NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, December 08, 2011

MaKiN DeKaT HaRi, MaKiN aKu RiSaU

Tajuk entry dah mcm org menunggu hari nak bersalin je gayanya kan.. kekeke.. mengandung pun tak, camne nak bersalin..

Tajuk entry ni merujuk kepada anak bujang aku, apis.. makin nak bukak sekolah dah makin aku sgt2 risau jdnya.. aku lebih kenal apis mcm mana, tu psl aku terlebih2 risaukan dia..

Risau sbb dia ni mana pernah pisah dgn aku.. kalau di tinggalkan dgn adik beradik family tu lain citer ye.. ni dgn org yg dia baru pestaim jumpa..

Tu hari masa sblm ain cuti sekolah , masa bwk apis register utk skul next year pun dia dah melalak... ini kan pulak nak pi sekolah..

Hari2 aku berdoa agar anak aku yg sorang ni okey je nanti bila masuk alam persekolahan.. sbb dia ni sgt cengeng.. jiwa sensitif.. cepat beno nak nanges kalo org tinggi suara sket kat dia.. pastu kalo menanges sgtlah beracun..

Sbb apa aku kata beracun, sbb dia ni kalo nanges payah nak benti.. pujuk la mcm mana pun, mmg dia punya nanges lg power wooo... muka je hensem tp hati lelehh.. kekekeke.. camno tuh..

Aku risau je kalau2 teacher dia tak dpt handle dia kang.. maklumlah, dia br je sambut ulangtahun ke 4 thn kan.. tp thn dpn dah di kira 5 thn dah walaupun baru je sambut hari lahir.. hehehe..

Dan hari selasa lepas, aku bawak semua anak2 aku pi skul ain jap utk collect uniform ain dan apis.. kebetulan masa ni mmg takde org lain lgsg kecuali 2 org teacher je yg ada.. so aku tak jangka pun apis akan takut nak masuk dlm sekolah tu..

Naik pusingan tangga yg pertama dan kedua dia masih okey lg.. Tp lg 3 anak tangga nak sampai ke tempat utk collect uniform, si apis ni td dah meniarap atas tangga buat style ala2 hantu ju-on tgh memanjat tangga sambil merangkak.. leh imejin tak.. hahhha.. tp ju-on yg ni sambil merangkak sambil melalak..

Entah apa yg dia takut nak pi skolah pun aku taktau le.. padahal bkn ada org ramai pun.. hanya kitorang je yg ada.. cehhh.. asyik melalak2 ajak masuk dlm kete balik.. siap meniarap dan tarik kaki aku lg tau..

Dah mcm citer ibu mertua ku pulak.. wakakakaka.. ada lebih kurang 2 minggu je lg nak masuk sekolah.. aku sgt2 risau okey.. apaknya nmpk lebih relaks.. yelah sbb yg menghandle semua ni adalah maknya.. so hanya aku yg leh nmpk dan jangka situasi yg akan berlaku..

Tp aku berharap sgt dia akan okey.. uwaaaa.. risau aku tau.. mcm2 aku psiko dia utk kasi dia seronok rasa nak gi sekolah.. siap tawarkan reward lg kalo dia tak nanges..

Bila kat umah ada gak aku tanya apis nak gi sekolah tak.. dgn konfidennn je mamat ni jawab nakkkk.. tp tgk bila dah sampai sekolah..?? meraung tak hengattt..

Kat bwh ni aku ada selit 2 video utk korang tgk.. ni punca2 kenapa aku risau.. sebarang komen dan cadangan dr korang amat aku hargai.. mati kutu dah ni..





Lps ni ica sorang2 le dok kat seat kete belakang.. ica membesar dlm kete je nmpknya..






