NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Friday, August 20, 2010

TiDo Laaa NaK Oiiii...HuHuHu

Shah Alam : 3.15 pg
Lokasi : tepi tilam hafiz & sblh buai alisya

Time aku taip ni aku lom tido lg nih.. hehe, mmg la kann.. kalo dah tido mana leh wat entry.. tu ngigau namanya..

Skrg dah jam 3 pg.. aku ngantukkkk sgt2.. tp anak2 aku si hafiz dgn alisya wat peel la pulak mlm ni.. ntah hape kena ntah.. biasanya elok je.. ngada2 sungguh.. huhuhu

Memula yg buat peel si Alisya.. kol 10.30 mlm dia dah tido, dgn aku sekali tertido.. dia tido bkn atas tilam, tp atas badan aku.. tido slps menyusu..Mmg tu gaya dia tido skrg.. dah mcm kangaroo dah style kami.. kekeke..

Lama2 aku tak selesa tido mcm tu sbb payah nak pusing kiri kanan.. elok je aku nak alih dia ke tilam dia dah terjaga.. terus dia segar semacam.. ahhh sudahhh.. ni kang kol brp la dia nak tido balik..

Nak taknak aku terpaksa buaikan dia kasi cpt tido.. sib baik buai karen.. tp still nak kena aku ada kat sisi gak.. time aku buaikan dia merengekkk je.. mcm org yg di paksa tido gamaknya.. aku kena tidokan jugak sbb dah kol 11.30 mlm time tu..

Hafiz dgn Ain dah lama hanyut tido... laki aku pun sama.. cuma aku je yg lom tido sbb masih ada keje yg belum di settlekan.. baju keje hubby aku lom gosok lg.. huhuhu.. pastu dapur pun lom kemas lg..

Aku enjut jugak suruh tido.. last2 dia tidoooo jugak.. tu pun setelah sejam stgh aku enjut... lama sungguh dia ambik masa nak tido semula.. so aku pun dptla gosok baju keje hubby aku.. pas siap gosok baju aku terus gi dapur..

Wahhhh...!! dah bersih dan kemas.. !! laki ku dah kemaskan sumenye.. huhuhu.. mekasih ye bang sbb ringankan tugas ayang... sob sob sob.. jimat masa dan tenaga aku masa ni.. so apa lagik.. time to sleep la..!!

Elokkk je aku panjat katil dan berbaring2 luruskan tulang temulang setelah seharian penat bekerja tup2 dgr bunyi " ehhhhh.. ehekkk ehekkkk.. " pastu bunyi tangisan.. adehlaaa.. hafiz dah start merengek2 la pulakk.. dia ni kalo merengek susah nak benti.. grrrr..


Aku cpt2 gi kat dia.. takmau biar dia nanges lama2 sbb alisya baruuu je lena.. kang terjaga balik kang lg parah.. aku pun tanya la nak apa pg2 buat ni..???

" Mak jagalahhhhh... mak jagaaaa... "

Dia mula dahhhh... ni la part yg aku kurang gemar.. dia ni nak aku teman dia sampai dia tertido balik.. masalahnya dia nak tido balik kol brp la pulak kann.. skrg ni dah kol 3.22 pg.. tgh aku karang entry ni dia lom tido lg ni.. bz main game ipad..


Tgk ni.. elok je dia kalo aku ada kat sblh..

Masalahnya aku sgt la penat plus ngantuk bagai.. tp dlm penat2 pun sempat gak aku snap gmbr (guna hp je) dan wat entry.. kekeke.. ni isi masa sementara nak tggu dia lena balik..

Dah lama wehh dia berjaga.. dr kol 1.30 pg tadi.. skrg dah nak 3.30 pg.. aku takut aku tak terbangun sahur je kang nanti.. ngantuk toksah ckp le.. kalo pejam ni komfem terus tido..


Ni bkn tido ye.. dia tgh mengelamun jap..

Hafizzzz.. tidolah nak oittttt... mak ngantuk dah ni... besttt je tgk abah dgn kakak tido.. uwaaaaa...


