lauk2 aku kaut sampai tak nampak dah nasik dalam pinggan tu.. kahkahkah..
 
 
Sedih makcik2 ni sebab aku abiskan lauk2.. sedih sampai pejam2 mata lagi makcik2 ni.. sabar ye makcik.. saya tak sengaja terambik lauk yg banyak.. hehehe..
 
 
ewahhhh... posing ye makcik.. kikiki..
 
 
Kaum lelaki yg makan dengan tenang...
 
 
Ni abg ipar aku, adik lelaki aku dgn sepupu aku yg bertugas sbg tukang cuci..
 
 
 
Tetamu yg datang memang ramai.. abah aku kalau buat kenduri memang ramai org kampung yg datang sbb diorang tau abah aku masak sedap2 dan best2....
 
Petangnya aku dgn adik beradik yg lain terus gotong royong kemas umah, pastu cuci pinggan mangkuk periuk sama2.. haaaa part ni aku ambik bahagian.. bab2 main air memang best..
 
Part2 sebelum ni bkn aku taknak ambik bahagian, tapi sebab dah ramai sgt yg buat keje tu jadinya aku beralah sajelah kasi diorang yg buat.. kekekke..
 
 
Settle je membasuh terus aku rendam ica dgn sepupu dia dalam besen..
 
Ica punya pasal la ni, sibuk merengek2 dan ulang2 cakap nak mandi rendam nak mandi rendam.. huhuhu.. yelah, mak tunaikan.. rendam le korang dlm tu sampai kecut2.. ekekke..
 
 
Bahagia korang yeee... sambil berendam sambil aku suap diorang makan nasi..
 
Encik suami aku sepanjang majlis kat kampung kitorang tak kasi wat keje2 berat sbb dia masih dalam proses nak sembuh kan.. so utk tidak menampakkan yg dia tak buat keje sgt, petang tu dia sibuk tangkap lalat2..
 
Tangkap guna kertas pelekat lalat yg bergam tu ha.. asal lalat tu hinggap je kat kertas tu, hubby aku tekan lagi badan lalat tu kasi melekat.. hahahha.. bkn lalat je yg melekat kat situ, tebuan pun melekat sekali..
 
Tapi kan, aku rasa di sbbkan perbuatan encik suami aku yg asyik menangkap lalat, lalat tu telah mengeluarkan sumpahan ke atas aku.. huhuhu.. aku terus mendapat cirit birit gara2 termakan telor lalat..
 
Sumpahan lalat tersebut membuatkan aku menderita sampai hari isnin.. keje aku asyik ulang alik kuar masuk toilet aje.. tu pasal aku tak dapat nak apdet belog hari isnin tu.. lalat punya pasal la ni.. cisss.. nak kena lalat ni..
 
Kitorang balik ke shah alam pada sebelah malam lepas solat isyak.. sunyi terus umah mak abah aku sbb anak diorang dan cucu diorang yg paling memeriahkan suasana dah balik.. hehehe.. nanti kami balik lagi ye..
 
Abis dah citer pasal balik kampung.. sekian..
 
 

8 comments:

Ya ALya said...

ya lalu ptg ahad tu...tapi org dh kemas khemah....hehehe...

IdaShazana said...

Lalat sumpah ... ramai sedara mara yg terkorban

Azreen said...

seedapp tengok lauk2 tu...mesti bertambah2 makan.. :) kesian ana cirit birit plak terkena sumpahan lalat.. sgt x kan best kena berulang ke tandas je ..

KaKTuS BeRDuRi said...

Paling berkenan ngn mangga2 tu..uih, kalau dapat tu mmg pulun menyicah la..hik3..

mamaamni.blogspot.com said...

olorr..sesedap makan dah kna sumpahan..sian ko ana..nsib tak bebudak tu yg kena...

MamaQayyum said...

akak orang sg besar ek..

Alin Marlini said...

masak dlm kawah tu yg sedap..

Haryati Faizal said...

comelnya ica mandi dlm besen tu...
lama tak pi kenduri yg gotong royong camtu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...