NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Tuesday, May 03, 2011

SiKu AiN TeRKoYaK

Suspen tak tajukkk.. tp ni mmg suspen pun tauuu.. bkn buat lawak ye.. ni kisah yg berlaku ahad lps.. hari sabtu sampai isnin sudah kami balik sekinchan.. kampung aku le.. mggu lps dah balik kulai.. so weekend td balik sekinchan la pulak kan..

Kejadian berlaku begitu pantas.. masa ni aku tgh bersiap2 nak pi Sungai Besar nak jenguk nenek (mak kpd mak aku) yg tinggal kat situ.. sungai besar tu nama kmpg tau.. jgn ingat nenek aku dok dlm sungai yg besar lak.. ekekekke

Masa tu aku dah decide kat hubby suruh tinggal jelah ain dgn apis kat umah dgn atok dan pakcik2 dia.. malas nak bawak sbb malas nak layan ragam apis.. ain dgn apis okey je bila aku ckp nak tinggalkan kejap..

Pastu ain dtg kat aku nak mintak izin nak pegang kucing.. umah mak aku ni byk kucing2.. so budak2 ni suka la sgt kann.. nak pegang bolehhh tp dgn syarat pastu sila cuci tgn bersih2..

So budak 2 org ni main2 la dgn kucing.. masa ni kami lom kuar umah lg.. pas main2 kucing ain pun ckp nak pi cuci tgn.. dia pun pi la kat sinki tandas dan cuci tgn dia.. pastu dia ckp yg apis tak cuci tgn lg..

So dia kata dia nak cucikan tgn apis.. ain mmg kakak yg baik.. dia pun ajak le apis gi tandas.. tak lama pastu aku dgr bunyi benda terjatuh kat bilik air.. berlari aku masa ni tgk apa yg berlaku.. aku tgk masa ni ain dah pun berdiri semula pas terjatuh..

Lantai tandas licin agaknya.. yg peliknya biasanya ain cuci tgn kat sinki je.. jarang angkut air guna gayung.. tp aritu dia pi ambik air pakai gayung lak.. agaknya sbb tgn apis tak sampai kat sinki tu kot.. tu psl dia guna gayung..

Aku sangkakan tak serius pun jatuhnya.. paling kurang pun rasa sakit2 je sbb terjatuh kann.. sekalinya aku terpandang darah byk mengalir kat tgn kiri ain.. meleleh2 darah atas lantai tandas tu jugak..

Alamakkk.. ni dah kes serius dah ni.. aku check2 kat mana punca darah tu kuar.. rupa2nya siku dia terkoyak sket.. terkoyak sket tp luka dia dalammmm.. tu yg darah tak benti2 mengalir tu.. terus aku tekup guna tgn aku masa ni bg darah dia tak menitis laju..

Terjerit2 aku panggil hubby aku sbb nak ajak pi klinik dgn segera.. dlm pale otak aku masa ni dah syak mesti kena jahit ni.. sbb luka dia dalam woo... ngeri aku tgk.. aku tak nanges pun masa ni.. tetiba aku dpt kekuatan dr mana ntah.. panik pun tak.. yg aku tau masa ni aku berkali2 tenangkan ain supaya tak nanges..

Aku tinggalkan ica dan apis dgn mak aku sbb nak fokus kat ain je.. yg apis masa ni berkali2 sebut

" sian kakak dede.. sian kakakkk.. tgn kakak berdarah sbb nak basuhkan tgn dede.."

ayat tu dia dok ulang2 sebut kat nenek, atok dan pakcik2 dia.. nmpk yg dia rasa bersalah sgt2 seolah2 mcm sbb dia kakak dia jd camtu..

Pastu masa aku nak pegi aku ckp kat apis suruh dok umah dgn nenek sbb aku nak bawak kakak dia gi klinik.. dan yg buat aku terkejut masa tu bila apis reply ckp aku..

" Takpelah.. mak pegilah bawak kakak.. biar dede jaga ica.."

Terkedu jap.. tetiba aku rasa apis mcm matang pulak.. terkejut gak bila dia ckp mcm tu dgn aku.. syahdu la pulak masa ni.. Pastu berdezup la laki aku bawak kete.. kami gi klinik kat sekinchan je..

