NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Monday, December 05, 2011

TuToRiaL BuaT LaiCHiKaNg

Meh sini aku ajar cara buat laichikang paling simple versi aku ye.. aku kan suka yg simple2 aje.. senang sket nak ajar korang.. hehehe..

Bahan2 utk di rebus :

1. Longan kering.. boleh beli kat kedai ubat cina ataupun mana2 pasaraya..


2. Gula batu secukup rasa..


3. Kurma merah.. pun boleh di beli kat mana2 pasaraya/kedai ubat cina


4. Barli



Ni pulak bhn2 utk di rendam seketika :

1. Biji selasih..


Rendam sampai jd camni..


2. Biji kembang semangkuk.. boleh beli kat pasaraya jugak..


Rendam sampai jd mcm ni..



Bahan2 hiasan :

1. cincau yg di cincang2..


2. kacang rangup..

3. Laici tin/ buah kelapa laut/ kismis/ halwa.. suka hati korang le nak campur apa lg..



Cara2nya :

1. rebus bhn2 rebusan ( longan kering + kurma merah + barli + gula batu ) hingga barli lembut..


2. hasilnya akan jd mcm ni.. pastu sejukkan dulu..


Aku lak kalau tak sabar2 nak tggu sejuk, aku akan simpan jap kat tempat freezer.. kekeke


Cara menghias lak :

1. ambik bekas/mangkuk sesuai..


2. masukkan kembang semangkuk yg dah kembang td..


2. masukkan pulak biji selasih dan cincau..


3. tuang semua bhn2 rebusan yg di sejukkan td..


4. masukkan lg bhn2 sampingan yg korang nak mcm kacang rangup / kelapa laut / kismis.. apa2 jelah.. pastu baru masukkan ais ketul..


5. Siap utk di mkn.. wallaweyyyyy... pi try buat utk family.. mesti diorang kagum korang leh buat mcm kat kedai.. hehehe





4 comments:

tricksrex said...

pssst kak ana!
trex nmpk kak ana alas periuk dengan kulit popiah tu dlm peti tuu
apa pojek seterusnya?
excited nih ekekekekeke

myxa said...

mekasih share resepi ni.. asal nmpk akak msk je nk tiru..hehe.. boleh tak nk mintak resepi asam pedas daing dengan kari ayam tu.... sgt2 terliur la akak.. suke resepi akak sbb senang dan tak complicated.. TQ... Much love...

H.U.S.M.Y.N.A said...

Nak lagi sedap...tambah aiskrim soda sikit...(ni petua dr penjual sendiri)...try ler...

Iela Fazielah said...

ooo baru tau.... pakai gula batu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...