NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Friday, October 14, 2011

BLoGWaLkiNg

Sape kat sini suka blogwalking..?? aku rasa ramai yg suka blogwalking sbb dr blogwalking lah kita boleh dpt mcm2 info dan cerita kann..

Aku pun suka blogwalking.. bila online je mesti aku blogwalking dulu.. dan aku yakin memasing ada blog kegemaran masing2.. aku pun camtu gak.. hehhe..

Kalau blog2 yg aku rajin terjah tu, hari2 aku akan masuk blog dia nak tgk dia apdet cite ke tak.. dlm list yg ada kat blog aku pun aku rajin terjah gak.. depend la pada sape yg rajin apdet..


Dan aku suka terjah/masuk blog seseorang yg tak ambik byk masa utk loading.. yelahkan, kekadang ada sesetengah blog ni bila terlampau byk sgt widget yg di taruk pasti akan berat sket nak bukak kan..

Bila dah ambik byk masa sgt utk loading dah tentu kita tensyen gak kan.. last2 terus pangkah je kat atas tu, gi terjah blog lain lak.. errr.. blog aku ni lembab gak ke apa ekk time korang bukak..??


Kenapa Blogwalking..??

1. Suka..
Salah satu faktor kenapa kita rajin blogwalking kat blog seseorang tu ialah sbb kita suka penulisan dia.. ehh silap, penaipan dia sbb dia taip bknnya tulis.. hehe.. sesetengah org sukaaa sgt baca apa yg di taip org tu even entry dia kurang sgt dgn gmbr.. sanggup tu baca seketul2 sbb dah mmg suka kan..

2. Tambah kenalan sesama blogger..
Ni pun antara faktor kenapa kita suka blogwalking.. lebih2 lg yg masih baru dlm dunia blogging.. mesti kita ada rasa nak tmbh kenalan sesama blogger dan berkongsi ilmu..

3. Sumber inspirasi..
Ada org jugak rajin jenguk blog seseorang tu sbb nak jadikan dia sumber inspirasi.. sbg contoh " aku nak cantek bergaya mcm dia", " aku nak jd superbapak macam dia", "aku nak berjaya mcm dia", " aku nak anak 30 org mcm dia".. ni contoh je tau..

Ada jugak silent reader aku ni yg mana suami isteri suka jenguk blog ni.. bila salah seorang dr diorang dah baca entry terbaru, slh sorang lg akan maklumkan pada pasangannya yg dia dah baca entry terbaru utk hari ni.. mcm tu jugak sebaliknya.. yg ni kategori suka tau, bkn benci..


4. Bahan utk bergossip/mengumpat..
Oh yg ni bahaya sket.. Ada jugak org yg rajinnnnn sgt masuk blog org yg dia meluat/tak suka/benci semata2 utk mencarik kesalahan dan jugak utk di jadikan bhn umpatan dia sesama rakan2 dia yg lain.. ramai gak org mcm ni sbnrnya..

Even dia mmg tak suka langsung dgn sipolan tu, dia tetappp jugak masuk blog org yg dia tak suka tu sbb dia mmg sibuk nak ambik tau.. pastu mulalah sok sek sok sek mengumpat dgn geng yg satu kapal dgn dia.. besttttt.. sgt2 terbaik kann.. hehhe..

Memang la kekadang kalau kita blogwalking tu akan ada mana2 blog yg kita tak suka, tp cubalah ambik langkah mudah, blah je terus dr jenguk blog tu.. takyah nak sakit2 hati tambah dosa dgn mengumpat dan bergossip.. betul tak.. ini takkk, dlm pd tak suka tu tp tetiap hari refresh masuk blog org tu.. adeh la... hehehe..

Tu antara contoh yg aku bg jelahkan sbb2 blogwalking.. nak bg contoh up trafik blog dan duit nuffnang tu perkara biasa yg org dah tau.. apa pun kita kena tau adab2 berblogwalking.. kalau suka, terima kasih.. kalau tak suka lak jgn la hentam sesuka hati lak kan..

Blog ni kan ada mcm2 jenis.. just tinggal pilih jelah sendiri nak masuk blog mana.. ada org suka buat blog gossip2 pasal artis.. yg suka tu mmg rajin le akan jenguk kan, yg tak suka mesti dlm hati tu akan kata dah takde keje lain agaknya, asyik bergossippp aje..

