NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Showing posts with label pavlova. Show all posts
Showing posts with label pavlova. Show all posts

Tuesday, October 21, 2014

ReSePi : PaVLoVa

Hari ni buat pavlova.. dah lamaaa sgt tak buat.. tetiba teringin nak buat memandangkan kat peti ais ada buah markisa..

Sayang sekali takde stoberi sbb anak2 dah bedal dulu sampai abis.. cettt.. makanya hias jelah dgn apa yg ada dlm peti tu..


Ni hasilnya.. hehe.. tinggi sikit pavlova kali ni sbb guna resepi 8 biji telor

Jom kita tengok bahan2 dan cara2 membuatnya..



** panaskan oven dulu dlm 150 celsius.. masa nak bakar meringue baru turunkan suhu 140 celsius


BAHAN2 YANG DI PERLUKAN :

8 biji putih telor
Gula aising 300 gram
3 sudu besar tepung jagung 
1 sudu kecil cuka makan
1 penutup esen vanilla


CARA2 BUAT MERINGUE :

Putar putih telor sampai berbuih


Masukkan semua gula aising sikit demi sedikit sambil putar .. 

Putar sampai adunan kental/bertanduk dan berkilat

Bila dah kental masukkan tepung jagung.. putar lagi.. 

Masukkan cuka.. putar lg sekejap je.. tutup mesin..


Letak dalam loyang yg di lapik atasnya dgn baking paper.. bentukkan la suka hati..


Bakar dgn suhu 140 celsius.. api atas bawah.. masa membakar 1 jam 20 minit.. bergantung pada oven masing2.. tambahkan masa kalo belum cukup masak 

Tanda2 dah masak permukaan meringue tak lembab.. permukaan meringue kering dan crispy.. cara nak cek tunggu setelah sejam pembakaran..

Bukak oven dan try sentuh permukaan meringue.. kalau rasa2 dah ok bolehlah tutup oven..

Harus di ingat jangan kuarkan meringue terus dari oven ye.. biar meringue sejuk sendiri dalam keadaan pintu oven renggang/sedikit terbuka.. sendal la guna senduk kayu ke hape ke kan.. kikiki 


Meringue yg dah ready utk di mekapkan.. punyalah excited aku nak mekapkan beliau sampai terlupa nak pindahkan beliau dari loyang.. huhu


UNTUK HIASAN  :

Secawan NON dairy whipping cream (aku guna brand Rich's) - putar sampai kental/bertanduk


whipping cream yg dah di putar

** make sure whipping cream dlm suhu sejuk baru kuar peti ais.. kalau suhu bilik jgn harap le whipping cream tu nak naik gebu.. hehe

Bila dah gebu whipping cream tu boleh la di hias atas meringue.. aku masukkan whipping cream dlm piping bag.. so agak kemas la sikit hasilnya kan..

Pastu hias la suka hati dgn buah2an masam2 seperti stoberi, kiwi, peach dgn markisa..


Setelah di mekap.. kalau ada stoberi kan baguss..


Zoom sikit.. ewahhhh..


Hasil setelah di potong.. gebu betul dalam dia.. macam mashmallow.. luaran sgt crispy.. 

Pavlova ni boleh di potong mcm kek tau.. nak makan scoop2 gitu pun boleh.. 



TIPS :

** aku guna stand mixer dan putar non stop.. level kelajuan adalah maximum.. 

Kalau tak berani nak buat guna 8 biji telor boleh try 4 biji telor dulu.. sukatan utk 4 biji telor ialah;

4 biji putih telor
150g gula aising 
2 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil cuka
1 penutup esen vanila


Baki simpan dalam peti ais.. makan sejuk2 sedappppp.. luaran tetap akan crispy.. jgn risau.. hehe.. memang keje aku asyik bukak tutup peti ais jelah mkn mende ni..









