NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Monday, August 16, 2010

BaDaK BeReNdaM

Dari hari pertama puasa hubby aku request nak badak berendam.. tp baru smlm aku dpt buat.. bkn taknak buat tauuu.. cumanya aku kalo dah penat atau kesuntukkan masa sbb masak utk berbuka, makanya mood nak menguli pun malas.. hehehe..

Tp smlm aku buat sbb aku tak masak lauk berbuka pun.. hubby sukarela hati beli mknn kat kedai mkn utk berbuka puasa.. lgpun ada staff2 dia dtg berbuka sekali sbb ada keje sket yg diorang nak buat..

So nak memudahkan keje aku maka hubby baik hati bg aku cuti masak.. ehehe.. dan upahnya aku buatkanlah dia badak berendam.. so adil..!!


Ni inti dia.. kelapa parut yg di masak dgn gula merah..


Ni tepung pulut yg just di campur air.. uli sampai tak melekit2 kat tgn.. kena pandai2 ejas sendiri la kann.. aku tak reti nak bg sukatan sbb main tuang je tepung tu dlm mangkuk..


Ni hasil yg aku dah masak.. dpt la beberapa ketul badak..

Bkn apa, aku tension betul time gentel mende ni.. asyik terkeluar je isi kelapa tu dr tepung.. sbbnya aku buat saiz kecik2 je.. kalo saiz besar mungkin senang sket kot.. badak berendam ni kena saiz comel2 je.. kalo besar2 tak best..

Dan smlm aku ubah suai sket cara masak badak berendam ni.. biasanya masak badak ni kena guna pengukus.. tp smlm aku masak dlm periuk biasa je.. tuang santan kotak jenama M&S tu, taruk air secawan.. masukkan gula dan garam sket.. pastu baru masukkan badak tu...

Masak menggunakan api yg perlahan.. kalo api besar kang mau berbuih2 santan tu.. hasilnya berjaya dan sama je macam masak guna pengukus.. ni versi org malas tau... hahahha..

Bkn apa, aku malas nak panjat kabinet dapur sbb pengukus tu berada kat rak paling tinggi.. tak kose aku manjat2.. kekekeke..


8 comments:

W..A..H said...

pandai ana masak..hari tu punya udang petai tak habis lagi teringat2. senang aje buat badak berendam ni kalau tgk dari blog kan, huh..boleh lah nanti kak nak try.

pstt: bagi recipe udang petai hari itu

Ana Suzana said...

kak nis,
resepi udang petai.. wokey.. nanti ana bg ye..hehe

zeta said...

haa..nasib baik sempat buat..lps kempunan suaminya..hehe

a l y a a a h m a d said...

kak...
nk lg sedap blend pulut hitam n campur dlm tepung 2.
sedap....feveret saya badak berendam nie...

p/s:::kak, recipe bihun singapore bile leh dpt erk??
tq

Ana Suzana said...

Zeta..
tu pun satu tupperware dah di kebas org.. tggl satu je lg.. kikiki

Ana Suzana said...

Alyaa..
itulah, akak br teringat bihun singapore tu.. nak akak email ke..

Ana Suzana said...

alyaa..
ni resepi bihun singapore tu..

1 bungkus bihun - direndam dulu

ayam/daging/udang - dipotong kecil2

3-4 keping fish cake- kalau suka

sayuran campur - kobis, karot potong pnjg2 dan cili merah, cili hijau hiris2

2 sudu makan cuka

6 ulas bawang putih

1 sudu lada putih

garam dan gula secukupnya

cili api- potong nipis + kicap sebagai sos

Cara-cara
1.ditumbuk halus bawang putih

2.panaskan minyak, goreng daging@ayam@.masukkan fish cake, dan goreng lagi.

3.Kemudian masukkan lada dan bawng putih, goreng hingga naik bau, boleh di tambah sedikit air untuk melembutkan bihun nanti.
Kemudian masukkan cuka

4.Kemudian masukkan pula sayuran campur tadi, gaul sekejap. Masukkan garam

5.Masukkan bihun, gaulkan hingga bihun masak

6. Sedia dihidang bersama sos kicap (sambal kicap)

Ibu Lala said...

Dah lama x singgah sini. Akk baru buat kuih ni pg tadi. Gigih bangun pkl 5 pagi. Pkl 630 dh nak siap pi keje. Tp sy buat yg style kukus tu. Sedapnya.

Ana ada fb x. Nanti add sy eh. Puan cik ana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...