NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Monday, April 16, 2012

KeJuTaN BeSdaY YaNg TaK MeNjaDi

Ni citer jumaat lepas di hari besday encik suami.. Aku sbnrnya seminggu sblm besday encik suami dah risau dan pening nak buat apa yg best masa besday beliau nanti..

Takkan nak buat tak tauu je kan.. kang dia balas balik dgn buat tak tau masa besday aku nanti kang mau meraung aku sorang2.. hahaha.. makanya tetiap malam le aku perah otak utk berfikir..

Perghh.. gile ganas perah otak bagai.. apesal tak dryer terus kan senang.. kekeke.. makanya nak di jadikan citer, mlm besday tu (khamis mlm jumaat) aku tido tak lena sbb pikir menu2 yg boleh dan sempat aku masak memandangkan besday beliau jatuh pd hari jumaat..

Hari jumaat kan hari sekolah.. makanya kalau hari sekolah dah sah2 le aku sampai umah lewat ptg.. nak celebratenya pulak mlmnya kang.. so berapa jam la sgt aku ada masa nak berkungfu kat dapur.. huk huk huk..

Lps hantar bebudak pi sekolah, merayap le aku dgn ica ke ikano.. memula pi surau dulu le.. pastu baru bwk ica main2 jap kat menan mesin.. tak byk menan pun dpt main sbb stok duit syiling yilekkk..

Pastu terus menuju ke Cold Storage utk beli bahan2 buat dessert dan kek dan pencuci mulut.. mcm2 gak le aku beli.. berhabis byk gak kat situ.. plan asal nak order pizza dominos aje utk sambut besday mlm tu.. tp tetiba hati kata lebih baik masak sendiri mcm selalu..

Tp nak masak pe pun tak tau.. terus blank pale otak padahal selama ni bkn main hebat lg nak try resepi tu ini.. hehehe.. mau tak blank sbb nak masak dlm masa yg singkat.. dah mcm pertandingan masterchef dah aku rasa masa tu..

Nak ikutkan aku cuma ada 2 jam je utk masak.. paling lama pun 3 jam je.. yelahkan.. aku sampai umah kol 5.30 ptg.. opkos le dah sampai umah aku kena mandikan anak2 dulu, bg mkn nasik dulu pastu baru leh start memasak..

Buat tu je dah mkn masa stgh jam.. aku budget kena siap semua sblm pukul 8.30 mlm sbb encik hubby biasanya balik umah time2 camtu.. so korang leh bayangkan tak betapa strugglenye aku nak buat menu pelbagai tp masa terhad.. padahal dlm listing mcm2 yg aku nak buat.. huhuhu

Di pendekkan citer, pas ambik budak2 balik sekolah aku pi pasaraya dulu utk beli barang basah.. pastu terpaksa gi kedai runcit pulak sbb ada brg yg terlupa nak beli.. tup2 sampai umah kol 5.45 ptg.. hambekkkk.. bersilat2 aku uruskan anak2 dulu..


Ni barang2 yg aku beli.. panjang tangan aku angkat semua plastik ni sorang2.. beratttt.. huk huk huk..

Kalau tahun2 sblm ni aku order katering je.. tp bln ni budget aku terkurang.. nak ambik katering mau paling kurang rm500 terbang..

Ohhh, kira punya kira duit dlm wallet dgn dlm bank duit aku tak mencukupi.. bkn le tak cukup utk byr duit katering tu, tp duit elaun tu utk pakai sampai cukup bln.. ni baru 13hb takkan nak abiskan terus lak kan..

Takkan le nak mintak kat hubby ckp nak duit utk byr duit katering.. gilo hapo.. kekeke.. kang tak jadi surprise aku.. takpe, kali ni aku buat menu ikut budget yg aku ada.. hehehe.. janji niat suci murni itu terlaksana.. ewahhhh.. hahaha

Utk kejutan lak aku dah sms kawan baik hubby yg sama keje dgn hubby.. aku dah pakat2 dgn dia utk buat surprise.. aku mintak tlg kat kwn hubby ni ajak geng2 yg lain dtg umah utk celebrate sama2..

Apapun aku mintak maaf kat ahli keluarga terdekat.. bkn taknak jemput, tp majlis ni kecil-kecilan saje, masak pun tak byk.. tu yg panggil kawan opis hubby je.. tu pun dlm 5-6 org je kawan opis dia yg aku jemput..

Okey sambung citer balik, lepas je aku settlekan anak2 bg makan dan mandi siap2, aku pun terus pakai uniform seperti biasa.. uniform apa lg kalo bkn apron.. terus kuarkan brg2 dr dlm plastik.. kuarkan mana yg nak pakai dulu..