14 comments:

ameris said...

apisss... apisss...
mungkin bila dia dh dapat kawan ok kot. sblm ni kawan ngn ica jek.

potpetmama said...

ana, teringat lak kesah anak akak yg lelaki dulu (next eyar form 2)camtu jugak; or melake kata "kememeh" dan penakut gi sekolah; masa first day start hantar tadika umur 5 thn,dia melalak dan second day waktu van dtg dia dok bawah meja makan melalak2 tak nak kuar; penyudahnya umur 5 thn langsung tak g sekolah; mudah2an Apis Ana tak macam Afis akak (nama anak akak Nafis)

sal-nurbeena said...

selain berdoa memohon pd Allah, cuba mintakkan air tawar untuk lembut hatinya nak g sekolah tu.
lain2 pas solat bacakan fatihat..sedekah pd Apis n mintaklah doa spt yg dihajati. Wallahu'aklam.

ayeesha anna said...

hehe apis, apis...sayang sgt dgn mak die sampai taknak pisah ye

Kh@iLi said...

nampak gaya akak kene teman la dak apis ni kat school nnt..dah lama2 nnt ok la tu..

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

keraskan hati jer..
masa kalep mula2 masuk sekolah..
dia baru 3 tahun..
ni pun stok2 manja yang amat..
maklum laa anak sorang baru..

dah tu masuk sekolah cina..
kawan2 tak cakap melayu.. cikgu pun tak cakap melayu..

2 minggu meraung kat gate nak balik..

tapi akak wat keras hati..
masuk gear terus belah..
jangan teman2 kan dia..
nnt lagi dia takmo pisah..

padahal dalam hati dah meraung sama dengan kalep..

lepas 2 minggu..
dah ok.. tak sabar2 pulak nak pergi sekolah

NoorGie said...

hmmm...harap2 apis akan seronok gi sekolah..teringat masa mula2 nak hantar anak sulung saya ke tadika..saya yang menangis nak tinggalkan dia...yang dia, muka sangat selamba.."mama balik la..amir ok ok je ni" :)

mannira said...

ana...terigt dua tahun lepas mcm tula..kat dua mgu gakla..anta anak sekolah meraung...tapi kena ati kering tinggal je..

yang sedihnya siap ngigau2..mcm nightmare for him..apa yg tgl hanya minta pertolongan dari Allah aje..siap nazar kalau dia ok..nak pose..alhamdulillah dah bayar pun pose tu..kat 2 mgu gakla..merana..

kalau boleh ana buat la air untuk menenangkan afis..buat sendiri pun boleh baca yassin 4 Qul, last doa sebut nama dia tiup pada air tu..suh dia minum..kalau x confident suh la ustaz mana2 buatkan..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

mungkin sbb ana je yg jaga dia.. mcm anak ila pengasuh jaga so dia mmg takde masalah nak kena tinggal.. takpe nanti dah masuk sekolah dia happy.. mula2 je

lieyalatif said...

same kes mcm anak lieya la ni ana....anak no 2....bygkan 2 bulan die melalak tiap pagi....mmg keras kan hati tinggalkan jek....seb baik cikgu kuat semangat handle peel die....tapi makan mase 2 bulan gak laa die nak serasi ngan sekolah huhuhu....

Ibunda said...

ana, kadang2 kita yg terlalu memikirkan ttg keupayaan anak2 nih. sampai kita kita yg jd kurang yakin. kalau rasa xconfident dgn keupayaan apis ana jgn hantar dia first day tu mintak hubby @adik2 saper yg bleh dipercayai hantar.. kalu nk follow gak ..tgk dari jauh.. maybe cara nih lg berkesan. kalau tak nanti apis meraung mak apis pun meleleh airmata gak... pengalaman nih..

Amy Hilmirda Daud said...

anak amy dulu pun mcm tu jugak.. hari pertama, tunggu sampai habis sekolah.. ari kedua 2.. sampai kul 9.. kene menipu lak tu.. kononnya nak menghalau anjing.. hari ketiga.. cikgu dah suruh maknye balik.. mesti cikgunya dah bosan tengok muka maknye ni hihihi..2 minggu sekolah baru ok dah tak menangis lg. kene sabo aje lah ye.

Ana Suzana said...

ana harap apis leh biasakan diri dgn suasana baru.. yelah, selama ni asyik berkepit dgn maknya aje.. tup2 dah kena sekolah.. huhu

zack mohd said...

Tgk video ni terus risau sbb anak z sebijikkkk mcm apis,thn dpn baru 3thn.blm hntr mane2tadika tp mcm dh dpt bayangan jee apa akn berlakuu kalau bile nk antr ke skolah huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...