14 comments:

Adrina Adi said...

hehe.. lotih kak ed baca. biasa lah budak2.

maybe lepas ni try buat schedule plak ker.

jgn galak sangat diorang main2 game tgh2 malam buta. buat rules la, time tidur, time main games etc etc.

anak2 kak ed pun bukan disiplin sgt tapi diorang tau bila waktu tidur, kena tidur. waktu makan kena makan, waktu main games ke apa ada masanya. diorang masih kecil ni, lagi senang nak train. plus, kita ni surirumah. 24jam boleh kasi training. ahaks!

kalau tak susah pulak kita nanti. kita tak cukup rehat, tak cukup tidur.

eh, terpanjang plak. harap2 dapat apa yg kak ed cuba sampaikan :) hehehe...

p/s : ini cara kak ed la. masing2 ada cara masing2 mendidik anak.

hans said...

ana... hans salute la kat ana... sbb siang masak kemas rumah... malam dgn anak2 lg...pastu sempat berblog... nmpk jer kecik... tp kuat orgnya... heehehe
hans bila malam jer cfrm melepek...huhuhu

aNiS tHe BumbleBee said...

hai laa..itulah dugaan seorang emak kan..sbb tu syurga ada kt telapak kaki mak...

azeila eila said...

yela kak, sy setuju dgn akak adrina adi tu..:)sian gak tgk akak letih..tensen kan kalo kite nk tdo time 2 gakla budak2 bt peel

Ana Suzana said...

Kak Ed,
bebudak ni adakalanya dgr arahan.. adakalanya dia gunakan tangisan yg meraung2 tu utk buat gak apa yg dia nak..

so bila dah tahap tak thn dgr dia punya melalak yg akan menganggu adik beradik yg lain, so ana turutkan la jugak.. bkn sllu, hanya kdg2..

thanks jugak atas cdgn yg akak bg tu.. ana ada gak buat cara tu sbnrnya.. kejap buat kejap tak.. hahaha.. thn dpn dah kena disiplin sket kot sbb ain dah sekolah..

Ana Suzana said...

Hans..
nmpk dr penyampaian cerita dlm blog mungkin mudah kot hans.. tp hakikatnya ana sama je macam mak2 yg lain yg adakalanya ok dan adakalanya jd tarzan.. hahahaha

Ana Suzana said...

Anis..
yup.. besar kan pengorbanan seorang ibu.. (^__^).. bangga tul jd ibu ni..

Ana Suzana said...

Azeila..
mau tak tension.. masa kita lom nak tido diorang elokkk je.. baikkkk je... tp bila kita br je landing atas tilam nak tido, time tu lah nak buat perangai..huhuhu..

sib baik la bukan selalu.. grrrr

Ammi Sara said...

Ya Allah, anak2 mu sama je peel dgn anak2 ku, yg second syaik tido lewat, plg awal pun 1.30pg. yg kenit ni si waidi lg teruk! seminggu awal puasa tu ku tak tido lgsg semalaman, dia xmo tido, dah tu pas subuh siap anak sekolah sume, jam 8-3 mak dan anak terbongkang! huhu..makhruh puasa ku..hehe ;p

nadia farahida said...

kak ana, rajinnye anak2 kak ana ari jumaat pakai bj kurung...
bgus praktis dari kecik2...
kak ana, nk tny....
ipad tu mcm best........
kak ana beli kat mane nk berapa rm kak????nk beli jgk la..... =)

Ana Suzana said...

Ammi sara..
tu lah pasal.. bila anak2 buat peel di mlm hari, maknye mula lah memakhruhkan diri di siang hari .. wakakakaka

Ana Suzana said...

Nadia,
baju kurung dan baju melayu diorang tak byk.. yg ada pun saiz dah tak muat..kain ketat la, suar singkat la.. kekeke

ipad tu hubby akak beli kat lowyat.. best la kalo nak browse tenet di mana2 berbanding netbook.. tu kalo ada 3g la kann.. hehhe

rege rm3700 kot.. tak pasti dan tak ingat brp jumlah sbnr..

dapur laksamana said...

