NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, May 26, 2011

SeRaWa DuRiaN

Sape pernah mkn serawa durian.. sedapkannn.. aku suka gak mkn, td takdelah jd feveret aku.. tp aku tau camne nak masak serawa durian ni..

Dan tgh mlm td aku buang tebiat jap masak serawa durian.. bkn buang tebiat saje2 tau, ni gara2 nak surprise hubby aku sbb dia sukaaaaa sgt mkn serawa ni..

Tp hubby aku ni tak panggil benda tu serawa.. dia panggil kuah durian.. tu kira okey lg, masa mula2 dia request suruh buat serawa ni dia ckp kat aku boleh tak buatkan dia air gula..

Hahhh.. air gula..?? nak buat apa dgn air gula..??? hubby aku kata nak buat cicah dgn roti jala @ pun roti putih biasa la..

Humang aihhhh, tak pernah pulak aku tgk org cicah roti dgn air gula.. nak kencing manis ke hape.. biasanya air gula org buat bancuh air je kan.. pastu dia kata air gula yg bubuh durian.. lg le aku peninggg.. kah kah kahhh..

Rupa2nya yg dia maksudkan ialah serawa.. bila aku tanya serawa ke?? dia kata bukannn.. tak pernah dgr pun serawa2 ni katanya.. pulak dahhh.. ahahahha.. aku tak puas hati sbb aku ckp org panggil benda tu serawa bkn air gula..

Pastu dia kata org johor sebut air gula, aku tetap tak puas hati.. aku kata serawa gak.. masing2 nak menanggg je masa ni demi mempertahankan statement masing2.. wakakakka.. last2 hubby aku suruh aku tanya kaklong dia.. okey.. dgn pantas aku tanya kaklong dia melalui facebook..

Wahhh, lalu facebook tu.. dah tak main call2 dah ye.. jimat kredit hp kekdahnya.. ekekkeke.. bila kaklong dia reply cara2 buat "air gula" yg hubby aku maksudkan tu, aku terus kata

"haaaaaa... betullah tu serawa durian.."

Yeayyyy.. aku menangggg.. kekkekeke.. dan sejak kemenangan tu aku belum berpeluang lg nak buatkan dia serawa durian.. sbb kadang2 tak jumpa pulak org jual durian bila di carik..

Hubby aku kata " alaaaa.. alasan je tu.." cehhhh.. betul hape aku ckp, mmg tak jumpa durian le.. eh ehhhh dia nih..

Bila dah beli durian santan tak lupa beli.. bila beli santan, durian lak dah abis mkn masuk dlm perut.. ahahhaha.. adaaa je alasan ye takkk.. kuikuikui..

Dan mlm tadi baru aku dpt buat sbb sume bahan2 lengkap.. hehehe.. senyap2 je aku buat mlm td sambil di temani ica.. yg lain2 sume dah lena membuta.. yelah sbb dah kol 12.30 mlm..

Meh aku ajar cara buat serawa durian.. tp bahan2 sume main agak2 je tau.. sbb ianya bergantung brp byk yg korang nak masak.. susah nak bg resepi betul2 sbb kang aku masak 8 ulas durian, korang ada 2 ulas je kat umah lak... so pandai2 la main agak2 ye.. ehehhe

Ni cara aku buat.. perhati betul2.. ececehhhh..


1. watak utama dlm resepi ni ialah durian..


Sukati korang le nak guna durian apa pun.. musang king ke, serigala king ke.. king kong ke.. janjiii durian.. cukup..!!


2. Kelapa parut utk di ambik santan dia.. aku rasa aku guna 2 mangkuk santan kot malam td sbb isi durian yg aku nak masak tu aku banyak..


3. daun pandan..


4. gula pasir

5. gula melaka aku masukkan seketul yg saiz kecik kurus tu.. dia kan ada byk size kan.. pandai2 la korang balancekan manis kuah tu..

Jgn terlampau manis.. kang mengundang penyakit lak.. hehehe.. gambar gula melaka aku lupa nak snap sbb jauh sgt la melaka tu.. kah kah kahhh..


Cara2 nak masak :

1. ambik periuk yg sesuai...

2. masukkan durian td.. nak buang bijik pun boleh.. tp aku tak buang sbb malas..

3. masukkan gula pasir..


4. perah santan utk di ambik santannya..


5. pastu tuang dlm periuk yg berisi durian td..