Kalau blog tu selalu cerita pasal diri dia dan family lak, yg suka mesti rajin jengah sbb leh jdkan contoh dan sumber inspirasi mana2 yg patut.. yg TAK SUKA pulak mesti akan cakap " dah takde cite lain agaknye dia ni, mcm dia sorang je ada family.. cehh..!!" Huk alohhh, dah mmg blog tu pasal hal family dia, yg ekau nak hangin tu nape lak kan.. hehe

Kalau blog tu cerita tentang dia dgn pakwe dia lak, yg suka mesti akan rasa tak kisah pun jika entry tu asyik puji dan cite pasal pakwe dia.. yg tak sukeeeee, paham2 jelah ye.. mesti akan ckp yg bkn2 punya.. ish3x..

Dan ada jgak blog yg suka mencarut2 dlm entry dia.. ada org mmg boleh terima cara penaipan dia tu sbb kita rasa org tu mmg jd diri dia sendiri, tak bermuka2.. tp yg tak suka baca mesti ckp sebaliknya..

Hakikatnya bg aku mudah aje.. kalau tak suka sila ambik langkah jgn masuk blog org tu lg.. carilah blog yg serasi dgn jiwa kita sendiri.. sendiri pun tak sakit hati kan.. blogwalkinglah dgn cara yg sihat..

Dan di kesempatan ni jugak aku nak lambai2 tgn jap kat staff2 opis husband aku yg hari2 jenguk blog aku.. mcm mana aku tau..?? sbb aku tauuu la.. muehehehhe..

Kategori yg mana tu aku tak pasti lah kan.. hak memasing nak buat penilaian masing2.. memasing mesti ada tujuan dan sbb kenapa rajin bebeno jenguk blog seseorang tu kan..

Sekian utk entry pg ni.. selamat berblogwalking semua..=)



30 comments:

potpetmama said...

ana; akak pun suka blogwalking..esp those blogs yg santai mcm ana punye..
blog yang santai dpt bantu kita berhibur, berkongsi penglman dan merehatkan minda x kira samada kite bekerja atau surirumah..

bidadatun said...

Lain padang, lain belalang,
lain beras, lain nasi.. (tah hape2..)
Maka pilihlah padang dan beras yg kita suka...


haha... akhirnya terberani nak post comment kat sini...kehkehkeh... love ur blog kak, i polo...

Anonymous said...

Ana.. saya pun suka BW. Jadi silent reader je, isi masa lapang waktu bosan. Kadang2 sebab nak cari info.

Betul cakap Ana kalau tak suka takyah la masuk lagi dah. Setakat masuk baca diam2 xpe lagi tapi kalau masuk pastu buat kacau sakitkan hati tuan rumah atau orang2 lain sila blah je laa.. :P

terpatrisinarabadi said...

nice this n3..

sy suka BW pagi2.. :)

TeacherAzimah said...

sy suka bw ke sini as a silence reader :-) 1) sbb kita sekampung 2) sbb suka baca cerita ana melayan anak2.. btw jemput dtg blog sy yer :D

Izza - Jiejah said...

akak suka BW , kalau stress lagi la suka BW sbb bila baca cerita² yg kelakar/bahagia ..bleh tersenyum dibuatnya .. tapi BW jek rajin , nak tinggal komen jarang² . kalau terkena topik menarik laju je la tgn menaip .. mcm entry ana ni la ;-))

Cheritera Kami said...

wa kan time bw kat blog org if ada tulisan dia yg wa xsetuju wa just baca n fikir sendiri..xde la mcm stgh2 tu yg nak komen tp buh nama anon..alahai...sj nak bikin panas..

adarnadzmie said...

akak suka bw sbb nak tahu cerita terbaru rakan blogger... hehe... samping tu nk tambah kenalan alam maya...

Unknown said...

suke BW kat sini bile akk apdet...
sbb nak tgk wajah2 comel anak2 akk...
mghrp akn dpt ank2 comel2 mcm ank2 akk..
1st time ni komen...slalu silent reader je..


jom doakan sy ade ank comel mcm ank2 akk...http://hamimahrahman.blogspot.com/2011/10/amalan-amalan-untuk-memperolehi-zuriat.html tq

DeQWa said...

sy suke bw sbb cara penulisan & gambar2,tpi klu blog tue entry tanpa gambar cam kureng sikit nak hadap...sbb tue sy suke masuk blog kak ana hari2 tau nk tgk update yg baru ke x,pastu cara penulisan kak ana dgn gambar2 yg ciut miut ...menjadi sumber inspirasi gak kekadang..nak jadi supermak cam kak ana..bile dah kawen nnt...hahaha....(~_ *)

Anonymous said...