Menu pertama yg aku nak buat ialah kek.. aku buat kek coklat moist utk encik suami.. eksyen woo takmo beli kek kat secret recipe.. gigih nak buat sendiri gak.. =)

Panaskan kukusan dulu siap2.. pastu zap zapp zappp siapkan bahan2 nak buat adunan kek.. anak2 memang aku larang ke dapur.. kang aku stress kang sbb ada yg menganggu.. masa ni aku nak fokus je buat keje.. setiap minit mata ni asyik tgk jam sbb nak tau tinggal berapa lama masa yg aku ada.. mcm tu sekali tau.. huhuhu..


Ni dia adunan kek yg ready utk di kukus.. resepi kang aku letak sbb dlm blog ni takde lg resepi ni..

Sementara menanti kek masak, aku teruskan pulak dgn buat menu berikutnya.. aku masak makaroni aglio olio.. resepi sama mcm yg aku bg cuma spaghetti aku tukar kepada makaroni.. pastu dlm menu ni aku taruk kepah.. carik kupang memang payah le nak jumpa..


Menu ni paling tergesa2 aku buat sbb kali ni aku malas nak kopek kulit udang.. aku buang kepala udang je.. takde masa okey nak bersuka ria kopek kulit udang.. masa suntukkkk..

Siap je terus ketepikan.. zass bersihkan dapur jap yg berselerak sbb nak masak menu lain pulak.. menu seterusnya ialah pavlova..


Tp dlm masa dok sibuk2 nak sediakan bahan2 buat pavlova, masih nyempat lg tu masukkan buah mata kucing dlm bekas.. hehehe..

Pastu baru sambung bikin pavlova.. zup zap zup zapp mixer bagai.. siappp.. terus bakar.. kali ni aku bakar pavlova dlm masa 1 jam 45 minit dgn suhu 140 celsius.. bg lama sikit berbanding sblm ni..


Pavlova yg sedang di bakar.. menu ni sebagai dessert.. so kalau majlis dah mula tp pavlova masih lom siap masak pun takpe sbb kita tinggal nak hias dgn krim dan buah2an aje pun..

Dalam masa menunggu pavlova masak tu, aku kemas2 lg dapur jap.. semak mata kalo sepah sgt.. kuarkan buah2an dan jajan2 yg aku beli.. masuk dlm bekas siap2.. sambil2 tu check2 kek yg tgh di kukus tu dah masak ke belum..


Ni la hasil pavlova slps di bakar..


Dan ni la hasil kek coklat aku lepas di kukus..

Kek ni nampak cacat kann..??? sebenarnya tak cacat pun asalnya..elok je kek ni sbnrnya.. tp dek kerana gelabah sangat sebab masa makin suntuk, makanya aku tersenggol loyang kek yg aku letak atas dapur.. masa tu kek dah aku kuarkan dari pengukus.. cuma nak tunggu kek tu sejuk baru nak kuarkan..

Sekalinyaaa entah mcm mana entah aku leh tersenggol.. bedebuk loyang kek jatuh kat lantai.. rasa terbenti jap jantung masa ni.. dah le dah kol 7.30 mlm masa ni.. time tu le ko nak jatuh bagai.. dugaannnn..

Kek tu masih bertutup dgn aluminium foil lg.. pulak tu loyang tu jatuh dalam keadaan terlangkup.. dup dap dup dap jantung aku masa nak terbalikkan semula kek tu pada kedudukan asal..

Bila bukak je balutan aluminium foil tu terus aku uwaaaaaaaaaaaaa.. kek aku terbelah 2.. pastu tengah2 dia jadi macam serpihan2 gitu.. sedeyyyy.. nak baking lg mana de masa.. hampir2 nak nanges wooo..

Last2 aku pikir aku guna je kek tu.. mana2 bahagian kek yg tertanggal tu aku cantumkan je balik.. hihihi.. abis tuu takkan nak buang la kan.. penat tu aku buatttt.. bak kata pepatah "kerana siku rosak kek aku"..

Lps cantum2 kek dan tampal serpihan kek, terus cepat2 aku hias dgn coklat ganache.. hias dgn whipping cream dan stoberi serta coklat.. dan hasilnyaaaaaa...


Jadi cantek balik kek aku.. kihkihkih.. hebat takkkk... hehehhe


Yang tengah2 tu aku tabur coklat snickers yg aku potong2 dan coklat bar yg aku parut.. ada ke patut ada yg ingat aku tabur serunding kat atas tu.. wakakkaka.. adeh laaa.. sabar jelah.. kuikuikui..


Aku dgn stoberi memang tak leh di pisahkan.. hahaha.. yolah tuuu..


Ni buah pavlova yg sempat aku hias sebelum encik suami sampai umah..


Hias dgn whipping cream dan buah2 beri.. ada stoberi, raspberry, blackberry , kiwi dan markisa..


Zoom lagi.. penat tau wat semua ni.. tu yg kena snap byk kali tu dgn berlainan sudut.. kahkahkah..

Kengkonon nak masak mee goreng basah gak mlm tu sebagai menu pilihan selain makaroni.. sekalinya tak larat dah.. aku rasa dah flat abis dah.. so aku teruskan dgn susun hidangan atas meja je.. pastu nak bancuh air lagi..

