NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Wednesday, December 21, 2011

KeNduRi KaWeN SeKiNChaN : PaRt 2

Pg2 seawal kol 4 lembu sudah pun selamat di sembelih oleh abah dan kuncu2nya.. dan segala persiapan nak buat sup daging lembu di lakukan.. masa proses ni di buat aku lgsg tak join.. sbb aku bantai membuta jap.. hahaha..

Rumah ni seawal subuh hari dah ramai org kampung (laki2) dtg utk membantu menyiapkan lauk pauk dan nasik kenduri.. masterchef utama ialah abah aku..

Abah aku mmg pakar masak utk kenduri.. sedap pulak tu.. org2 kampung mmg suka kalau abah aku yg masak sbb komfem sedap.. hehehe.. kena byk menuntut ilmu masakan dr abah aku ni nmpk gayanya..


Utk yg nak dtg kenduri ni sgt tak susah nak cari lokasi umah kami.. umah kami tepi jalan besar je.. siap ada " bunting " wajah pengantin lg kat tepi jalan tu.. dah mcm jualan langsung lak gayanya.. kehkehhkeh..


Kat tepi jalan gak ada di pacak 4 batang bunga manggar.. ni abg aku punya keje..


Di khemah depan sekali, abah aku setia menanti menyambut kehadiran para tetamu..

Kali ni punya sambutan sgt luar biasa.. sgt ramai org yg dtg.. maklumlah, ada 2 pengantin sekali yg di raikan..


Kat sinilah abah aku punya port..




Sementara tu, kat umah lak kami adik beradik sdg sibuk menyiapkan menu utk makan beradab..

Aku tak byk sgt menolong time ni, anak aku si ica asyik nak berdokonggg aje.. jap2 aku passing ica kat sepupu2 aku mintak tlg jagakan.. letih tau dgn karenah ica yg moody masa tu..


Ni masterchef yg bertanggung jwb dlm menyiapkan hidangan..

Abg aku yg jugak pemilik blog kucing2 terbiar yg kena siapkan semua menu yg kami dah listkan.. dia mmg terer masak.. sbb dia pernah jd chef jugak kat sebuah restoren.. yg aku lak tak abis2 menyakat sebut berapa minit lg yg tinggal utk dia menyiapkan semua hidangan.. hahaha..


ikan siakap yg dah di goreng oleh beliau..


Kat luar rumah pulak, beberapa org di tugaskan utk menyempurnakan meja mkn beradab... kami ramai2 buat keje.. semua kena bergerak dgn tangkas.. sape lembab wat keje mmg kena jerit le dgn abg aku yg sorang tu.. hahahha..


Meja2 khas utk family pengantin akan di taruk tag mcm ni..


ini jugak..


Adik lelaki aku yg ambik jurusan kulinari kat MSU di tugaskan handle semua ni.. tak sia2 ko belajar kat situ ye dik.. hehhehe..

Aku mcm biasa, sibuk mengusung kamera ke sana ke mari utk snap moment2 yg ada.. tu keje gak tu.. hahaha.. mengelat ye dr di suruh tu ini.. kehkehkeh..


org2 kampung yg bertungkus lumus..


Memasing jaga part masing2..


Masa aku snap gmbr mereka2 ni, ada sorang pakcik tu jerit2 ckp kat aku

" dikk.. jgn di layan abang2 semua ni.. diorang semua ni nak menggatal je ni..( sambil gelak2).."

Erkkk.. abang..??? tak nmpk pun yg macho2 kat situ.. semua baya2 abah aku ada le.. termasuk yg jerit tu.. ekekekke..


Ni dia abg2 yg di maksudkan.. abang kahh..??? muehehehhe..


Tetamu yg dtg makin lama makin ramai.. mmg sesak le khemah tu di buatnya..


Yang dtg awal mmg beruntung sbb ada air special.. ada air tebu.. sedapppp... aku sempat bawak lari sejug air tebu bawak masuk dlm umah.. yelahkan, kang tuan rumah lak tak dpt merasa sbb bz wat keje aje..


buah2an dan acar


Nasi jagung.. mmg terbaikkk.. sedapppp.. ramai org kmpg puji dan suka.. pandai abah aku masak.. hehehe.. lupa mintak resepi dgn abah..


lauk pauk yg ada..


Ni anak buah aku.. di tugaskan menjadi DJ utk hiburkan tetamu..


Memandangkan pengantin akan tiba kol 12 tghari.. makanya kami sibuk siap2 susun lauk pauk mkn beradab..








ramaikan tetamu yg datang.. memang meriah.. masa ni aku sibuk gak jenguk2 tetamu kat khemah..

Sempat lak ada satu makcik ni yg dtg dgn family dia tanya aku ni anak tok imam ke.. abah aku tok imam, mmg semua org kenal.. tp anak2nya tak semua org kenal la kan.. hehe..

Bila aku ckp ye, makcik tu terus salam peluk2 aku.. aikk.. pastu tanya aku dah abis belajar ke belum.. aku ckp le dah.. tersenyum kegirangan makcik tu tau.. pastu makcik tu kenalkan anak lelaki dia yg ada kat sebelah dia tu.. lupa lak apa namanya..

Sengih2 je mamat tu kat aku.. ahh sudah, apakah ini nak temukan jodoh..?? ni kalau laki aku ada masa ni mau kena pelangkung ni.. ekekke.. yg aku lak terus buat2 sibuk.. mintak izin pergi dr situ sbb byk keje..

Tp akhirnya makcik ni td tau yg aku dah pun berkahwin dan ada anak 3.. sbbnya masa makcik ni nak balik dan nak jumpa mak aku utk bersalaman, tetiba si apis jerit2 panggil aku "makkkk".. dan aku adalah tak jauh dr itu makcik.. ahahha.. akhirnya.. terjawab sudah..


Ni le calon menantu yg tak jadi tu.. wakakakka.. perasan..!!






8 comments:

Ya ALiya said...

salam...kak ana kami lalu je,memang ramai orang time tu,tapi segan nak singgah,sb tak dapat jemputan,suami lya ajak gak singgah,sebab dia cakap orang ramai,confirm masakannyer sedap,tapi tak singgah lorrr,malu...

Ana Suzana said...

Alya..
lorrr.. tak sampai ke jemputannya.. haihhhh

cik iman said...

akak....sori ye...terkekek-kekek lak saye bace...tetibe bunting lak..
ingatkan bunting pelamin..tp rupe bunting gmbar...."banting" rasenye....ke banting tu yg bunting???opssttt!!...
sori ye kak..=)

Ana Suzana said...

Cik iman..
mmg ejaannya bunting walaupun sebutannya banting kannn.. ke akak yg salah eja.. tp rasanya mmg bunting ejaannya.. ahahahha.. adeh la..

rahayu said...

wah saham tinggi tu...anak tok imam memang ramai berkenan buat menantu..mesti makcik ti frust tertonggeng..keh3

azida said...

meriah!...part calon menantu x jd tu yg best...hehehe

Unknown said...

salam..

wah jarang tau org wat air tebu kat majlis kenduri kawin..mest best kan....hehehe...=)

cik iman said...

owhh!!mgkn saye y slh....xpe xpe...bhasa budaya bangsa..=)..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...