Mujur ada klinik 24 jam yg berdekatan.. kebetulan lak takde org lgsg masa tu.. sampai2 terus mintak jumpa doktor.. kemudian2 je register.. rawat lg penting masa ni.. darah lak mmg dok mengalirrr je.. tu yg lg risau tu..


Darah ain.. aku tekup guna towel tu je sepanjang perjalanan ke klinik.. kalo guna tgn memang akan menjejehhh le darah tu kang..


Ain mmg budak yg kuat semangat.. dah besarrr anak aku ni.. dia tak nanges pun masa ni.. cuma air mata sedih tu mengalir je sesekali..

Aku tanya la kenapa kakak sedih.. sbb sakit ke.. dia kata dia sedih sbb tak sempat lg cucikan tgn dede.. pulak dahhh.. dia lebih sedihkan yg tu dr luka yg dia dpt.. tp sakit tetap sakit la kann..


Hahhh.. tgk la sendiri.. sakit ke takkk..??

Kalo aku yg kena mau aku meraung2 tarik baju laki aku ni sbb nak tahan sakit punya pasal.. tp anak aku yg sorang ni masih boleh kawal tangis dia.. nanges kejap je.. tak nanges langsung tu mustahil la kannn..

Sempat lg tu aku snap gmbr masa tgh tunggu doktor masuk.. kekeke.. kang takde kenang2an lak kan.. ain sendiri pun berkali2 tgk gmbr ni tau.. hubby aku masa ni tak sanggup nak teman masuk dlm bilik rawatan ni..

Dia jenis yg tak sanggup tgk anak dia menanges sakit kalau kena jahit.. tak sampai hati katanya.. so dia tggu kami kat luar je.. aku tau dia risau.. maunya tak risau, cuma dia tak sanggup nak tgk je..

Ni jenis yg tak kuat semangat namanya ni.. ekekke.. sib baik aku beranak dia sanggup teman.. kalau tak teman mmg aku karate kang.. kah kah kahhh.. gurau jee bangg.. ekekkeke..

Gmbr luka yg aku ambik ni pun mula2 dia tak sanggup nak tgk tau.. tp dah lama2 baru dia berani nak tgk.. pas tgk terus eiiiii... tak sanggup nak tengok dahhhhhhh.. hahahha.. mmg abang tak layak jd doktor.. kekekke..


Sambil doktor tu rawat ain, aku snap le gmbr sket.. mesti diorang pelik agaknya kan.. kah kah kahhh..


Sambil snap aku tanya doktor tu yg luka tu kena jahit ke tak.. dia kata kalau nak di ikutkan mmg kena jahit tu.. tp dia kata tak sampai hati lak.. eh ehhh.. doktor pun tak sampai hati gak ekk.. bagusnyeee..

Dia kata dia guna cara lain iaitu gam kat tempat luka tu.. aku kata aku ikut je mana yg okey.. tak jahit lg bagus sbb aku pun tak sampai hati tgk ain nanges2 kena jahit.. sakit woo jahit2 ni.. huhuhu..

So doktor tu pun gam je luka ain.. sempat gak aku tanya kat doktor tu yg dia pakai gam gajah ke..? hahaha.. gelak doktor tu dgr soalan aku.. apa ke halnya lak pakai gam gajah kann.. dah tentulah guna gam khas utk luka.. ish3x..


Pas gam nurse tu tlg balut tgn ain..


Ain diamm je masa ni.. tak nanges.. kuat betul semangat dia.. bagusnya kakakk..

Pas selesai rawatan aku dgn ain pun kuar le pi tempat menunggu.. abah dia ada masa ni.. terkejut sbb dah selesai kan.. dia ingat jahit kott... aku ckp tak kena jahit pun.. kena gam je.. tu yg cepat je tu.. hehehe..

Pas byr bil rawatan dan ambik ubat, kami pun balik umah mak.. terus aku decide angkut je semua anak2 aku pi umah moyang diorang.. risau apa2 yg berlaku lg kann..

