NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Tuesday, January 08, 2013

HaRi PeRtaMa iCa & aPiS SeKoLaH

Minggu ni minggu kedua persekolahan bg Ain.. tapi utk ica dgn apis, minggu ni adalah minggu pertama diorang bersekolah..

Perkara pertama yg aku risau ialah mampukah aku uruskan masa nak hantar anak2 ke sana ke mari.. sorang kat shah alam, lg 2 org lak kat KL.. hambekkk..

Tugasan hantar ain ke sekolah kafa pagi2 hari skrg ni dah di ambik alih oleh encik suami.. mekasih abang.. Jadinya sebelum kol 8 pagi encik suami dah ready nak hantar ain dah..


Apa2 hal sebelum hantar ain ke sekolah, silalah bersarapan dulu ye..
 

Ni antara contoh sarapan yg selalu aku buat..

Kang lagi 10 minit nak kol 10.30 pagi aku kuar umah utk jemput ain.. so sementara ain tengah belajar kat sekolah kafa, aku siapkan sarapan utk ica dgn apis lak.. utk bebudak biasanya aku buatkan nasi goreng je... senang..

Sampai masa utk jemput ain kat sekolah, aku pun mintak tolong anak buah aku jagakan apis dgn ica yg tengah tido tu dulu kat umah.. merempitlah aku sorang2 pegi jemput ain..

Lepas ambik ain kat sekolah, terus merempit balik umah.. suruh ain makan nasik lagi sekali sebelum nak ke sekolah kebangsaan pulak.. ada gap sejam setengah je lagi utk berehat2 sebelum kitorang nak bersiap2 pegi ke sekolah lak..

Dalam masa sejam setengah tulah aku siapkan ica dgn apis.. uniform sekolah aku tak sempat nak ambik lagi.. makanya apis dgn ica silalah pakai baju biasa je dulu.. hehehe..

Tepat kol 12.30 tengahari aku sumbat anak2 aku siap2 dalam kete.. ganas sungguh bahasa jiwa bangsa aku kann.. nak sumbat segala bagaiii..kekeke..

Pastu apa lagi, zasss la ke sekolah kebangsaan.. terpaksa hantar ain awal sbb aku kan nak berkejar ke sekolah ica dgn apis lak.. bila dah dua2 sekolah sesi tengahari tu yg jadi kelam kabut sikit..

Tepat kol 12.50 tengahari kami pun sampai depan sekolah ain.. aku mintak anak buah aku tu jaga ica dgn apis dalam kete sementara aku pi hantar ain dalam sekolah..

Banyak mudah keje aku bila anak buah aku ada, kang pasni bila dia dah balik umah dia kang mau aku jadi tunggang langgang..


Hantar ain siap2 kat dewan di mana semua bebudak berkumpul dan berhimpun sebelum masuk kelas masing2.. pastu salam2 dan kiss2 ain terus babai tinggalkan dia dgn kawan2 dia..

Kemudian jalan laju2 pegi ke kereta balik.. dah kol 1 tengahari dah masa ni.. perjalanan masih jauh lagi ni.. sesi persekolahan ica dgn apis ialah kol 1.30 tengahari... sampai je kat kete terus merempit ke KL lak..

Kali ni aku ikut highway guthrie.. selalunya aku guna highway guthrie time balik ke rumah je.. guna highway tu utk pegi sekolah memang tak pernah..

Memandangkan highway nkve selalu jammed aje, so aku nekad cuba ikut highway guthrie berpandukan arahan yg encik suami berikan sebelum2 ni.. aku just imagine jelah.. risau gak kot2 sesat ke mana lak kang..

Sekalinya memang sesat punnnn.. kahkahkahkah.. melilau aku carik simpang mana nak kuar utk sampai ke sekolah... aku sesat sampai ke tol jalan duta ... wahahahampeh.. nangessss.. dah la dah lambat.. sesat lak tu.. gps langsung tak bukak.. padan muka aku..!!

Di pendekkan citer akhirnya aku berjaya kembali ke pangkal jalan dan keluar dari jalan kesesatan.. hehehe.. tepat kol 1.45 tengahari kitorang sampai depan sekolah.. lewat pun lewatlah janji sampai gak akhirnya..