6. masukkan daun pandan..


7. barulah angkat periuk td dan letak atas dapur gas.. guna api yg sederhana ye.. kacau selalu..

8. pastu baru masukkan gula melaka.. kacau lg sampai gula melaka tu larut.. kalau takde gula melaka, guna je gula merah..

Sementara nak tggu serawa tu siap di masak, aku layan jap budak kecik yg setia temankan aku tgh mlm td..


Aku bg dia ipad, ayam goreng seketul dan air masak.. so dia elokkk je dok dendiam..


Kalau tak buat mcm tu kang nanti dia dtg kat celah2 kaki aku lak kang.. mulalah merengek2 nak nyusu la hape la..


Sibuk layan upin ipin..


Dia ni tak ngantuk lg masa ni sbb dah puas tido ptg lama sgt.. tu yg segarrr semacam je tu..

Okey, abis cite psl ica.. meh kita tgk apa hasil serawa yg aku masak td lak.. kang hangit lak kang.. ehehehe..


Dah menggelegak.. masak dia tak lama pun.. agak2 dah empuk isi durian tu dan cukup rasa dah lulus dah tu.. dan apa lagi.. sila tutup api.. sok pg leh perhangat balik utk sarapan pg..


Ni dia utk sarapan pg td.. tergezut hubby aku tau.. hehehe.. amacam banggg, suka takkk suka takkkk..??!!





18 comments:

misya said...

uish sedap ni,tup tap,tup tap air lior,ble cuba nanti ni,tq for sharing

Mama Balqis BPB said...

hmm...macam masak pengat durian ajer...kalu kat tempat saya serawa lain...kuahnya pun cair sikit sbb bila masak kita biarkan santan mendidih tanpa dikacau...pastu jadi la serawa.biasanya makan dgn emping padi&roti...

Pn. Zana said...

cantik anna deco atas meja. siap daun pandan tuh :) serawa pun my peberet..:)makan ngan roti atau pulut

Alida Ali said...

Saya org perak panggil kuah durian je..

Suliana said...

wah.. nmpk sedap.. sy suka juga. tapi hasben sy klu durian nak buat masak2 ni dia tak kasi, rugi katanya. dia lagi suka mkn durian cam tu je. hehe. anyway, wah.. siap daun pandan lagi tu.. hehehe.. kak ana mmg jenis tido lmbt ke? rajin msk mlm2.. :-)

WuMing said...

Terliur tengok... Eh... Dah follow WuMing ker?

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

KITA PON INGAT NAK BUAT NI SBB ADE LAGI 4 ULAS DOYAN TAK TERMAKAN2 . TAK LARAT NAK MAKAN. PADAHAL BELI PON ADE 10 ULAS JE..6 ULAS JE JAMAH YG LEN ADE DLM TUPERWARE HUHUU

AmY DeaN said...

peehhh..ngencesss aku nengok!

Ena said...

sedapnya...
ena suka gak serawa durian ni.. tp tak pernah nye nak buat.. tahu beli durian dan makan gitu jekk.. tp MIL selalu buat dan selalunya dier akan kasi.. heheh.. eh! yg biasa ena makan tu cair sikit dan colornya gaka gelap sikit.. sikit je.. hihi

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

kuningnye durian tueeeeeeeeeeeeee

shima said...

suka nih...mkn dgn roti..mmg tak toleh kiri kanan..kalau belah husben panggil kuah durian

Lia said...

tak susah sgt nak membuat serawa ni ye.. blh try cicah dgn roti mamak tu.. yuuumm

DeQWa said...

ermmm,teliur pulak tengok serawa durian nie,dah lama xmakan sejak dok kl nih,kt kg jer slalu mak buatkan...hehehe

ameris said...

biasanya ana mkn dgn apa serawa nie? sy x mkn durian, mr hubby je mkn.nk buat sursrise jugak laa

Cik Puan Izan❤ said...

sedapnyaaa...dan durian itu nampak sungguh lazat...isi dia tebal n kuning2...

CeqGu said...

hohoho...siap ada tanduk ijau.....ko buat kak anis terliur ana oiii...nanti senang2 singgah la blog akak ye...

maszmadi said...

sedapnya durian..... tapi serawa durian.. huhu x makan lar..

Yan said...

org Johor tak panggil air gula lah ana.. tetap serawa...

satu lagi kami suka pakai gula melaka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...