NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Friday, January 18, 2013

BaRu DaPaT aPdeT

Adoiii lamanya aku tak apdet belog.. korang tau tak, sejak anak dah darjah satu ni aku tak lagi tido lewat2 macam dulu2.. dah tak main baking2 atau masak2 sampai 4-5 pagi mcm dulu2..
 
Sekarang ni asal jam dah cecah kol 11 malam aku dah ngantuk dah.. tapi ngantuk tak semestinya tido.. aku tetap ada tugasan yg nak di selesaikan mcm iron baju anak sekolah, kemas2 dapur dan buat preparation utk sarapan esok hari..
 
Maklumlah ada mak mertua kat umah.. kol 1 pagi baru dapat tido.. lewat2 kol 2 pagi baru pengsan.. tapi tu kira awal la kan bg aku.. muehehe
 
Masa aku dapat tau mak mertua nak datang umah dan stay kat umah dlm 2 minggu, gigih aku kemas2 tu ini.. pastu beli segala barang2 keperluan yg perlu di tambah.. maka ke giantlah aku..
 
 
Aku pegi giant sorang2 je.. anak2 semua tinggal kat umah.. malas nak angkut sekali.. sbb aku nak cepat2 settle beli tu ini.. kalau dgn budak paham2 jelah kannn..
 

Hasil shoppingan seorang diri..
 

Sebelum berambus balik umah aku sempat singgah booth yg ada dlm giant utk beli jam budak2.. ain sibuk nak pakai jam sbb senang nak tengok masa katanya..
 
Sampai je umah aku kembali sambung kemas2.. masa tu aku tak tau mak mertua akan sampai umah kol berapa.. maka gigih la aku kemas tu ini sambil tengok jam.. yg anak2 aku lak bukannya nak bagi kerjasama, sepahkan umah lagi ada lee.. cisss.. sabo jelah..
 
Di pendekkan citer mak mertua aku sampai kat umah aku hari sabtu minggu lepas.. tiap kali aku pegi sekolah hantar anak2, mak mertua dok la sorang2 kat umah sampailah aku dgn anak2 balik.. takpe mak, sinetron kan ada kat tv.. hehhehe 
 

Kat dapur lak segala rempah2 dan bahan perasa aku dah label dan susun siap2 supaya senang mak mertua aku nak guna kalau dia nak masak time aku takde kat umah..
 

Ni menu yg aku masak time mak mertua ada kat umah.. hehe.. ni namanya siakap stim limau.. yg nak resepi nanti aku kasi.. resepi ni senang aje..
 

Ni siakap sambal tomyam.. mcm tak nampak lak ikannya kan.. sampah sarap lak yg banyak.. kekekke
 

Sambal tumbuk/gesek penambah selera..
 
Ni je yg aku ingat nak snap.. selebihnya aku segan nak snap depan mak mertua aku.. hahhaha.. coverline benonye..
 
Sepanjang hari persekolahan aku cuma sempat masak 1-2 lauk je utk mak mertua aku kat umah.. masa adalah sangat terhad.. pastu terpaksa rushing2 pegi sekolah hantar anak2.. kang malam kol 7 ke atas baru laa muka aku nampak ada kat umah..
 
Tapi sampai je kat umah still kena bersilat2 masak utk suami gak.. western tetap jadi menu pilihan ketika sedang diet karbohidrat..
 

Antara yg aku sempat nak snap jugak.. ikan salmon dgn sos lemon..
 

Ni lak ayam grill berkeju.. menu ni ciptaan sendiri.. resepi2 utk menu2 di atas aku selitkan nanti..
 

Ni lak Beef Patty mushroon with cheese.. ni pun rekaan sendiri gak..
 
Biasanya sarapan pagi lak aku buat simple2 je utk anak2 dan encik suami time hari persekolahan.. tapi bila ada mak mertua ni aku kena tambah menu yg sesuai sbb mak mertua aku mana reti nak hadap western2 food ni.. hehehe..
 
Selalunya aku akan buat mee goreng, nasi goreng, dan mcm2 la yg sesuai.. macam tu hari aku rebus nasi impit awal2 sbb nak makan dgn kuah kari ayam yg aku masak di tengah2 malam buta..
 

Masak awal2 sbb senang sikit takyah lama2 kat dapur soknye kann..
 


Kalau korang nak tau, aku apdet entry ni kat playground ikano, mutiara damansara.. memandangkan ain tak pegi sekolah kebangsaan arini tu yg aku bawak dia pegi tempat main..
 
Ain tak sekolah sbb kat sekolah kebangsaan dia arini ada penyampaian duit br1m yg seratus ringgit tu.. aku tak dapat nak hadirkan diri arini.. tapi aku dah bgtau kat cikgu ain awal2 dah.. dia kata takpe...
 
Okeylah korang.. letih lak menaip walaupun entry tak panjang mana.. mekasih jugak kat kawan2 yg hari2 jengah sini walaupun belog aku asyik dok tayang cendol yg dah lama jadi bahan kumbahan tu.. kekekke..
 
Jumpa lagi di entry yg lain.. tataaaa..
 

12 comments:

Unknown said...

Akk tringat kat Ain...jgn lupa resepi2 di ats, klu ada masa Ana apdet ye trutama western food tu..moga Ana ceria n sihat selalu d smpig famili

Unknown said...

Sya silent reader ja kat blog ana ni..ni baru pertama kali komen..pandai ana masak..mmg patut disayang suami dan jugak mertua...salam kenai ya..:D

cahayahidupku.blogspot.my said...

Betul tu Ana bila anak2 dah mula bersekolah memang masa terkejar2 dibuatnya... macam akak juga lah tu.. jadi supermama... sama balik dengan ibu burung.. pukul 7 baru sampai rumah ehe :D

Yana Halim said...

kat dapur mcm 5S kat opis...hehe...

syalinda johari said...

ya rabbi, sungguh kagum dengan semangatmu memasak..semuanya sedap2 belaka dan terhias indahh...
buleh dapat anugerah menantu misali dan isteri misali..heeehee

Ila said...

memang tabik spring kat Ana yang tersangatlah rajin...

Rozita Ceritaita said...

satu je nak tulis.. SEDAPNYA...

Nida Mohd said...

cantik tersusun rempah-rempah tu ye..

nanti nak resepi ayam cheese tu..tergoda i.. rajin ana memasak walaupun masa mencemburui diri..

Syue Mustafa said...

Semuanya sedap........

Unknown said...

salam perkenalan...

nasib kita sama..saya lepas isyak dah terbongkak dah tido..first time anak sekolah mmg terasa penatnya..

nampak sedap sume makanan kat atas tu..jgn lupa share resepi..

izzeyda said...

salam perkenalan..saya selalu jd silent reader jer..ana mmg supermama ler, mn dgn anak2 lg, umah, memasak..sgala2nya ana dpt buat..kagum saya bila baca blog ana..jangan lupa share resepi, blh jgk try masak..tengok best jer juadah ana, sibuk mcm mn pun juadah 2-3 jenis jgk, siap hias cantik2 lg..hehehe..

Unknown said...

Jgn lupa resepi . Saya pernah try resepi blog lain x jadi. Nampaknya resepi ana lak jwp nya. x nak buat buku resepi n tutorial. Anakan rajin menulis mesti ramai peminat kalu resepi menjadi cam kat blog. Tq ana. Syg resepi u.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...