Masa nak naik ke kelas bebudak ni, ada sudut di mana kutipan derma khusus utk Gaza.. marilah menderma..

Sampai je kat atas terus jumpa teacher dulu utk collect uniform.. uniform je dapat, buku lom dapat lagi sbb tak sampai stok..

Pastu terus suruh apis masuk kelas dia kat tingkat atas.. aku lak pi hantar ica masuk kat kelas dia.. risau gak masa ni kot2 dia ajak aku balik ke hape ke kannn..


Ni la kelas ica..


Oh yang wanita itu bkn teacher ye.. tu mak kepada salah sorang budak yg belajar kat situ.. hehehe..


Alhamdulillah ica suka.. maunya tak suka bila nampak banyak menan.. hahahha..


Tudung biru tulah teacher ica..

Ica dah kenal dan biasa sangat dgn teacher tu sbb sebelum ni kan ica selalu teman abg dgn kakak dia kat sekolah.. teacher tu pulak memang jenis suka usik ica.. so amatlah mudah nak handle ica masa ni..




Hasil keje ica.. dia buat bangunan katanya..



Sempat peace lagi tu bila nampak aku nak snap gambar dia.. kekeke..





Nampak ica seronok je kan.. ada gak sesekali dia carik aku.. tapi teacher2 kat situ pandai la bg alasan aku kat mana kann.. coverline.. hehhehe.. yg penting ica langsung tak nanges..

Sangat2 berbeza dgn abg dan kakak dia yg melalak 2-3 hari di minggu pertama persekolahan.. good ica.. harap2 arini tak buat peel la kann.. risau gak kalau dia kata bosannn..

Kot2 la dia ingat pegi sekolah ni mcm pegi tempat main je, bila dah bosan kang nak pegi tempat main lain lak.. sekeh kang kalo wat camtu.. penat tau mak rempit jauh2.. huhuhu..

Lepas tengok ica okey je aku terus naik tingkat atas nak tengok apis lak.. harap2 dia pun okey la jugak kannn..


Ni la kelas apis..


Alamakkk.. scary lak nmpk bayang2 manusia kat sebelah kanan tu.. hehehe..


Jenuh aku carik kat manalah apis.. rupa2nya teacher tengah pujuk dia yg tengah moody.. dia tak menanges tapi dia buat muka tak best je.. mcm tak tau apa nak buat..


Nampak tak muka apis.. kikiki.. ngade2 ehh.. babap kang.. bila aku tanya kenapa dia wat peel macam tu..? dia cakap dia maluu.. cehhhh.. sabar jelah..

Majoriti kelas dia ni muka2 baru.. kwn2 lama dia ada sebahagian kat kelas lain.. semuanya lelaki lak tu.. taktau lah kot2 ada murid pompuan yg lom datang lagi..



Masih moody..


Tapi setengah jam yg pertama je dia mcm tu.. pastu dia okey dahhh.. lagipun guru kelas yg ngajar dia adalah guru kesayangan dia jugak.. hehehhe.. suke la tuuu..


Masa ni diorang baru abis belajar baca niat sebelum masuk tandas..

Utk minggu yg pertama ni diorang belajar hanya 2 jam je.. minggu depan baru belajar ikut jadual asal.. so dalam masa 2 jam tu aku takleh nak merayap jauh2..

Just pusing2 area sekolah je.. aktiviti aku smlm lps hantar bebudak 2 org ni pi kelas ialah pegi isi minyak pastu cuci kete.. tu je.. pastu patah balik ke sekolah tunggu bebudak tu abis kelas..



Alolooo ciannya nak makkk..


Tepat kol 3.30 ptg memasing sibuk pakai beg sbb dah tiba waktu balik.. yeayyyy..


Seketul ica kat situ..


Sebelum balik teacher ica bg hasil keje ica sepanjang 2 jam dalam kelas.. Ooo main tampal2 ye..


Tunggu kawan2 yg lain utk sama2 baca doa sebelum kuar kelas..


Seronok aku tengok ica masa ni sbb dia mcm paham apa itu sekolah.. harap2nya la kannn.. sedih gak sbb teman aku dalam kete selama ni dah takde..

