NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, December 01, 2011

SaMbuTaN aNNiVeRSaRy YaNg Ke-7

Sehari selepas besday apis, kitorang pulak sambut anibeseri kitorang yg ke 7 thn.. maksudnya 28 November yg lalu ialah hari ulangtahun perkahwinan kitorang..

Kali ni takde main surprise mcm biasa kot.. masing2 dah buntu nak watpe.. kekeke.. boleh lak cenggitu kannn.. hubby aku berkali2 tanya kat aku nak pi jalan2 mana2 tak.. kalo jalan2 yg kena tido 1 mlm okeylah jugak kan.. tp ni jalan2 yg balik hari..

Memang pening memikirkan celah mana nak lepak kat kl, shah alam, putrajaya.. nak carik tempat yg best buat kami dan anak2.. nak candle light berdua2an tak leh sbb anak2 takde sape nak jaga..

Pastu baruuu je dpt idea nak naik cruise kat putrajaya sambil dinner2 kat dlm tu, sekalinya bila aku call utk reservation takde lah pulakkk.. katanya hanya hari jumaat dan sabtu je ada mkn2 dlm cruise tu.. adeh laaa..

Last2 hubby kata takyah kuar lah.. aku antara nak sedih dgn tak je masa ni.. dah di offer carik tempat utk jenjalan aku lak takde idea.. nak pi shopping kompleks pulak mmg serabut kang kepala hotak ni kang.. lg2 waktu tu cuti maal hijrah kann..

So kami dok umah jelah masa anibeseri tu.. cuma hubby je yg kuar jap sbb ada urusan.. konon kejap la sgt kuarnya, sekalinya dah maghrib baru encik suami sampai umah.. tp masa dia kuar umah tu mmg aku pulun masak abis2 lah..

Aku nak ada something yg special masa tu.. yelah kann, nak kuar jenjalan tak dpt.. jdnya yg aku pikir masa ni ialah masak best2 je utk dinner..


Memula aku masak siakap bakar berempah dulu..

Yg ni bakar jenis berkuah.. aku bakar dlm oven je.. suka yg berkuah sket dr kering2... resepi ikan bakar berempah ni aku letak dlm entry lain ye.. harap bersabar pd yg mintak resepi..


Menu kedua lak still siakap lg.. siakap stim halia..

Aku beli 2 ekor tu hari.. konon2 ikan2 ni aku nak masak pada hari ahad masa keluarga encik suami ada kat umah ni.. sekalinya diorang balik awal lak.. tak sempat aku nak jamu diorang dgn ikan siakap.. tu yg aku masak 2 ekor sekaligus masa hari anniversary tu..


Menu ketiga sup tulang.. mmg sepenuh kasih syg le aku masak semua2 lauk ni.. ada 1 lg menu iaitu sambal tumbuk/gesek.. tp malas nak snap lak.. hehehe..

Dan ini hasilnya bila di hidangkan :

Siakap bakar berempah..


siakap stim halia..


Sup tulang


Utk anak2, selain dr mkn nasik berkuahkan sup tulang dan ikan kukus, aku buatkan jugak bowties carbonara.. bebudak ni panggil mee rama-rama.. kekeke

Utk dessert dinner malam tu pulak :

Laichikang..

Ni buat sendiri tau.. senang je rupanya.. sedap pun sedap.. aku buat dlm mangkuk besar, leh simpan peti ais dan mkn le berulang kali kalo nak.. hehehe..


Puding jelly ni pun buat sendiri.. mudah gile nak buat..

Memandangkan sumi jelly, nata de coco dan puding mangga ada dlm peti ais ni, so aku bukak semua, masukkan dlm mangkuk dan tuangkan susu cair ideal.. pastu sejukkan sblm di mkn.. mmg sedappp.. make sure mkn sejuk2 baru tau kesedapannya..

Mesti korang hairan kan pesal aku masak byk2 sedangkan yg mkn berapa org aje pun.. aku mmg suka masak byk lauk.. kalau ada tetamu yg dtg lg la aku suka masak byk2.. dan masa anibeseri aku tu, abg aku dgn kakak ipar aku dtg umah.. so diorang pun sama2 menjamu selera memeriahkan perut masing2.. kekeke

Rasa puas hati dpt masak best2 masa hari anibeseri.. kek tak beli pun sbb kek tiramisu masih ada belen lg.. dan lg terasa puas hati bila encik suami ckp berbaloi lg mkn kat umah dr mkn kat luar.. tgk dia tambah nasik berkali2 pun dah cukup puas hati aku..

