NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Showing posts with label ayam percik. Show all posts
Showing posts with label ayam percik. Show all posts

Tuesday, July 31, 2012

ReSePi : aYaM PeRCiK SiMpLe

Hari2 aku gigih pikirkan menu nak masak apa utk berbuka.. aku tak pening sgt juadah utk bersahur sbb aku just panaskan balik mana2 lauk yg boleh di makan waktu sahur..

Kecuali sayurlah kan sbb biasanya sayur tak tahan lama sgt kalau di simpan.. aku tau korang pun sama pening jugak kan.. kihkihkih.. kadang2 nak masak tu ini tapi bahan adaaa je tak cukup..


Masa beli barang basah semalam, aku sempat rembat buku resepi ni.. menarik gak resepi2 dlm tu.. kang mana2 yg aku dah cuba aku akan share kat korang lak ye..

Okey, meh aku kongsikan resepi ayam percik simple ni.. rujukan asal adalah dr website myresepi.. tapi aku ejas ikut suka hati aku sbb ada bhn2 yg tak cukup..

Okey, meh tengok bahan2nya :

Watak utama adalah hayam.. hehehe..

Amboiii, siap kepala tu mengadap kamera ye incik ayam.. gimnastik sungguh.. Ayam tu korang potong besar2 ye.. ambik bahagian mana yg korang suke..


Aku ambik bahagian ni aje.. basuh ayam bersih2 ye..


Ko tengok, gigih aku masak sambil belek2 resepi tau..

Sempat berfesbuk lg.. tu yg kadang2 salah taip tu.. hahhahha.. nasib baik aku tak tercincang henpon aku.. hehehe.. settle bab ayam sila ketepikan sekejap.. jom wat keje lain lak..


Jom sediakan bahan2 utk di kisar :

~ 2 biji bawang besar
~ 2 inci kunyit hidup (kalau xde sila ganti serbuk kunyit)
~ 2 batang serai
~ 2 cm halia
~ 1 sudu kecil biji ketumbar
~ 4 ulas bawang putih
~ sedikit air utk blender


Bahan2 lain :
~ 3 sudu besar cili kering kisar.. tambah lagi kalau nak lebih pedas ye..

~ garam atau bahan perasa..

~ santan pekat 1 cawan.. kalau masak sekor ayam guna 2 cawan santan pekat.. senang citer masukkan je santan kotak yg 200ml tu..

~ asam keping sekeping je


Cara2nya :

1. Mula2 masukkan ayam dalam kuali.. tuangkan bahan2 kisar tadi ke atas encik ayam tersebut.. masa ni jgn bukak api dulu..


2. Ambik santan.. tuang ke dalam kuali yg berisi ayam + bahan kisar td..


3. Selepas masukkan santan, masukkan pulak 3 sudu besar cili kering kisar.. Haaaa masa ni dah boleh bukak api.. api sederhana je ye..


4. Kacau2 bg ayam tu sebati dgn kuah.. jgn lupa terbalikkan bg ayam tu tak masak sebelah aje...


5. Masukkan asam keping sekeping aje.. masukkan garam secukup rasa..


6. Masak sampai ayam tu jadi separuh masak dan kuah menjadi sedikit pekat.. matikan api..


7. Angkat ayam tersebut dan masukkan ke atas dulang pembakar.. tuangkan sedikit je kuah ayam percik tu td.. baki kuah sila simpan utk di tuang ke atas ayam sesudah siap di bakar..

8. Bakar ayam tersebut dlm oven selama 30 minit atau sehingga ayam tersebut bertukar keperangan.. dgn suhu 180 celsius, api atas bawah..


9. Ayam yg sudah siap di bakar..


10. Tuangkan baki sos/kuah ayam percik tadi ke atas ayam tersebut.. siapppp... sedap woooo.. tapi tak tau le pada tekak korang lak kan..

Selamat mencuba resepi yg simple ni ye.. hehehe

Monday, July 30, 2012

MeNu RiNgKaS HaRi iNi

Hari ni aku masak yg bahan2nya mudah dan senang aje... aku kena masak dgn pantas sbb mcm yg aku bgtau sblm2 ni aku cuma ada 2 jam je utk memasak lepas balik dari sekolah..

So setelah di belek2 buku resepi dan website2 masakan, makanya inilah idea masakan yg aku dapat..


Menu pertama : ayam percik simple tapi sedap..


Menu kedua : Tempe goreng + sambal kicap pedas


Menu ketiga : utk cik abg, beef steak lagi.. yg bulat2 tu aku lupa lak nama dia, yg tu aku nak campurkan dlm salad..


Menu keempat : Haaa mcm ni lah hasilnya.. salad hantam sajalah + balsamic vinegar


Menu kelima : Sambal ikan siakap berpetai.. asyik mempetaiii ajelah aku ni kan.. kahkahkah..

Menu keenam : Kangkung goreng belacan.. malas nak snap.. utk anak2 aku masakkan sup hayam.. siappppp... pastu kol 7.15 pm terus bancuh air utk berbuka..


Air sirap bandung cincau... yihaaaaa...

Yang nak resepi ayam percik tu nanti aku wat entry ye.. sekian entry makan2 dari aku.. ngeh ngeh ngeh..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...