NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, January 03, 2013

SeMaLaM YaNg PeNat

Hai korangg.. dalam keadaan aku yg tengah sakit kepala berdenyut2 skrg ni, aku tetap nak apdet gak.. tapi siyes wehh, giler punya sakit kepala..
 
Nak kata punca tido tak cukup atau lewat tak jugak kot sbb selama ni pun aku dah biasa tido lewat.. tapi agaknya kali ni berbeza sikit sbb awal2 pagi dah kuar umah hantar anak sekolah berbanding dulu yg hantar anak tengahari je..
 
Pastu keje aku dok la ulang alik dari rumah ke sekolah beberapa kali.. mujur ada anak kakak aku yg tolong asuh apis dgn ica kat umah.. so tak la kelam kabut nak heret budak 2 org tu sekali ke sana ke mari..
 
Semalam kol 10.10 pagi aku kuar umah semula utk jemput ain balik sekolah.. dia abis kelas kol 10.30.. tapi dalam 10.40 pagi baru dia muncul sbb kuar ikut turn kelas memasing..


Masa ni transport sekolah seperti van dan bas dah ready tunggu student kuar..
 

 

Mak bapak yg setia menunggu..
 
Ada yg saje2 dtg jugak utk tengok/sport check camne pemandu van/bas uruskan dan hantar anak mereka pulang ke rumah.. maklumlah, mak bapak mana yg tak pentingkan keselamatan anak masing2 kan.. 
 
 
Depan sekolah ni ada playground, tapi aku dah pesan kat ain jgn main kat situ sbb nanti baju sekolah kotor.. lagipun panas terik.. pastu bahaya main tanpa pengawasan org tua.. mujur dia paham..
 

Budak2 dah start kuar kelas..
 
 
Lepas jemput ain terus berdezup balik umah sbb takmo buang masa.. ada gap berapa jam je utk gi sekolah kebangsaan pulak pastu..
 
 
Sampai umah aku suruh ain tukar baju dulu.. kasi dia makan nasi kenyang2 kat umah.. pastu berehat2 dulu sementara nak tunggu waktu sesuai utk kuar umah pegi ke sekolah..
 

Layan la upin ipin jap sementara menunggu aku makan lak..
 
Kol 12 tengahari terus siap2 kuar umah.. sesi persekolahan start pukul 1.10 tengahari.. kena kuar awal walaupun jarak dari rumah ke sekolah hanya lebih kurang 8 km sahaja.. tapi dek kerana jammed yg menyebabkan perjalanan jd terasa jauh.. huhuhu..
 
Asalnya aku nak pegi sekolah dgn ain je.. tup2 ica melalak nak ikut aku.. huk alohhh.. susah kot kalo angkut bebudak ni sekali.. tapi sebab asyik melalakk aje terus aku angkut jelah ica dgn apis dgn anak buah aku tu sekali..
 

Haaa tengokkkk...  padat giler dgn kete..
 
Parking jangan harap la nak ada.. aku lak terpaksa parking jauh dari sekolah.. tu pun parking kat bahu2 jalan kat kawasan perumahan.. maka menapaklah aku dgn ain jauh2..
 
Ica, apis dgn anak buah aku dok je dalam kete diam2.. tunggu sampai aku settle uruskan ain.. mujurlah ada anak buah aku tu bantu aku.. lega sikit.. tapi keadaan semalam sgt buat kepala aku sakit giler.. migrain tengok kesesakkan lalulintas.. hahaha..
 

Kat dalam kawasan sekolah pun dah ramai mak bapak yg ada.. bertambah pening lagi pening yg sedia ada.. kikiki.. ehh gelak lak.. ni pening ke tak pening ntah..
 




Mana2 murid yg dah sampai akan di suruh duduk dalam barisan ikut kelas masing2..
 

Camtulah ain bila dah jumpa kawan, mulut pot pettt pot pett.. kuat sembang budak ni.. senang dapat kawan..
 

Senyum aje.. seronok agaknya dapat jumpa kwn2.. padahal dalam kete asyik cakap penattt aje..
 

Di barisan belakang mak bapak setia menanti anak masing2 termasuk aku..
 



Aku suka tengok kemesraan ain dgn kawan dia ni.. ain sangat peramah macammm mak dia jugak.. ecewahhhh
 

Masa ni kan, aku dgn kak Eynda asyikla bercalling2 sesama sendiri.. sebabnya kak eynda masa ni masih tersangkut dalam kesesakkan nak ke sekolah.. kesian dia.. jammed teruk sangat sampai kete tak bergerak langsung..
 
Last2 aku offer utk jemput hannah kat tempat diorang stuck.. yelahkan, nak tunggu jalan clear memang taktau bila laa sbb memang sesak2 yg amattt sangat2.. maklumlah, sebelah sekolah kebangsaan ialah sekolah menengah..
 
Tu yg makin huru hara tu.. nak2 lak ramai mak bapak yg sanggup ambik cuti keje semata2 nak tengok anak2 di hari pertama sekolah..
 
