NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Tuesday, January 17, 2012

ReSePi : KeK KaRaMeL CoKLaT MoiSt

Selama seminggu mak mertua ada kat umah, aku mmg pulun masak yg best2 je utk mak mertua aku.. mmg aku lgsg tak bg mak mertua aku masak sepanjang beliau ada kat umah aku..

Yg pasti menunya hari2 adalah nasi dan lauk pauk 4-5 jenis sehari.. hehehe.. tak dapat le aku nak masak western mcm yg selalu aku masakkan utk hubby aku.. agak2 le kan nak bg org tua mkn steak aje.. mana kenyang..

Selain nasik dgn lauk pauk, aku buat jugak kuih muih dan dessert2.. mcm2 gak le aku buat tp syg sbb tak dpt nak snap gmbr.. malu wehh nak snap gmbr masakan satu persatu dpn mertua.. kang dia ingat menantu dia ni buang tebiat lak kang.. ekekeke..

Yang kat bwh ni aku snap la jugak memandangkan bkn selalu dpt buat pun.. sape nak abiskan kalo buat selalu kan.. hehehe..

Okey, malas nak membebel lebih panjang, meh aku kongsikan resepi yg aku dpt dr blog masakan yg aku rajin jengah..


Resepi dari : Kak Izah


Sedap woo kek ni bila mkn sejuk2.. sbb kek ni kena simpan dlm peti ais.. sbb ada karamel la katakan..


Ni resepinya ye :

BAHAN KARAMEL:

STEP 1:
2 sudu besar gula pasir di tabur dlm loyang

STEP 2:
letak loyang atas dapur gas utk mencairkan gula menjadi karamel dgn menggunakan api perlahan..

Make sure karamel td memenuhi ruang loyang tu tau.. pandai2 korang le senget2kan loyang tu time masak kasi karamel tu tak selonggok kat tgh2 aje.. dah siap ketepikan..

STEP 3:
1/2 tin susu cair
70gm gula kastor
1/2 sudu kecil esen vanila
3 biji kuning telur
****kalau nk karamelnye tebal,tambahkan susu cair dan kuning telur

(aku guna resepi karamel dari ANNA QAWINA yg tebal yg kat bwh ni)

1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat manis ~ aku guna 3/4 cwn aje.. takmo manis sgt..1 sudu teh esen vanila
3 bj kuning telur
2 biji telur (putih & kuning)

STEP 4:
kacau perlahan bhn2 kat atas guna whisker atau garpu dan tapiskan ke dlm loyang gula hangus td

STEP 5:
bakar karamel secara steam bake pd suhu 180'c selama 15min ~ aku guna kaedah kukus.. lg senang.. kukus sampai masak le.. dlm stgh jam kot..


****sementara tu,siapkan BHN KEK CHOCOLATE MOIST

BHN A :
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan gula kastor
1 cawan minyak masak

CARA:
satukan semua bahan dlm periuk,kemudian gaul rata dan masak atas dapur gas dgn api perlahan sambil dkacau hgga sebati,dah sebati,padamkan api dan rehatkan sekejap

BHN B:
3/4cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
*semua bhn di atas di ayak

BHN C:
4 biji telur - pukul dgn whisk atau blend (aku blend sekejap)

CARA :
~ satukan BHN B dan BHN C ke dlm BHN A secara berselang seli dan gaul sebati dgn whisk atau senduk

~ tuangkan adunan ke dlm loyang karamel tadi

~ bakar secara steam bake pd suhu 180'c selama sejam atau hgga masak...bergantung kpd oven masing2... ( aku kukus sampai kek tu betul2 masak.. dlm 1 jam stgh kot..)

~ dah masak,biar kek sejuk atau hgga kek meregang baru di terbalikkan kek.. simpan kek dlm peti ais bg menambahkan kelazatan ketika makan.. ewahhh.. hehehe



28 comments:

ADEEYA said...

Cedapnyaaaa! :)

Aza Suhaiza said...

pandainyer ana .. kene try nie :)

ameris said...

kalu anak yg masak mesti try lorrr...

ani said...

rajin betul ana ni...mesti jadi menantu kesayangan ni....

Alin Marlini said...

nmpk sedap n menarik :)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

cef ana dah balikkkkkkkkkkkk

Zareenaz said...

Ana..thanks for the recipe..teruja nak cuba..tengok hasil kerja ana..memang terserlah sungguh kekemasannya..emm..tengok kek tu pun dah tau memang sodap..thanks ye ana..moga ilmu yg ana kongsikan di sini akan diberkati oleh Allah dan moga rezeki keluarga ana semakin murah..insyaAllah..

hatatereterobozu:-)

Norsi said...

rajinnye ana.. leh cuba ni (^_^)

misz uzmy said...

yeyyy nak resepi ni...nmpak sedap sgt...

Aliyaa said...

akak..sy dh cuba resepi nih semalam..mmg terbaek laaa..hehehe..tp yg xbestnye coklat kek tur agak manis plak..sy terlebih gula..elok2 akak dah ckp 1/2 cawan sy pegi curah secawan..hehehe...tp kek sy tu xmacam akak punye laa..akak punye nampak cm keras sket, xberair..kek sy jd cm ala2 berair sket..mebi sy terlebih susu cair..ape pn, resepi akak sgt ho liaooo..!! thx akak

FaiselMY said...

Akak nk tye saiz loyang yg akak guna tu berapa inci ek?

FaiselMY said...

Akak nk tye saiz loyang yg akak guna tu berapa inci ek?

Siti Hajar said...

Aha.. saya pun nak tau berapa saiz loyang yang akak guna..

sue sabre said...

Saya dh try..memg sedap..tq2.

sue sabre said...

Saya dh try..memg sedap..tq2.

sue sabre said...

Saya dh try..memg sedap..tq2.

sue sabre said...

Saya dh try..memg sedap..tq2.

sue sabre said...

Saya dh try..memg sedap..tq2.

nawal said...

Sedapnya...

nawal said...

Sedapnya...

nawal said...

Sedapnya...

nawal said...

Sedapnya...

lin said...

kalau kukus dlu karamel tu, kek n karamel blh mlekat ye?

Mimi Azirah said...

Assalamualaikum. ..salam perkenalan...singgah sini tgk resipi kek..

azizah nassir said...

sya dh try..mmg best lh resepi ni..
bhan2 pun snang dpt..(Y)

Normie Azwarina said...

Kak..t'baek la resipi ni,jap g nk try..hari2 sy dok bkak blog akak..mcm2 cte menarik ad..sal ica,ain,dede...huhu ;-)

Cik Ai said...

terima kasih resepinya.kek nie sedap nak beli pun mahal surf kat tenet terjumpa resepi anda terima kasih ya......selamat berkenalan.....

Mas Pencinta Shaklee said...

Salam kak, saya try resepi akak ni. Mmg best. Rasa dia kaw kaw. Cuma sy nak tny tepung utk kek mmg 3/4 je ke? Bukan 1 setengah cawan ye kak? .....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...