Tapi takpe, dah 2 tahun ica membesar dalam kete ikut hantar abg dgn kakak dia pegi sekolah.. skrg biarlah ica sama2 belajar kat sekolah dgn abg dia.. ada gak pekdah dari bergaduh dgn akuu je kejenye kannn..


Jauh beza saiz badan ica dgn kwn2 dia kann.. ica mcm baby2 lagi aku tengok.. kecik comel mcm mak dia.. hahahha..




Salam teacher sebelum balik..


Alololoooo.. sbb tu aku sayangg sgt nak tinggalkan sekolah ni.. sbb anak2 aku suka belajar kat sini walaupun jauh giler dari tempat tinggal..


Comel tak kura-kura ica.. hahahha.. adoiyaiii.. abis segala mata dgn muka kura2 tu ica tampal..


Kasi chance main2 jap sebelum berambus..





Sebelum balik aku banjer ica dgn apis makan pizza dulu..

Mesti lapar tu kang sbb kami tak terus balik umah.. sbbnya lepas balik dari tadika budak2 ni kitorang terus je pegi sekolah kebangsaan utk ambik ain yg balik kol 6.30 ptg pulak.. lepak jelah dalam kete kalau sampai awal depan sekolah..

Lepas ambik ain balik sekolah terus laju2 berdezup balik umah.. sampai umah kol 7 malam.. terus mandikan anak2.. bg makan siap2.. pastu terus masak utk encik suami lak.. menu anak2 dgn menu encik suami tak sama..

Lepas siap masak kena kemas2 lak.. pastu baru dapat berehat tgk tv/apdet belog kalau sempat.. tengah malam sebelum tido kena iron baju sekolah dan baju keje encik suami..

Macam tulah rutin harian aku pasni.. harap2 aku di beri kekuatan dan kesihatan utk hadapi hari2 yg penuh cabaran dan tugasan ni.. Amin..


33 comments:

azi said...

Salam Ana..
akak kagum betul dengan Ana....cepat dan pantas buat kerja...tengok jadual Ana , akak faham apa yang Ana rasa...:)

zaity zaliza said...

Mak oii ana. kalau akak sampai umah confirm fengsannnn. siap menu berlainan lagi tuk bebudak ngan en suami. semoga ana terus diberi kekuatan tuk mengurus rumah n anak2.

dilabangiWORLD said...

Kakdilla sgt teruja dgn kekuatan anna. Pe oun mental dan fizikal tu yg menemani anna utk sampai ke tahap ni. Jaga kesihatan moga dapat berbakti pada kluarga tercinta, amin

mamawaiz said...

penatnya saya baca tugas seharian kak ni..kalah ngan sy yg keje ofis ni. syukur alhamdulillah..

Unknown said...

supermom superpower la kak ana.... semoga kak ana diberi kesihatan yang baik sentiasa..

Unknown said...

wah..mmg supermom nih.....sukenye tgk bekpes yg akak wat..hoho

lia said...

penat+seronok baca rutin harian ana ni..tp mesti ana puas kan,walaupun busy tp dlm masa yg sama dpt spend masa dgn anak2..moga terus diberi kekuatan utk berbakti kpd keluarga..

ameris said...

amat faham dgn rutin ana. akak yang keje pn kelam kabut gak ptg lps amik anak2 kt umah pengasuh.nak siapkan diorg, sediakan mkn, pastu iron baju utk esoknya.tidokan diorg. makkk aiihh. pastu ada lg, nak kemas dapo pulak....

Unknown said...

sy pun ade ank 3org,cuma yg plg kecik msih baby lg.tp sy bekerja.tghari amik ank pastu antr g transit,ptg amik dorang.citer kehidupan akk bg semangat tuk sy handle karenah ank2 dan famili....semoga akk dikurniakan kesihatan yg baik

cahayahidupku.blogspot.my said...

Memang super mama lah Ana :D terbaeekkk boboboi hahahahha

Me said...

letihnyaaa... tapi ana mmg kuat n bersemangat... lepas nie hebat la ana kat guthrie tue... tak sesat dahh :)

Unknown said...

kagum btol nga ana ni...kuat&pantas melakukn kerja2 mcmni.sy yg bc pon blh rs betapa penatnye rutin harian ana...hehehe
smoga anak diberi kekuatan & kesihatan yg baik..:)

Anonymous said...

dari isnin till jumaat, mesti akan buka blog akak utk baca rutin harian akak..kdg2 mcm giler la jgk tgk akak..hehehe..akak memg superb laa...tabik spring dgn akak..sgt2 ohsem...teringin sgt nk jmpe akak...may Allah bless u n family :)

Unknown said...

