NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Sunday, December 25, 2011

ReSePi : KeK BaTiK SpECiaL

Dah lama tak buat kek batik.. aku tak minat sgt sbnrnya.. tp sbb dlm umah ni ada yg minat, tu yg aku gigih buat gak.. bukan susah mana pun kan.. senang aje..

Byk versi resepi kek batik ni sebenarnya.. resepi asal menggunakan milo.. ada jugak yg gunakan telor.. tp aku tak berapa suka kalau guna telor2 mentah ni.. so aku guna resepi yg tanpa telor..

Meh tgk resepi yg aku dpt dr sape ntah pemiliknya.. lupa lak nama beliau.. apapun mekasih pada empunya resepi.. mmg sedap..

Bahan2 yg di perlukan :

1. biskut marie 200 gram ~ di patah2kan.. aku patah jd 4 bahagian je..


2. badam keping yg di sangai terlebih dahulu.. ni taknak tambah pun takpe..


3. Susu pekat stgh tin saje.. takmo manis2 sgt..


4. Coklat masakan 300 gram ~ kalau takde gantikan je serbuk milo pun boleh..


5. Butter 3 sudu besar aje..


6. Kacang ~ di kisar kasar.. ~ kalau taknak pun takpe..


Hasil kacang yg di kisar kasar2..


Cara2 membuatnya :

Satukan Butter + Susu Pekat + Coklat Masakan dlm periuk..

Cairkan guna kaedah double boiler.. masak hingga kesemua larut dan cair.. Dah cair sila tutup api..


Masukkan biskut marie yg di patah2kan td dan jugak kepingan badam ke dalam coklat cair td.. gaul biar keseluruhan biskut kena coklat cair td..


Taburkan kacang kisar.. gaul rata lg..


Kemudian masukkan bahan adunan td ke dalam loyang yg dah di balut dgn aluminium foil utk memudahkan proses mengeluarkan dr loyang..

Tekan2 adunan tersebut sampai kesemua mampat tanpa meninggalkan sebarang ruang kosong.. aku tekan guna sudu aje..


Last sekali aku taburkan lg sekali kacang kisar td atas permukaan adunan td.. takyah tekan2 pun.. just tabur gitu2 aje..

Pastu apa lg.. sejukkan le dlm peti ais.. biar semalaman.. tak pun biar 4 jam le dlm peti ais kalo dah tak sabar2 sgt nak mkn.. hehhe


Bila dah keras, keluarkan kek dr loyang.. potong guna pisau yg tajam..


Hasil kek batik aku slps di potong..


Dan ni lg.. kek ni sgt sedap sbb ada rasa kacang2 yg menjadikan ianya rangup2 bila di mkn.. apapun selamat mencuba..




26 comments:

Kasih Salina said...

confirm sedap kek batik ana ni..bila la blh merasa masakan ana ni ye..hihi..

Umialya said...

sedapnya

aqishah said...

i love it... tapi saya sorang je makan.. x besh

Unknown said...

aishh rasa nak cuba buat je

illa said...

Nak try ler versi kek batik ana nie..TQ eh..

DeQWa said...

rajin sungguh kak ana masak,siap snap satu2 plak tue...memang blogger btl la kak ana,,,super power...

[leily.laily] said...

bestnyer, lom pernah cuba cara ana ni..
sure cpt abes ni, mcm2 ada.. siap ngan badam n kacang lg ni.. =)

psst, tq share resipi yer.. =)

Ummi said...

kak, xpenah try yg x buh telor..menarik ni..terliur ibu mengandung..nak try la!!LIKE!!!

Asmara said...

salam kenal Ana, terima kasih share kek coklat 5 minit tu. hehe.. kek batik ni mmg suka sangat, nak buat mudah kan. :D. suka tgk resepi ana tunjuk semua bhn2 yang digunakan, senang nak rujuk. tq! :D

Iela Fazielah said...

hmm...resepi lain dr lain ni...biasa pakai milo...kalau pakai coklat...mmg sure sedap ni

jijasakura said...

wah sedapnya..lama dah tak buat kek batik nie..selalu guna milo jer..pastu tak pernah try ubuh kacang..mesti sedap nie..tq ana for sharing...:)

. said...

sy baru je cube resepi ni smlm..sedapp..thanx ya! ;)

Salju Cinta said...

salam,,,sy nak tnya. Biskut nie akan jd lembut ke keras? sb sy ada buat ikt satu resipi biskut xde campur dlm coklat sekali so kek batik xrasa lembut..keras je..

Anonymous said...

saya memang ska giler ngan kek bati nie..time f4 ari2 da kwn tlg ajarkan nak buat kek nie,tp susah ckit...tp biler jumper je resepi akak,terus saya try,senang giler....sedap!!!

tq 4 the resepi....('',)

Unknown said...

sedapnya kek batik,.anak2 saya suka sangat mkn kek batik,.mlm ni nak cuba buatlah untuk suami dan anak2 saya..terima kasih kerana berkongsi resepi ni..semoga dimurahkan rezeki dan sentiasa sihat selalu..(^_~)

hanan said...

Ana, kalo sy masak pastu kek tu jd keras sgt, sbb aper ek? terlebih coklat or terkurang butter? hihi tq

aziza said...

thank akak,.bg resepi.dah try memang sedap, tapi termanis sikit heee

Siti Rahayu said...

saya pun nak cubalah anak2 saya suka mkn....thank for sharing the resepi.

Siti Rahayu said...

saya pun nak cubalah anak2 saya suka mkn....thank for sharing the resepi.

Miss_4ever said...

hi,thank you for the nice post. nak tanya sikit, kalau butter tu diganti dengan majerin boleh tak?

Unknown said...

tiap2 ari sye tgok blog akk..mcm2 resepi plak tu..step by step cara akk tunjukkn..sgt2 best...nk try la wt kek batik akk ni..cm best je...

Unknown said...

Sedapnye..ada kacang lg..klu rajin nak try la ana

Unknown said...

Sdap sgt2..tq sudi share resepi..

Fazliana said...

Resepi menarik. Lama rasanya x buat kek batik ni. kihkihkih. oh ye nanti ada masa singgah2 lah blog saya ye http://www.mamafisya.com/

Resepi Asia said...

fuh.. menarik ni. menarikkk tq min :)

Silah Hassy said...

Sedapnya pakai beryls pulak tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...