Tgh aku susun2 hidangan atas meja sekalinya encik suami sampai.. aiseyyyyy... hahahha.. padahal kawan2 opis dia yg nak tolong surprisekan tu sorang pun tak datang lagi.. boleh..?? sabar jelah diorang ni.. rupa2nya diorang ada yg balik mandi dulu.. cetttt.. patut laa.. kikiki..

Yang anak2 aku pulak elok je abah diorang masuk umah, memasing jerit2 bgtau mak buatkan kek harijadi utk abah.. hahahha.. kantoiiii..

Tapi encik suami pun terkujat gak la kan tgk byk sungguh menu atas meja makan.. dan terpaksalah berterus terang yg aku panggil kawan2 dia datang umah utk mkn sama2.. senyum sampai telinga la jugak beliau sbb isteri beliau sungguh gigih nak sambut besday beliau... hehehe..


Ni antara yg aku hidang mlm tu.. coklat2an


gula2.. saje nak kasi meriah.. baru la nampak penuh meja.. huahuahua..


buah2an.. punyalah takde masa aku nak potong2 jambu tu.. silalah gigit mcm tu je ye.. kahkahkah


Kek dan dessert..


Masa ni memang terasa kecik sungguh meja mkn.. tp puas hati le sbb nampak gak penuh meja.. hahahha..


Tu diaa... kalerful meja aku dgn makanan.. mekasih jugak pada kakak ipar aku yg buatkan agar2 pelangi kot namanya dan muffin coklat.. maaf ye kak sbb tak jemput sambut sama2.. huhuhu.. lenkali kita buat mkn2 ye..

So kesimpulannya puas hati gak le sbb mlm tu kami makan ramai2 dgn meriah sembang2.. anak2 aku lak sakan bermain dgn geng2 baru sbb ada yg dtg bawak anak2..

Tp mlm tu aku terpaksa tido lmbt sbb nak kena kemas umah balik.. kemas dapur basuh pinggan mangkuk bagai.. sbb takmo byk keje mengemas soknye kannn..

Apapun gembira sbb dapat menggembirakan hubby walaupun sambutan kali ni simple je.. hadiah pun takde.. kalau nak hadiah boleh aje, sila triplekan elaun saya bln 4 besday thn dpn kang.. so ada le budget utk beli hadiah.. kahkahkah..



17 comments:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

penat tue buat sorang2 dlm msa singkat

Me said...

hebatnya... cekapnya... mesti semua resepi tuh dah mmg dalam otak je... kalau eden terhegeh2 nak tengok buku resepi bagai muahahahhaha.. kagum2 harus menuntut dgn ana ;) wink wink

Lia said...

pergghhh.. tabik springlah toing toing... lia yg baca pun penat nikan pulak akak yg buat dgn masa yg terhad tu... hehee

Mama Balqis BPB said...

perghh...mmg superwomen lah...pantas dan kreatif..

Nida Mohd said...

wah..terbaek lah..kek coklat dan pavlova nampak menarik.. :)

btw..salam perkenalan..

Alin Marlini said...

cayalah Ana..Kak ALin mmg solute ngan Ana bab masak memasak ni..walaupun sibuk ngan 3 org anak tapi still maintain..

Asmara said...

phew.. oklah tu dpt sediakan juadah yg menarik dan semestinya sedap! mmg kalerfull, nasib baik tak masak lauk pauk nasi dll kan. hehe...
HB tuk ur husband. ;)

azi said...

Rajin dan pantas betul Ana buat keja yer...dalam masa 3 jam, tiga menu utama dah ada kat atas meja...tak termasuk menu sampingan lagi...semuanya nampak menarik dan sedap...

Bertuah suami Ana dapat isteri yang rajin dan pandai masak..Selamat Ulangtahun buat suami Ana yer..:)

Ijah EmoTemo said...

perghhh akak!! terbaiklaaa!!

MimahAjil said...

ish2...
untungnye suami akk..
ank2 pn untung dpt mkn besh2..
nk jugaaaakkkk laaaa..hehe

SaRaH SaLiHaH said...

waaaaaaaaahh
kagum gila...
sgt2 teruja membaca blog akak..
hee..
semoga akak dan suami dipermudahkan utk ke syurga-Nya..
Allah Maha Pengasih..

@lfidah @dim said...

Hebatlh ana...tabik spring...

ida_norhan said...

oklah tuh ana, daripada xde kan??? kalo aku la, x tau camne. Anyway, tabik spring la erk...

lily lotus said...

perghhh! menggila punya tempting, hehe...bertuah ur husband ;)

Mamatasnim said...

huhh hebat betul ana dapt siapkn sume tu cepat dan tangkas..cantik betul hiasan kek tu terliur pulak rasanya..hehe..

umi said...

erkk tangkasnya !!! kalau saya mau berpeluh-peluh cam mandi pastu terus pitam hehe

DeQWa said...

sedapnye PAVLOVA....
nyummmm nyummmmm...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...