NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Monday, September 03, 2012

aKu SiBuK BuaT " MaNDai "

Sian korang kan.. asal bukak je blog aku masih tak abis2 cerita lipat kain basuh kain.. kekekeke.. sampaikan kat fesbuk dgn emel melambak yg tegur aku bila nak apdet blog.. hahahha..

Ni pun aku apdet sambil sibuk kupas kulit cempedak.. kulit cempedak ni aku nak jerukkan.. pastu leh goreng.. mandai adalah nama yg di berikan kat beliau..

Aku pun tak tau kenapa nama dia mandai.. ke diorang pandai2 je bg nama mandai... ekekeke.. yg pasti menu ni adalah menu org banjar... dan sgt sedap.. pada tekak aku la sedap kann, pada tekak korang aku tak tau la pulak..


Ni buktinya aku tengah gigih bersama kulit cempedak..


Sebelum nak di jerukkan, kita buang dulu kulit yg menggerutu bahagian luar tu.. masa ni memang bermain dgn getah le..

Tapi aku pandaiii.. aku sarung tangan aku kedua2 belah dgn plastik.. hahahha.. so selamatlah tgn aku dr kena getah.. parang aku je yg bergetah.. huhuhu.. takpe nanti aku sental..


Ni hasil selepas di buang kulit menggerutu..


Dan ni pulak hasil selepas di potong2..

Kang jap lagi aku nak basuh.. masukkan dlm bekas, tuang air panas dan masukkan garam secukupnya.. jerukkan dulu dlm masa 4-5 hari sebelum boleh di goreng dan di makan.. Perghhh tak sabarnya nak tungguuuuu..

*** entry raya masih lom settle, sibuk lak apdet entry baru.. kekekke.. takpe.. asalkan berapdet sudah.. tak sampai hati nak bg korang tgk entry kain berlonggok tu.. kahkahkah..

SAPE2 BUAT OPEN HOUSE RAYA SILA JEMPUT AKU YE.. NGEHEHEHE..


12 comments:

ibh_sue said...

Hidup banjar. Erk! Ekekekeee.. Kira jakun jg la klu sesekali jumpa cempedak kat sini. Akk hari tu dapat separuh buah cempedak. Manfaatkan sebaiknya hokey. Isi goreng dan bwt cekodok jg. Biji pun x buang hokey, rebus kasi lembut. Mkn mcm tu ja sedap. Biaq pi angin satu badan pun. Kulit bwt mandai ni. Tggl yg buang kulit mengerutu tu dgn btg tgh dia ja. Lain2 habis licin. Kikikiiiii

DeQWa said...

mandai oohh mandai...makan nanti jadi pandai.hehe,AKAK NAK DTG BERAYA RUMAH AKAK BOLEH...pastu nak try makan mandai lah...

Ana Suzana said...

Kak sue..
tu betul2 manfaatkan sepenuhnya tu.. ekekkeke.. tapi sedap kannn

Ana Suzana said...

deqwa..
bila nak dtg.. kalau akak takde ke mana2 boleh aje nak dtg.. tp kalo nak mkn mandai kena tggu 5 hari lg la.. kekekke

adda syuhada said...

xprnah lagi dgr mandai nih...rupanya bleh makan yer kulit cempedak nih...pestime dgr...cmner la rasanya ek..

za said...

igtkan 'mandai' tu pandai..mandai2 je depa bagi nama utk resepi ni ye..hehehe ;p

PINATBATE said...

Akaka sukaaaaaaaaa!!
kalau dapat mandai ni makan dgn nasi panas dah cukup..pas tu ratah-ratah macam ayam goreng..sedapnya!
terliur Ana..terliur!

mama_aizarah said...

Teringin lak nak makan mandai ni..! Nasib baik x preggy, kalo tak ana kena la buat open house hidangkan mandai..

cerita ibu said...

salam ana,

sy ada petua nk tanggalkan getah dr melekat kat pisau atau parang..lalukan atau letak pisau/parang ats api sekejap sampai getah cair then kesat kat surat kabar sampai bersih..tp kalau tgn yg kn getah jgn plak ikut petua ni..ada yg hangus tgn kang..

ana, mintak sket mandai..huhu

Nor Suhada said...

ngidam nak makan mandai nie,,,dari bolan puasa hari tu dah terbayang,,,,balik kg tak ada la pula..selalunya mak mmg standby mandai ngan ikan wadi kat umah..
alahaiiiiii..
kena beli cempedak nie..DIY mandai.
pandai2 nak buat mandai he he he


selamat hari raya ana,,,berilaan leh

AWAL AKHIR said...

salam ana..saya puan zahara dari perak..saya pertama kali tau yg kulit cempedak blh makan..saya nak tanya ana lepas dijerukkan kulit cempedak tu,kemudian dibuat apa?makan mcm tu aje atau dibuat masak lemak..maaf ye mmg xtahu langsung..

kak F said...

mandai ni mmg feveret sy...dulu2 kalau dpt srapan pagi nasik panas + mandai..heaven sesangat dah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...