So aku pun call kak eynda dan tanya kat mana di stuck.. pastu terus cakap dgn ain yg aku tinggalkan dia jap utk ambik hannah.. ain okey aje.. terus aku kuar jalan laju2 pi menapak ke tempat yg dah kak eynda bgtau tu..
 
Bila nampak je kete kak eynda terus aku ambik hannah dan kitorang pun jalan sama2 pegi ke sekolah.. sementara tu biarlah kak eynda pi carik parking dulu.. mujur hannah mau ikut aku sbb dah biasa kann..
 

Sampai je dalam sekolah aku terus letak hannah kat dalam barisan kelas dia.. masa ni hannah dah start gigit2 jari dia.. aku dah boleh paham dah tabiat hannah kalau dia asyik gigit2 jari.. tu maknanya dia tengah panik la tu.. lebih2 lagi mama dia kan takde di sisi..
 
 
Aku perhatikann aje dia masa ni.. dari situ pun aku leh tengok ain sama sbb barisan hannah dgn ain selang 2 barisan je..
 
Tak lama kemudian aku tinggalkan dia kejap sbb cikgu2 dah start nak arrange diorang semua masuk kelas masing2.. tup2 nampak hannah melalak.. terus aku pegi kat hannah dan pujuk dia.. terus dia stop nanges..
 
Bila aku cakap nanti hannah kena masuk kelas ikut kawan2, terus dia sambung nanges balik.. ahh sudahhh.. mama dia masih gigih carik parking lagi kot masa ni.. takpelah, aku temankan hannah dulu..
 
Pujuk dia dulu pastu aku teman hannah sampai la masuk dalam kelas sbb hannah pegang tangan aku takmo lepas2.. siap peluk2 lagi tak kasi aku tinggalkan dia..
 
 
Ni hannah dah ada dalam kelas..
 
Dia baru benti nanges tapi masih cebik2 lagi kesedihan.. tak lama kemudian baru mama hannah ni datang.. pastu aku pun terus jalan laju2 pegi ke kelas ain lak sbb nak tengok keadaan ain..
 

Ni lak kelas ain..
 
Diorang sedang belajar cara menjawab salam bila cikgu masuk dalam kelas.. bila nampak semuanya okey, aku pun terus pegi kat kete sbb risau dgn anak aku yg lagi 2 org dgn sepupu dia tu.. mujur diorang okey je dalam kete..
 
Pastu aku terus berdezup hantar diorang balik rumah sbb dah lama sangat dalam kete.. sib baiklah kete hybrid.. so minyak adalah sangat jimat.. lepas hantar anak2 aku dgn anak buah aku balik umah, aku pun kuar balik sbb nak tengok ain berbelanja time rehat.. penat toksah cakap le..
 

Kat sekolah ni, time rehat diorang akan duduk kat tempat yg dah di tetapkan ikut kelas masing2..
 

Tengoklah kantin yg penuh sesak dgn org ramai.. memasing nak ajar anak2 cara belanja kat kantin.. fuhhhh..
 

 

Ain beli nasi lemak dgn air cincau je.. semua aku mintak dia bayar sendiri.. aku just teman dari belakang je..
 

Ain teman bestfriend dia makan lak.. lepas tu aku pun beredar settlekan urusan lain lak.. aku tengok ain dah boleh urus diri sendiri dah di kira lega sikit hati aku dah..
 
Dalam 3 jam lagi waktu persekolahan aku tak balik umah dah.. aku just berlegar2 kat area bukit jelutong je.. pegi kedai, pegi dobi, pegi surau petronas.. pastu bila dah kol 5 ptg aku terus gerak ke sekolah balik..
 
Nak standby awal2 sbb takmo redah jammed lagi dah.. penattt.. masa aku sampai depan sekolah tu pun di kira memang paling awal la kot sbb jalan lengang lagi.. parking pun banyak kosong.. terus la dgn berlagaknya parking betul2 depan pagar sekolah.. hahhaha..
 
Lepak aje dalam kete sementara nak tggu jam 6.30ptg.. main sms dgn kak eynda.. tapi entah camne tetiba tanpa di sedari aku terlelap.. tetiba je tertido.. siap bermimpi lagi tu.. hahhaha..
 
Tup2 bila terjaga aku nampak dah ramai mak bapak berkumpul depan kete aku sbb nak tunggu anak masing2.. ah sudahhh.. aku jadi bahan tontonan umum la agaknya sbb terbongkang dalam kete.. malunyeeee.. harap2 takde liur basi yg kuar.. kekeke
 
Tetiba henpon aku berbunyi.. kak eynda call aku.. dia bgtau budak2 dah start kuar kelas dah.. dia saje call aku sbb dia sendiri tengok aku tido dalam kete.. kekekke.. memang giler keletihan semalam.. padahal baru hari pertama sekolah tu..
 