Thursday, July 26, 2012

DiaRi 5 RaMaDHaN

Semalam aku taktau apesal ntah aku lupa nak perhatikan budak2 ni kuar umah bawak beg sekolah ke tak.. yg aku tau aku sibuk nak cepat2 alarm umah dan zasss pi sekolah..

Kelam kabut smlm gara2 ica buat peel takmo mandi la, taknak gi sekolah la, ngantuk la.. tulah, sape suruh teman aku kemas umah pukul 2 pagi.. kan dah ngantuk..

Bila dah ngantuk opkos malas bgn, bila malas bangun opkos malas mandi, bila malas mandi aku paksa le mandi gak..

Bila kena paksa mandi terus melalak.. nak pujuk je dah mkn masa.. nasib baik tak batal puasa aku sbb aku makan masa.. hahahaha..

So dalam keadaan kelam kabut nak drive cepat2 pi sekolah, aku langsung tak check beg diorang dah ada ke tak dlm kete.. bila lg 1 kilometer nak sampai sekolah baru aku cakap " okeyyy, standby beg sekolah masing2"

Ain terus pandang muka aku dgn mata tak berkelip.. pastu dari mata tak berkelip terus bertakung lak air mata dia.. bila aku tanya mana beg..? terus melalak.. pulak dahhh..

Bila aku tanya apis mana beg..? apis cakap tertinggal kat umah.. huk alohhh, sabarrr jelah.. apis tak nanges pun, kakak dia je berdramatik sikit.. apis okey je..


Sampai depan sekolah terus meraung2 taknak kuar.. malu kat kwn2 dgn teacher katanya.. pastu takut teacher marah.. mandai2 je cakap teacher marah ehh..

Elehhh, mak ko dulu masa darjah satu pun pernah tertinggal beg tau.. byk kali lak tu.. tapi teacher tak marah pun, atok ko je membebel2 sakan kat mak ko ni ha sbb atok ko terpaksa ulang alik merempit naik motor hantarkan beg semata2.. hehehe

Pujuk punya pujuk pun tak berjaya.. makin di pujuk makin dia menyorok kat belakang seat aku.. grrrrr... last2 apis je yg pegi sekolah sorang2.. nasib baik tak meraung mamat tu sbb dia mana leh berpisah dgn kakak dia..

Kang kalo dua2 melalak dgn aku sekali melalak kang.. hahahha.. ngengada ehh korang.. penat mak korang rempit laju2 pi sekolah.. pastu buat peel lak.. gigit kang baru tau.. kikiki..

Lepas hantar apis gi sekolah, aku pi hantar puding karamel lak kat org yg mengidam.. amboiii.. banyak sungguh org mengidam ehhh.. aku tak meniaga pun, buat utk suka2 je.. bila org teringinnnn sgt nak mkn, aku akan try buatkan..


Ni ha puding dia.. aku masuk dlm bekas kaca..

Pesanan kat org yg order puding ni kat aku, sila pulangkan balik bekas tu nanti ye... basuh bersih2 sampai berkilat.. muahahahaha..

Mcm biasa, lepas ambik anak kat sekolah terus balik umah le apa lagi.. nak kejar waktu asar dan nak masak cepat2.. takut tak sempat lak.. kol 5.30 dah get ready dgn apron.. terus la bersilat2 kat dapur.. no dessert pun semalam.. just mkn buah2 aje..

Lauk semalam sangatttt simple sbb encik suami takmo mkn nasi.. dia teringin nak mkn lamb chop.. baikk bosss.. permintaan di tunaikan..


So aku masak lauk utk aku dgn adik lelaki aku tu je.. aku masak sambal udang petai lagi mcm sblm ni..

Bezanya aku tambah kentang pulak.. sedap gile ahh lauk ni.. tapi tandas la hancing kannn.. wakakakkaaka..


Pastu lauk sayur kobis cincai je ..

Buat jugak sambal cincalok mcm smlm.. lauk ikan tenggiri pun masih ada belen lagi.. so abiskan yg tu je.. tu jelah lauk utk aku dgn adik aku yg mkn nasi time berbuka..

