NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Tuesday, January 01, 2013

DuiT BeLaNja SeKoLaH

 
Memandangkan ni adalah pengalaman pertama nak kasi duit belanja kat anak sekolah, aku adalah cuak sedikit.. errr cuak banyak gak benonye sbb selama ni tak pernah ajar ain belanja sendiri.. padan muka aku.. hihihi..
 
Kalau zaman aku dulu abah aku bg duit belanja 30 sen je.. ni kalau aku kasi ain 30 sen je mau dapat beli 3 ketul ikan bilis goreng je kot.. kekeke..
 
Agak2 berapa eh nak kasi duit belanja kat budak2 sekolah rendah zaman sekarang.. lebih mudah bg dalam bentuk duit kertas atau syiling..? atau kedua2nya sekali..? sila kasi pendapatan kat aku jap.. hehe
 

Ni gambar2 kat lokasi sekolah sewaktu aku dgn kak eynda sibuk membeli buku sekolah anak masing2..
 
Anak kak eynda yg sulong di minta menjadi babysitter utk mengawasi anak2 aku dan adik dia si hannah tu sekali.. kikiki.. sian adam.. penat mengasuh bebudak yg mcm2 karenah ni..
 

Ain dgn hannah ( dress merah ) adalah sebaya.. tapi hannah peel dia sama mcm apis, manja2 gitu.. pastu mudah nak nanges.. kekeke..
 
Yang pasti, time ni apis sangat suka kacau hannah.. tetiba je si apis ni nak tunjuk macho depan awek.. padahallll dia la mamat yg kuat melalak.. kahkahkah..
 


Nampak tak gaya apis pandang hannah.. amboiiiii..
 
Berbalik pada tajuk belanja sekolah, aku tu hari sempat snap gmbr kantin dan jenis2 menu yg di jual kat kantin sekolah..
 

Ni adalah kantin sekolah.. kemas dan bersih.. memang selesa..
 

Dan ni antara menu yg ada di jual.. fuiyyooooo.. mcm2 adaaaa..
 

Dah mcm stall kat food court dah aku tengok
 

Juling bijik mata nak pilih menu.. kekeke..
 



Air pun canggih2 lak tu..
 



Kalau tengok menu2 kat atas ni rm2 pun tak cukup agaknya.. tapi aku rasa nak try kasi duit belanja RM2 je dulu kot.. paling byk pun RM3.. takmo lebih2.. biar dia belajar berjimat2..
 
Cukup sekadar dia nak beli makanan yg dia nak mkn je dan air jika perlu.. yelah sbb air masak kan dah bawak dari umah siap2..
 

Gambar aku dgn kak eynda saat melepak bersama2..
 

Dah lama kot tak melepak mkn kat secret recipe..
 
Sbb bagi aku harga kat secret recipe agak mahal tapi makanan dia tak mengenyangkan.. hahaha.. dasar seorang resaksa memang begitu.. makan nak banyak aje.. kekeke
 

Ni feveret anak aku kalo mkn kat secret recipe..
 
Eh japp.. pesal aku rasa citer aku ni mcm jap2 lari dari tajuk ni.. kekeke.. pening lak aku baca.. dah la.. lenkali aku sambung apdet lagi.. tataaa..
 

20 comments:

mamawaiz said...

mcm2 menu ada...dahsyat lah sekolah sekarang.
zaman sy dulu..cuma ada nasi lemak dan pecal je. paling sedap pon ada laksa penang. air sirap seposen tu pon dah paling sedap..mane ada air kotak/tin ni. tapi kenyang jugak kak..kehkeh.

ni kalau anak saya besor esok..dah masuk sekolah, gamaknya kena bagi duit belanja rm10 sehari kot..wah wah..korek tabung lah!

meera said...

Ana seeloknya bg je bekal makanan. Pastu bg skit duit klau diorang teringin nk bli apa2 kat kantin tu.. Anak2 saya nk masuk tahun 5 msti bw bekal stiap hari.. Yg ringan2 tu diorang bli kat kantin.

Ana Suzana said...

bekal makanan akan bg kalau sempat masak.. tapi kalau tak sempat memang kena beli makanan gak le.. huhuhu..

jaakechik said...

bagi rm5 laa kak. kesian ain kot tersalah oreder menda mahal nanti x ke haru nanti? hihihi...

jaakechik said...

bagi rm5 laa kak. kesian ain kot tersalah oreder menda mahal nanti x ke haru nanti? hihihi...

jaakechik said...

ajar dia, balance tu biar masuk tabung.... mesti dia boleh kot.

jaakechik said...

kak ana, background blog baru yer.. lawa laa siap ada b'back to school' lagi tu... background polkadot ni sama macam yg kat dapur akak tu kan? yg akak selalu alas menu yg akak snap pic kan? haha. kreatif betul.

Chekgu Azrine said...

Kalau darjah 1 memula tu bg dia bekal yg simple2 dulu..then bg rm1 untuk buat dia banje2 sbb xberapa pandai lg kan..nti duit yg balance dia bwk blk tu swh dia masuk tabung..

