NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, October 06, 2011

ReDaNg TRiP DaY 2

Lama gile aku nak abiskan cite pasal pulau redang ni.. ish ish ish.. ok.. malas nak membebel panjang2, meh layan gmbr2 yg ada..

Seawal jam 9 pg kitorang semua dah turun pi sarapan.. awal la sangattttkan.. padahal lewat gak tu.. hehehe

Lps je sendatkan perut dgn mknn, kami pun apa lagi, bergegas le nak pi ke jeti sbb bot dah siap sedia menunggu.. hari kedua di pulau redang kami byk abiskan masa dgn aktiviti luar..

Takkan nak memerap dlm bilik je kot kann.. lepak2 le kat luar ambik angin.. aktiviti utama ialah snorkeling.. tu hari aku tak dpt nak snorkeling sbb risau anak2 aku yg tgh tido dlm bot.. kali ni aku tak pedulik, aku nak terjun gak..


Posing dulu sblm naik bot.. apis tu dah buat peel dah masa ni sbb dia takut nak pijak pasir.. takut kaki kotor katanya.. cehhh..!!


Masa lalu kat jeti ni aku dgn anak2 aku asyik la terjerit2 sbb bila berombak je jeti tu akan beralun sekali.. mau tak menjerit sbb gayat.. kekekke..


Cantek gile air laut dia kannnn... Subhanallah..


Nak snorkeling dpn hotel ni pun boleh.. ikan pun byk gak.. pasir dah le putih.. air jernih kristal lak tu.. ish ish ish.. best sungguh..



Atok dokong apis yg takut dgn jeti yg beralun-alun.. muehehhehe..


Ain hepi je masa ni bila bot dah bergerak..


Ica lak sampai lalok2 sket bila kena angin..


Pasangan bahagia sdg melihat cucu ..


Okey.. sampai pun tempat utk snorkeling.. ni kat turtle bay kot.. kalau tak salah aku le.. aku tak ingat lak.. sbb masa ni tak sabar2 nak terjun.. tp nerves benonye sbb aku tak reti berenang.. keh keh keh..

Gmbr aku berbaju renang muslimah tak sempat nak snap.. benonye maluuu.. hehehe.. nak2 pulak kena pakai goggles.. rasa mcm hudus betul muka ni bila pakai mende alah tu..

Sempat jugak le rakam gmbr hidupan dlm laut.. errr tp bkn kami laki bini yg snap.. kami mintak seseorang yg tlg snapkan.. dia ni mmg terer menyelam.. kalo kami yg menyelam mau bergelen2 air laut yg kami telan.. kekekke












nemo..

Memang best betul snorkeling.. gian lak rasanya.. tp aku tak berenang ke mana2 pun.. sblm terjun laut aku dah ckp dgn hubby tlg jgn tinggalkan aku.. berenang sama2 dgn aku..

Sekalinya bila dah terjun dia leh pi berenang sorang2.. jauh dr aku lak tu.. tinggal le aku dgn ain yg hanya berpaut kat pelampung.. tp kami di jaga oleh mamat sorang ni.. dia yg pegang pelampung kitorang dan bawak kami berenang ke sana sini..

Aku ni walaupun pakai life jacket tp aku tetap tak berani lpskan pelampung.. takutttt.. wakakakka.. aku just lepaskan satu tgn konon2 berenang2 gak le sambil tenggelamkan muka tgk apa yg ada kat dlm laut..

Tak sampai 15 saat aku dah tercungap2.. tak reti nak kontrol pernafasan guna goggles tu.. kahkahkah.. ain lg le, dia lgsg tak berani nak celup muka dia tgk dlm laut.. tp aku tak paksa pun dia terjun snorkeling sama2 tau, dia sendiri yg request nak terjun laut..


Jgn main2.. ica yg pada mulanya hanya tgk kitorang dr atas bot tetiba ckp nak terjun sekali.. sibuk ckp kat aku nak rendam mak, nak rendammmm.. dia ingat tub mandi kott.. kekekeke..

Apa lg, pakaikan le dia life jacket.. tp aku tak mampu le nak handle ica dlm air.. sendiri pun sibuk berpaut kat pelampung inikan pulak nak jaga anak.. hahhaha.. sib baik ada yg tlg handle ica.. mamat ni jugaklah yg tlg snapkan dlm dasar laut tu..


Apis je yg takmo turun snorkeling.. dia mmg takut nak terjun2 laut ni.. swimming pool pun dia takut apetah lg laut luas ni ha.. tub mandi je dia berani..

Keje apis masa kami sibuk snorkeling hanyalah baling2 roti kat dlm laut je bg ikan makan.. tu pun dah cukup seronok buat dia.. errr nmpk tak kami kat blkg tu ha.. ekekkeke..

Mak pak mertua aku dok dlm bot diam2.. mak mertua aku tgh mabuk laut masa ni.. even dah telan pil sblm naik bot pun still tak mampu halang dr mabuk laut..

Lps 2 jam bersnorkeling kami pun bergerak ke Pusat Taman Laut pulak utk relaks2.. nak hilangkan mabuk laut dulu.. kami lunch dan solat sekali kat situ.. sbb kat situ ada surau, toilet.. nak mandi2 pun boleh.. kebanyakannya org yg scuba diving je lepak2 kat pusat taman laut tu..


jernih gilak air..


Cantek kan tempat ni.. tenanggg je.. ramai yg pasang khemah kat sini..









Lepak2.. mkn2 nasi.. encik Hairi yg berbaju putih tu mmg escott kami sepanjang masa.. dia lah yg rajin layan anak2 aku..