Ni utk encik suami.. kitorang pun bantai sekali sbb aku buat banyak..


Aku tak tau nak bg nama apa sbb dlm tu penuh dgn salad2, pepperoni, daging salai, kentang rosemary, olive oil..


Di makan dgn lamb chop yg di grilled..


Jugak dgn sos black pepper..


Yang ni lak projek membaking aku kol1 pg tadi.. kol 2.30 pagi baru siap..


Saje buat pavlova sbb umah aku ada tetamu dtg arini.. tetamu join buka puasa bersama2.. umah kami ni sentiasa ada tetamu, tu pasal aku suka masak mcm2... hehhe


Monday, March 05, 2012

ReSePi : PaVLoVa SiMpLe

Arini aku bikin pavlova lagi.. terlebih rajin lak buat sbb byk buah2 dlm peti ais yg lom abis.. kang busuk mcm tu je kang..

So arini aku bikin le lagi.. style lain tp menggunakan resepi yg sama..


Ni le pavlova aku utk hari ni.. cantek takkk..?? hehehe.. kali ni buat 1 layer je.. tak mcm semalam..


Ni meringue yg dah siap di adun..

Kalau sblm ni aku adun guna mixer dan spatula.. kali ni aku adun dgn menggunakan mixer sahaja.. Alhamdulillah, hasilnya tetap sama dan menjadi..

Korang pun leh tiru gak kot2 la malas nak guna kaedah kaup balik guna spatula kan..


Bahan2 tetap sama :

~ 4 biji putih telor ayam
~ 1 cawan gula kastor ( aku guna 3/4 cawan )
~ 1 sudu besar tepung jagung
~ 1 sudu teh cuka makan
~ 1 sudu teh esen vanilla


Cara yg aku buat tadi :

** panaskan oven terlebih dahulu pd suhu 140 darjah celsius.. masa nak membakar adunan baru turunkan suhu antara 120 - 110 darjah celsius..

1. Memula putar putih telor guna kelajuan tinggi sampai gebu dan soft peak @ bertanduk.. maksudnya kalau terbalikkan mangkuk tu adunan tersebut tak tumpah..

2. Masukkan gula kastor sedikit demi sedikit sambil putar menggunakan mixer pd kelajuan tinggi.. putar sampai adunan kental dan berkilat..

3. Masukkan pulak tepung jagung.. putar lg dlm 3 minit..

4. Masukkan cuka dan esen vanilla yg dah di campur terlebih dahulu.. masukkan dlm adunan dan putar lg seminit.. semuanya menggunakan mixer..


Kali ni aku bakar dlm acuan/loyang..


Aku letakkan aluminium foil kat dlm acuan tu bg memudahkan proses mengeluarkan meringue tu kang..


Meringue yg dah siap sedia utk di bakar.. kalau boleh adunan keliling meringue tu lebih tinggi berbanding tengah.. buat mcm bentuk ala2 kawah..


Pastu bakar dlm oven.. letak kat rak tengah.. bakar selama 1 jam 15 minit @ sampai meringue tu kering @ tak basah dah..

Make sure bila dah masak jgn kuarkan dr oven terus.. biarkan dulu sejuk dlm oven dgn pintu oven sedikit renggang..


Meringue yg dah di bakar.. keluarkan dgn berhati2 ye masa proses letak dlm pinggan/bekas..


Dah siap di pindahkan..


Dah siap di hias dgn krim dan buah2an segar.. kalau nak nmpk kemas gunakan piping bag masa nak hias krim tu..


Cara2 nak buat krim :

~ putar secawan @ 250 ml whipping cream sampai kental dan gebu.. aku guna jenama rich's.. boleh di beli di kedai bakery/cold storage dan pasaraya terpilih.. ecehhh.. mcm iklan pulak.. kekeke..


Pastu hias le dgn buah2 kesukaan anda..