Mujurlah masa kejadian tu berlaku kami tak kuar umah lg.. kalau tak, mau kelam kabut atok dia nak uruskan sbb atok dia ni takut tgk darah.. mau pitam org tua tu kang kalau tgk darah.. kekeke..


Sebelum kuar umah, sempat lg aku pi toilet kat tempat ain terjatuh tu..

Kat atas jubin tu le ain terjatuh.. jubin kat bilik air tu mmg retak pun.. tak sempat nak simen lg.. perghhh.. aku lak yg rasa seriau.. malang tak berbau kan.. bkn bermaksud kita tak pandai jaga anak2.. benda2 mcm ni kita sendiri pun tak mintak berlaku kannn..


Sepanjang perjalanan ke umah moyang ain bantai tido.. biar dia berehat jap.. cian diaa..

Kami singgah jap kat kedai buah2an beli beberapa jenis buah utk moyang.. moyang aku suka mkn anggur.. hubby aku pun belikan le anggur byk2.. hehehe.. mekasih yanggg..


Apis mood dia ok lak.. nmpk dia sedih sket sbb tgk kakak dia cedera..


Ain ckp nasib baik dia yg jatuh dan bukannya apis.. kalau apis yg jatuh lg teruk apis nanges katanya.. ahahahha.. boleh lak kira mcm tu ye...


Yg si kecik ni ambik kesempatan main stering kete time bapak dia kuar beli buah2an.. tak padan dgn ketot.. kekkeke


Penuh penghayatan tu main pusing2 stering..


Terus main tali pinggang lak pastu..




Bila dia nampak abah dia dtg je nak masuk kete, cpt2 dia pegi kat aku sambil ketawa2.. hahaha.. tau takutttt.. kekekeke..

Ain lak doktor dah pesan tak bg lasak2 sgt dan kalau boleh jgn bengkokkan tgn kiri tu dulu.. bg kulit tu betul2 melekat.. takut2 kalau ain bengkokkan tgn luka tu akan renggang/terbuka balik.. huhuhu..

Yang bagusnya ain paham arahan doktor.. masuk hari ni dah 3 hari ain mcm robot.. luruss je tgn dia.. pastu kena make sure tak basahkan tgn kiri tu.. hari sok nak buat follow up dgn doktor kat sini lak ttg luka dia tu.. hrp2 ok la kan..

Ain lak byk kali tanya kat aku mcm mana dia nak sembahyang nanti kalau tgn dia takleh bengkok.. dia kata mcm mana dia nak sujud sbb nanti tgn dia sakit.. dia tanya lg camne dia nak takbiratul ihram sbb tgn dia sakit nanti.. soalan dia sgt2 bagus okey.. sampai ke bab sembahyang dia tanya.. Alhamdulillah.. bangga mak dgn ain..

Kat sekolah kang kenalah aku btau teacher dia psl luka ni.. penting utk teacher dia tau sbb kat sekolah kang ain solat zohor.. pastu beg sekolah pun tak leh nak pakai kat badan le buat sementara waktu.. moga ain cpt sembuh.. Amin...




58 comments:

Ina Hashim said...

salam ziarah...


sik seriaunya tgk luka ain tu...dalam betul luka dia...get well soon ye ain dearie

Suliana said...

ngeri la kak tgk siku ain.. huhu.. smga ain cepat sembuh ye...

mirah said...

ya boleh tahan dalam luka ain tu. moga ain cepat baik. Seriau tgk ni..

Jiejah @ Iza said...

ishhh ngerinya tp malang mmg x berbau huhuhu .. mujur ain kuat ;-)

eyndayusoff said...

Lorrr...cian ain...scarynyer tengok luka dia..memang serius tu..kalau akak, akak pun melalak tengok...tapi bagus la ain nampak relaks je...kalau hannah dah melalak masa doktor balut2 tu..

bonda dadif aka akish said...

aduhaiiii.....koyak begitu???

papeon muge cepat baek ya ain...

be careful lenkali....

tricksrex said...

baca entri ni sambil pegang siku

ngilu je rasa

ain sangat bagusss,good girl!

@e_da said...

aduhaiii kesiannya ain.. lemah lutut sy tengok siku yg koyak tu... kalau anak sy mau sy meraung sama... moga cepat baik ye ain...

