NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, August 19, 2010

MeNu BeRbuKa SeMaLaM

Haihhh... makin byk pulak gmbr2 mknn dlm blog aku ni.. tp takpe, at least kita boleh share2 menu kannn, ehehe.. bila aku apdet status kat fb ttg menu harian, ada yg akan kata banyaknye mknn.. tak membazir ke.??. brp org yg mkn ni...?? :-p

Aku kalo masak byk menu pun tp aku akan pastikan kuantiti yg aku masak tu tak byk.. menu je byk, tp kuantitinya sedikit.. contoh mcm aku masak daging salai, aku masak saiz daging yg ngam2 utk 2 org mkn je.. InsyaAllah takde istilah pembaziran di situ..

Lgpun aku ni jenis cpt lapar bila tgh mlm.. biasanya aku akan ulang mkn nasi waktu tgh mlm.. tp sahur pun aku mkn nasi lg.. ehehe.. nyusukan anak kan mmg cpt laparr.. ok tak alasan aku tu.. ngeee...

Ok.. utk menu berbuka smlm, dlm byk2 list yg aku senaraikan hanya satu yg aku tak jd masak.. iaitu siput sedut.. bkn pe, rasa mcm tak kena pulak mkn nasi lemak dgn siput sedut.. bkn rasa lg dah, mmg tak kena pun..!! hahaha..

Ni yg aku masak smlm :

Aku perap daging dgn garam + kunyit + lada sulah + black pepper + sos BBQ Heinz + bhn2 yg di blend (bwg besar, bwg putih, halia dan serai)


Pastu bungkus dlm plastik bg bhn2 perapan tu sebati dgn daging..


Pastu bakar je dlm oven..


Ni ikan siakap bakar.. dlm gmbr ni baru hendak di bakar.. sambal dia tu aku masak terlebih dulu.. pastu baru tuang atas ikan, balut dgn daun pisang dan aluminium foil.. pastu baru bakar.. sedapppp...

Hubby aku dgn kwn dia yg tumpang berbuka pun kata sedap.. kembang montot jap masa tu.. kekekeke.. mau tak bangga bila laki sendiri sgt2 menyukai apa yg kita masak.. gigih tau aku cari daun pisang kat pasaraya.. bkn sume tmpt ada jual daun pisang ni..


Close up sket.. (^_^)


Ni sayur pak choy (sawi pendek) campur jagung muda dan cendawan..


Kerang yg comel2.. aku lg suka kerang gemuk2.. tp dah takde nak wat camne.. huhuhu


Daging salai yg siap di bakar td.. ulam2an spt jantung pisang + pegaga + timun.. air asam utk cicah daging tu lupa nak snap

Best betul effect bila mkn ulam2 ni.. susu ibu sgt masyukkkk... so alisya pun puas menyusu.. syukur Alhamdulillah..

Tu je gmbr menu yg sempat di snap.. bz menghidang mknn pastu.. arini dah ada list nak masak.. spt biasa, mesti ada tetamu yg akan berbuka sekali kat umah kami.. tp aku sgt suka sbb dpt bg jugak orang lain merasa air tgn aku..


Selit jugak gmbr hafiz yg nyenyak tido..


Alololoooo... dia ni kan sgt behave kalo aku bz masak.. Ain dgn Hafiz jarang kacau aku masak kat dapur.. Alisya time ni pun tgh tido.. so kurang sket gangguan time aku masak.. sbb tu aku dpt masak mcm2.. (",) ..

** Ain hari2 ckp yg dia puasa.. tp yg kelakarnya time dia mention yg dia puasa, time tu dia tgh buka peti ais belek2 apa yg ada utk di mkn.. cehhhh... :-p


7 comments:

ani said...

sedapnye menu berbuka ana..best klu dpt msk hari2 mcm ni..tp xsempat la blk keje dh 6.45pm.weekend je la nampaknya..
i pernah dgr ada org kata klu kerang yg besar2 tu hati2 sikit sbb tu kerang bela..pastu klu cina yg bela katanya diberi mkn najis b@b!..wallahualam..(jgn marah ye just bgtau apa yg dgr je)

Unknown said...

daging tu bakar baper lama & baper temperature nya? tq...nmpk sedap tu yg nak tiru :)

Ana Suzana said...

Ani..
ish..tak marahla.. ana kalo nak kerang bakar leh balik kmpg ana kat sekinchan je beli.. situ sume fresh dr laut.. kalo kat pasaraya ni sume saiz comel2 je...kikiki

Ana Suzana said...

nokia,
kalo ikut oven ana, ana bakar pd suhu 180-200, biasanya ana guna suhu 200 la.. ikut jenis oven jugak, tp mmg standart bakar daging suhunya 180-200c..

masak selama 50-60 minit.. ana selalu check nak tau masak ke tak.. sbbnya ketebalan daging tak sama..

sLeepIng beuty said...

semua sgt menyelerakan =)

shabiela said...

sedap2... setiap hari mu update deh.. suka tgk.. :)

Ana Suzana said...

SB & SHA..
macehhhh... =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...