Ni lah hadiah dari aku di hari anibeseri.. ('',)



29 comments:

Unknown said...

untung suami akak...
sbb akak pandai masak...:)

sal-nurbeena said...

slmt ulang tahun perkahwinan...semoga berbahagia seisi keluarga

ytekecik said...

mak ngai dah macam kat kedai...wah untung husbn akak .. ok lah kite wish
slmat ulang thun pkhwinan smga Allah mmberkati sluruh kluarga akak

potpetmama said...

Ana; memang betul hubby akak pun selalu kate makan kat rumah lagi puas dari makan kat luar; bukan sebab sayang duit tapi sebab rasa, kepuasan dan berbaloi2..selamat ulangthn perkahwinan ke 7; muga kekal bahagia;

Leya said...

Happy Anniversary..
Tengok makanan yang di masak kecur air liur.. nak masak tapi x pandai...

Nor Suhada said...

tahniah ana..
happy anniversary

seronok su kalau dapat makan mcm ni...meriah

adarnadzmie said...

berbaloi ana masak byk tuk aniberseri...sbb suami ana puji ana masak sedap... hehe... syokkan kannn

syalinda johari said...

Kak Ana, Happy belated anniversary yer.
semoga diberkati olehNYA dan bahagia dunia akhirat...

Najwa.H said...

Happy anniversary ana,

Kalau singgah rumah anak mesti dpt makan best2 kan...ehe

Najwa.H said...

**rumah Ana

Liza said...

salam ana...happy anniversary yer....mst syok kan bila tgk cik hubby mkn bertambah2...hilang letih memasaknya....

cinta said...

huhuu...
sedapnyer...tertelan air liuh tengok....
lapar ler plak..huhuhuhu

jijasakura said...

happy anniversarry ana..smga bhgia hingga akhir hayat..pandai ana memasak...tabik spring kat ana..toing..toing...

sudipVSsenduk said...

besnya kalau akak jadi jiran ana...

zihan said...

happy 7th anniversary kak ana..:)

iduraz said...

sonoknyer jd pandai n rajin masak cam akak...

ctpujie said...

untung husbnd akk dpt mkn besh2!
huhuhu..bertambah syg hubby akk kt akk lepas neh..

Hepy anibesery..semoga bahgia ker akhir hayat..aminnn =)

tricksrex said...

happy anniversary kak ana!
kak ana dah boleh buat blog masakan dah ni kak
apa yang akak masak mmg simple dan jadi
fuhhh tergoda betol nak try semua

Zaila Mohamad said...

happy anniversary Ana..moga berbahagia selalu:)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

moga ana dianugerah kesihatan, ketabahan, kesabaran utk menjadi isteri & ibu.. Amin. Hepi anivesary

p/s: doa ne utk diri sendiri jugak..hehe

Ana Suzana said...

Mekasih semua kwn2 kat sini yg doakan buat ana sekeluarga.. Amin...

Aien said...

Tahniah Ana...

Personally akak kagum dgn Ana, walaupun masih muda tapi matang & positif memainkan peranan sbg ibu & isteri. Semoga Ana & keluarga sentiasa happy & bahagia selamanya...keep on blogging ya..

Ikhlas ni..
~Kak Ain~

Mamasya said...

Happy Anniversary buat Ana & suami...moga tambah bahgia..rukun rumahtangga.
sedap2 semua menu yg Ana masak...
Juga happy belated bday buat Apis!

PINATBATE said...

Happy Anniversay Ana and husband..semuga dilimpahi keberkatan dalam hidup.Tahun ni tak buat pertandingan lagi macam tahun lepas ker..?

Ana Suzana said...

aik kat pinat.. ingat lg ye.. kekekke

herizal alwi said...

Nyameee....
:)

~~Ap Hasnida~~ said...

akak..rajinnyer akak memasak...saya tingin nk mencuba resipi akak tu tp xtaw bile...mcm susah jek saya rasa nk buat n takut rasa xsedap

CiQ TieY said...

hepi anversery akak..boley tak nak tahu buat laicikang mcm mana

Anonymous said...

alahaii..
selamat u/thn perkahwinan..
sgt2 sy admire kl sy dah jadi mcm akak..
pandai masak!!!
alaaahaii..waa....sy pon nak confident mcm akak jgk..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...