UniMeOw said...

mak oiiiii..kantin sekolah ke tu....mcm foodcourt je...dgn mknan yg plbagai,,sdp2 lak 2!!haha

ermmm..kalo uni,bg dlm RM2.50-RM3 ok kowt...

nadia farahida said...

salam kak ana! nadia ni, www.nadiafarahida.com. kak ana, boleh tolong nadia takk? nadia tengah cari sumbangan untuk anak yatim sebanyak mungkin. event ni nanti kita buat 24.2.2013 dekat rumah amal kasih bestari, shah alam. kak ana pon nadia jemput sekali ye. so far, dah ada 40 orang blogger yang akan join bersama-sama nadia nanti. nak mintak tolong kak ana, boleh tak kak ana share dekat fb atau blog kak ana tentang sumbangan sedang diperlukan ni. mintak-mintak ramaiii yang sudi dermakan. mungkin utk lebih details, dorang boleh tengok dekat blog nadia ye.
http://www.nadiafarahida.com/2012/12/saya-memerlukan-sumbangan-untuk-anak.html thank you so much kak ana. hanya Allah mampu balas jasa baik kak ana sekeluarga

Yana Halim said...

mak aiii.....sekolah tmpt org ada2 mmg cenggitu. Kalah rege makanan kat cafe MBSA tu. hahaha...

Bawak RM3 pun rasanya mcm cukup-cukup je kot. Amsyar akak bg RM2 je. Air bawak dari rumah. Itu pun akak paksa pastikan ada sedikit lebihan utk simpan dalam tabung sebab akak dah wajibkan dia bersarapan kat rumah tiap pagi.

Sekolah agama petang, akak bagi RM1. So total semua RM3 sehari. Pandai-pandailah dia berjimat mcm mamanya dulu yg belanja dari darjah satu sampai darjah enam 30 sen aje. :)

Unknown said...

memang kelass kantin sekolah ni. Mau tak cukup duit walau bawa RM10 pun ke sekolah...huhu.

Anak2 saya dari dulu tak pernah bawa lebih dari RM2 ke sekolah kecuali ada nak beli buku atau bayar apa2 yang cikgu minta. Tapi kantin sekolah mereka tak macam ni, ni macam banyak je yang hendak di beli, saya pun teruja tengok...:)

Wonderful Life with Mary Kay said...

Kena pastikan budak2 ni oandai mintak baki sbb anak kawan Liza citer..org kantin ignore ja baki kalau budak tak mintak. Amik kesempatan tau~

Ana Suzana said...

insyaAllah ana akan pastikan ain pandai guna duit dan jimat cermat.. hrp2 penjual tu pun jujur pulangkan baki duit kat bebudak..

Rabia Sensei said...

Huhu, anak murid sekolah saya rata - rata bawak rm5 sehari.

Gina said...

Mak aii Ana, menu kantin sekolah dah macam ala-ala foodcourt aje dah sekarang ni yer. Tahun depan Kak Gina pulaklah bersilat dengan Danish sebab next year dah nak balik so banyak benda nak kena adjust. Duduk Australia semua bawa bekal from home tapi kalau dah menu kat kantin mcm ni, silap-silap mak pun turut sama makan

zoora qushairi said...

hye sis ;)

seronoknye tgk anak nak masuk skolah dah.

kantin dia best gila ni. macam macam btul ada kan. berbeza sungguh dgn zmn skolah rendah zura dulu.mmg style kat fud court je :D

Unknown said...

hi sis...nak drop comment gak.... i think rm 3 cukup kot. tp kalu ader sekolah agama/ kafa ker kena bg lebih. unless kita provide food dr rumah which is better :)

noorhayati harun said...

elok Ana bekal jea..yatee pon ari2 bekalkan even sandwich,sosej..yatee pon kena bgn awal coz kul 6.15am dah kuar rumh antok anak2..Yatee stay kat Puncak Alam,anak sek kat Klg..coz xmo diaorg xsempat nak rest coz beratur beli mkn jew..lagipon anak2 yatee sek cina..tapi still kasi rm2 pstu blk msk tabung..hehe..hope kita semua dipermudahkan dlm uruskan rumh tangga..

Unknown said...

wow, taku tengok menu kantin tu, itu baru sekolah rendah kalau sekolah menengah tah cam mana plak ya?? zaman dulu seringgit dah boleh beli nasi lauik ayam dah, 50sen pun ada juak jugak. skrg anak2, efa bagi jer rm3, rm2 untuk sekolah pagi n seringgit lagi untuk KAFA. oleh sebab efa kerja so hari2 fatin n syasya makan tgh kt rumah penjaga. itu pun kadang2 tak cukup bukan sebab beli makanan tapi sebab barang2 yg dijual kt koperasi. Ana dh tengok koperasi ke belum??? Macam koperasi kt sekolah anak2 efa, macam2 yg dijual, rambang mata kita dibuatnya...... inikan pulak anak2.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...