NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Tuesday, December 20, 2011

MaSiH BeLuM BeRJaYa

Sebelum tu nak mintak maaf le kat semua yg jenguk blog ni tp masih lg dgn entry lama.. hehe..

Aku bz le dgn majlis kawen adik dan abg aku yg di langsungkan serentak kat sekinchan sabtu lps.. sgt2 bz.. lps majlis abis lg le bz.. mcm2 nak di kemas..

Ok.. yg psl kenduri kang nanti aku cite lg.. ni aku nak citer psl ica.. dia ni umur dah nak masuk 2 thn 7 bln tak lama lg.. tp masih belum benti menyusu badan lg..

Sbnrnya dah lama aku try utk stopkan dan nak ajar dia susu formula pulak sejak umur dia 2 thn.. tp dia pulak tak suka dgn susu formula.. even yg perisa coklat pun dia tak suka.. mungkin bau susu formula tu agaknya..

Lg satu dia ni tak reti nak isap susu guna botol.. minum susu dlm cwn dia nak pulak.. tp yg pasti bkn susu formula la.. dia suka susu kotak mcm dutch lady tu.. kira ok gak la kan..

Cumanya yg aku tak gemar mesti ada adegan tumpah menumpah.. huhuhu.. jenuh nak lap.. kang bersemut lak kang..


So arini aku cari kaedah lain bg senang sket hati aku dr asyik dok mengelap susu yg tumpah merata2 tu..

Aku beli susu kotak size yg comel2 ni kat giant tghari td.. aku beli 3 jenis, beli milo kotak, susu full krim dan jugak susu perisa coklat.. so ketiga2 anak aku ni leh minum anytime je yg diorang nak..

Mungkin ada gak adegan tumpah2 cumanya tak la seteruk minum pakai cawan kann.. dan ica hanya breastfeed masa nak tido je..

2 kali sehari je kot dia menyusu.. lgpun susu aku dah start nak kurang dah.. so kenalah ada backup susu lain supaya dia dpt cukup kalsium.. ecehhh...


Comot mulut..


Tak sabar nak tunggu dia benti breastfeed sepenuhnya.. letih sbnrnya sbb sakit2 bdn ni time tido tetiap malam..

Apapun syukur sgt2 sbb dpt menyusukan ica selama 2 thn lebih lamanya.. ni kiranya pencapaian terbaik berbanding yg 2 org lg tu..



9 comments:

Kh@iLi said...

pk jg cane nak wean off nnt..masa tdo mmg mengempenggg manjang..lg 2 bulan Fitra nak 2 tahun..stress jg..

Ana Suzana said...

sama la mcm ica.. mengempenggg aje sepanjang mlm..

fuadnis said...

senang je nak stopkan ica dari BF....ana kene standby akar seruntung selalu dalam poket....tiap kali dia minta nak nyusu je..ana calit je akar seruntung tu kat nenen ana...hehe....konpem dia benti pastu....

PINATBATE said...

Citer pasal menyusukan anak ni..adoyai..anak kakpinat semua menyusu badan dlm 1 tahun 7-8 bulan gitu..semuanya berhenti sbb ada adik dlm perut kalau tak mmg tak berhenti menyusu lagi..

tp yg paling best yg no 3 tu menyusu 4 tahun lamanya..dah masuk tadika,balik rumah ngempeng lagi.Tu pasal jarak dia jauh dgn adik yg no 4.
allah bagi rezeki air susu mmg banyak agaknya sebab kakpinat ni kuat makan..hahaha..

memacam teknik akak guna nak pisahkan anak dgn susu gantung antaranya sapu sos cili,asam jawa,mayonis..tapi yg paling mujarab (pilihan terakhir)pakai akar bakawali..pahitnya 2 hari tak hilang..

Ana Suzana said...

kak pinat.. mana nak dpt akar tu..

Ana Suzana said...

akar seruntung tu pestaim ana dgr.. camne ekk rupa dia

DeQWa said...

ica nak adik...hihihi...
akar seruntung(org blah utara pggl akar seruntung) tue cam akar bakawali kot...sbb pahit yg amat...

azida said...

letak akar bakawali?...confirm berjaya...pahit yg amat!...huhuhu

fuadnis said...

yee...org utara panggil akar seruntung...mgkin benda yg sama mcm akar bakawali...cuma panggilan je lain kot...sbb akar seruntung tu pun pahit yg amat....klu jari kita terpegang getahnye pun..kita pun tak lalu makan..hehe....budak yg tak tahan mau bleh termuntah...keh keh...sebab tu automatik dia bleh bhenti tak nak nysu badan dah...trauma tek pahit..hehe..

klu ana nak..insyaALLAH nis boleh pos dari utara....ngeee.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...