NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Wednesday, February 10, 2010

ReSDuNg

Korang ada resdung tak..? daku baru2 ni je dpt detect yg aku ada resdung.. sbbnya bila bgn pagi je hidung berair mcm selsema.. huhuhu.. pastu bersin byk kali.. dah tak pasal2 kena standby kain sbb bersin dan berhingus.. tu tandanya resdung la kannn..??




Ni yg aku baru order.. harap2 dpt membantu le.. huhuhu.. sgt2 tak tahan bila bgn pagi dgn keadaan mcm ni.. tak tau lah tahap resdung ku peringkat mcmmana..

Selalunya org ada resdung ni ada jerawat kan.. tp aku takde jerawat..ke aku salah..? kalau salah sory *sigh*..


Tanda-tanda Resdung :

1. Hidung sentiasa berair/selsema setiap masa terutama ketika cuaca sejuk dan awal pagi.
2. Gatal-gatal pada hidung,mata dan telinga terutama bila memakan ayam,udang,ketam,ikan masin dan sambal belacan.
3. Bersin diwaktu pagi dan bila terkena habuk.


Kesan-kesan Resdung :

1. Hilang deria bau
2. Pelupa/daya mengingat lemah
3. Lubang hidung bengkak dan tersumbat


** ada gak bercadang nak gi buat rawatan asap tu.. tapi kat mana ye.. buat sendiri tak reti, tp bendanya ada je kalo nak wat sendiri..hmmm..

12 comments:

-iLLa- said...

ana,ku pun ada resdung...x leh kena habuk..

aNa SuZaNa said...

sama la kita..huhuhu

fairuz n nani said...

nak tengok/beli baju kurung moden?murah je...bukak la blog sy ye..thanks..

Ray said...

Ana,

Raatan asap tu Ray penah buat kat Amcorp Mall. Kedai tu yg ala2 jual byk brg kecantikan jamu/krim/collagen tu la...Tapi tak tau kot sekarang ada lagi tak, Tp boleh je terai tanya. Ni kat Amcorp Mall, tingkat 2/3. Mengadap restoren Selero Nogori

Ain said...

setahu akak, setiap orang ada penyakit resdung nie, bezanya teruk ngan tak teruk jer.....

jangan terkejut kalau akak cakap budak kecik pun ada resdung tau.... tak tipu!!!

tapi kalau yg memang resdung teruk tue, elok berubat cepat sbb lama2 lagik tambah mudarat....

Mr. and Mrs. Mokhsin said...

akak plak...ada jururawat (jerawat) ,tp tader penyakit resdung...hehehe

aNa SuZaNa said...

Fairuz and Nani..
ok.. nanti ana dtg jenguk blog ye.. ni nak kasi poket rabak namanya..kekeke

aNa SuZaNa said...

Ray..
ok..tq ray.. ana dah bgtau hubby td.. nak pegi la nanti..

aNa SuZaNa said...

kak ain..
agaknya ana tersedut habuk masa operasi kemas2 umah masa nk pindah kottt....

tulah, resdung ni sume org mmg ada kann..

aNa SuZaNa said...

kak jannah..
gitu le pulak.. kikiki

ibu 2AZ said...

salam ana,

nak share dgn ana, i ada satu produk yg menguatkan sistem immune bdn kite..sesuai dimakan oleh sesiapa shj yg ada masalah kesihatan..resdung, demam selsema batuk..i& anak2 sdg amalkan..insya-allah..nak detail i leh emel u..anything bgtau ek..

aNa SuZaNa said...

Ibu 2az.. Boleh gak tu. Email ana ye nanti =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...