Sejukkan dlm peti ais sblm mkn.. nak mkn terus pun boleh.. tp aku lg suka mkn time krim dia sejukkkk..

Sekian.. selamat mencuba.. leh jenguk sini gak tutorial buat pavlova yg aku buat sblm ni.. cuma cara je lain.. kot2 la ada yg nak tau mcm mana rupa whipping cream ke, rupa cuka ke, rupa gula ke kann.. hehehe..

ReSePi : PaVLoVa DaN TuToRiaL

Resepi pavlova kebanyakkannya sama je cuma cara membuatnya ada yg sedikit berbeza.. dan seperti biasa, aku akan buat cara mana yg paling mudah.. muehehhe.. yg mudah itu lg best membuatnya..

Okey.. jom intai cara aku buat.. aku tak la expert, tp amatur je.. maklumlah, aku dpt resepi pun dr blog masakan org lain.. pastu imagine sendiri cara nak buat berdasarkan resepi2 yg diorang bg tu.. Resepi asal aku ambik dr blog Kak Nani

Mari kita mulakan dgn bahan2 dulu :

~ Kita perlukan 4 biji putih telor ayam.. telor ini BUKAN yg di simpan dlm peti ais tau..


~ Secawan gula.. tapi aku guna 3/4 cawan je utk kurangkan manis..


~ 1 sudu besar tepung jagung
~ 1/2 sudu teh cuka makan
~ 1/2 sudu teh esen vanila

Tu je bhn2nya... mudah kannn.. bahan topping kat bwh kang aku citer.. baca sampai abis dulu arahan ni ye.. hehehe


Cara2 membuatnya :

Sebelum menyiapkan adunan, sila panaskan oven terlebih dahulu dgn kadar kepanasan 140 darjah celsius.. guna api bawah saje..

Pastu bila nak start masak baru turunkan suhu antara 120 -100 darjah celsius.. aku guna suhu 110 darjah celsius..


~ Mula2, asingkan dulu putih telor dgn kuning telor.. kita ambik yg putih telor aje tau.. kuning telor dgn kulit telor kita takmo.. ada pahammmm.. hehehe..

Kuning telor tu korang jgn buang lak.. leh masukkan dlm megi kari.. tak elok bazir2 ni.. kulit telor tu je yg korang buang... ok nexttttttt...


~ Kemudian, putar putih telor pada kelajuan tinggi terus dan pukul sampai putih telor tu gebu (soft peaks).. Korang putar guna button paling max terus tau, takyah nak bermula dgn kelajuan rendah pun..


~ Ni hasil putih telor yg dah jd gebu.. nak tau dia soft peaks ke tak, bila korang telangkupkan mangkuk tu, putih telor tu takkan jatuh..


~ Langkah seterusnya, dgn kelajuan tinggi jugak, kita masukkan gula kastor sikit demi sedikit.. Jgn berenti putar tau.. sambil masukkan gula sambil putar..


~ Putar sampai kental.. dlm keadaan mixer masih berputar, masukkan 1 sudu besar tepung jagung td ke dalam adunan tersebut.. putar lg 3 minit gitu..

Kalau ikut resepi asal, tepung jagung di masukkan bersama2 dgn cuka dan esen vanila.. tp aku derhaka jap, aku masukkan tepung jagung awal2...

Bila dah sebati, stopkan mixer.. kali ni kita dah tak payah pakai mixer dah.. kita gunakan spatula pulak..


Hasil adunan atau pun lebih di kenali dgn " meringue" ..


~ Langkah seterusnya lg, dgn menggunakan spatula masukkan cuka dan esen vanila td..

Pastu sila kaup balikkan meringue tersebut sampai adunan sebati.. kaup balik dgn lemah lembut.. jgn ganas2 sgt.. kalau boleh pusingan spatula tu satu arah je..


~ Seterusnya.. sediakan dulang pembakar, lapikkan dgn baking paper.. dan tuang adunan td ke atas baking paper..