Wow, Eika kagum gila dengan Kak Ana! Kak Ana ni sumber inspirasi Eika bila dah kahwin nanti. Hee.. May Allah bless you and your family always. :)

nome said...

kak ana memang SUPERMAMA!!! tabik spring toing toing toing kat akak..saya pun tak SEGAGAH akak kalau nak uruskan anak2...i want to be like u la sis!!! :D

Nurul Ain said...

betul kata kawan saya Nome tu.Penat lagi jd akak fulltime housewife dari wanita yg bekerjaya ni.Mana dapat tenaga ye kak?banyak makan supplement ye?saya kagun dgn akak..

strawberi said...

antar budak2 kt GA eh kak..saya ni..baru antar anak sulung kt situ..tapi kt tmpt saya..parents takleh masuk lam kelas plak..so takleh tau ape aktiviti lm tu..huhu..harapkan anak bujang citer..mmg susahla ..hihi...oo..gitula kot aktivitinya..

MOMMYLIN said...

ica sangat comel. dia lebih matang dr apis... hihiih

♪ Azu ♫ said...

comel comel jek ica masuk skol... :)

Destina said...

wah...sgt busy...supermum la u ni ;-)

Unknown said...

Good girl la ica...em okeh sapa kata jadi housewife xpenat..sila berterima kasih pada isteri2 anda..termasuk aku lah..penat kan...balik masak pulak..tahniah la kat ana!!sume menda leh wat dlm satu hari..baca pun da rs penat..

Molly said...

Salam Ana,

Genius Aulad ada branch kat Setia Alam, Shah Alam. Lagi dekat dengan Ana yang stay Shah Alam instead of to KL.

Kesian Ana jauh-jauh hantar sampai ker KL nun.

FadMN said...

Hi ica..cute sgt la ica ni.muka pun dah iras2 kakak ain tuh.

careno said...

aku bace pun dah rase penat... utk mak mak yg kejer opis (penat sgt katanya) pastu blk umah kate tak larat nak masak... ni contoh utk anda... ecehhh...

Mama izan said...
This comment has been removed by the author.
Mama izan said...

hebatnya xvtvt ana seharian..semoga ana tabah...aamiin..
k..take care

nor syatika said...

kak ana, ter baekk lah!! ^_^

Ana Suzana said...

Wslm molly..
Ana tau byk branch terdekat.. tapi ana nekad nak abiskan last year utk apis kat situ jugak sbb hanya teacher situ yg paham peel apis.. ana risau kalau tukar tadika baru apis akan buat peel dan tak dpt bg tumpuan pada pelajaran.. ana sanggup je berkorban asalkan apis suka pegi sekolah.. hehehe

Ash Famille said...

saya suka sgt baca and tgk food yg anak prepare for ur kids and ur hubby...even x byk masa..u really have pack time daily..still ur food x nampak cincai2....siap ade wat plating gituu...anyway..have a best of health for ur kids and family...

Faridah Amran said...

suker membaca dan belajar tiru cara akk uruskan rumah tangga dan anak2. semoga terus diberikan tenaga dan kesihatan yang baik dalam melahirkan anak2 dan keluarga sakinah!

Ana Suzana said...

Mekasih pada semua yg mendoakan ye.. ♥♥♥

Unknown said...

Tulisan Ana amat mgesankan Rasa nk mgalir airmata, tmbh tgk gmbr ica..tringat zmn akk ada ank2 kecik..tpi akk dok bndr kecik, jdi krg kekangan dr segi msa...Kejap je Ana sthn2 ank2 pn besar n msa tu bru kita sdar betapa sbg wanita n ibu kita sbnrnya kuat n tabah...alhamdulillah moga kita ibu2 d beri kesihatn yg baik utk terus brbakti

outbound malang said...

nice day :)
hargailah hari kemaren,
mimpikanlah hari esok,
tetapi hiduplah untuk hari ini.
bagi-bagi motivasinya yaah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...