!✿❤Cik Puan Izan❤✿! said...

seriau tgk tgk ain...teruk luka tu...huhuhu...sian dia...

psstt...tukar kulit baru yer...^__^

Liniey said...

kesian ain...akak lak yg rasa nak nangis tgk ain luka ....semoga ain cepat sembuh...makan nak kena jaga gak tu..

heart tamimi said...

dalam nyer luka ain..takot betol tgok..tp ain xmnangis pulak..kuat tol semangat dia kan...
kakak yg baik! =)

farah fauzi said...

adehh..ngilunyer tgk tempat luka tuh..siat nampak isis dengan kulit dalam...huhu...x sanggup nak tgk...

H.U.S.M.Y.N.A said...

adoiiii...seriau tengok....tak pe lah tak jahit.....jadi macam anakku.....luka terbelah kat mulut...kena jahit...kesian...masa nak jahit meronta2....

http://husmyna.blogspot.com/2011/02/mulut-alya-kena-jahit.html

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

dalam jugak ek luka dia
gud gurl la ain..tak nangis..auntie lak seriau nengok.huhuhu

misya said...

ngerinyer tgk luka tu,tapi kuat betul yer semangat ain tu, smga cpt sembuh

"CT CoMeL" said...

sian ain...tapi bagus ain nie...die memang kakak yg baik....kak...sg besar dihatiku kak....hehehehhe

Mama Balqis BPB said...

sian ain...dalamnya luka tu..seriau tgk...

Qaseh chenta said...

seriau tgk luka ain tue,nampak isi jer....cian ain.....
xpe ain kuat semangat...cepat sembuh yer ain...

ameris said...

cian kt ain.cpt sembuh ok.kakak yg bertanggungjawab betul.

Ena said...

memg seriau tgk luka tu.. tp ain kuat ye! bagusnya... yg paling terhari tu bila dier tanya pasal camner nak solat.. Alhamdulillah.. pandai ana didik ain.. Anis solat tunggang lannggang lagik.. adeihh!

ibu syafiq said...

ala...cian'y ain...good girl lah ain ni...kuat semangat lg!!!sgt b/tnggungjwb.apis pn sma.x lama lg ica pn msti ikut mcm kkak n abg dia.ni lah best'y jd suri umh.leh ajar ank2 sndri n ank2 mmbesar depan mata...

Zana said...

takutnya tgk luka ain, siap nampak isi & lemak2 tu, alhamdulillah ain kuat, moga ain cepat sembuh

su su said...

kakak ain kuat kan...bagus..
pelindung adik2 nieee

yats said...

wuwuwuuw..baca tajuk dah ngeri, pastu tgk luke lagi seriau, pastu bile baca sambil ingat kat anak sendiri,..tp ain mmg bagus la..takde die meraung ya..moga ain cepat sembuh..

RuHiL said...

nak menitik air mata baca n3 kali ni.. bukan setakat seriau.. tapi terharu ngan sikap anak2 ana.. sejuk perut mengandung.. ain ngan apis mmg boleh dipuji lah..

Ana Suzana said...

ina..
mekasih ye.. td dah pi check up lg.. ada infection sket.. nasib baik dah cuci..

Ana Suzana said...

suliana..
ana pun ngeri tgk.. tp tengok gak.. siap snap lg.. ekekkeke

Ana Suzana said...

Mirah..
luka dia dlm.. potensi kulit tu nak bercantum semula mmg ambik masa seminggu ke 2 mggu..

Ana Suzana said...

Kak jiejah..
itulah.. sape sangka nak jd mcm ni kan.. huhuhu

Ana Suzana said...

Kak eynda..
ain makin beso ni makin paham dah apa yg patut dan tak patut.. kalo duluuu, dialah yg kuat melalak tiap kali pi klinik.. skrg tak lg.. hehehe

Ana Suzana said...

bonda dadif..
mekasih bonda.. pasni kena lebih berhati2..

Ana Suzana said...

trex..
trex kan kuattt.. gagahhh.. mana boleh ngilu.. ekekkeke

Ana Suzana said...

eda..
ngeri kan tgk gmbr luka tu.. sengaja zoom dekat2 bg sume rasa seriau.. hehehe.. gurau jekkk.. tak sabar nak tggu luka tu betul2 pulih..