Ana, selepas pukul 7 ptg janganberi mereka access to computer. Tv pun kena kurangkan.

Kalau nak mereka letih pukul 456 beri mereka main di luar, kasi mereka letih dan penat berterumba kejar 2 etc. Pukul 7 mandi makan, pukul sembilan semua atas katil tutup pintu dan lampu, ipda laptop apa semua off and away from their view by then dah pukul 9.00 mlm.

Anak anak org putih yg saya lihat ibu ibu macam kamu punya group, bila yang umur bawah 6 tahun masuk tidur pukul 7 malam. bangun pukul 7 pagi. tapi aktiviti anak anak mereka padat disiang hari nursery, playground, play play etc. outdoor jln keliling park/rumah etc.
nap time pun ada juga lepas lunch, bangun pergi park, playground main main diluar rumah.Pukul6 masuk mandi makan etc. Ajar mereka gosok gigi bagi yang umur Hafiz dah boleh dilatih..
kemudian ada orang atau tidak mereka akan di naikkan kedalam bilik. ditidurkan. Bila anak anak dah tidur mak bapa boleh relax.. kami tetamu perhatikan cara mereka. anak yang sudah berumur 9 tahun boleh lah masuk lewat sikit pukul 8.mlm paling lewat pukul 9malam.
Banyak faedahnya kalau anak anak dilatih tidur awal. Mereka tidak cranky. tapi kamu kena buat mereka letih dengan aktivit. kalau boleh bawa pergi swimming lesson, main di playground dan segala melibatkan aktiviti. Main computer tu jgn terlampau lama untuk anak anak kecil mata mereka akan cepat rosak nanti.
Kalau penuhkan aktivit berjadual pasti akan tidur nyenak. Jangan lupa kawal makanan yang bergula dan makanan segera, coklat. coklat benda manis ni bagus sbg treat dan bagi di belah awal hari. Jangan beri bila dah pukul 6,7 mlm. Mereka jadi hyperaktif.
selalu potong buahbuah, celeri, karot sebagai snek. lama kelamaan mereka akan makan.
kalau sayangkan anak, kena jaga access kepada komputer untuk mereka dan bersyarat. Jgn jadi macam anak buah saya, sampai besar org tidur dia berjaga sampai pagi, dia pulak org subuh dia membuta sampai ketengahari. Dia boleh repair computer masa dari sekolah lagi.. tapi bila masuk kolej tak boleh belajar walaupun komputer sains. Mula 2 buat kursus akademik, lagi tak boleh kena baca.buat kursu computer, pun tak boleh, belajar tak boleh kerana tiada unsur disiplin dan ketekunan harian yg teratur. Nak pegi kelas asik lambt tak boleh di ubah bangun lambat sebb org tidur dia berjaga. dIA bukan bodoh ke apa, masa form 4 lagi dia boleh repair komputer, pasang semua install and write programming software. tapi bila part nak mengukuhkan ilmu dia, dgn belajar dia tak de ketekunan dan disiplin.
mana taknya mak dia typical melyu, anak lelaki dibiarkan begitu saja, org tidur anak dia malam melepak brjaga , main komputer game, copy komputer game. duduk kawasan elok anak jiran semua ada game yg terbaru, dia sedap menyalin. dah tu mengadap le computer tu.. ni tahun 80 an. mak dia tak kesah langsung...nak suruh dia tidur.
Bila sekolah macam tu jugak sampai dia sendiri cakap kat kelas megantuk dan boring, kdg curi ikut pagar belakang balik atau pergi kat playground tidur. kalau balik rumah tahu la dia ponteng..Sudahnya sampai besar..Jadinya bila dah besar ni dapat keja dgn co yg ada kena shift, so ok la...
tu ajalah nak kongsi pengalaman...

Kalau sayangkan anak dan masa depan mereka.... lakukan sesuatu mengenai nya.

Ana Suzana said...

Thanks atas info yg akak bg.. Mmg Ana kena biathlon schedule baru utk bdk2 ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...