Saya pun suka blogwalking... sejak berblogwalking ler terjumpa ana punye blog...

Zaila Mohamad said...

aku pon suka blogwalking tapi sebab keje kan so masa BW terhad sket..

sejak 2 tahun berblog aku tak nafikan enjoy sebab dapat kenal ramai kawan & dapat tahu banyak info dalam banyak benda macam tips jaga anak, event, tempat-tempat menarik..tapi kan masa awal2 aku ada blog, adalah juga manusia-manusia hati baik yang menghentam aku (especially orang opis aku)
tapi tak semualah kan..ada lah sorang dua yang suka follow blog kita tapi at the same time macam ko cakap suka buka cerita gosip2 ngan geng dia..tapi aku buat dek je orang macam ni sebab bagi aku, aku takde pon kacau dia or burukkan dia kan..kita berblog ni nak happy-happy je..and sekarang ni aku tahu ramai dah orang opis aku baca blog aku tapi tulah..ats diri masing-masing ah..kalau nak berbaik sangka baguslah tapi kalau nak mendengki segala..up to you juga:P

apa2 pon..memang best berblog ni..

Unknown said...

blog walking lah secara sihat ye...hehe...jalan2 cari info..

Pikin said...

sALAM KAK ANA...
Shikin.. saya slalu ikut perkembangan akak.. seronok gak baca blogger yg ada..lastly saya cuba buat blog sendiri...best gak...

ayeesha anna said...

sbb kan selalu berbelogwalking lah mama bole terbuat belog.

Memula baca suke-suke je belog seseorang tu *termasuk belog ana*, pastu eh cam sempoi je die ni tulis suka pulak. Kesudahannya hari-hari jenguk. Tak hapdate windu pulak hehe.

ayeesha anna said...
This comment has been removed by the author.
ayeesha anna said...
This comment has been removed by the author.
luvelymummy said...

Salam.. ana, lame dh aida x interprem kat comment box blog or inbox fesbuk ana.. hhiikk..

Jemputlah blogwalking kat blog aida yg x sberapa tu..

Yang Benar,
Saya yang suke bertanye..

hiiikkk

aqishah said...

suka BW blog ana gak... hihihihi skodeng jgn mare...

aqishah said...

suka BW blog ana gak... hihihihi skodeng jgn mare...

aqishah said...

suka BW blog ana gak... hihihihi skodeng jgn mare...

maszmadi said...

memula termasuk kat blog ana coz tgh cari design2 umah wat inpirasi... mmg tiap2 hari bukak n last2 trus follow n smpai sekarang mmg bukak blog ana tiap2 hari coz nak cari info baru terutaman tpt2 percutian.....

(erm.. ni bkn comment utk bodek yerk.. mmg betul punye.....) hehe

H.U.S.M.Y.N.A said...

paling suka blog ni...
http://xiiinam751.blogspot.com/
hari2 tertunggu2 cerita dia...
rasanya dia seorang pem'blog' yang jujur sebab dia tak peduli ttg rating dan iklan....
itu pendapat saya lah kan...lain orang lain citarasanya....just berkongsi pendapat...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

kalau blog yg mencarut ila tak bukak dah..lagi2 kalau yg ppuan mencarut..sungguh tak manis..

sal-nurbeena said...

bagus apa bw. bleh tambah info. blog ana mmg best

Anonymous said...

nice blog..follow u lah..

- dieyana - said...

ana, dieyana jarang komen di setiap entri ana, tapi boleh dikatakan dieyana tak pernah mis baca entri ana. izinkan dieyana 'like' entri ana yang ni ya! tq! (cuma entri ana yang awl2 dulu belum sempat dieyana baca....^___^

SYANI said...

Magic of Blogwalking, kita akan jumpa banyak blog yang best macam blog Ana ni... Kalau tak best takkan ada orang skodeng hari² ye dak???

akuzle ayu said...

mmg bw neh penting utk bloggers tp niat tuh lain2lah...

Winnie said...

salam ana,
kite suke BW jgk..setuju dgn kebanyakan fakta yg ana bg..
suke blog yg byk gambar, gaye penaipan..n entry2 pasal anak2, family, masakan..in short, suke dgn most of your etries..

Suke jg bace blog yg suke share ape yg dibeli..x kire mahal or murah..

Cume yg dah tahap annoying tu..stop jer..xyah bace lagi..kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...