NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, May 05, 2011

BeRTaRuNg BaGi MaKaN uBaT

Dlm seminggu ni aku mmg kena struggle la bg bebudak ni makan ubat.. kena disiplin.. kena abiskan dlm masa seminggu sblm nak follow up balik kang.. Sbb sblm2 ni aku kadang2 tak disiplin sgt bg bebudak ni mkn ubat..

Kengkadang dah di bgtau sila bg mkn 3 kali sehari.. tp aku bg sekaliiii je.. hehehe.. tak sempat dan kadang2 tak ingat.. tu yg skip2 tu..

Tp mggu ni aku betul2 ikut arahan doktor Serena tu.. aku je yg struggle, tp yg kena telan ubat tu anak2 aku le.. maksudnya diorang la lagi struggle.. kah kah kahhhh..

Bgn pg dah kena telan ubat.. sbb ubat2 ni kena mkn sblm waktu mkn.. ehhh.. apa aku cakap ni.. hehehe.. pg mkn ubat.. balik sekolah mkn ubat.. mlm mkn ubat.. hambek kauuuu.. !! kekeke

Tiap kali aku kuarkan ubat2 ni, masing2 akan tanya aku diorang kena mkn berapa ubat.. ehh japp.. bkn masing2.. apis dgn ain je yg tanya.. ica dia mana pernah tanya pun nak kena mkn ubat berapa..

Yang ica tau hanyalah sebut " yayiiiiiii..." maksudnya lariiiii.. kah kah kahhh.. budak sorang ni paling penakut mkn ubat.. tu psl dia lari..


Ubat ain.. banyak kannnn.. sampai nak terbelahak dia telan ubat2 ni.. kembong perut minum air masak.. mana taknya, setiap kali mkn satu ubat minum air masaknya bergelen2.. kekekke..


Ni ubat apis.. ada 4 sbnrnya.. yg satu lg ada kat ica.. diorang kongsi ubat yg sama.. apis ni paling senang mkn ubat.. tak melawan langsung tiap kali kena mkn ubat.. suruh nganga dia nganga je.. pastu tak pernah luak ubat tu balik.. bagusss..!!

Selalu aku nyakat apis ni tau, aku ckp apis kena mkn ubat banyakkkkkk.. pastu apis ckp apa tau

" dede taknak mkn ubat byk2.. dede nak mkn 5 jeee.."

Ha kauuu.. 5 tu tak banyak ke..??? ekekeke.. sbb tu kalau aku bg bebudak ni mkn ubat, aku bg apis mkn dulu.. kejap je dah settle.. kalo ain ambik gap masa sket..


Yg ni ubat ica..

Budak ni paling susah nak mkn ubat.. mcm yg aku ckp td, tiap kali dia nampak aku kuarkan ubat2, dia akan cuba larikan diri jauh2..

Tapi jauh mana la sgt pun dia leh lari kannn.. lari pun terkedek2.. kekekeke.. budak kecik ni kalau mkn ubat mesti nak kena bedung dgn kain..

Kena balut badan dia guna kain supaya tgn tu terikat.. kalo tak kang dia main tepis2 je ubat tu kang..

Pas balut dgn kain aku dudukkan dia kat riba aku, pastu kaki kanan aku, aku guna utk kepit kaki dia.. bersilang2 la kaki aku semata2 tak kasi dia meronta2 masa sesi mkn ubat..

Kepit2 tu dah satu hal.. pastu dia suka sembur2kan ubat tu balik tiap kali kita suap kat mulut dia.. dgn aku2 sekali kena sembur.. cehhh.. payah gila nak bg mkn ubat.. ni mesti ikut peel bapak dia nih.. kah kah kahhh..

Bkn ubat je yg payah.. bg mkn vitamin jenis cecair pun sama payah gak.. adoiyaiiii.. mcm2 le anak2 aku ni..


Ni vitamin yg paling anak2 aku tak suka..

Tp aku sumbat gak kat mulut diorang.. tp takdelah mkn hari2.. bila aku tension nak paksa diorang mkn, makanya aku malas la bg mkn..

Ikut mood gak.. biasanya aku bg vitamin yg tablet je.. yg tu anak2 aku suka la.. sbb mcm gula2 kann..


Ni ubat aku.. aku pun nak jaga kesihatan gak.. hehehe..


Dan ini aku sentiasa minum..


Dan ni stok yg buat aku selalu bukak peti ais..

Ambik kat kampung.. pelam madu.. ranguppp.. sedapppp.. tak masam lak tu.. cicah garam pun sodapppp.. aku tak suka mangga masak.. aku suka mangga yg muda2 gitu.. bila mkn pun besttt aje.. krup krap krup krappp... hehehe




13 comments:

umi aiz said...

wahhh sedap nye mangga tu.si aiz pun suke je mkn ubt...besar sikit xtau la mcm ni..

!✿❤Cik Puan Izan❤✿! said...

anak2 sakit ker ana?

Alhamdulillah anak2 izan senang mkn ubat. dulu ssh jgk smpai mengelupur n menyembur2...tak tau sejak bila diorang suka mkn ubat. agaknya bila nak bg diorang mkn ubat izan akn buat hepi n ckp yeay..yeay mkn ubat... jd diorang rasa mkn ubat tu sst benda yg seronok...

ana try buat mn tau menjadi...^^

1na said...

ehem... mangga?

ada apa2 ka?

ehem..

=)

Yan said...

ubat tekak yg last sekali tu is the best..

misya said...

anak2 sya pun payah makan ubat,yayiii hahaha

ameris said...

hmmm... anak saya 3 bln pn dh pandai semburkan ubat tu balik bila kita suap. pastu berkerut2 kening dia. sedapnya mangga...

Jiejah @ Iza said...

ehehehe mmg sokmo lag berperang ngan anak kalau nak bg ubat ..x ramai kot budak senang mkn ubat kalau baya² ica tu ,dah besar sket ok la mcm apis tu ..siap nak 5 lagi tu hihihi

RaJa NuRuL FaTiN said...

pos la magga sini ckit

baincardin said...

terliur tgk pelam tu. hehe :)

RuHiL said...

sedap n ya pelam..! terliur ni.. tapi bab bg makan ubat tu mmg mencabar.. anak k ruhil tiga2 susah.. aleeya ni pon tgk picagari ubat tu pon da melalak.. blom sua kat mulut ag.. uhuhuw..

My Aisy said...

tengok gambo yang last tu terus jek...meleleh2 air liur...sedap tuh...

Alin Marlini said...

Na..vitamic Skin Clear tu tuk aper na?

Alin Marlini said...

Na..vitamic Skin Clear tu tuk aper na?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...