NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, December 08, 2011

RaGaM BuDaK KeNa ToNSiL

Aku tak pernah rasa mcm mana kena tonsil tu.. tp dr pengamatan aku, aku rasa mmg sakit gila kot kalau kena serangan tonsil.. nak2 pulak budak2 yg kena.. lglah meraung sakit.. sian.. huhu..

Kalo sakit tekak sbb selsema tu pun dah perit, ni kan pulak bengkak kat area tekak nun.. tak tau nak tlg mcm mana dah tiap kali ica dgn ain menanges dan mengadu sakit.. yg aku boleh buat cuma bg ubat dan suapkan sket eskrem..

Katanya dgn mkn eskrem boleh membantu mengecutkan tonsil yg bengkak.. so aku pun cubalah.. hrp2 cepatlah susut bengkak tu.. kesian sgt2.. nak telan air liur pun diorang perit.. aku lak jenis paksa minum air masak byk2 bg tak dehidrasi.. mkn mmg aku suapkan yg lembut2 je mcm pasta dan bubur nasik.. tu pun diorang mkn sket2 je..

Jadilah kan dr tak mkn apa2 lgsg.. mujur gak budak bernama apis ni tak kena.. dia kalo sakit lglah lebih2 mengada2nya.. ain lak jap2 nanges je tiap kali telan air masak.. ica okey lg.. cuma ica kerap merengek time mkn benda2 keras mcm biskut jelah.. sbb budak kecik ni suka mkn biskut..

Bila dah terasa sakit, si ica ni pun nanges2 le dtg kat aku mintak garukan tekak dia.. ica masih pelat nak sebut tekak.. dia sebut "pekak".. sket2 ckp

" makkkk.. sakit pekak makk.. sakit pekak.. "


Tp dak kecik ni leh thn gak aktif..

Aku lega sket bila tgk diorang ni aktif gak bermain.. tak le lesu sgt.. kurang le risau sket.. cuma bila diorang sakit ni, manja diorang menjadik2 sket le.. aku nak wat keje umah pun agak payah sket..

So aku lebih byk fokus kat diorang je.. walau camne pun, tetap sempatkan jugak utk ngadap laptop.. hahahah.. adeh laa.. nyempat lg tuuu.. kekekek


Garu tekak sendiri.. sampai kdg2 tu nak termuntah sbb dia cuba jolok tekak dia..


mcm2 pesen.. kekekek















Nah video utk tatapan korang.. masa ni aku sibuk masak pasta utk dia mkn.. tp sibuk nak berdokong..

Kadang2 aku dokong, tp kejap je sbb bahaya kan dokong sambil memasak.. tu yg melalak sakan tu bila tak di layan kehendak dia.. haihhh..




16 comments:

ADEEYA said...

Huhuhu memang la sakit :/ me kalau kena memang puasa lah huhuhu :| get well soon icha :)

syalinda johari said...

ala..siannya kak, naseb baik dia tak kena demam sekali. sebab kalau demam tonsil ni, sejuk ketar petang2 ke malam macam kena denggi. makan antibiotik yer ica..

Cik Ina said...

adooo sakit yg amat klu tonsil buat hal..jgnkan budak kecik mcm ain & ica..sy ni yg dh tua pun nanges2..semoga ain & ica cepat sembuh..byk2 mkn aiskrim vanilla gan mnum ais..

Ana Suzana said...

ica dgn ain demam panas 2 hari gak la.. skrg ni tekak je yg sakit.. sian wooo... huhuhu

mimie said...

ana kena make sure jgn share mknan atau apa2 bekas ngan apis...sbb paed eman selalu ckp tonsil nie berjangkit juga...
sakit mmglah klu eman kena mlm selalu dia nangis masa tido...so trylah bg eskrem vanila, vitagen sejuk...tp bkn yg berais ek...semoga derang cepat sembuh... :)

GREENJADE said...

hehe comel sgguh ngadu 'sakit pekak' tuh hehehe

radang tonsil ni mmg merimaskan..saya kalu kena sure pegi kedai ubat cine beli melon seed..sembur kt tekak.pahit sket la tp mujarab.

Ana Suzana said...

mekasih dgn petua2 yg di berikan.. =)

Saudah Salleh said...

Ana,

Boleh cuba bagi orange, buah atau juice. Twister or Peel Fresh memang ok utk tonsil.

Kadang tonsil ni akan datang 3in1, batuk selsema demam + tonsil. So bila start selsema aje, memang Twister besar tu 1 botol satu hari. Aiskrim pun ok.

Azian Elias said...

memang sekarang ni tgh musim batuk selsema.. akak sendiri pun kena.

ice cream tu u ambik vanilla ice cream. mmg mujarab.

-iLLa- said...

ctk crochet ica......... :):)

-iLLa- said...

ctk crochet ica......... :):)

Unknown said...

sekarang memang musim sakit tekak, saya pun baru jer ada suara hari ni, dah 3 hari sunyi jer kt umah. cuba la air getah anggur, biji selasih, gula batu n kembang semangkok. rendam semua ni dan minum air, insyaallah

fuadnis said...

ana...join ni key..http://fuadnis.blogspot.com/2011/12/segmen-followerku-nadiku-oleh-manja.html

Ana Suzana said...

wahh.. makin byk petua kat sini.. mekasih ye kwn2.. korang terbaikk laa..

Ana Suzana said...

illa..
ana tak pakaikan pun.. ica yg pakai sendiri.. siap pakai cekak rambut lg tu.. kekkeke

ibh_sue said...

Alolololo..ana..siannya, beria2 dia nangis (^_^)..yg mamanya lak..duk ambik video dia..hihihihihiii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...