Memandangkan aku nak buat size sedang2 je, makanya aku agihkan adunan kepada 2 bahagian.. hasilnya dptlah 2 biji pavlova..

Adunan ni sbnrnya utk buat satu biji pavlova je.. tp aku buat jd 2 bahagian sbb aku nak buat 2 layer pavlova.. utk korang lak, suka hati korang le nak buat mcm mana..

Make sure masa bentukkan adunan tu, jgn buat terlalu tebal atau terlalu nipis.. kalau boleh keliling dia lebih tinggi dr tengah.. mcm nak buat benteng la kiranya.. err paham tak ni..?


~ Pastu apa lagi.. masukkan la dlm oven.. letak kat rak tengah2 tau.. suhu antara 120 - 100 darjah celsius.. bakar selama 1 jam 15 minit..

Proses pembakaran bergantung jugak pada jenis oven.. lain oven lain cara menggunakannya.. so pandai2 la nak agak pavlova tu dah masak ke belum..

Nak tau pavlova tu dah masak, kulitnya garing di luar dan lembut di dalam .. maksudnya bila kita tekan2 permukaan pavlova tu, kita akan rasa lembut2 sket..

Semasa proses pembakaran, jgn nak ngengada bukak tutup oven lak.. lempang kang tgn tu.. pi la kemas dapur ke hape ke kan masa nak menunggu pavlova tu masak..

Bila dah cukup 1 jam 15 minit, sila JANGAN kuarkan pavlova tu dr oven.. biar jap beliau sejuk dlm oven tu dgn keadaan pintu oven sedikit renggang..

Biar le jap beliau bersauna dlm oven tu dlm 10 minit.. pastu barulah kuarkan.. biarlah beliau seketika.. meh kita buat topping dia dulu ye...


Bahan2 Topping :

~ Secawan @ 250 ml whipping cream..

Aku guna whipping cream brand ni.. jgn beli sembarangan whipping cream tau.. tak semua whipping cream sesuai.. make sure beli jenis yg Non Dairy (bkn tenusu)..

Ada org dok tertanya2 apesal la whipping cream dia takmau kental2 walaupun dah lama dok putar.. tu sbb dia salah beli jenis whipping cream..

Nak senang, kat kotak tu ada tulis cake and dessert topping.. aku beli kat kedai bakery je.. beli jenama rich's..


~ Putar whipping cream dgn kelajuan tinggi.. putar sampai kental.. lama gak nak jd kental tau.. dlm 10-15 minit gak kot aku putar..


~ Sementara tu jugak, sila potong buah2an yg nak di gunakan.. aku guna stoberi, anggur hitam dan kiwi je.. blueberry ada, tp aku lupa lak nak taruk.. cehhhh...


Potong mengikut suka hati korang.. nak lonjong ke, segi empat ke, up to you..!!


Cara2 Menghias :

~ Pindahkan pavlova td dgn berhati2 ke dalam bekas.. pavlova ni sgt lembut tau dlmnya.. macam mashmallow, sbb tu kena berhati2 masa nak asingkan dr baking paper..


Di sbbkan aku buat 2 layer, layer pertama aku letak krim + buah2..


Lapis lagi dgn layer seterusnya..


Tutup lg dgn krim.. Ohhh, terbanyak lak letak krim.. kalau boleh takyah la byk sgt, kang hilang lak rasa pavlova tu.. taruk sedang2 aje..

Korang boleh google imej pavlova utk lihat cara org hias pavlova.. aku je yg terlebih bubuh krim.. yelahkan, whipping cream ni mahal kott.. ahahah.. korang bubuh sedang2 je tau..


Last sekali atur buah2an.. susun ikut kreativiti anda.. siapppp... sejukkan dulu dlm peti ais sblm di mkn.. mkn time krim dia sejuk2 lg sedapp.. kalo tak paham sila tanya.. kang sesat jalan kang..


Sebahagian yg dah di bedal..


Ni je lg tinggal.. mau langsai sok jugak ni.. hehehe..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...