Lepak sini dalam sejam stgh aje kot sbb malas nak snorkeling dpn ni.. masa ni dah mandi siap2 pun tu psl malas nak tukar baju swimming balik..

Lps solat kami semua naik bot balik dan bergerak menuju ke jeti.. jeti apa ekk namanya kalo nak pi pasar payang tu.. adeh laaa.. aku lupa lak..

Ni permintaan mak mertua aku yg teringin nak cari sotong kering ke hape ntah.. lupa jugak.. ahahah.. lupa manjanggg aku nih..


Dah sampai kat jeti.. pandai2 le korang teka jeti mana. aku tak ingat..


Dah lama aku tak pi pasar payang.. last aku pi masa rombongan sekolah tingkatan 5 kot.. ntah.. ke tingkatan 3 ekkk.. tengokkk, aku lupa lg.. huhuhu.. mengong tul..


Best kat sini.. jenjalan cuci mata..


gerai yg mertua aku singgah..


Ada kopok ikan.. kopok lekor.. ikan masin.. mcm2 lg le..




Naik tingkat atas lak sbb mak mertua aku nak tgk baju sutera..

Mak mertua aku beli selai.. aku tak beli pun sbb tak mau.. hehehe.. rege boleh tahan gak ekk.. tiga empat ratus gak sepasang kain baju.. perghhhh...

Kitorang abiskan masa dlm sejam kot kat dlm tu.. aku just beli sagun utk anak2 aku, beli menan buih sabun utk anak2 aku jugak, beli air tebu 7 cawan.. hahahaha.. tu aje kot yg aku beli..

Pastu kami terus patah balik ke jeti utk naik bot.. nak teruskan aktiviti seterusnya lak.. nak pi memancing lak pasni..


dua beradik yg layan sagun..

Suka beno diorang mkn mende tu.. yg lecehnye aku le kena koyakkan kertas tu sket2 kasi sagun tu dpt kuar dan masuk mulut diorang.. pastu bersepah lak tu mknnya.. menyembur2 sagun kuar dr mulut bila diorang bercakap atau ketawa.. hehehe..


Hubby aku dgn geng2 yg lain sibuk memancing..

Aku dgn anak2 melepak je.. sambil2 tu aku tahan mabuk.. sandar kat kusi diam2.. nak elak muntah punya psl.. laut agak bergelora.. mak mertua aku lg leee, dah flat betul dia masa ni.. muntah dah berapa kali dah.. tu pun dia bawak2 tido kasi kurang mabuk..

Hubby aku pun mabuk gak.. aku dgn anak2 dan pak mertua je yg tak mabuk.. aku pun pelik tgk bebudak ni, relaksss je takde tanda2 pening nak muntah ke hape ke.. siap main2 lg..


Menghayati keindahan..












Hari dah makin lewat ptg.. makanya kami pun berangkat balik ke hotel.. dah letih, berlengas, melekit2 dah masa ni.. mabuk pun satu hal gak.. hehehe

Dlm kol 6.30 ptg kami dah sampai kat jeti resort ni.. jln laju2 nak balik bilik.. buggy dah siap sedia dah tunggu masa ni.. sampai je bilik terus mandikan bebudak.. bersiap2 sbb kang lps isyak kang nak dinner lak..


Dan dinner mlm tu kami di jamu dgn hasil tangkapan ikan yg di pancing.. ketat perut sungguh mlm tu sbb dgn menu buffetnye lg..


ikan bakar khas utk kami..


Lps mkn2 kami pun balik bilik.. rest awal mlm tu sbb letih woooo.. sok pgnya nak bgn awal2 lg sbb nak pi snorkeling lg sekali.. hehehe


** penatnye menaippppp...




11 comments:

-iLLa- said...

bestnyaaa lauk makan malam tuhhhhhhh....

mirah said...

bestnya tu. Tetiba teringin nak g snorkeling lagi. Last time kami pg perhentian. Best kan. Bila dah terjun, mcm terpegun tgk hidupan dlm air. Ya bab suami tinggalkan kita sorang tu mmg betul. Sedar2 sorang diri tgh laut. Huhu..

ayeesha anna said...

menten je bebudak tak mabuk hehe...cantiknye pulau redang, rasa nak pg lagi sekali je

Me said...

ana.. how much it cost for this full package ye?? menarik laa. i tak pernah sampai redang:(

Unknown said...

hehe...sib baik budak2 tu tak mabuk...cool jek...gambar redang sume cantik2 lah..tenang jek..

Mama Iqa said...

bestnye....cantik sgt pulau redang mcm pulau tioman gak....eika pernah snorkling dulu,bila ingat rasa gian lak..kekeke,ada lg parut kt tgn ain tu kan...

maszmadi said...

subhanallah cantiknye.....

ikan bakar, sedap.....

DeQWa said...

bestnyer...cantik lak tue...tak dapat pg...dpat tgk gambar pun jadi la..hehehe

cerita ibu said...

salam ana,

sy dgn asben mmg suka gi pulau n aktiviti snorkeling mmg wajib..selalunya bdk bot bwk ank turun laut n berenang keliling bot..kitorg plak laki bini pegang2 tgn smbil snorkeling sesama..gi tempat jauh2 plak tu smbil layan coral..hehe..lomantik loo...

Ijah EmoTemo said...

subhanallah cantik gila air dia... jernih sgt! tp mmg terengganu punya air laut sgt cantik! rinduuu

Yana Halim said...

mabelesss...... kena target bila nak pergi cenggini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...