NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Friday, December 02, 2011

ReSePi : iKaN BaKaR BeReMpaH


resipi : DayangJack
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan-bahan :
1 ekor ikan siakap/kerapu/bawal (dibersihkan)
1 helai daun kunyit (diracik/dihiris halus)~ takde daun kunyit masa ni, aku ganti dgn bunga kantan je..
2 helai daun limau purut (diracik halus)

Bahan-bahan dikisar bersama :
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 batang serai
1 helai daun limau purut
3 kelopak bunga kantan (dihiris terlebih dahulu)
1 sudu makan cili giling (boleh ganti dengan cili api jika suka)~ aku ganti dgn cili kering kisar je..
1 sudu besar rempah kari ikan ~ aku ganti dgn kari daging sbb kari ikan abis..
3 sudu makan air asam jawa ~ aku ganti dgn 2 ketul kiub tomyam knorr
1 sudu besar kicap pekat ~ Aku tak masukkan
sedikit belacan bakar
1 inci halia
1/2 inci lengkuas ~ tak masukkan jugak sbb takde
gula dan garam secukupnya ~ tak masukkan garam sbb dah ganti dgn kiub tomyam..
sedikit air

Cara-cara :
Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Tutupkan api.

Sementara itu, sediakan kertas foil dan dulang pembakar. Letakkan ikan di tengah-tengah kertas foil. Tuangkan kesemua perencah tadi di atasnya. Taburkan hirisan daun limau purut dan daun kunyit dan balut dengan kemas.

Perapkan sebentar lebih kurang 15 minit. ~ tp aku tak perap pun.. terus bakar je.. yg takde oven, leh masak atas kuali non stick je..

Kemudian bakar ikan sehingga masak.

* nak lebih sedap, perahkan limau kasturi atas ikan sebelum makan.
** aku memang suka derhaka dr resepi asal.. bg aku, bila taruk 2 ketul kiub tomyam, aroma masakan lg bertambah mengancam dan besttt.. try la ye..





10 comments:

Liza said...

salam ana...ikan bakar berempah ni mmg sedap...laju jer mkn nasi kan...hihihhi

kisahwanida said...

Boleh ni ni
CnP yer Ana...

"CT CoMeL" said...

kak nak resepi donut...uwaaaaaa

MaryaYusof said...

Mcam sedap je...bole la try nnt...tp daun limau purut, kunyit & bunga kantan xde kat Peru ni...xpe...pandai2 la adjust kan...hehehe

babYpose said...

Salam, sure sedap ni, nak try nanti :-)

Cik Yan said...

oohhh ngences tgk gambar ikan tu..;-)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ana masak semua sedap.. terutama dessert tau .. hehe..mcm dah penah rasa je bunyinye

Cahaya hidup said...

datang sini....rajin mak...isteri siapa tu?

Zila bini Aje said...

Betul2...resepi ana setakat yg penah try semua sedap...ni b4 p pasar check dulu resepi...nak p beli bhn..thanks for d resepi darling...

miss aini said...

slm..sy mtk resepi ny yer)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...