Lepas ambik ain satu hal lagi nak meredah jammed pulak.. dah la kete aku kena blocking dgn kete lain.. so kenalah tunggu org belakang kete aku tu ambik anak dia dan bila dia beredar baru aku leh beredar..
 
Di pendekkan citer, memang jammed giler lah jalan nak kuar dari sekolah tu.. pegi dah jammed, balik pun double jammed.. sampai umah je dah malam.. lagi 10 minit nak kol 8 baru sampai umah.. huhuhu..
 

Ain sepanjang perjalanan nak ke rumah dia bantai tido.. jalan tengah sesak2 ni lebih elok dia membuta.. letih sangat agaknya tu..
 
Sampai je rumah terus solat maghrib cepat2 sbb dah nak kol 8 malam kan.. pastu terus sinsing lengan baju masakkan dinner utk encik suami.. encik suami sampai umah dulu dari aku.. padahal aku lagi dekat je dgn umah.. jammed punya pasal la ni..
 

Aku masak rusuk kambing je semalam..
 

30 minit kemudian ni lah hasilnya.. siapppp..
 
 
Giler panjang entry aku kali ni.. mesti korang pun semput membacanya kann.. hehehe.. okeylah.. jumpa lagi di lain entry.. doakan aku tabah hadapi hari2 akan datang ye..
 
 

22 comments:

meera said...

Mak aii.. Saya yg baca pun dah terasa letih dgn jadual ana.. Mmg rajin sungguhla ana. Semoga sihat sntiasa .dlm sibuk2 pun curik2la masa tuk berehat ya.

Ibu Lala said...

Same la. penat gak 2 hari ni..

-iLLa- said...

huk mak aii padat ana jadual mu....
bagus la kt kantin tuh..ada meja makan ikt kelas..1st time tgk..xder la bersepah2 kan kanak2 tuh.

mamawaiz said...

cayalah kak...supermak!

MOMMYLIN said...

wah.. penatnya bila anak da sekolah... uhuhuh baca pun penat kak ana...

ain.ya.nun. said...

Hectic betol Chik Ain tengok jadual Ain.

;)

Apapun, semoga terus diberi kekuatan dan kesihatan yang baik lah kak ye nak hadap semua benda tu hari-hari.

Unknown said...

umang ai...bc n3 ana pon da blh rs kepenatannye.mmg superwowan la ana ni...apepon ana memg terbaiklah utk suami n ank2.smoga ana tabah n kuat,kesihatan diri pon kne jg juga...hehehe :)

mama maman aka yana said...

mcm nih punya panjang entry nih.. tuh br sakit kepala tuh.. hahaha.. kalu tak sakit pala lagi la power nih.. kikiki

Maz Aznee said...

Best baca entry Ana.. sambil baca sambil imagine.. mcm ni gak la saya tahun lepas.. tapi kenangan tu mmg sgt berharga.. penat, sakit kepala, sakit kaki semuanya pakej yg rasanya rugi si suami tak dpt rasai skali.. hehe..

Engineer come Qs said...

penat2 pun boleh masak lagi tuh. tabik spring saya tgok ana nih :)

Hafizah Mohamad said...

Salam Ana...masa tgk gambar ain minum air tu Ana cuci x tin minuman tu...bukan apa sbb virus kencing tikus ni bahaya....kak fiza selalu pesan kat anak2 ngan bapak diaorg sekali suruh cuci dulu sblm minum....bahaya kalau terus minum....

nurul H.A.J.A.R. mahyudin said...

penat nye tgk kak ana.tpi ttp leh msk yg sedap2..caayaalaa...k.ana

Ana Suzana said...

Kak fiza..
Jgn risau.. sbb ana dah biasakan diorg suruh basuh dulu air tin sbl minum.. pasti minum pakai straw

Unknown said...

Biasa la bila ank da sek. mmg penat ulg alikkk ...jam lagi...


Unknown said...

Biasa la bila ank da sek. mmg penat ulg alikkk ...jam lagi...


Unknown said...

Biasa la bila ank da sek. mmg penat ulg alikkk ...jam lagi...


k.nana said...

btui btui penat tue kak.....kalu saya xde semangat nak buat semua tue....huhuhu kena amik semangat dr akak nie...

JUJU - DIARI HIDUPKU said...

Memang penat dengan hal anak -anak tapi kita puas kerana kitalah yang melakukannya sendiri.. superwoman gitu tmbhan pulak bg sy yg bekerja ni lagilah...Alhamdulilah. Bila tiba hari Jumaat lega. sbb esoknya cuti, hhehehee...

nazayiena said...

Minggu pertama memang meletihkan,nanti klu dah biasa ok je semuanya nanti.

shida azuan said...

Tabik springgggg la sama ana!!!

Unknown said...

Yang baca ni pun rasa letih yang hamat...Ana mmg super-MAK lah ...kalo akak lama dah beli nasik bungkus jer dah tu :-D

Atie said...

Assalamualaikum Ana..salam kenal..sy suka resepi western food yg Ana masak semua tu..sedapppp ja..nanti sy nak try jugak ya:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...