Ana Suzana said...

cik puan izan..
takdenya tukar kulit baru.. lani tggu kulit tu bertaut kembali.. hehhee

Ana Suzana said...

akak liniey..
mkn nak kena jaga.. pastu pergerakan dah mcm robot.. kerasss je tgn kiri tu sbb tak leh bengkok2 kan lg buat masa ni

Ana Suzana said...

heart tamimi..
luka dia mmg dalam.. tu psl darah tak benti2 mengalir masa tu.. ish3x..

Ana Suzana said...

Farah..
tak sanggup nak tgk tp dah tertengok pun kannn.. hehehhe.. kita yg tengok pun rasa ngilu.. adeh laaaa

Ana Suzana said...

Husmya..
aduhai.. lglah sakit tu.. ish3x..

Ana Suzana said...

rose..
dalamm.. scary kannn

Ana Suzana said...

misya...
mekasihhh.. ain pun tak sabar nak sihat balik.. nak main2 pun terbatas sbb tgn tu kena jg betul2..

Ana Suzana said...

Ct..
sg besar ttp di hati ekk.. ni mesti suka pi ekonomi yang yang ni.. kekeke

Ana Suzana said...

mama balqis..
sume seriau tgk luka tu kan.. mujur sempat snap.. ada gak kenang2an.. ehehehe

Ana Suzana said...

Wawa..
tulah.. mujur dia kuat semangat..

Ana Suzana said...

Kak ameris..
dia mmg syg adik2 dia.. kengkadang je dia garang sgt2.. hehe

Ana Suzana said...

ibusyafiq..
ana pun hepi sgt bila anak2 membesar kat depan mata.. taktaulah kalau dah 4 org nanti mcm mana lak..

Ana Suzana said...

Ena..
ain pun masih skip2 gak solat.. tp tak sangka dia terfikir sampai ke bab solat bila tgn dia tu sakit.. ana sdiri terkejut.. hehehe

Ana Suzana said...

Zana & su su..
mekasih ye.. lani byk ubat lak yg dia kena telan.. hehhee

Ana Suzana said...

Yats..
ain masa kat klinik tak nanges lgsg.. tu yg bagusnya..

Ana Suzana said...

Kak ruhil..
ana pun kalau terluka mcm tu mau meratap sayu ngada2 kat hubby.. tp yg ain ni lak relaks je.. takde ngadu sakit pun..

My Aisy said...

cian ain...seramnyer tengok luka tu...huuu...klu kita mau terus pengsan tengok darah banyak camtu...
insyaAllah ain cepat sembuh...

Yan said...

Ee..ngerinya.. teringat akka masa tangan anak patah jadi bentuk L. akak yg macam nak muntah.

RaJa NuRuL FaTiN said...

lama x tinggalkan komen...

dalam betul luka ain sampai nampak lapisan lemak yg bawah kulit. ni first time tengok yg real life punya. x sangka plak lapisan lemak bawah kulit memang tebal. slalunya tengok gambar time blajar je. ingatkan biasa2 je,rupa-rupanya memang tebal lemak bawah kulit.

Ana Suzana said...

my aisy..
org2 mcm kita ni takleh keje bahagian kedoktoran atau kejururawatan kan... ekekke

Ana Suzana said...

Kak Yan..
scarynya tgn patah bentuk L.. ayarkkkkk

Ana Suzana said...

Fatin..
itu lah.. akak sendiri pestaim tgk isi dlm kulit tu.. eeiiiii... ngeri wehhh.. terngiang2 lg nih..

yatt said...

alahai sian ain... koyak mcm tu, yela jubin tu tajam.. ngeri sangat tgk...

fabulousmommy said...

ngeri tgk luka ain, sedih dgr ayat apis, pas tu bangga dengan soalan2 ain tu...complete emotion!huhuh

Ummi Nur Widayu Mohamad Zahari said...

ciannye ain kakak...so skrg dh ok lom kak siku ain???beza btul ain ye skrg..dlu die kuat ngis..tp skrg mkin kuat smgt die....get well soon ain....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...